Spřízněné duše existují. Jenom je občas vedle prostoru dělí i čas. V případě Vavřínky a Josefa to osud netrefil zhruba o čtyři sta let – ona žije v Praze Rudolfa II., on v naší současnosti. Přesto se jednoho večera na začátku léta potkávají na Petříně. Čáry a kouzla, nebo magie dávných věků?
Na konci loňského roku se na pultech knihkupectví objevila nová kniha Terezy Janišové, autorky fantasy série Erilian. Křest Lvářky proběhl v lednu letošního roku a patronkou se stala herečka Barbora Hrzánová, která později knihu načetla.
A tak se na konci srpna ke knize, kterou ilustrovala Barbora Kyšková, přidala také audiokniha. Pro autorku to není první podobný počin – úvodní díl trilogie Erilian vyšel v audioknižní podobě v roce 2016, nyní probíhá natáčení celé série včetně nového provedení prvního dílu.
Ze 16. století do současnosti
Lvářka vypráví příběh dívky ze 16. století, Vavřínky Pilíkové, která je kvůli tomu, že rozumí bylinkám a umí vyléčit leckterý neduh, odsouzena za čarodějnictví.
V Praze 21. století Josef právě končí vysokoškolská studia a odjíždí do zahraničí.
Poslední bláznivou noc v rodném městě si chtěl užít, a tak tomu, co se stalo, ani za mák nevěří. Tu podivnou zrzavou dívku, která na něj právě vypadla z ohně, považuje za přelud.
Vavřínka, těsně pod hranicí zletilosti, která je obvyklá v našich krajích a době, se musí vypořádat se životem v moderním městě a mnohými nástrahami, úřady nevyjímaje. Naštěstí si najde silného spojence, starého lékárníka, který se o ni nejen postará, ale také ji naučí přežít v moderní džungli velkoměsta.
Nemohlo by se jednat o příběh o lásce napříč staletími, kdyby se Josef s Vavřínkou znovu nepotkali a kdyby je nečekala další cesta do minulosti, respektive Vavřínčiny současnosti – do Prahy 16. století, kde vládne Rudolf II., po ulicích se prohání magistr Kelly ve svém černém kočáru a Rabi Löw právě spřádá plány na stavbu Maiselovy synagogy.
Stejně jako Erilian nelze Lvářku jednoznačně zařadit do obvyklých literárních škatulek, audioknižní zpracování jakékoli pokusy také poněkud sabotuje. I když je prostředí a styl vyprávění dosti pohádkový, kniha rozhodně není pro děti.
Protagonisté řeší problémy mladých dospělých lidí, jako jsou vztahy, první práce, sexuální orientace, drogy a alkohol; autorka si troufla do textu umístit také ne úplně slušné narážky a sprostá slova.
S velkým důvtipem Tereza Janišová zakomponovala historické reálie včetně zapomenutých povolání, mezi nimiž dominuje právě lvářka – pečovatelka o královské šelmy.
Ludmila Nebeská a její dcera Otýlie, se kterými se Vavřínka seznámí ve Lvím dvoře, jsou historicky doložené osoby, které se skutečně staraly o Rudolfův zvěřinec.
V historických pramenech najdeme zmínku dokonce i o Laurencianě Pylmannové – a hle, vidíte podobnost se jménem Vavřínka Pilíková?
S podobnou péčí byly do knihy zakomponovány i další známé osobnosti, jako například výše zmínění Rabi Löw a Edward Kelly.
Zejména u druhého jmenovaného se však autorka uchýlila k vyšší míře fikce, která převážila nad historickou přesností ve prospěch příběhu.
V případě Josefovy dějové linky je možná trochu nečekaně kladen velký důraz na židovské tradice, podíváme se s ním na svatbu i do starého židovského ghetta. To vše se v příběhu vyskytuje nenásilně a uvěřitelně.
Lvářka je postavena více na světě a samotných postavách. Dějová linka je sice promyšlená, a to občas do neuvěřitelných detailů, avšak zejména v závěru některé z postav poněkud nepochopitelně změní své dosavadní chování – snad v zájmu zvýšení dramatičnosti.
Příběh tak kolísá mezi pohádkovým zjednodušením a nadbytečnou detailností. Kupříkladu nikdo neřeší rozdíly v mluvě 16. a 21. století – ani jedna scéna o tom, že by si postavy nerozuměly; naproti tomu starý lékárník pro Vavřínku vyběhává doklady a spekuluje, že se určitě narodila v nějaké sektě, proto o ní nejsou ve 21. století záznamy.
Žoviální Hrzánová
Máme tedy fantasy historickou romanci cílenou na starší mládež a mladé dospělé čtenáře, zkrátka knihu, kterou bych úplně mladým čtenářům do rukou nedávala. Audioknihu načetla Barbora Hrzánová, známá herečka a zkušená audioknižní vypravěčka.
V jejím portfoliu najdeme například Hrdý Budžes, ale vedle nahrávek pro dospělé posluchače především audioknihy pro děti.
Pokud jste se někdy zamýšleli nad tím, jestli a jak moc může výkon vypravěče ovlivnit vaše vnímání příběhu, je Lvářka v podání Hrzánové velmi dobrou ukázkou toho, že může a velmi.
Audiokniha je totiž načtena způsobem, který od počátku naznačuje, že se jedná o dětskou knihu. Excitovaný projev nebývá u „dospělých“ audioknih úplně typický, největší míry ovlivnění vypravěčem se dočkaly přímé řeči. Hrzánová totiž některým postavám, zejména Vavřínce, ale i Rudolfovi II. nebo Josefově mamince přiřkla projev nadmíru žoviální, který často nekoresponduje s charakterem postavy.
Vavřínka tak působí víc bodrým dojmem, než by její situaci a naznačeným charakterovým vlastnostem odpovídalo. Na vypravěčce je znát, že si četbu užívá, ale v mnoha místech to audioknize samotné neprospívá.
Tempo přednesu je spíš pomalejší, po technické stránce se však jedná o vydařenou audioknihu.
Kapitoly jsou vhodně rozdělené na kratší úseky, které uvozují stylové melodie: pokud se děj zrovna pohybuje po židovském Starém Městě, zazní úryvky klezmeru, v rudolfinské Praze jsou to odlišné dobové melodie, jako celek tak znělky působí vyváženě a vhodně dokreslují děj. Na úplném závěru zazní celá jidiš píseň.
Lvářka je svým způsobem pozoruhodná audiokniha. Do detailně promyšleného světa zasadila autorka dvojici mladých lidí a nechala je tápat. V pohádkové atmosféře řeší tvrdou realitu obou časových rovin, ústy vypravěčky, která z nich svým projevem dělá poťouchlé snílky.
Právě kvůli historickým narážkám a poněkud netypickému pojetí věřím, že si knihu užijí spíš starší čtenáři a posluchači, přesněji posluchačky, které mají Báru Hrzánovou v oblibě bez ohledu na roli. Pokud ji pustíte dětem, nedivte se, až budete muset vysvětlovat, co s člověkem dělá kouření trávy a co znamená slovo „přefiknout“.
Tereza Janišová – Lvářka
Vydal: Nakladatelství Supraphon, 2020
Čte: Barbora Hrzánová
Formát: CD, MP3
Cena: 279 Kč (CD), 189 Kč (digitální download)