Přišla budoucnost a spolu s ní i krize, jakou lidstvo v moderní historii ještě nezažilo. Svět již dávno není tím pěkným místem, kde by mohli prostí lidé slušně a důstojně žít. Naštěstí je zde OASIS. Uměle vytvořený videoherní vesmír v němž může být kdokoli prakticky kýmkoli na stovkách různých míst. Jste připraveni? Hra začíná!

Není to zase tolik let, co se román Ernesta Clina prodával v levných knihách a putykách na nádraží téměř za hubičku, přičemž v normálním knihkupectví jste o něj prakticky nezavadili. Stačil však jeden film Stevena Spielberga a situace se v mžiku obrátila. Mnozí z vás již nejspíše tuší, o čem je řeč, tudíž s chutí do toho. 

Ověření identifikace proběhlo úspěšně.

Vítejte v OASIS, přátelé!

Přihlášení dokončeno: 14:04:31 SEČ – 30.9.2018

READY PLAYER ONE

Když je virtuální realita přitažlivější, než skutečný svět

Multimiliardář a zakladatel nejznámější počítačové hry James Donovan Halliday zemřel a jeho pohádkové jmění má připadnout tomu, kdo jako první nalezne velikonoční vejce (easter egg), jež sám vytvořil a ukryl kdesi v OASIS (ontologicky antropocentrické senzoricky imerzní simulaci).

K tomu je však třeba splnit tři úkoly, a aby to nebylo tak snadné, každý úkol se nalézá za bránou, k níž musíte mít klíč, který je bůhví kde. Není tedy divu, že se celý svět snažil rozšifrovat jediné vodítko, jež bylo k dispozici. Hon započal. Téměř všichni s přístupem k internetu se stali lovci vejce, takzvanými guntery (z původního „egg hunter“), ovšem jak roky plynuly a nikdo nic nenašel, stávala se z celé soutěže pouhá fantazie.

Až tu, jednoho dne, přišel osmnáctiletý Wade Watts alias Parzival a jen tak si ten první rébus vyřešil. No dobře, nebylo to jen tak, stálo ho to pět let dřiny a odříkání, ale zvládl to. A v tu chvíli skončila všechna legrace, protože byť se mladý Wade stal pro většinu populace na Zemi megastar, byli zde i tací, jež by jej raději viděli mrtvého, než jako dědice všech těch zelených papírků a zlatých prutů.

Zapomněl jsem totiž podotknout, že vedle těch „hodných“ gunterů jsou zde i hledači z IOI (Innovative Online Industries), takzvaní Sixteři neboli Sixráči (protože to jsou fakt sráči), jež nehrají vždy úplně podle pravidel. Obzvlášť pak jeden velký parchant, který je částečně řídí. Nedlouho poté, co Parzival prolomil první bránu, tak vyletěl kvartýr jeho tety do povětří, oblast kolem prvního klíče se stala nepřístupnou zónou (na nějakou dobu) a nikoho snad ani nepřekvapí, že od sebe Sixteři při řešení úkolů „opisují“.

Naštěstí však Parzival není sám. Jeho pomyslný tým tvoří elitní gunteři Aech, Art3mis, Daito a Shoto, jež dohromady obsadili první příčky výsledkové tabule (veřejný ukazatel postupu v soutěži). Pomyslný tým pak z toho důvodu, že ti správní hledači vejce hrají sólo! Tu a tam si tedy v rámci veřejného blaha (kdokoli je přece lepší vítěz než členové IOI) sdělí pár důležitých informací, ale jinak každý sám za sebe. Nicméně jim časem dojde, že pokud chtějí vyhrát a přežít, je třeba spojit síly, ale to už si zjistíte v knize sami.

Osmdesátky opět na vrcholu slávy

Co se samotného honu na vejce týče, nejsou stanovena žádná pravidla, kromě těch, jež jsou součástí programu OASIS. V některých lokacích jde doslova o virtuální život, který však pro spoustu lidí znamená víc, než ten skutečný.

Mimo veřejně známé vodítko k prvnímu klíči rovněž všichni vědí, že byl James Halliday fanatik do osmdesátých let, což guntery správně vedlo k hypotéze, že bez dokonalých znalostí této éry nemají šanci hádanky vyřešit.  Vznikly zcela nové obory, studující jak dekádu dávno minulou, tak život samotného zakladatele OASIS.

