Hnilobný zápach se line ulicemi, každý krok je otázkou života a smrti. Temné stíny pronásledují každého, kdo se opováží vstoupit do tohoto města plného děsivých a smrtelných monster. Přeci jen se naleznou nebojácní lovci toužící po krvi svých nepřátel nebo pouze po zisku mnoha trofejí a následném úniku z této život ohrožující pasti. Kolikrát na své cestě zemřete, abyste unikli z města Yharnam?
Ne, nejedná se o pokračování úspěšného herního titulu Bloodborne na Playstation 4 od společnosti Sony, nýbrž o deskovou hru využívající právě této licence a přivádějící tak nespočetný počet umírání a zabitých monster od televizní obrazovky na pevný stůl, ke kterému usednou minimálně další dva hráči. Hru Bloodborne doufám není potřeba představovat, ale pokud by se mezi vámi našli tací, co nemají PS4, nebo úplně nemusí hry typu Dark Souls, tak vězte, že se jedná o hardcore temné fantasy RPG odehrávající se ve městě Yharnam, které se hemží spoustou silných nepřátel, temných stínů a vraždících lovců.
V průběhu svého putování hráči umírali, pouštěli se do soubojů nejen s hlavními monstry znovu a znovu, překonávali své limity a přitom prozkoumávali všechna zákoutí temného města bez držení za ručičku nějakou mapou či indikátory.
Poslední dobou se stává často, že už i herní tituly mají své adaptace v deskových hrách. Naposledy vzpomínám na deskovou hru This War of Mine, vycházející z počítačové a konzolové hry. Pokud jste zaznamenali naší recenzi, tak se hra velice povedla, a jestli ji bude podobně následovat i Bloodborne karetní hra… To se uvidí.
Deskovou adaptaci si vzalo na starosti vydavatelství CMON, to už má na svědomí velice povedené hry jako je Zombicide nebo Munchkin Dungeon, ale i nějaké méně povedené. Také dokázalo vytvořit již několik adaptací z filmových a seriálových pláten jako je Narcos The Board Game či The Godfather: Corleone’s Empire, tak proč by si neporadili s deskovkou dle videohry, ještě když se na tvorbě podílel Eric M. Lang, jenž stojí za vznikem her ze světů Hra o Trůny, Star Wars nebo Warhammer. O českou lokalizaci se postaralo vydavatelství ADC Blackfire.
Temné stíny vás spoutají
Yharnam bylo kdysi klidné, hezké viktoriánské město plné života, obchodu, radosti a vědy a právě věda byla její zkázou. Jelikož nová léčivá terapie přivedla, namísto zázračného uzdravení, děsivou nákazu, a proměnila všechny obyvatele na hrozivé příšery lačnící po všem živém. Do toho vstupují lovci toužící po krvi a trofejí z nepřátel, a tak se vydávají na nebezpečnou pouť do katakomb Kalicha, ale má to jeden háček, ven se dostane pouze jeden.
Proto, i když se zprvopočátku hra jeví jako kooperativní, největšími nepřáteli jsou monstra a bossové, ale i vaši spoluhráči. Jen ten nejschopnější lovec s největším počtem trofejí a získané krve nepřátel může opustit katakomby. Proto po celou dobu hraní je potřeba taktizovat a moudře se rozhodovat o dalších krocích, a někdy i útěk z boje do Lovcova snu je řešením.
Co se týče pravidel, průběh celé hry snadno pochopí i nezkušený hráč deskových her, jelikož pravidla jsou docela jednoduchá, ale možností a taktizování je ve hře až až. Na začátku každý lovec dostane svojí tabulku, která slouží jako ukazatel nasbíraných trofejí za zabití monster, ke sběru a následnému ukládání krve nepřátel získané ze způsobených zranění, a také je zde znázorněný postup jednotlivých kol.
