Spolek čtyř vpravdě nekonvenčních jedinců (v doprovodu doktorky Kate Corriganové) se i nadále musí obejít bez Hellboye (i když se na něj tu a tam nějací démoni občas ptají) a dává nám ochutnat toho, jak to na takovém Úřadu pro paranormální výzkum a obranu běžně chodí. A od vyšetřovatelské rutiny, kterou známe od Hellboye se to v zásadě zase tak moc neliší.
Druhý svazek spin-offové série Ú.P.V.O. přináší soubor pěti povídek, které jsou střiženy dle vzoru, jenž je čtenářům Hellboye důvěrně znám.
Jen místo solitérního rudokožce, který svou hypertrofovanou kamennou paží vládne stejně bravurně jako svým sarkasmem broušeným jazykem, stojí v centru příběhu homunkulus Roger, pyrokinetička Liz, médium bez těla Johann Kraus a Abe Sapien, rybí muž.
Oproti solitérním výpravám hrdiny s upilovanými rohy jde o model, který mnohem více připomíná klasický model superhrdinské skupinky řešící problémy života, vesmíru a vůbec.
Přesto je zde přidaná hodnota v podobě návaznosti na Hellboyovo universum a lákavá atmosféra tajuplných světů Mikea Mignoly.
Navíc všechny hrdiny důvěrně známe a série nemusí dlouze osvětlovat jejich původ, či pracovat na tom, aby si k nim čtenář vybudoval vztah. Jediným nováčkem je již minule objevivší se Johann Kraus, který svou podivností hravě zapadne.
Na rozdíl od první knihy zde již čtenář marně nepátrá po známém hrdinovi, tým se otrkal a ustálil a řeší problémy zcela na vlastní pěst. Přesto však se tu a tam dočkáme drobných reminiscencí a připomínek někdejšího nejslavnějšího člena týmu.
Například hned v prvním příběhu „Duše Benátek“ se na Hellboye vyptává démon, který byl přivolán z plamenů pekelných (prý o něm už „dlouho nikdo neslyšel“). Zmínky a narážky jsou ale přítomny v mnohem menší míře než v předchozí knize a není to na škodu, druhý svazek se totiž již snaží jít cestou zcela nezávislou a představuje tedy jakýsi můstek mezi úvodem a hlavní dějovou linkou série, která se začne odvíjet v následující knize nazvané Žabí mor.
Jako by se již autoři vyrovnali s Hellboyovou nepřítomností a snaží se ukázat celou staronovou skvadru s plnou parádou. Ti, co čekají epický zážitek, možná budou zklamáni, protože stále platí, že série stále ještě nabírá dech, nicméně povídková práce je zde odvedena kvalitně a v tom nejlepším Mignolovském duchu.
První příběh nás, jak již samotný název napovídá, zavádí do Benátek, které trpí nadstandartním znečištěním. Ve hře je duch, upír, pekelná inteligence, historická zápletka, ale i prastará bohyně Kloakina (jistě si dokážete domyslet, čeho je tato bohyně patronkou).
Akce ani vtip zde nechybí a jde o příjemnou jednohubku, ve které se blýskne především Roger (a jeho vztah ke starodávné bohyni kanalizace).
Druhý příběh „Temné vody“ je o poznání zajímavější a patří asi k nejlepším kouskům tohoto svazku. Což může být přičteno na vrub i tomu, že se jej po kreslířské stránce ujal Guy Davis. Jde o jeho premiéru v tomto univerzu, a to více než zdařilou.
O jeho úspěchu svědčí především fakt, že se stal hlavním výtvarníkem celé série Ú.P.V.O. a vtiskl ji svůj charakteristický styl. Příběh z městečka Shiloh v Nové Anglii je spjat s čarodějnickými procesy, záhadně netknutými mrtvolami a neklidnými duchy.
Příběh třetí s názvem „Až uslyšíš hvízdání“ přivádí opět na scénu kuriózního Humra Johnsona, hrdinu z Ú.P.V.O. z amerických let třicátých. Jeho příběh se točí kolem německé sabotáže projektu Manhattan a zničeného vlaku.
Nepůjde však jen o výlet do let minulých, protože agenti současného Ú.P.V.O. se s tímto vlakem budou mít čest setkat (a také s jeho přízračným a lehce zmateným osazenstvem).
Další povídka s názvem „Něco je pod mojí postelí“ je víceméně klasický horrorový příběh o tom, že ne vždy si všechny děti vymýšlejí a pod postelí se skutečně může skrývat leccos. Výrazně stylizovaná kresba Adama Polliny dodává této povídce trochu nezvyklejší nádech a celkově poněkud vytahuje na světlo problém celé knihy.
Jde totiž o sérii povídek, kde autoři zkouší, co pro de facto nově zformovanou partu superhrdinů funguje a co ne. Bohužel, však na rozdíl od některých Hellboyových povídkových knih (například Neuvěřitelné příběhy), tato často zdaleka nedosahuje tak vysokých kvalit, a zatímco ve zmíněné sbírce se čtenáři tajil dech z roztodivných kombinací a sledu výtečných nápadů, tento komplet je stále ještě poněkud opatrný.
Závěrečná povídka „Běžný den na úřadě“ je v zásadě takovou zombie miniaturou, která opět funguje dle podobného scénáře, jako typická Hellboyova dobrodružství (však také autorem scénáře je sám Mike Mignola), ovšem jako by zde trochu scházel nezbytný ostrovtip. Podobně jako přechozí příběhy neurazí, ale ani výrazně nenadchne.
Vzato kolem a kolem je druhý svazek Ú.P.V.O. příjemným, ale nikterak strhujícím zastavením před rozběhnutím hlavní dějové linky ve třetí knize (kde se výtvarné stránky již na plný úvazek ujímá zmíněný Guy Davis). Povídky často postrádají onu pozoruhodnou atmosféru Mignolových děl (Mignola sám se podílel na prvním a posledním příběhu), přestože jejich syžet je velice blízký jeho typickým příběhům.
Duše Benátek a jiné příběhy se tedy zařadí mezi těch několik málo svazků hellboyovského univerza, které jsou tak trochu do počtu. Sběratel je pochopitelně musí mít ve své knihovně, ale rozhodně nejde o ten nejlepší úvod do spin-offové série, ani o mimořádný povídkový počin.
Na stranu druhou přísné hodnocení vyvstává především kvůli srovnání s kvalitativně nadprůměrnou konkurencí Mignolových prací (a prací autorů na něj navazujících). Jakožto samostatná povídková kniha Duše Benátek jistě obstojí a stojí za to ji nějaký ten čas věnovat.
A snad tomu pomůže i příslib, že Úřad pro paranormální výzkum a obranu čekají velké věci a čtenář nechce přijít o žádný detail na jejich cestě k Žabímu moru, kde se dočkáme skutečných výzev pro naše hrdiny. Proč se tedy před velkou cestou neosvěžit něčím drobným, leč chutným?
Ú.P.V.O. – Duše Benátek a další povídky
Scénář: Mike Mignola, Miles Gunther, Michael Avon Oeming, Brian Augustyn, Geoff Johns, Scott Kolins, Joe Harris
Kresba: Michael Avon Oeming, Guy Davis, Scott Kolins, Adam Pollina, Cameron Stewart
Vydal: Nakladatelství Comics Centrum, 2017
Překlad: Jan Kantůrek
Počet stran: 128
Cena: 419 Kč