Příběh celé knihy je tudíž protkán odkazy na osmdesátky – od hudby přes hry až po filmy a seriály. Není snad jediná kapitola v knize, v níž by nebyla nějaká narážka na onu dekádu, a pakliže jste ji sami nezažili, tak mnohdy nezbývalo nic jiného, než otevřít google a začít hledat. Samozřejmě pouze v případě, že jste opravdu chtěli vědět, o čem autor píše. Zde je nutno vyzdvihnout práci Ernesta Clina, jenž očividně prožil své mládí naplno (nebo strávil stovky hodin studiem).

Pro dokreslení atmosféry si tak můžete v rádiu pustit staré hity či jen tak letmo shlédnout na YouTube pár scén ze zmíněných televizních pořadů a filmů.

Tempo divoké jako DeLorean Emmetta Browna

I když se v knize objeví pár překvapivých momentů, nějaké zásadní zvraty v příběhu nečekejte. Naopak některé pasáže jsou lehce naivní, což může pár čtenářům vadit, avšak u zbytku vyloudí nanejvýš drobné pousmání. Přihlédneme-li pak k originálně zpracovanému prostředí, v němž se vše odehrává, jedná se doslova o zanedbatelnou maličkost.

Jakmile vás děj chytí, drží vás až do samotného konce, za což vděčí velice příjemnému a svižnému tempu, jež startuje již samotným úvodem a až na jednu dvě kratičké pasáže si drží konstantní rychlost. Závěr je sice mírně předvídatelný, což je dáno kostrou příběhu, kterou jistě znáte i z jiných románů (hrdina stojící na okraji společnosti, bojující proti velkému nepříteli, jenž si v průběhu bitvy najde přátele a nakonec … kuš, to by byl spoiler), ale do celku zapadá a to je hlavní.

Cline Ernestwood vs. Steve & SpielBANG!

Dalo by se říct, že po ohlášení filmu zažil RPO v tuzemsku doslova renesanci. Román zmizel z pultů levných knih a objevil se zpět ve velkých knihkupectvích, kam po zásluze patří. A je to sakra dobře, neboť podíváte-li se na filmovou adaptaci a srovnáte ji s tištěnou předlohou, zjistíte, že se de-facto jedná o dva různé příběhy, sdílející pouze svět, postavy a základní myšlenku. 

Až na třetí bránu (nikoli však klíč), která je trošku podobná v obou případech, jsou všechny předchozí brány a klíče úplně odlišné. Co odlišné, jsou zcela jiné! Postavy se setkají rozdílným způsobem, spousta věcí není vysvětlena a mnoho je ve filmu vynecháno. Ano, nikdy nelze nacpat do stopáže vše, co obsahuje kniha, ale v tomto případě si Spielberg prostě řekl, že to udělá po svém.

Trochu to připomíná Hru o trůny. George Martin na jednom Comic-conu řekl fanouškům, ať nesrovnávají papír s televizí, jelikož se prý jedná o různé příběhy a každý si žije vlastním životem. Je tedy dobré si přečíst knihu, rovněž i shlédnout seriál a stejně tak je to v i případě RPO. Mrkněte se na oboje a udělejte si vlastní názor.

Vajec není nikdy dost!

Celý román se točí okolo honu na skryté vejce. Hodí se tedy podotknout, že easter eggů je v RPO celá řada. Ti všímavější jich našli určitě desítky, avšak mnozí z vás jistě nevěděli o jednom obřím vejci, ukrytém napříč celou knihou (bohužel pouze v originále, nikoli v české verzi).

Odměnou pro toho, kdo jako první nalezne a vyřeší tento rébus, byl opravdový DeLorean. Jelikož je celá „soutěž“ již dávno skončena, netřeba nic skrývat. V nadpisech jednotlivých kapitol se vždy vyskytovala v některém písmenku jakási „chyba“ tisku. Pakliže jste všechna tato písmena poskládali za sebe, získali jste odkaz na web, kde na vás čekaly tři brány. První, kdo se dostal nakonec a splnil všechny úkoly, vyhrál.

Závěrem jedna třešnička. Jeden takový easter egg je prý ukryt i v samotném filmu!

Ernest Cline: Ready Player One

Vydal: Nakladatelství Jota, 2012

Překlad: Naďa Funioková

Obálka: Jiří Mičkal

Počet stran: 512

Cena: 300,-