DisneyMustPay cover
Zdroj: The Walt Disney Company

Alan Dean Foster vydává úspěšné tituly z žánru sci-fi a fantasy padesát let, teď se mu ale stalo něco, co ještě nezažil. Společnost Disney, která vlastní práva na řadu jeho knih, mu přestala platit procenta z prodejů. Tato kauza může utvořit nebezpečný precedens, a proto se Foster rozhodl vše zveřejnit.

Poprvé v kariéře

DisneyMustPay 1
Zdroj: Science-Fiction and Fantasy Writers of America (SFWA)

Začalo to poměrně jednoduše. Sci-fi spisovatel Alan Dean Foster, který publikuje knihy 50 let, si všiml, že jeden z jeho vydavatelů mu přestal platit procenta z prodejů.

Proto se obrátil na Science-Fiction and Fantasy Writers of America (SFWA), odborovou organizaci autorů fantastiky, která tyto problémy pomáhá řešit.

Většinou se tyhle záležitosti vyřeší velice rychle a civilizovaně. Problém je, že vydavatel to více než rok odmítal jakkoliv řešit nebo se se zástupci autora i sejít.

Vydavatelem je totiž nadnárodní konglomerát The Walt Disney Company (dále jen Disney).

Alan Dean Foster během své kariéry napsal několik románů ze světa Star Wars (včetně novelizace prvního filmu Hvězdné války, který u nás vyšel v překladu Ondřeje Neffa) nebo ze světa Vetřelce (napsal novelizace prvních tří filmů a taky Covenantu).

Obě tyto značky nedávno odkoupila společnost Disney. Když si Foster před více než rokem všiml, že mu nechodí procenta z prodejů některých knih, obrátil se nejdříve na svou agentku a potom na SFWA. Dopátrali se toho, že toto opravdu rozhoduje společnost Disney (nezapomeňme, že Lucasfilm i Fox stále existují jako značky, takže se začalo od nich).

A tady přichází průšvih s potenciálně dalekosáhlými následky. Kontaktní osoba v Disney dlouho neodpovídala na komunikaci, a potom přišla s tvrzením, že firma nic platit nemusí, protože si při akvizici koupila práva na ony knihy, ale ne povinnosti, které ze smluv vyplývají.

DisneyMustPay 2
Zdroj: Alan Dean Foster

Vlastně tvrdí, že vzhledem k tomu, že oni autorovu smlouvu nepodepsali, jenom ji odkoupili, nemusí nic platit, i když knihy stále prodávají a dostávají za ně peníze.

Nemusíme být právníci, abychom pochopili, že tohle je nesmysl. Když si koupíme krachující firmu, kupujeme si i její dluhy.

Když si koupíme dům s hypotékou, musíme ji platit, když v domě chceme bydlet.

Pokud by tenhle argument společnosti Disney prošel, bude to velmi nebezpečný precedens a nejenom pro autory. Vlastně kdokoliv by se mohl vyvázat ze smlouvy tím, že si založí novou fiktivní firmu, které „odprodá“ svůj produkt a potom může tvrdit, že už není vázán podmínkami smlouvy.

V každé smlouvě, kterou jako autor uzavírám, je poznámka, že smlouva je v případě odkoupení jinou firmou stále platná. Stejně jako je tam psáno, že práva a povinnosti přecházejí na právní zástupce smluvních stran. Stejně to má dle slov své agentky ve smlouvě i Alan Dean Foster.

Drahý Mickey…

Alan Dean Foster napsal Disneymu otevřený dopis, který si můžete přečíst celý v angličtině na stránce SFWA. Začíná…

„Drahý Mickey,

ty a já máme hodně společného. Oba slavíme narozeniny 18. listopadu, můj táta měl přezdívku Mickey, je toho víc.

Když jsi koupil Lucasfilm, získal jsi práva na některé romány, které jsem napsal. Například Star Wars, nebo Splinter of the Mind’s Eye, úplně první knihu z expandovaného univerza. Za ty knihy mi dlužíš procenta. Nikdy jsi nezaplatil.

