Hellboy: V Mexiku - rohatý démon, moře tequilly, wrestling a hordy monster
Zdroj: Nakladatelství Comics Centrum

Hellboy tráví pět měsíců v Mexiku zcela namol a bojuje s místními temnými silami ve svém nejulítlejším příběhu.

V roce 1956 se Hellboy spolu se dvěma agenty Ú.P.V.O. dostal do Mexika, kde řešili řadu notně krvavých případů. Poté co se Hellboy spřátelil s místními bratry wrestlery, rozhodl se bojovat s temnými silami po jejich boku.

Tragické vyústění tohoto příběhu ho nakonec vedlo k tomu, že se celých pět měsíců toulal po Mexiku zcela namol a později vše, co zde zažil, úplně zapomněl.

Právě obsah tohoto „opileckého okénka“ je předmětem příběhů obsažených v tomto svazku a čekejte jen to nejulítlejší a nejpřepálenější v rámci Hellboyových extempore. Po hektolitrech tequilly to snad ani jinak nejde.

Hned první příběh „Hellboy v Mexiku“ zná čtenář již z knihy Hellboy: Ďáblova nevěsta a jiné příběhy. Je možná trochu škoda, že hned první příběh je něčím, co čtenář zná (a oddaný čtenář má pravděpodobně doma na  poličce), ale dlužno podotknout, že tento příběh tvoří základní osu celého „opileckého okénka“ a je důvodem jeho dlouhé deprese utápěné v alkoholu.

Proto vůbec není na škodu si jej připomenout, a fakt, že příběh byl nakreslen Richardem Corbenem, je důvodem navíc. Příběh nás zavádí ke třem bratrům, kteří po zjevení Panny Marie pověsili wreslerství na hřebík a raději se věnují zabíjení nestvůr. A že se jimi Mexiko v padesátých letech jen hemží.

Boj s upíry a zombies a podivnými zjeveními se jim stane denním chlebem a večer pak vše utápějí v alkoholu, jako by snad ani nemělo přijít ráno. Když však zmizí Estebán, nejmladší z bratrů, příběh nabere temnější obrátky.

Hellboy: V Mexiku - rohatý démon, moře tequilly, wrestling a hordy monster
Zdroj: Nakladatelství Comics Centrum

Styl Richarda Corbena dává celému příběhu neopakovatelný ráz, kde se mísí křesťanské motivy s wrestlingem a plejádou zrůd. Obzvláště groteskní detail je zjevení krocana, jakožto jedné z podob místních upírů. Příběh čerpá z bohaté studnice místního folklóru a dojde i na aztécké bohy.

Krom toho, že slouží jako úvod k dalším epizodám, nastiňuje i jedno ze základních témat, které jako červená linie prochází celým svazkem a tím je vina a zapomnění.

Druhý příběh „Hellboy versus Aztécká mumie“ je o poznání kratší a je celý v podání Mikea Mignoly. I v tomto příběhu, který je vlastně pro toto univerzum jakýmsi archetypem jménem „Hellboyova rvačka s monstrem“, se mísí mexické baroko a křesťanské motivy s přízraky z předkolumbovské Ameriky.

Jednohubka na jedničku, která navíc, podobně jako další části knihy, nepostrádá širší souvislosti a decentní narážky. Napříč knihou tak může pozorný čtenář odhalit plakáty s Humrem Johnsonem, mnicha Rasputina či aluze na Hellboyův neodvratný osud.

Kuriózní příběh „Hellboy se žení“ je po výtvarné stránce dílem Micka McMahona, který pracoval na sériích jako je Sláinenebo Soudce Dredd a je jeho vůbec prvním vstupem do Hellboyova světa. Příběh kde se romantika mísí s makabrózní tragikou zobrazuje McMahon svým specifickým manýrismem, který perfektně ladí s lidovým vyzněním celého příběhu, který je nesen především písněmi. Ty děj nejen ilustrují, ale spíše spoluvytváří.

