Nejnovější desková hra nesoucí licenci legendárních her od Blizzardu vás přenese do Azerothu, kde se budete mlátit hlava nehlava.
Představovat Warcraft je asi natolik zbytečné, jako vysvětlovat, kdo jsou to Avengers anebo co jsou Star Wars.
Před čtvrt stoletím na počítače vyšla strategická hra o válce mezi orky a lidmi ve světě Azeroth.
Postupem let se tento svět díky dalším hrám a knihám naplnil novými rasami, mýty, kouzly, démony… a fanouškové si jej zamilovali: Loni vydané rozšíření ke hře World of Warcraft se stalo v té době nejprodávanější PC hrou.
Také hráči deskových her měli možnost několikrát vstoupit do světa Azerothu a zkřížit zbraně s odvěkými nepřáteli a litými monstry… leč naposledy se tomu před patnácti lety, kdy vyšla epická krabice World of Warcraft the Boardgame.
Od té doby nic, ticho a smutný pohled na prázdné stoly… teda až do loňského roku, kdy přišla na trh Small World of Warcraft.
Název hry se odkazuje jak na slavné MMORPG, tak na méně proslavený (ale mezi deskoherní komunitou dobře známý) titul Smallworld. Takže ostřílený hráč už jen dle toho ví, do čeho jde. Je mu jasné, že se bude plus mínus hodinku se svými až čtyřmi spoluhráči přetahovat o území a využívat roztodivné schopnosti ras a povolání.
A teď už to víte i vy. A když už víte, co vás čeká, tak se do toho můžeme vrhnout po hlavě.
Hurá do práce
Vyloupat osm a půl archů žetonů a ještě je hezky roztřídit, to nějakou chvíli zabere.
Šestnáct herních ras + ještě jedna neutrální májí každá svou sadu žetonů, k tomu žetony dvaceti povolání a speciální žetony všeho druhou od artefaktů přes hory až po věže a v neposlední řadě hromada žetonů peněz v hodnotách 1, 3, 5 a 10.
Ale s nazváním to prací jsem to trochu přehnal. Je to milá zábava, a navíc s tříděním této kupy kartonu pomáhá praktický insert (ke kterému je návod i v pravidlech). Ke všemu to vše moc pěkně vypadá, ilustrace jsou komiksově barevné a stylizované tak, jak tomu je v počítačové předloze, žádný temný hyperrealistický art.
Co ale člověka praští do očí, jsou názvy ras. Z obrázku se na vás mračí fousatý trpaslík, ale nápis vedle něj hlásá „Dwarves“. Bohužel tento neduh je ve hře přítomen díky úsměvným licenčním podmínkám, které nedovolují překládat oficiální názvy ras z WoW do jazyků, které nemají lokalizovanou verzi počítačové hry.
Ve hře to ničemu nevadí a ostřílení hráči Wowka si toho možná ani nevšimnou.
Dále se pod víkem krabice nachází kostka se symboly štítů, šest různě velkých ostrovů pro vytvoření modulární mapy, samozřejmě pravidla a pět velkých aršíků s přehledem pravidel.
A bude se bušit!
Pravidla hry jsou poměrně jednoduchá. Podle počtu hráčů vyberete daný počet ostrovů a sestavíte mapu, náhodně na ni hodíte artefakty či místa moci, a osadíte ji neutrálními Murlocky.
Zamícháte žetony ras, dáte je na hromádku, vedle nich dáte žetony povolání a vyložíte pět kombinací ras a povolání – tak máte v nabídce 6 možných kombinací spolu s tou, co je na vršku obou hromádek.
Každý hráč dostane do začátku 5 peněz a jde se do boje.
První, co uděláte na začátku hry je, že si vyberete jednu z dostupných kombinací rasy a povolání. Pokud se vám líbí první vyložená kombinace – tedy ta nejdále od hromádky, můžete si ji vzít jen tak.
Pokud byste ale chtěli nějakou později vyloženou, musíte na každou vyloženou před ní dát po jedné minci – vzít si tak kombinaci, která je na vršku hromádky, vás bude stát všech pět mincí, které jste do začátku dostali, a to není rozhodně málo.
Jakmile si vyberete a zaplatíte a vezmete danou kombinaci, naberete si z banku tolik žetonů dané rasy, kolik je součet napsaný u rasy a povolání. S těmito žetony pak můžete začít obsazovat mapu. Když chcete ovládnout nějaké políčko, musíte na něj položit dva žetony.
