Bukanýři, korzáři i vy, suchozemské krysy! Přistupte blíže a poslyšte příběh o Edwardu Kenwayovi – muži, který zatoužil býti slavným bukanýrem. I vydal se na dalekou cestu po moři za bohatstvím, mnohá dobrodružství při tom zažil a stal se postrachem širých moří. A setkal se s templáři i assassíny, protože tak to přece v sérii Assassin´s Creed má být!
Série Assassin´s Creed opět nabízí něco zcela nového. Odvěký boj mezi assassíny a templáři se tentokrát přenáší na paluby škunerů, do džunglí a přístavů. Ano, již sám podtitul šestého dílu literárního zpracování populární herní série, Černá vlajka, napovídá,že Oliver Bowden vplouvá do zrádných a doposud neprobádaných vod – a navíc se bude pirátit!
Zrod bukanýra
Příběh postrachu moří začíná, trochu nečekaně, na pevnině. Hlavní hrdina, Edward Kenway, je mladý, pohledný a namyšlený floutek s láskou k alkoholu a rvačkám, který se navíc zakouká do nesprávné ženy. Přesto, že je jejich náklonnost vzájemná a vše dospěje až ke sňatku, Edward nakonec ostrouhá – svoji manželku nedokáže finančně zabezpečit a dopřát jí luxus, na který byla zvyklá.
Navíc si nadělá mocné nepřátele, a tak hledá cestu jak zároveň zmizet, zbohatnout a pomstít se nepřátelům. A světe div se, zrovna ve vhodnou chvíli se objeví verbíř, který Edwardovi nabídne možnost stát se bukanýrem. Edward neváhá a vyslyší volání moře. Bohužel pro čtenáře se jedná především o volání moře drobností a maličkostí, které příběh sráží.
Zdálo se, že Bowden a celá série Assassin´s Creed, jejíž literární adaptace byla svěřena do rukou tohoto autora, je na správné cestě. Jenže Černá vlajka naprosto vybočuje z trendu a je kolosálním krokem vedle.
Pomineme-li fakt, že se zarytý suchozemec stane lusknutím prstů zkušeným námořníkem, který se vyzná snad ve všem ohledně provozu lodi, jsou zde i další nesrovnalosti. Dlouhou dobu se nabízí otázka, proč je vlastně tento příběh zasazen do rodiny populární herní série.
Konflikt křižáků a assassínů je sice přítomen, ale jen jaksi okrajově. Hlavního hrdiny, který nerespektuje víceméně žádné autority a má ve všem vlastní pravdu a cestu, se ideologie obou táborů dotkne pouze povrchově. Je mu sice nabídnuta, ale výsledkem je pohrdavé odmítnutí; tu se účelově Edward vydává za křižáka, tu se mu zase hodí pomoc assassínů… Jenže tohle převlékání kabátů a nevyhraněnost nebude čtenáře bavit příliš dlouho.
Hledej, odradit se nedej
K osudům hlavního hrdiny bych měl ještě jednu zásadní výtku. Edwardovým životním cílem je najít tajemnou Observatoř, protože to je něco, na čem se údajně (ano, údajně, to je to klíčové slovo!) dá zbohatnout. A tak se nebohý bukanýr honí za přeludem, pluje od čerta k ďáblu a spoléhá na štěstí a autorův zásah, který ho dovede k cíli.
Čtenář se bude povětšinu času nudit, protože řetězec náhodných setkání, poflakování se po hospodách a popíjení rumu s kumpány či námořních bitek možná dává smysl hlavnímu hrdinovi, ale nevytváří soudržný příběh – a především nemá koncepci. Motivaci hlavního hrdiny přestanete poměrně rychle věřit, což je samozřejmě problém.
Je škoda, že tentokrát příliš neuchvátí ani samotný závěr knihy. Emocionální a dojemné konce jsou autorovou doménou a zejména předchozím dvěma dílům „slušely“. I tentokrát byla snaha, ale zkrátka to není ono; spíše se zdá, že se na poslední chvíli snaží polomrtvý příběh resuscitovat a vše vyznívá dost křečovitě.
A je tu ještě další, tradiční, bolest série: bitvy. Celou dobu tvrdíme, že Bowdenovo podání bojových scén je jedním slovem slabé. Teď však dostal šanci se konečně dosyta vyřádit: představte si jak děla temně duní, lodě se s ostrým nárazem setkají a horda krvežíznivých bukanýrů vyskáče za hrozivého povyku na palubu, kterou zuřivě brání k smrti vystrašení vojáci… No, krásné by to bylo, ale námořní bitvy zřejmě psal člověk, který v životě nejvíc vody pohromadě viděl v bazénu na zahradě.
Tolik promarněné romantiky, chytlavé akce, tolik potenciálu – a Bowden to celé a pokaždé (!) prostě ostudně odbude, zadupe do země. Člověku se chce řvát, protože veškerá čtenářská očekávání jdou do kopru, a to, co mělo a mohlo být kořením a vlajkovou lodí tohoto dílu, se mění v Titanik. Budete mít chuť předhodit Bowdena žralokům, tohle totiž totálně pohnojil!
O bojích muže proti muži už jen krátce: ani zde žádné zlepšení.
Je zřejmé, že Bowdenovi sedí spíše méně akční pojetí, kde může prodat svoji lásku k historii a vcelku slušnou práci s příběhem, byť ten má od tvůrců hry předdefinovaný. Bohužel, tentokrát se příběh příliš nevydařil, a knižní adaptace je bita jak na předloze, tak při zpracování.
Záchranný kruh
Kritiky byla spousta, pojďme se tedy pokusit najít něco, co tento díl aspoň trochu zachrání.
V prvé řadě je to ráz příběhu. Černá vlajka nabízí zajímavé prostředí a dobře pracuje s některými klišé. Popíjející a často i ožralí námořníci, přistání u tajuplných ostrovů a vyhlížení plachty na hřebenech vln, to vše tvoří ten správný dobrodružný příběh. K tomu přidejme i hledanou Observatoř, která dodává ději kapku mysticismu.
V řadě druhé se podařily některé vedlejší postavy. Jejich motivace je mnohdy mnohem uvěřitelnější, projev konzistentní a sympatie čtenáře mají šanci upnout se alespoň k nim. Chabá obezlička, ale lepší než nic, že? Mimochodem, i tentokrát se setkáte se skutečnými historickými postavami. O to víc je s podivem, že když je autor schopen hrabat se v historických reáliích, není schopen či ochoten dát si tu práci a pohrabat se trochu i v námořnictví jako takovém.
A do třetice: Observatoř. Tahle věc je fajn – lebka, prostřednictvím které můžete sledovat každého, jehož krev máte k dispozici, je lákavý artefakt. Dokonce se s ním dá udělat i slušná pirátská kariéra, pokud máte ty správné krevní vzorky.
Černá vlajka je jasně největším zklamáním celé série Assassin´s Creed. Jestliže předchozí dva díly vykazovaly zřetelné zlepšení, nyní je vše pryč. Plytký příběh, hlavní postava má k uvěřitelnosti daleko a totálně nevyužitý potenciál prostředí pirátů; to jsme vážně nečekali. Nemluvě o tom, že bitva mezi assassíny a templáři je spíš do počtu než aby nějak reálněji ovlivnila děj.
Assassins Creed: Černá vlajka
Překlad: Kateřina Niklová
Vydal: NakladatelstvíFantom Print, 2012
Počet stran: 288
Cena: 279 Kč