Lidská noha stanula na rudé planetě již před několika generacemi. Atmosféra zde se již dá za pomocí filtrů normálně dýchat. V největším městě na planině Noctis přistává každou minutu jedna loď z kolonií rozmístěných po celé sluneční soustavě. Současní průkopníci osidlují odvrácenou stranu Marsu a díky nejnovějším technologiím bude moci další generace žít i v městech vznášejících se mezi oblaky Venuše. 

Mars: Teraformace je fascinující hrou, kterou jsem si zamiloval na první zahrání. A to jak díky tématu, tak díky herním mechanikám. Možnosti vytvářet různorodá komba, hledat který vědecký projekt je nejefektivnější a kousek po kousku přetvářet Mars obrazu zemskému, mne uchvátil. Pokud nevíte, o čem tady tak zasněně mluvím, tak si přečtěte recenzi na tuto hru od kolegy Vency Orlíka.

Pokud si myslíte, že hra Mars: Teraformace je nudná a o ničem, tak vás vyzývám na tvrdý argumentační souboj v komentářích (jen si dovolím upozornit, že Caps Lock byl zakázán ženevskou konvencí pro přílišnou brutalitu). A pokud Mars: Teraformaci znáte, máte ji rádi a přemýšlíte, že byste si chtěli zážitek z hry zpestřit, tak tenhle článek je přesně pro vás. 

Na následujících řádcích vám představím všechna čtyři rozšíření, které dosud pro hru Mars: Teraformace vyšly. Ano, opravdu čtyři, a další by mělo spatřit světlo osvěta na začátku příštího roku! Navíc se před nějakou dobou objevila informace, že Jacob Fryxelius pracuje na legacy variantě hry Mars: Teraformace, kde budeme Mars přetvářet v několika na sobě navazujících partiích, odemykat nové možnosti a permanentně měnit hrací plochu. Máme se tedy na co těšit.

Tolik k budoucnosti, ale pojďme se podívat na to, jaká rozšíření máme již k dispozici. A vezmeme to hezky chronologicky od nejstaršího až po nejnovější. Pokud nemáte v dnešní uspěchané době čas na dlouhé čtení, tak si můžete přečíst jen tučně shrnutí hodnocení u každého z nich, které vám zodpoví hlavní palčivou otázku: „Mám si to koupit?“ 

Rozšíření první: Hellas & Elysium

První rozšíření, které se objevilo relativně krátce po vydání hry samotné, je dosti specifické, nenabízí totiž žádné nové korporace, pravidla či herní komponenty, ale novou oboustrannou hrací desku. K čemu je to dobré? 

Jak dobře víme, Mars je kulatý (na čemž se shodne i většina zastánců teorie ploché Země), a tudíž dvourozměrný kruhový hrací plán nemůže věrohodně reprezentovat celou planetu. S tímto rozšířením se vám nabízí možnost osídlit odvrácenou stranu Marsu (na plánu „Elysium“) nebo jeho zamrzlý jižní pól („Hellas“). Pokud nejste vášnivými astronomy, tak vás pouze tento fakt asi nijak nenadchne, ale naštěstí se herní desky neliší jen zeměpisnými (vlastně spíše marsopisnými) názvy.

Výrazně se liší v rozmístění bonusů, které hráči dostávají za pokládání dílků na mapu. Elysium nabízí výraznou disparitu mezi na rostliny bohatým severem a pouštním jihem, na mapě Hellas zase máte možnost operovat s velkými vodními plochami, dostávat jako bonus jednotky tepla a osídlením polárního kruhu nechat roztát ledové čepičky.

To je herně sice zajímavé zpestření, ale rozhodně to hru nijak výrazně nemění. Zvlášť když při některých strategiích třeba na plánek umístíte jen tři destičky, to vás to vlastně ani vůbec nezajímá, jak plán vypadá.

Mnohem zajímavější mi přijde další odlišnost těchto hracích desek od základních a to je, že nabízejí úplně jinou sadu čestných titulů a soutěží. Získat pět bodů za soutěž či titul je opravdu lákavá nabídka a tyto body dokáží udělat rozdíl, který vám vyhraje hru.

Ve většině her základního Marsu se tak strhne závod o to mít tři města či lesy, či dosáhnout jako první 35 teraformačního ratingu, aby si člověk mohl uzurpovat vytoužený titul. Strategie hráčů tak časem začnou být podobné. V té chvíli přináší rozšíření Hellas & Elysium čerstvý vítr mezi zatuchlé korporace.

Z hlediska titulů a soutěží se mi výrazně více líbí herní deska „Elysium“ jelikož tituly jsou zde hlavně ekonomického rázu a jde vám hlavně o to, postavit si na začátku co největší produkci a silné zázemí karet. A to je to hlavní, co mě na Marsu baví. 

Máte si to koupit? Pokud se vám již tituly a soutěže na základní hře ohrály, tak ano. To se mi však stalo až cca u 20 partie, a bez tohoto rozšíření jsem se do nedávna obešel.