Pokud na ostrov vplouváte z moře do přístavu, tak musíte dát o jeden více. Pokud na tom políčku jsou hory, musíte dát o žeton více.
A pokud na tom políčku je již nějaká jiná rasa, musíte tam dát o jeden žeton více za každý, který tam je.
Takhle vysázíte na mapu všechny žetony, které máte – u posledního obsazování v kole vám ještě může pomoci kostka a zvýšit vám sílu, a tak vám umožnit získat území s menším počtem žetonů.
Pak se podíváte, kolik území ovládáte a za každé dostanete jeden peníz.
Potom jsou na tahu další hráči. A ti vám území jen tak zadarmo nenechají, prostě vás napadnou a vaše žetony vystrnadí – nejen to, jednoho obránce vždy zabijí a vrátí žeton do krabice. Vy tak přicházíte o území a vojenskou sílu… co s tím?
V dalších kolech buď můžete s žetony, co vám zbyly opět dobývat území, nebo si můžete říct, že zkoušet s elfími farmáři dobít ještě něco dalšího je nesmyslné a vezmete si novou kombinaci rasy a povolání.
Žetony vaší staré rasy otočíte na druhou stranu, abyste naznačili, že je v úpadku – což znamená, že za ní nemůžete hrát, ale peníze za ovládaná území vám stále přináší. A to se vyplatí!
Takhle jedete určitý počet kol – třeba ve dvou hráčích je tomu plných 10 – a ten, kdo má na konci nejvíce peněz, vyhrál.
Že to nezní moc zábavně? Já vím, to nejzábavnější jsem si totiž nechal na konec. Každá rasa a každé povolání má nějakou speciální schopnost.
Ty můžou být přímočaré, jako třeba povolání farmáři – kdy dostanete o jeden peníz navíc za každé pole – anebo trochu komplikovanější jako u Goblinů – kteří na mapu dávají bomby, jež můžou, ale nemusí vybuchnout a na začátku dalšího kola mohou tak zabít vše na daném políčku.
Tyto schopnosti a jejich kombinace přináší do hry nejen další zábavu, ale i strategické možnosti.
A to nejsou jediné schopnosti, které můžete využívat. Uprostřed každého ostrova je umístěn lícem dolů žeton artefaktu či legendárního místa. Jakmile políčko s ním dobudete, otočíte jej a získáte jeho sílu – Dark Portal vám dá dvě mince na začátku tahu a meč Frostmourne vám sníží náklady na dobývání o dva žetony.
To, že jste se k této síle dostali jako první, však neznamená, že vám vydrží. Jelikož artefakty zůstávají na mapě a legendární místa jde dobýt stejně jako každé jiné pole. Takže krvavé boje o moc jsou zaručeny.
Za Hordu život položím
Jak jsem psal před chvílí, Small World of Warcraft je poměrně jednoduchá, a tedy i přístupná hra.
Jediným složitějším prvkem jsou schopnosti ras a povolání, ale i zde se hra snaží, aby se vám příjemně hrála.
Schopnosti nejsou ve většině případů nijak komplikované – většinou buď dostáváte mince navíc, máte lepší obranu, nebo potřebujete míň žetonů na dobývání.
Navíc všechny schopnosti jsou vypsané na přehledových kartách.
Vzhledem k počtu ras a povolání, artefaktů a k oboustranným dílkům mapy, nabízí hra obrovskou variabilitu. Než uvidíte všechny možné kombinace, tak to chvíli trvá.
Co kombinace, ale jen všechny rasy – za jednu partii jich rozhodně všech šestnáct neuvidíte. Takže se vám rozhodně hned tak neohraje.
Navíc velice pěkně vypadá a odehraje se rychle. I když pravda, v pěti hráčích už na tah čekáte dost dlouho, a i když hrajete o pár kol míň, stejně je to doba.
Ve dvou se mi hra tolik nelíbí, jelikož je pak až příšerně přímočará a ten hráč, který si vybere lepší kombinaci, zcela jednoznačně vyhraje.
Ono trochu jsem kecal, když jsem psal, že jádrem zábavy jsou schopnosti a jejich kombinace.
Za mě jsou jádrem zábavy další spoluhráči a jejich přesvědčování, ať raději útočí na někoho jiného, protože vy určitě nevyhráváte.