Dále startovací sadu karet s vybavením a v neposlední řadě si nalosujete menší bosse a nepřátele, na které během svého putování narazíte. Ještě na samém začátku je potřeba si buď vybrat, nebo opět náhodně nalosovat, finálního bosse. Každá z těchto závěrečných potvor má svojí speciální schopnost, ta určuje a trošku mění průběh hry. Díky tomu je alespoň prvních pět her trošku odlišných.
Souboj a ozvěny krve, trofeje a vlastní přežití
Každé kolo se vám do cesty přimotá jiná nestvůra (kormě bossů, ti s vámi dokáží soupeřit i několik kol) a vašim cílem je ji odpravit z tohoto světa. I v prvním kole můžete narazit na menšího bosse a tak i ihned zemřít, ale podobně jako v herní předloze, tím vaše pouť nekončí, jen přijdete o svoji neuloženou krev, ale dále pokračujete v boji.
Jak jsem zmínil, tak hra je o taktice, v prvním kroku totiž každý hráč tajně vyloží akční kartu, kde na danou bestii nebo i na své spoluhráče použije nějakou zbraň či schopnost, také může uniknout do Lovcova snu. V Lovcově snu lze uložit do bezpečí nasbírané ozvěny krve, vyléčit svá zranění, získat zpět akční karty, nebo vylepšit vybavení. Ale ani zde lovec není v úplném bezpečí, jelikož i tady platí útoky monster zredukované jen na poloviční sílu.
Poté nastává čas na řešení všech speciálních schopností nebo na efekty lepších karet. Tyto karty jsou silné a samozřejmě jich ve hře není tolik, takže je potřeba karty využívat s velkou rozvahou. Správné načasování dělá vítěze a jediného přeživšího. Pak nastává útok monstra, každé monstrum má jinak silné útoky a důležitý je i hod kostkou.
Ne všechny příšery používají tu samou, ve hře jsou tři různé kostky a některé hody se mohou sčítat, když je u číslovky zobrazené znaménko, tak se hod opakuje a tak je útok silnější. Sice se může zdát, že o životě v Yarnhamu rozhoduje náhoda, ale každá kostka má jinou škálu čísel a tím nedává vše do rukou čistě štěstěně.
Kdo tento útok přežije s hlavou stále připevněnou k tělu, útočí vyloženými akčními kartami, za každý zásah získává dané množství krve a pokud je monstrum přemoženo vybojuje si uvedené trofeje na kartě a není zabito, tak prchá a lovcům zůstává pouze získaná krev a šrámy po boji. Jediní bossové z boje nikdy neutíkají. Možností jak zahrát svoje kolo je opravdu dost, a proto mě mrzí, že hra nedisponuje větším obsahem a dalšími prvky, což může napravovat rozšíření. V anglické verzi je již k dispozici a snad na něj Blackfire nezanevře a převede ho rovněž do české lokalizace.
Hezký obal, méně obsahu, ale přitom slušná zábava
Co se týče balení hry, tak v tomhle ohledu úvodní obrázek na krabici přesně kopíruje ten z herního obalu. Pod obalem nás čekají hezky zpracovaná a vizuálně pěkná pravidla, několik sáčků s kostkami, plastovými žetonky krve, karet s finálními bossy, jeden větší balíček s nestvůrami a vybavením. Dále také pevné kartonové tabulky a kartonové žetony, kolečka sloužící jako ukazatelé životů a v poslední řadě kartonová postavička lovce, jenž určuje prvního hráče.
Tohle všechno můžeme uložit do parádního vnitřku krabice, kde každý zmíněný kousek má svoje místo a po otevření to působí velice dobrým dojmem, jen radost pohledět.
Celkový design hry je velice povedený, během prvních několika her se budete bavit. Velký kámen úrazu je v obsahu. Karet vybavení, monster a bossů by mohlo být více, jelikož až poznáte všechna monstra a vybavení, vyzkoušíte si různé možnosti, tak vás hra již zpět bude zlákávat velice obtížně.
Bloodborne – karetní hra
Vydal: ADC Blackfire Entertainment
Počet hráčů: 3-5
Doporučený věk: 14+
Doba hry: 30-60 min.
Česká lokalizace: ano
Cena: 999 Kč