Civilizace: Nový  úsvit – Terra Incognita cover
Zdroj: ADC Backfire Entertainment s.r.o.

Jako vůdce civilizace jste rozšířili svoji říši až po samotný kraj známého světa. Je na čase podívat se za hranice starého kontinentu a vydat se hledat další národy, místa k osídlení a získat nové znalosti které by vám umožnily vybudovat ještě velkolepější sídla a ještě úžasnější divy. Vydejte se do zemí neprobádaných v rozšíření Terra Incognita.

Desková hra Civilizace: Nový úsvit je na světě již několik let, a však rozšíření se dočkala teprve nedávno. Terra Incognita přináší spoustu nového herního materiálu, upravuje a rozšiřuje (nečekaně) herní mechaniky i počet hráčů. Nově si tak můžete užít tuto budovatelskou strategii až v pěti hráčích. Díky tomu se samozřejmě prodloužila herní doba ze dvou až na tři hodiny.

Civilizace: Nový  úsvit – Terra Incognita 1
Zdroj: ADC Backfire Entertainment s.r.o.

Pokud jste nejnovější iteraci deskové civilizace nehráli, tak bych doporučil přečíst si recenzi na původní hru, následující text vám pak bude dávat o něco větší smysl.

Země neznámé

Krabice Terra inkognita je téměř stejně velká jako původní hra a obsahuje toho opravdu spoustu.

Obsah se dá rozdělit do dvou kategorií – komponenty pátého hráče, nové dílky mapy, divy světa, městské státy, karty vítězství a 10 dalších vůdců nafukují již známé možnosti a přidávají znásobují variabilitu hry.

V druhé kategorii pak jsou věci, které hru mění – jsou tu nové delší ukazatele zaměření, aby se do nich vešel nový typ karet, který operuje s městskými okrsky. Nové možnosti nabízejí také žetony vlády. Avšak hlavní změnou je nový balíček karet vojenství, který mění původní bojový systém. Následně je zde hromádka různých karet a kotouč událostí, které nahrazují původní, aby lépe zapadly do nových herních systémů.

Poslední novou věcí jsou unikátní zaměření jednotlivých vůdců – každý národ tak dostane krom svojí schopnosti i jednu kartu, která jej odlišuje od ostatních.

Díky té druhé kategorii vás před první hrou s rozšířením čeká třídění a nahrazování komponent, které je sice přehledně rozepsáno v deseti bodech na začátku pravidel, ale nějakou dobu zabere.

Civilizace: Nový  úsvit – Terra Incognita 2
Zdroj: Fantasymag.cz

Nový vítr do plachet

Jak tedy jednotlivé změny fungují? Karty růstového zaměření vám umožňují přidávat na mapu žetony okrsků – těch máte k dispozici pět a každý přináší jiné bonusy převážně v závislosti na tom, kde je umístěn – průmyslová zóna benefituje z okolních lesů, obchodní čtvrť z pouští a kampus z hor.

Tyhle okrsky vám pak budou pravidelně přinášet zboží, či umožňovat porážet nepřátele, rozšiřovat své území, a dokonce i stavět města. Efekty okrsků se spouští vždy co tři kola, jak je naznačeno na kotouči událostí a hráči si jejich efekty vyhodnocují simultánně.

Kotouč událostí krom spouštění okrsků a pohybu barbarů také co tři kola zlevňuje dostupné divy, nebo je následně odstraňuje ze hry, což nabídku divů dělá mnohem více dynamickou. Navíc přidává možnost, co šest kol změnit typ vlády.

Na výběr máte z šesti typů vlády, přičemž každý z nich posiluje jednu z karet zaměření – například v oligarchii se lépe daří obchodu, v komunismu budování a v demokracii vědě.

Nové karty vojenství přináší do hry armády. S nimi pohybujete po mapě obdobně jako s karavanami, takže je boj o něco méně abstraktní, a navíc můžete strategickým umístěním armád také posílit své obranné postavení.

Civilizace: Nový  úsvit – Terra Incognita 3
Zdroj: Fantasymag.cz

Navíc armády, a stejně tak i karavany můžete vyslat prozkoumávat nové území – pokud se svou figurkou dojdete na kraj svého startovního mapového dílku, jednoduše vezmete další díl mapy a přiložíte je tak, aby sousedil se stávajícím světem alespoň čtyřmi políčky.

Poslední strategicky důležitou věcí, kterou jsem vám pro dramatický efekt v předchozím výčtu zatajil, jsou pevnosti. Tyto jednotlivé dílky neutrálních měst jsou na začátku hry rozmístěny hráči okolo startovní mapy a jejich ovládnutí je klíčové pro vítězství ve hře.

Nově totiž je třeba k vítězství splnit čtyři z pěti karet úkolů. Kromě tří, které fungují stejně jako v základní hře a jsou vybrány náhodně, jsou ve hře permanentně dva další – ovládat na konci kola jednu pevnost a ovládat na konci kola dvě pevnosti. Vzhledem k tomu, že počet pevností je stejný jako počet hráčů, vzniká zde mnohem více prostoru pro konflikt než v původní hře.

Odvážná výprava

No, a jak všechny tyhle novinky fungují na stole? Nové mechaniky do stávajícího systému zapadají tak přirozeně, že není problém vysvětlit hru i nováčkům. A hra ubíhá téměř stejně svižně jako předtím. Téměř… Spouštění efektů okrsků vždy chvíli zabere a výměna zastaralých divů dá taky trochu práce.

