Rainbow Six Extraction cover
Zdroj: Ubisoft

Konečně jsme se dočkali! Po dlouhé době se nám dostává do ruky kousek, který uspokojí nejen fanoušky klasických FPS, ale i nadšence taktiky a používání mozku v nebezpečných situací. Rainbow Six Extraction hráče hodí do hluboké vody plné nepřátel a nechá je to pěkně vyžrat. Ale víte co? Je to super!

Za všechno můžou Rusové a nebo ne?

Truth or Consequences by bylo jen další malé ospalé městečko v Novém Mexiku. Vše se změnilo v roce 2018, kdy místní starousedlík si na svoje vrakoviště přitáhl ruskou sondu Sojuz, která spadla do písků vyprahlé pouště.

Neznámý mimozemský parazit, který se v kapsli skrýval, se v blízkosti lidí probral a začal se šířit rychlostí porno časopisu v klášteře. Parazit dostal jméno Chimera (vzpomínáte si na stejnojmenné DLC k Rainbow Six Siege tam se tohle stalo!) a naštěstí byl za pomoci operativců Finky a Liona zastaven a odchycen k dalšímu výzkumu.

Rainbow Six Extraction 1
Zdroj: Ubisoft



Jako REAKCE na tyto události vznikla jednotka Rainbow Exegonous Analysis and Containment Team zkráceně REACT. Jejím úkolem je být připraven na podobné hrozby. Pár let její služby nebylo potřeba a mohla tak v klidu zkoumat vzorky a vyrábět zbraně proti šmejdu z vesmíru.

Ale polapený virus nespal, a prakticky nerušen své zvrhlé geny vyvíjel a adaptoval. Když byl připraven, unikl a rozšířil se po celých Spojených státech. Silnější, rychlejší a mnohem nebezpečnější.

Právě v tu chvíli se ke slovu dostává REACT, jejíž smyslem je boj, výzkum a adaptace na rychle se vyvíjející hrozbu. A věřte, že veškerá vylepšení a nová výbava bude rozhodně potřeba. Nekonečně rostoucí a vyvíjející se mimozemský organismus vám totiž nedá nic zadarmo. Kdo nakonec vyhraje tuhle evoluční válku?

Pouhý reskin staré hry nebo pořádný upgrade?

I když byl trailer na novinku od Ubisoftu velice lákavý, nedokázal jsem se ubránit obavy, abychom nedostali další splácaninu z různých žánrů. V prvé chvíli jsem předpokládal, že se budu prosekávat hromady nepřátel, které se na nás budou krvelačně vrhat hlava nehlava. A popravdě to vedlo k silnému skepticismu ještě před instalací hry. Chyba.

Rainbow Six Extraction 2
Zdroj: Ubisoft

Jakmile totiž sundáte brýle virtuální reality, otevřou se první tři mise v New Yorku (další větší lokace jsou San Francisco, Aljaška a Truth or Consequences a každá z nich obsahuje několik map). U každé z nich je indikátor obtížnosti (tři nastavitelné úrovně) a doporučený počet hráčů. 

A tady nás hra poprvé vyvede z omylu. Jak jsme se zmínili výše, pokud čekáte nobrain jatka a “run and gun” z bodu A do bodu B, budete dost překvapení. Nejen, že hra vás aktivně nutí kooperovat (design úkolů), ale také vám opravdu nic neusnadňuje a ono doporučení počtu hráčů v introscreenu před misí není pro srandu králíkům.

Hned od začátku vás hra svou obtížností vede k využívání všech technických pomůcek a vybavení, které u sebe jednotliví operátoři mají. Jste doktor? Starejte se o team, držte se vzadu a buďte při ruce. Průzkumník opravdu musí dělat předvoj, objevovat své okolí, označovat nepřátele a dohledávat, kde se cíl vašeho úkolu nachází. Na každý pád ovšem rychle přijdete na jedno pravidlo, a sice že tlumič je téměř nutnost.

Každý výsadek začíná na jiném místě mapy, je časově omezený a pokaždé máte za úkol vypořádat se s něčím jiným. Zachraňujete civilisty, zkoumáte (nebo ničíte) spóry, snažíte se odchytit vaše zmutované nepřátele (což mimochodem na single vůbec není sranda), a nebo prostě jen musíte pokosit několik nebezpečných exemplářů, či vyhodit do vzduchu hlavní genový kmen parazita.

Rainbow Six Extraction 3
Zdroj: Ubisoft

Jedna mapa může obsahovat až tři hlavní úkoly, jejichž obtížnost se postupně zvyšuje. Během celé mise je možné dojít zpět do bodu extrakce a zdrhnout, dokud vám ještě zbývají alespoň nějaké životy.

Některé výsadky jsou relativně jednoduché a lze je dokončit solo, ale u některých je prostě nutné mít společníka.

Další možností pro získání zkušenostních bodíků jsou tzv. výzkumy. Ty slouží jako vaše osobní cíle, které je potřeba splnit pro získání nových informací o dotěrném parazitickém emzákovi.

Staří známí na scéně

Jako hráč máte postupně na výběr až z osmnácti operátorů, které zkušený harcovník série Rainbow Six určitě bude znát.

Každý hratelný charakter má nejen své příběhové pozadí, které (ostatně jako všechno) lze dohledat a přečíst v codexu hlavní nabídky, ale také své speciální schopnosti a atributy. Naleznete zde útočné, průzkumné a podpůrné schopnosti. Postavy pak můžeme vybavit různým vybavením a zbraněmi, které se postupně otevírají s úrovní charakteru.