Když jsi potom koupil 20th Century Fox, získal jsi postupně práva na další moje knihy. Vetřelec, Vetřelci a Vetřelec 3. Za žádnou z těch knih jsi mi nikdy nezaplatil procenta a ani jsi mi neposlal vyúčtování…“

Dopis pokračuje. Na závěr Foster dodává:

„… Moje žena má zdravotní problémy, mně lékaři v roce 2016 diagnostikovali pokročilé stádium rakoviny. Ty peníze by se nám hodily. Nechceme charitu, chci jenom, co nám dlužíš.

Miluji Disney, ať už filmy nebo zábavní parky. Vyrůstal jsem na Disneyovkách. Nemyslím si, že by strejda Walt souhlasil s tím, jak se ke mně teď chováte. Možná se o záležitosti prostě ještě nedozvěděla zodpovědná osoba, ale poté, co jste ignorovali všechny zprávy a dotazy těch posledních několik měsíců, o tom pochybuji.

Jak pravil pán jménem Bob Iger (*generální ředitel Disney, pozn. autora):Jak děláš jednu věc, tak děláš všechno.‘“

Co na to SFWA?

Mary Robinette Kowalová, prezidentka SFWA, dodala, že pokud tohle společnost udělá autorovi s padesátiletou praxí, jaké šance potom může mít mladý začínající autor, který neví, že smlouva je smlouva, nemá zkušenosti ani známosti a nemá mu kdo poradit?

Podle Kowalové má nyní Disney tři možnosti, ale všechny zahrnují placení autorovi:

  • Disney může Fosterovi zaplatit dlužnou částku a potom mu dál platit všechna procenta z prodejů podle smlouvy
  • Disney může Fosterovi zaplatit dlužnou částku a potom vyjednat novou smlouvu s novými podmínkami
  • Disney může Fosterovi zaplatit dlužnou částku a potom knihy stáhnout z prodeje a smlouvu zrušit

V každém případě autorovi zaplatit musí. Jak sama poznamenává, tohle se normálně řeší obyčejným rozhovorem, který Disney nechce vést.

SFWA spatřuje hrozbu ne v tom, že se Fosterovi nezaplatilo, ale v tvrzení Disney, že si odkoupila práva a ne povinnosti.

Podle Kowalové, kdyby se dostali přímo k někomu z vydavatelského oddělení Disneyho, tak s těmi se půjde domluvit, ale bohužel přístup blokuje právní oddělení Disneyho, které se odmítá bavit i to pustit dál.

Na sociálních sítích se objevují výzvy k zaplacení s hashtagem #DearMickey a #DisneyMustPay.

Autorům se musí platit

Situace v USA je možná extrémní v tom, že se jedná o autora s padesátiletou praxí a peníze mu dluží jedna z největších zábavních korporací na světě. Neplacení autorům je ovšem velký neduh všude na světě.

V České republice jsou bohužel také nakladatelství, které mladé a začínající autory nutí k tomu, aby přistoupili na podmínky smlouvy, za kterých nedostanou žádné peníze. Často se také tváří, jakou autorům dělají laskavost tím, že je vůbec vydávají a autoři by tak měli mlčet a být vděční.

A samozřejmě tu jsou i nakladatelé, co slíbí ve smlouvě všechno možné, ale jednoduše neplatí a když si autoři stěžují, vyhrožují jim žalobou. Spoléhají se na to, že mladý autor se slova „žaloba“ zalekne a přestane dotírat.

Nikomu by to bohužel neprocházelo, kdyby se ve společnosti stále neobjevoval názor, že autorům se přece platit nemusí, „protože se tím stejně neuživí“ a „pro peníze to stejně nedělají“. Možná nedělají, ale za práci se má platit.

Aneb jak pravil spisovatel Harlan Ellison: „Platíte kameramanovi? Platíte střihači? Platíte řidiči dodávky? Tak jakým právem chcete po mně, abych pracoval zadarmo?!“