Kulhánek už dlouhou dobu nic nového nenapsal. Kopřiva si odskočil k jiným literárním žánrům podobně jako Žamboch, a tak jediný, kdo v současnosti hrdě drží prapor českých béčkových akčních krváků, je František Kotleta. Na trhu je však o žánrové knihy dostatečný zájem, a tak se do boje o své místo na krvavém slunci pustil nováček Oskar Fuchs se svým Frostem.
Velmi „svérázný“ debut
Frost je poměrně útlou knihou. Ostatně, může si to tak trochu dovolit, protože autor se neobtěžuje s žádnou omáčkou okolo a rovnou vrhá čtenáře střemhlav do víru akce.
Ústředním hrdinou je bojový mág jménem Zikmund Frost. Ten je střižený přesně podle zaběhnuté žánrové šablony – všehoschopný borec bez morálních zábran trousící humorné hlášky v přestávkách mezi zběsilou střelbou. O moc víc asi dodávat netřeba, protože podobnost s jinými knihami v rámci žánru se v tomto ohledu nezapře, a popravdě by byl nesmysl zkusit překopávat něco, co funguje a lidé to mají rádi. Originality se dožadujeme jinde.
Co však v této knize dostává výrazně na frak, je děj. Ne, že by něco jako příběh neexistovalo, až tak špatné to naštěstí není, ale troufnu si říct, že podobný „skvost“ by zvládl dát dohromady průměrný student střední školy během cesty do hospody po vyučování. A ani by se nemusel obtěžovat chodit za roh, aby ho nenačapal profesorský sbor. Kniha je zkrátka slepencem scén, ve kterých dominuje násilí, sex a humor. A když už se zdá, že autorovi dochází dech, tak využije nejpodlejší trik bezradných – začne se cestovat časem, a to bez předchozího varování. Ach jo.
Na druhou stranu je třeba říct, že plytkost příběhu možná ani během čtení nepostřehnete. Tedy spíše ho nebudete mít čas řešit, protože Fuchs nasadí od samého počátku zběsilé tempo, ze kterého do posledních stran nesleví. Frost nemá žádná hluchá místa, žádné nudné či nadbytečné pasáže. Zde naopak plynule navazující výše kritizovaný slepenec scén plní svůj účel na výbornou. Ono je to možná tím, že sex, krev a zbraně máme všichni rádi, ale přiznejme autorovi, že i tohle se musí umět. A Fuchs to umí.
Co se týče postav, nezbývá než smířit se s tím, že jsou jaké jsou. Nečekejte žádné propracované vnitřní světy či psychologické rozbory; vlastně nečekejte v tomto ohledu vůbec nic. Je to funkční minimalismus. Tady máte postavy, které chápou, jak rozbít lebku a stáhnout kalhotky a na rozbíjení atomu a stahování králíka nějakým extravagantním způsobem zvysoka kašlou. A já se opět budu zaklínat oním univerzálním slovem TEMPO. Podobné věci by byly prostě zbytečnou brzdou, i když alespoň trocha hloubky by postavám v žádném případě neuškodila, to fakt ne.
Jedna věc je znatelná: autor má talent. Příběh viděný očima bojového mága má švih, čtivost mu dodává použitá hovorová čeština a četné bojové scény. Z celého textu je znát, že Fuchse tvorba textu bavila a není patrná žádná křečovitost. Nadšení se sice automaticky nerovná kvalita, ale dodává ději jiskru. A je to rozhodně příslib – tahle kniha vás navnadí na další počiny.
NE-ko-rekt-ní
Pokud jste vyznavači akčních béček a rozhodli jste se, že Frosta zkusíte, přijměte zavčasu ještě jedno varování. Je zdarma, nebojte. Toto dílo totiž není pro každého! Fuchs se s gustem trefuje do všeho a do všech, a naprosto nekorektním způsobem si utahuje ze všeho myslitelného i nemyslitelného.
Spousta věcí je přes pomyslnou čáru. Ženy jsou v knize využívány víceméně pouze v roli sexuálních objektů pro mágovo uspokojení; je však třeba říci, že nám vyrostl další autor, který erotiku (i když v tomto případě spíše použijme termín pornografie) psát umí a nebojí se ji použít. Hurá! Ale i pokud se přenesete přes značně machistický přístup, můžete narazit na mnoho dalších „problémů“. Kniha si bere na paškál důchodce, policisty a v jedné z významných rolí se objeví dokonce hajlující (!) vlk nebo obrovská magická něco-jako-chobotnice. Na druhou stranu chápeme, že tyhle věci, hlavně ta poslední, je pro spoustu dalších jasnou pozvánkou.
Pro některé čtenáře může být problémem i hovorová čeština, která občas vyznívá až vidlácky. Pokud však od samého počátku přistoupíte k tomuto dílu jako k čiré oddychové zábavě, kterou si budete chtít vychutnat bez předsudků, pak se budete bavit přímo královsky.
Mimochodem, když už byla řeč o tom cestování časem: vzniká nám zde poměrně neotřelá situace, kdy na středověké město plné rytířů útočí tanková brigáda, která je napadena zombie knězem… Jak vidíte, autor se skutečně vyřádil a nápady nešetřil.
K dobru je třeba přičíst knize také fakt, že přesto, že se prezentuje jako myšlenkově nenáročné dílo, je patrné, že Oskar Fuchs má velmi hluboké znalosti týkající se pověstí a historie jeho rodného Lanškrounska, které v knize dokáže slušně prodat. A my jsme vděční za každého, kdo se nebojí ve fantastice pracovat s něčím, co je mu opravdu blízké, a nespoléhá jen na žánrovou kostru ověšenou cudně prá kousky krvavého masa stylu pro střední školy.
Frost tedy není vyloženě špatným literárním debutem. Pravda, je hodně kontroverzní a ne každý čtenář nekorektní vtípky a humor „přes lajnu“ stráví, ale pokud se nad tuto skutečnost zvládnete povznést, čeká vás brutální akční jízda, která vás vyplivne až na poslední stránce. Oskar Fuchs je svéráz, ale ukazuje, že psát umí a že to, co dělá, ho opravdu baví. Pokud nejste útlocitné povahy, dejte Frostovi šanci.
Oskar Fuchs: Frost
Vydala: Epocha, 2017
Počet stran: 168
Cena: 159 Kč
[review]