Odvěký boj bratrstev asasínů a templářů se táhne jako červená nit dějinami lidstva až do dnešních dnů. Jenže teď mají templáři ve svých rukách výhodu, díky které je ovládnutí světa a vítězství na dosah. Podařilo se jim totiž sestavit stroj, který dokáže prostřednictvím DNA ukázat vzpomínky předků – a odtud je jen krok k tomu objevit artefakty, po kterých neúspěšně obě strany pátraly celé věky a které mohou výrazně zvrátit poměr sil.
Kniha ze série Assassin´s Creed s podtitulem Kacířství se nese ve znamení několika novinek. Po dlouhé době, tedy devíti dílech, přepustil své tvůrčí křeslo muž s pseudonymem Oliver Bowden dámě – Christie Golden. Ta je známa především svými příspěvku k různým populárním cyklům jako jsou Warcraft či StarCraft. Druhou novinkou je, že Kacířství není na motivy žádné z videoher, tudíž má autorka relativně volné ruce.
V zajetí techniky
Kacířství se odehrává ve dvou dějových rovinách. Jak již bylo řečeno, našla Abstergo Industry, společnost vedená jedním z nejvyšších templářů možnost jak cestovat do minulosti. Tou možností je stroj zvaný Animus, stroj, který dokáže extrahovat z DNA člověka vzpomínky jeho předků a přehrát je – samozřejmě bez možnosti prožité události měnit či ovlivňovat. Co se stalo, stalo se…
Jak se zdá, našlo Abstergo toho pravého. Je jím Simon Hathaway, muž, který se stane členem Vnitřní svatyně templářů, a zároveň také vedoucím oddělení historického výzkumu. Jenže v Simonovi je mnohem víc, než je na první pohled zřejmé. Jeho předkem byl totiž Gabriel Laxart, muž, který stál věrně po boku Johanky z Arku. A právě o Johanku templářům jde – nebo přesněji řečeno o její meč. Ten je jedním z Kousků ráje, artefaktů s úžasnou mocí ponechaných na Zemi mimozemskou civilizací.
Problém je v tom, že ten zpropadený meč nefunguje! A tak se Simon prostřednictvím vzpomínek svého předka vydává na cestu zpět časem, aby tajemství meče odhalil; v Johančiných rukách totiž fungoval zcela dokonale.
Příběh je právě díky prolínání dvou časových rovin (současnosti a Simonových / Gabrielových vzpomínek) zajímavou kombinací a nechybí mu atraktivní motivy. Christie Golden se snažila pojmout linku ze současnosti jako špionážní thriller a historické scény jako „upravený životopis“ Johanky z Arku. Bohužel, zajímavý materiál nedokázala využít naplno; vedla si však o něco přesvědčivěji než její předchůdce Bowden.
Zpátky do minulosti
Jako první se pojďme podívat na tu méně komplikovanou (i když…) část – výlety prostřednictvím Animu do minulosti. Pobyt v tomto stroji je něco jako virtuální realita – s tím rozdílem, že dění nelze nijak ovlivňovat, jen přihlížet. Navíc může pobyt v téhle mašině způsobovat „prosakování“; pokusný subjekt si může přenést prožité vzpomínky do reality a mít halucinace způsobené prolínáním obou realit.
Ústřední postavou je již několikrát zmiňovaná Johanka z Arku. Právě v její blízkosti se Simonův předek Gabriel pohybuje a sleduje její cestu od obyčejné ženy až ke slavné vojevůdkyni. Samozřejmě nemůže chybět ani vyvrcholení v podobě upálení známé kacířky. Jenže jak Simon zjišťuje, je za oponami příběhu ukryt boj mezi asasíny a templáři, který do celého děje výrazně promlouvá.
Vyvrcholení této dějové linie je podařené. Čtenář se dozví, kdo stál za Johančiným upálením a jak „to bylo doopravdy“ (přičemž toto vysvětlení je vzhledem k realitě fikcí nebo přinejmenším VELMI divokou spekulací).
Golden nás provede významnými milníky Johančina života. Historickou přesnost posoudit nedokážu, zkusmo sem ověřoval jen pár událostí a dat, která seděla. Zvláštní je, že autorka se nepouští do větších popisů bojových scén. Přesto, že Johanka byla z velké části válečnicí, bitvám většinou jen přihlíží nebo je vyhrává díky moci svého meče, který kolem sebe vyvolává mír.
Vyvstává otázka, zda se bojových scén elegantně zbavit jako tomu učinila Christie Golden, nebo je psát špatně jako tomu bylo u jejího předchůdce Bowdena. Je zřejmé, že dávka akce by historickou linii trochu oživila, navíc je to něco, co je se sérií Assassin´s Creed neodmyslitelně spojeno. Historická linie by sama o sobě vydala na slušný příběh, ale v koncentrované formě, kde si může díky stroji vybírat Simon konkrétní vzpomínky, působí úderně. A abychom nezapomněli: o meči se samozřejmě dozví vše potřebné.
Velký bratr tě vidí!
Druhá linie se odehrává v současnosti a nese se ve znamení intrik. Simon má pocit, že jeho výzkum je bedlivě sledován, že on sám může být díky získaným informacím v ohrožení života. Pomalu, krok po kroku, rozplétá celou složitou situaci, obezřetně našlapuje a bojuje s paranoiou.
Může věřit své nejbližší spolupracovnici? Dokáže mu pomoci jeho bývalá přítelkyně, specialistka na bezpečnost? Kdo má zájem o informace, které díky svým vzpomínkám Simon získal? Všechny tyto otázky bude muset nezdravě zvídavý vědec zodpovědět, pokud si chce udržet postavení mezi templáři i hlavu na krku.
Ve spletité situaci si však Golden nevede už tak přesvědčivě. Ano, dokáže vše zamotat, navodit atmosféru a postupně události vcelku úspěšně rozplétat, ale samotné vyvrcholení celou tuto práci dost sráží, protože několik klíčových otázek zůstává otevřených a některé narážky servírované v průběhu knihy nevyjasněné. Nastolená atmosféra slibovala něco mnohem bombastičtějšího než pootevřený konec. Popravdě, je to docela škoda, už jen proto, že historická linka má finále povedené, a čtenář díky tomu ví, že autorka podobné věci s přehledem zvládá.
Obě linie se odehrávají v poměrně komorním prostředí, bez zbytečné přehršle postav. Při čtení budete mít pocit, že autorka má k historii mnohem vřelejší vztah, že si s postavami a jejich osudy pohrála do větší hloubky. Současná linka servíruje charaktery „tak akorát“ – vše podstatné je vysvětleno a odůvodněno, ale pocitově ještě malý kousek v propracovanosti chybí.
Logice příběhu nelze naopak vytknout nic. Věci se nedějí bez příčiny, vše na sebe sedí a zapadá do sebe. Je vidět, že směrování příběhu je promyšlené; vložená historická linka je navíc velmi příjemným oživením děje. Dotažené je i prolínání obou časových rovin.
Celkový dojem z knihy bude záležet na vztahu čtenáře ke hře. Milovníci herní série budou zklamáni, protože děj se zásadně odklání od předchozího ryze historického proudu a akčnějšího pojetí. Kacířství má však propracovaný příběh, dvě propletené dějové roviny; navíc je dobře odvyprávěno – zkrátka co se týká kvality, stojí Golden nad předchozími Bowdenovými knihami.
Christie Golden – Assassin’s Creed: Kacířství
Překlad: Kateřina Niklová
Vydal: Nakladatelství Fantom Print, 2017
Počet stran: 288
Cena: 279,-