Stejně tak trochu delší a složitější je příprava hry. Je třeba vždy náhodně vybrat dva ze tří divů každého typu pro každou éru. Výběr z více dostupných národů také může být delší, pokud nechcete nechat rozhodnout náhodu. Další ukazatele zaměření a nové hráčské komponenty zabírají více místa a postupně rozrůstající mapu budete muset v průběhu hry posouvat tak, abyste se ke stolu vešli.

Civilizace: Nový  úsvit – Terra Incognita 4
Zdroj: Fantasymag.cz

Možnost objevování a stavění okrsků přidávají další lákadla do hry. Hrát civilizaci je jako být na bohatě zásobeném rautu – dám si prvně chutný nový okrsek? Podívám se, co leží za tímto pohořím? Nebo se rozeběhnu pro lákavě vypadající unikátní kartu zaměření? A támhle servírují divy světa ve slevě!! Bohužel stejně jako u toho rautu, nezvládnete mít všechno a také dost záleží na pořadí, ve kterém se do dobrot pustíte, abyste co nejvíce vytěžili ze synergických efektů jednotlivých věcí…

No dobře, tady se alegorie s rautem už definitivně rozpadá, ale snad jsem dokázal nastínit, jaký pocit ve hře máte. Terra incognita vás nelimituje, nedává vám na výběr mezi špatnou a horší možností, ale mezi samými dobrými. Pokud ale chcete vyhrát, nesmíte se nechat unést, ale soustředit se na optimální tahy a sledovat protihráče, aby vás ve vašich plánech nepředběhli nebo vám téměř doslova nevrazili kudlu do zad.

Nutnost dobýt aspoň jednu pevnost k dosažení vítězství opravdu vede k tomu, že se hráči více zaměřují na vojenství a čistě vojenská taktika, která v původní hře neměla moc smysl, se dostává na výsluní. Ne, rozhodně se nebudete ve většině partií bít do krve jako například v Kemetu či jiných area control hrách, ale boj se stal důležitější součástí hry.

Poslední věcí, která mění pocity ze hraní, jsou žetony vlády. Možnost posílit libovolnou kartu zaměření dává prostor obcházet hlavní limitaci hry – stupnici na ukazateli zaměření. To je velice osvobozující a umožní vám to zdvojnásobit úsilí na vámi zvolené strategii nebo rychleji změnit plány.

Civilizace: Nový  úsvit – Terra Incognita 5
Zdroj: ADC Backfire Entertainment s.r.o.

Přišel jsem, viděl jsem, zvítězil jsem. A přijdu zas

Civilizaci Nový úsvit jsem si zamiloval na první pohled, avšak byl jsem jeden z mála. Nejen v mém okruhu byla hra přijata spíše chladně. Proto jsem byl nadšen, když vyšlo rozšíření, u kterého jsem si myslel, že se ho v češtině nikdy nedočkám. 

Terra Incognita do hry přidala do hry obrovskou variabilitu novými divy a vůdci, kterých tu je o půlku více než v základní hře (nukleární Gándhí bohužel stále chybí) což by bylo samo o sobě dostačující pro malé rozšíření. 

Nové mechaniky přidávají na kráse a dělají ze hry více epický zážitek. Bohužel zvedají také negativní stránky hry – pokud chcete být v tazích optimální, máte další proměnné a vymyslet tah vám tak zabere déle. Mechanismů a žetonků je ve hře rozhodně více než by bylo elegantní… Jo, a pokud jste s původní Civilizací měli problémy nebo vám nesedla, Terra Incognita to nespraví.

Je třeba také zmínit cenu. Terra Incognita má stejnou cenovku jako základní hra, dokonce jste schopni základní hru sehnat i levněji než rozšíření. Ano, je tam dost obsahu, ano hry podražily, ale i tak je to dost výrazný faktor ke zvážení.

Avšak je tu ta jedna hlavní otázka, na kterou musíte sami sobě odpovědět. Budu chtít Civilizaci hrát s rozšířením Terra Incognita? Za mě ano a ve 100 % případů. A to rozhodně ne protože nevím, kam jsem založil původní komponenty, ale protože mám rád všechny ty věci, které Terra Incognita přináší. Za mě se jedná o jedno z nejpovedenějších rozšíření deskové hry, ale není jedním z těch které „musíte“ mít. 

Civilizace: Nový  úsvit – Terra Incognita

Vydal v ČR: ADC Backfire Entertainment s.r.o.

Počet hráčů: 2 – 5

Doporučený věk: 14+

Doba hry: 120 – 180 minut

Čeština: pravidla ano, materiál ano

Cena: 1 219 Kč

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
85 %
Martin Madman Lebduška
Kromě hraní her a psaní o nich se rád baví metalem a četbou SF a fantasy (zejména všeho co vypadne z pera Neila Gaimana). Jeho profese marketingového specialisty ho deformovala zájmem o data a statistiky, a tak si všechny deskoherní výsledky zapisuje, a analyzuje své tahy za dlouhých zimních večerů.
terra-incognita-rozsireni-popularni-civilizace-ktere-doda-hre-vojenskou-taktiku-a-obrovskou-variabilitu+ variabilita + epičtější zážitek + nové možnosti - možná až překombinováno - vysoká cena