Osvícení je většině lidem známé spíš jako film od Stanleyho Kubricka a přesto, že ví, že jde o adaptaci románu Stephena Kinga, tak ho zdaleka ne všichni četli. Osvícení je teprve třetím románem autora a otázkou zůstává, zda film knižní předlohu předčil a jestli má vůbec dnešnímu čtenáři kniha co nabídnout.
Jack Torrance se svou manželkou Wendy a malým synkem Dannym tvoří poměrně dysfunkční rodinu a na seznamu jejich běžných problémů se podílí především hlava rodiny.
Jack je totiž milující a starostlivý manžel i otec, ale pouze pokud je střízlivý. Sice se alkoholu už nějakou dobu nedotkl, ale jeho závislost už dokázala napáchat více než dost škod, přišel o práci na univerzitě, ublížil studentovi a dokonce svému synovi.
Poslední věc, která ho dokázala ze spáru chlastu vyrvat byla právě rodina a strach toho, že by o ně přišel. I proto vzal práci mimo sezónního správce hotelu Overlook.
Pro muže, který učil na vysoké škole a byl úspěšným autorem divadelních her, je to poslední šance se vzchopit, dopsat svou poslední hru a vykoupit se nejen v očích sebe a své rodiny, ale také akademických kolegů.
Mnohem zajímavějším členem rodiny je ale právě malý Danny.
Chlapec, který nikdy nebyl hvězdou kolektivu a kromě svých tří kamarádů, které měl ve městě, ze kterého se díky otci museli odstěhovat, ho doprovází už jen jeho imaginární přítel, ale ten je ve skutečnosti mnohem víc než jen přelud.
Danny totiž má schopnost jakési jasnozřivosti, kdy vidí myšlenky ostatních lidí, vidí jejich vzpomínky, když například něco hledají a také je varován předtím, kdy se má stát něco velmi špatného.
Poslední jmenované se stane právě těsně před odjezdem do hotelu Overlook. A slovo, které přicházející temné mraky vystihuje je DROM! Hned po příjezdu potkává Danny místního kuchaře, který má stejné, ale slabší schopnosti, a začne jím říkat stejně jako starší muž – Osvícení.
Tato schopnost, která se jeví na první pohled jako dar, taková ovšem být nemusí, protože Hotel Overlook je velmi zlověstné místo s temnou minulostí. Poslední aférka horského letoviska se stala právě během zimy, kdy je hotel běžně uzavřen.
Správce, který měl hotel tehdy na starosti, během dlouhých zimních večerů vyvraždil celou svou rodinu, včetně dvou dcer a nakonec připravil o život i sám sebe. To je ovšem jen špička ledovce temnoty, která tento hotel obestírá.
Blíží se zima, která je v horách Colorada dlouhá, smrtící a dokáže Overlook odtrhnout od okolního světa i na dlouhé měsíce, než konečně na jaře sněhy roztají a v květnu se jeho brány opět otevřou. Ale s každým dnem se situace zhoršuje a odhalujeme temnější a temnější tajemství nejen hotelu, ale i Dannyho rodiny.
Pomalý pád do šílenství a klaustrofobie
Osvícení je od začátku velice fascinující horor, který jasně sleduje některé z prvků, které Stephen King hojně využívá, především jeho klasickou retrospektivu. Příběh se sice odehrává v současnosti, ale v průběhu románu zjišťujeme mnohem více informací z minulosti, které jsou katalyzátorem současného dění a postupně nám odhalují skryté dílky obrovské mozaiky.
V případě Osvícení by se ovšem hodilo napsat, ne že je sleduje a využívá, ale svým způsobem tvoří, protože se jedná o jednu z velmi raných autorových knih. A zatímco retrospektivu tu najdeme, tak na jiné Kingovi klasiky (například stát Maine) si museli čtenáři ještě nějakou dobu počkat.
Pomalý průběh děje, a jak již bylo naznačeno, i pád do tísnivé náruče šílenství je pro tento druh hororu zvolený naprosto perfektně.
Kulisy tvoří jen obrovská starodávná budova, hluboké lesy a bělavá těžkost sněhu a ledových bouří. Počet postav je velice omezený, a tak zde správně autor volí pomalejší tempo, kdy můžeme skvěle poznávat jejich charakteristiky a povahové rysy a zároveň sledovat vývoj a posun, kterým procházejí.
Jistě, nemusím souhlasit s tím, jak se v jaké situaci zachovali a zda je to tak docela logické, ale King tady jasně ví, co a proč dělá a to, že mi postava nepřipadá něčím sympatická, neznamená, že je špatně napsaná, co je koneckonců i realitou všedního dne.
Na druhou stranu pomalejší tempo může místy vést k pocitům nudy a zdlouhavosti, a opravdu několik takových pasáží v knize najdete, ale jsou víc než příjemně vyváženy napínavými scénami, kterým vévodí finále.
S omezeným počtem postav je také potřeba velice citlivě pracovat, držet se určitého rytmu, kdy máme přehled, kdo co přesně dělá a proč, protože naše pozornost je jasně upnuta jen na ně a ne na větší kolektiv.
V tu chvíli je jasné, že příběh Osvícení nemůže být žádnou moderní, a dle mého mínění i většinou nudnou, vyvražďovačkou, ale pomalu musí klesat po klaustrofobické spirále izolace do hlubin děsu a šílenství, které rodině změní život navždy.
King opravdu skvěle ovládá veškeré tyto aspekty na výbornou a to včetně faktu, že jednou z hlavních postav je samotný hotel Overlook. A udělat z obřího baráku postavu, to není nic jednoduchého.
Nepřekonatelný Jack Nicholson?
O filmové adaptaci Osvícení se říká, že je to jedna z mála povedených a někteří dokonce tvrdí a zastávají názor, že knižní předlohu filmová verze překonala, a to díky fantastickému výkonu Jacka Nicholsona, v jehož podání je Jack opravdu démonickou figurou.
Při čtení a sledování filmu i opakovaně ovšem nemohu souhlasit s tím, že by se adaptace kdoví jak povedla, nedej bože, aby byla lepší než kniha. Tím nijak nepopírám, že se jedná o vskutku skvělý film!
Problém ovšem je, že Jack může právě vyniknout nejen změnami v ději, ale taky díky naprosté změně v charakteru jeho manželky.
Zatímco ve filmu je to vylekaná, ubrečená a vlastně takřka bezbranná žena sledující dní kolem sebe s vykulenýma očima, na níž kulí šílený manžel oči skrze vysekanou díru ve dveřích. v knize je silná hrdinka, která je ochotná za syna položit život a musí bojovat nejen s manželem ale i s láskou k muži, který je už někým, nebo něčím jiným. A právě její vývoj a postava mi z celé knihy imponují nejvíc.
I přesto, že jde o jednu z nejstarších Kingových knih (nebo možná právě proto?) bych ji zařadil mezi autorovi nejlepší.
Budování napětí, soucítění s postavami a i kumšt s jakým sehraje mistrovské představení s minimem postav, jsou nestárnoucí klasikou žánru.
Nutno podotknout, že to vše dokázal King na rozsahu, který je pro ně velmi omezený a dokázal předat a vytvořit víc, než ve svých jiných mnohem tlustších knihách
Stephen King: Osvícení
Vydal: Nakladatelství BETA Dobrovský, 2019
Překlad: Ivan Němeček
Počet stran: 392 / pevná vazba
Cena: 359 Kč