Poutavé obrazy temných stvoření doplněné o nemrtvé conquistadory působí jako jakási ilustrace ke knize lidových pověstí a je otázkou, zdali konsekvence této drobné epizody Hellboyovi ještě nevrátí.

Decentní „dvojpovídka“ „Rakvář“ je dílem brazilských bratrů Fábia Moona a Gabriela Bá, se kterými jsme již měli tu čest v knize Ú.P.V.O. 1947. Dva propojené komorní příběhy vyprávějí o brujovi z mexické pouště, který krade mrtvá čela k bůhvíjakým účelům.

Hellboyova konfrontace s ním neskončí zrovna slavně a jako další příhody i tuto posléze utápí v alkoholu. Dostat namláceno od gigantického osla ostatně není nic, s čím by se mohl chlubit. Navíc v nedůstojném konci dá sousloví „mít opici“ zcela netušený význam.

Poslední povídka s názvem „Dům oživlých mrtvol“ je opět výsledkem spolupráce mezi Mikem Mignolou a Richardem Corbenem a jak už to tak bývá, je opět o co stát. Svým způsobem jde o brilantní poctu starým horrorovým filmům s neodolatelnou mexickou příchutí.

Příběh zároveň shrnuje a završuje celý svazek, díky čemuž je Hellboy v Mexiku více než pouhou kompilací, ale propojeným a velice atmosférickým celkem. V úvodu k povídce poznamenává Mignola, že předat někomu práci na takovém příběhu, je to vždycky trochu smutné, ale když ji předáváte někomu jako je Richard, tak je to zároveň skvělé.

Corben zde totiž jako vždy nechává postavy ožít svým specifickým způsobem a řada výjevů je ve své grotesknosti a explicitnosti značně znepokojivá. Specifický výraz Richarda Corbena zkrátka místy zanechává pocit, že se chcete z té špíny co nejdříve umýt.

A zde se skutečně vrší odpornost na odpornost. Když je Hellboy konfrontován upoceným chlapíkem, jehož zaměstnavatel Hellboyovi nabízí slušnou sumičku, pokud se utká s jeho šampionem, ještě vůbec netuší, čeho bude svědkem.

Pod pohrůžkou zabití rukojmí nakonec svolí a vydává se do polorozpadlého sídla, které je bydlištěm šíleného vědce a jeho přehlídky monster. A s jedním z nich se má Hellyboy utkat, jak onomu excentrikovi napověděly pekelné mocnosti. Celé jeho sídlo je Corbenovi záminkou pro přehlídku zrůdných tělesných deformací a podivných experimentů.

Celá povídka je pak zběsilou smrští nápadu za nápadem, kdy jeden odkaz na klasický horror střídá další a v obludně groteskním koktejlu z mexických ingrediencí vzniká absurdní, strhující a především tragická jízda, která završuje Hellboyovo opilecké okénko.

Přestože kniha začíná povídkou, kterou již každý řádný „Hellboyovec“ zná, tvoří skvělý a umně propojený celek, který perfektně zprostředkuje horkou opileckou atmosféru Mexika plnou zápasníků, polorozpadlého baroka, pouštních zjevů, aztéckých entit a litrů a litrů alkoholu.

Není vyloučené, že po četbě Hellboye v Mexiku budete mít trochu kocovinu, ale s pocitem, že to byla zase jednou jízda a že to za to rozhodně stálo. V poslední povídce navíc číhá překvapení, které si bude uzurpovat další svazek tohoto univerza ve svém debutovém sólu.

Hellboy: V Mexiku

Vydal: Nakladatelství Comics Centrum, 2020

Scénář: Mike Mignola

Kresba: Mike Mignola, Richard Corben, Mick McMahon, Fabio Moon, Gabriel Bá

Barvy: Dave Stewart

Překlad: Alexandra Niklíčková a Jan Kantůrek

Počet stran: 160 / pevná vazba

Cena: 419 Kč