A to tvrdit můžete, protože mince máte schované a nikdo až do konce sčítání neví, kdo má kolik bodů.
Avšak pokud se vám podaří během jednoho kola urvat takových 15 mincí, tak vám všichni půjdou po krku.
Takže pokud máte rádi fantasy, a chcete poměrně jednoduchou deskovku, kde se budete s dalšími dvěma či třemi přáteli bít hlava nehlava, tak je pro vás Small World of Warcraft jasná volba. Nebo ne?
Problémy, hafíku?
Small World of Warcraft je rozhodně solidní hra, ale mám s ní pár drobných problémů, které se nedají sepsat do jedné věty, a tak jsem jim věnoval trochu vícprostoru.
Stále zmiňuji, že hra je přístupná a jednoduchá, na můj vkus bych řekl, že až moc. Původní Smallworld jsem hrál v digitální adaptaci a přišel mi takový neslaný nemastný a na dnešní dobu lehce zastaralý.
A Small World of Warcraft je v tomto stejný. Bojový systém je příliš deterministický a dost často na první pohled vidíte jaký tah je pro vás optimální.
Pokud se nepotřebujete moc rozmýšlet, koho mlátit po hlavě jako prvního, tak váš tah je téměř automatický.
Prostě chci říct, že pokud jste už zkušení hráči a hledáte výživnou hru, kde se budete být o území, doporučil bych vám podívat se po něčem jiném – třeba po Rising Sun.
Někteří hráči zmiňují v rámci kritiky i nevyváženost kombinací ras a povolání, za mě to není problém. Jasně, některé kombinace jsou silnější než jiné, ale od toho jsou u stolu ostatní hráči, aby někoho s mega silnou rasou bili ze všech stran.
A pokud hrajete jen ve dvou, tak je zase hra tak rychle u konce, že se není třeba zalamovat na „neférovostí“ kombinace… Na téma ras a povolání bych měl jinou drobnou stížnost.
Vzhledem k tomu, že každá rasa a každé povolání představují další drobné pravidélko, a na začátku si musíte vybrat z jedné z 6 jejich kombinací (pojmout tedy dvanáct pravidélek), chvilku trvá, než se hra rozjede.
A také ti hráči, kteří už párkrát hráli, mají jasnou výhodu nad nováčky v tom, že dokáží lépe poznat, která kombinace je lepší.
Drobný problém mám vlastně s tématem hry. Ačkoliv krabice má na sobě logo hry World of Warcraft a odpovídající ilustrace, tak mi to vlastně přišlo málo. Mapa, kterou stavíte je náhodná – není to Azeroth, nenajdete tam Stormwind ani Orgrimmar.
Povolání jsou generická, farmář, hraničář, stavitel. Proč to nemohl být třeba priest, druid a warrior… Herně se nesmiřitelný souboj Hordy a Aliance projevuje tím, že jste povzbuzováni k tomu, abyste bili hráče cizí frakce – za každou rasu cizí frakce, kterou napadne, dostane jeden bod.
Je zde taky mód pro týmovou hru, kdy se každý tým ujme hraní za jednu ze stran a počítá se skóre méně úspěšného partnera.
Je to hezká myšlenka, ale pokulhává v tom, že redukuje kombinace ras a povolání, které máte na výběr a zúží vám výběr, komu máte jít po krku – tím za mě ořezává hlavní dva faktory zábavnosti hry.
Ale zpátky k hlavní myšlence tohoto odstavce – jde mi o to, že tématický kabátek světa Warcraftu hře sluší, ale nepřenese vás do jeho světa.
Jo, to jsou vlastně jen dva problémy (plus dlouhé čekání ve hře 5 hráčů), co mám se hrou Small World of Warcraft. Nejsou nijak velké a rozhodně z ní nedělají špatnou hru.
Stojím si za tím, co jsem již napsal a taky to zopakuji, můžete mě citovat.
„Pokud máte rádi fantasy, a chcete poměrně jednoduchou deskovku, kde se budete s dalšími dvěma či třemi přáteli bít hlava nehlava, tak je pro vás Small World of Warcraft jasná volba.“
Small World of Warcraft
Autor: Philippe Keyaerts
Vydal: Days of Wonder / ADC Blackfire
Věk hráčů: 10+
Počet hráčů: 2-5
Délka hry: 30 – 90 minut
Čeština: ano (až na jména ras a artefaktů)
Cena: 1 499 Kč