Rainbow six Extraction (RSE) aktivně vede hráče ke střídání jednotlivých operátorů tím, že pokud je vaše postava na misi zraněna, je potřeba jí dát na chvilku oraz, nechat ji léčit a mezi tím si vzít jiného hrdinu. 

Rainbow Six Extraction 4
Zdroj: Ubisoft

A pokud na misi zemřete, o svého oblíbence prostě přijdete! Ano, tento charakter je pak nehratelný a následná mise, bude mít za hlavní cíl jeho záchranu.

Pokud v ní neuspějete operativec se vám sice vrátí, ale nešťastník pak potřebuje tunu času na rekonvalescenci. Jo a taky přijdete o třicet procent zkušeností, což na vyšších úrovních opravdu nepotěší.

To je jeden z mnoha prvků, kterým se RSE snaží vést hráče ke zvažování situací, taktickému postupu a rozvážnému rozhodování napříč objektivy vašich misí.

Různorodost hry je podpořena samozřejmě nejen operátory, vychytávkami a třinácti různými typy úkolů, ale taky solidní variabilitou nepřátel. Každý z emzáků má jiné silné a slabé stránky a vyžaduje poněkud jiný způsob toho, jak se s nimi vypořádat. Stavebním kamenem všeho jsou pak hnízda, která pokud nezničíte, tak se na vás budou pořád plivat další šmejdy z vesmíru.

Rainbow Six Siege s hutnou atmosférou

Jedná se tedy o kooperaci, jež využívá veškeré prvky Rainbow Six Siege a klade silný důraz na taktiku a komunikaci. Nemáme tedy před sebou zářné novátorství, ale rozhodně jsme od Ubisoft nedostali další generický produkt.

Rainbow Six Extraction 5
Zdroj: Ubisoft

RSE se rozhodně vyznačuje hutnou a napínavou atmosférou a dokáže přinést velmi slušné herní zážitky. Některé situace (dochází vám munice, kolega má pět životů a místo extrakce je sakra daleko) se vám určitě vryjí do paměti. To vše je podpořeno krátkými a povedenými prostřihy, které otevírají a osvětlují další části děje.

Vizuální stránka hry je okouzlující jak obsahem, tak kvalitou. Mimozemský parazit prorůstá lokace, jako nenasytný černý chrchel šířící se z hnízd i mrtvých těl nepřátel. Design je příjemně cizí a evokuje život, který rozhodně nevznikl na naší planetě, ale zároveň je poplatný premise, že Chimera sbírá informace z života který pohltí a vaši protivníci tak mají více či méně humanoidní rysy, podle toho s jakým druhem máte zrovna tu čest. 

To, že kvalita grafiky může být velmi, velmi vysoká, není žádnou překážkou i pro hráče na slabších strojích. Hra totiž vychází i ve verzi pro starší konzole a na počítači tak máte ohromnou škálu nastavení od 30 až po 240 fps, kvalitu vykreslování textur, rozlišení a mnoho dalšího.

Navíc vám k ruce přijde indikátor, který vám ukáže kolik RAM z vaší karty bude přibližně hra využívat, a jen pro představu, když jsem nastavil vše na nejvyšší tak GeForce RTX 3070 by měla stačit tak tak, ale na nejnižší by si pomalu nevšimla, že hra běží.  

Rainbow Six pro mě bývala značka, která měla takovou hořko-sladkou příchuť. To, co začalo jako taktická akce, kdy záleželo na každém naplánovaném kroku, aby se vám zásah nerozpadl pod rukama, se postupem času změnilo především ve Vegas. Akci, kde kolikrát stačilo vlítnout do baráku a mačkat spoušť.

Rainbow Six Extraction 6
Zdroj: Ubisoft

Neříkám, že by sem si to nezahrál, ale to kouzlo začalo mizet. Z taktické akce se úplně ztratilo první slovo a nové hry byly defacto bezhlavé rubačky a smrště létajících kulek a nesmrtelných hrdinů. Pak ale Rainbow Six začal rozšiřovat portfolio o další nové hry jako Wildlands, Siege a Breakpoint. Každá z nich měla své unikátní kouzlo a poslední zmíněný mě baví od svého vydání dodnes jak v Singleplayeru tak Multiplayeru.

Ubisoft se neustále stará o nový obsah a stav hry a slovo taktické opět nabralo na váze. Není se tedy čemu divit, že se Rainbow Six opět dostalo mezi moje oblíbené herní frančízy a Extraction od prvního traileru vzbuzoval to, čemu se snažím po zkušenostech vyhýbat u her, filmů, knih i komiksů – očekávání.

A musím říct, že Extraction je nejen naplnila ale předčila. Rainbow Six to znovu dokázal a už v lednu servíruje adepta na hru roku.

Na recenzi se rovnou měrou podílel i Vojtěch Rabyniuk.

Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction

Série: Tom Clancy’s Rainbow Six

Vydavatel: Ubisoft

Vývojáři: Ubisoft, Ubisoft Montreal

Platformy: Xbox One, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox Series X a Series S, Google Stadia, Amazon Luna, Microsoft Windows

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
75 %
Tomáš Pipota
RozseK - knihovník streamer, hráč, komiksový nadšenec a sběratel modelů telegrafních sloupů 20. století
rainbow-six-extraction-akcni-invaze-mutantu-z-vesmiru-aneb-za-vsechno-mohou-zase-rusove+ systém operátorů + důraz na taktiku + obtížnost + téměř hororová atmosféra + zvuková stránka hry - menší variabilita nepřátel - chudší příběh - repetetivnost