Hodnocení – 65% – Ozvláštnění základní hry

Maloobchodní cena: 299 Kč

Rozšíření druhé – Venuše

Druhé rozšíření je svým obsahem typičtější, a přináší pět korporací a více než padesátku nových karet projektů, které se týkají většinou teraformace Venuše. Samotná Venuše je pak znázorněna na malém samostatném herním plánu, který se při hře používá společně se základní hrací deskou (či deskou z předchozího rozšíření).

Na tomto plánu naleznete několik polí vyhrazených pro specifická města. Budete moci postavit základny plující vysoko v oblacích, město úsvitu neustále se na kolejnici pohybující mezi dnem a nocí a také lunární bázi. Kromě měst se však na Venuši nedají umístit žádné jiné dílky.

Kromě měst vás však na herní desce Venuše bude zajímat hlavně stupnice teraformace. Ano, i Venuši budete v průběhu hry přetvářet do podoby vhodné pro život. Nikdo však nečeká, že by se Venuše dala přetvořit stejně rychle jako Mars.

Tato proměna bude trvat o mnoho generací déle, a tak na plánu je stupnice teraformace Venuše pouze do úrovně 30 % a její naplnění není jednou z podmínek ukončení hry, avšak za každé posunutí se vám vždy posune TR o 1 jako tomu je u jiných hlavních faktorů. 

Tolik k nové herní desce, a co karty? Jak jsem na začátku zmínil, velká část karet je vázaná na zvyšování úrovně teraformace Venuše. Objevuje se tu také nový druh zdrojů skladovaných na kartách – plošiny. S nimi se pracuje obdobně jako třeba s mikroby v základní hře, kdy se za akci buď přidávají, nebo se spotřebovávají pro nějaký efekt – většinou zlepšení stavu Venuše. Na rozdíl od mikrobů, však plošiny umožňují mnohem větší variabilitu a větší možnost kombinací. 

Přítomnost další stupnice teraformace a větší možnost kombinování efektů modrých karet dokáží čas hry poměrně prodloužit, proto je v pravidlech připravena i další fáze, kdy se vždy každé kolo, jeden z hlavních faktoru zvedne, avšak nikdo za něj nedostane žádné body či bonusy. Ve 3 a méně hráčích toto pravidlo ale osobně příliš nevyužívám, protože mám rád delší partie, a navíc s rozšířením Předehra se hra zase naopak urychluje, ale nebudu se předbíhat.

Rozšíření „Venuše“ přináší do hry novou desku, ale v zásadě je to „jen“ více toho samého co jsme už v Marsu viděli a máme rádi. Takže jde o takový herní nášup, kterým se můžeme vesele nacpat a naservírovat jej i novým hráčům Marsu, pakliže k deskovým hrám již vícekrát přičichli. 

Máte si tedy Venuši koupit? Pokud chcete zážitek z Marsu nafouknout, mít více karet a více možností, tak ano. 

Hodnocení: 70% – Nášup toho, co máme v základní hře

Maloobchodní cena: 499 Kč

Rozšíření třetí: Předehra

Předehra k teraformaci je snad nejdiskutovanější z rozšíření ke hře Mars: Teraformace a je mnohými vychvalováno, přináší totiž do hry nový element. V krabici s rozšířením opět pěkný paklík karet, mezi nimi pět korporací a pouhých sedm karet projektů. Zbylé karty jsou karty předehry, které se odlišují jak horizontální orientací, růžovým okrajem a rubem karty, takže jsou velice jasně rozeznat. K čemu jsou ale dobré?

Tyto karty se používají v nové fázi, která následuje před prvním kolem po výběru korporací a nákupu počátečních karet projektů. Této fázi se říká fáze předehry (duh!) a v ní hráči vyloží dvě ze čtyř karet předehry, které dostali na začátku spolu s kartami korporace a projektů.

Karty předehry poskytují všemožné bonusy, které nakopnou vaši korporaci do startu. Je libo půjčka 30 jednotek peněz? Beze všeho! Rád by sis zvýšil produkci ocele či titanu? Jasně, jen do toho! Položit destičku oceánu, zvýšit teplotu o dva, nebo zahrát kartu zadarmo? Není problém všechno bude. 

Ano, bonusy jsou dosti výrazné a toto nakopnutí urychlí hru v průměru o cca dvě generace. Všechny karty jsou silné a už od začátku vám dají pocit, že vaše korporace je obrovské monstrum schopné herkulovský úkol teraformaci zvládnout levou zadní. Ačkoliv jsou karty předehry samy osobně vyrovnané, určité kombinace korporací a předehry dokáží být až pekelně silné.

Když třeba taková Ecoline, která dokáže stavět lesy jen za sedm rostlin, dostane do startu další dvě produkce rostlin, je jasným favoritem a ostatní hráči se ji musí snažit brzdit všemi prostředky. 

Poslední novou věcí je poměrně drobná, ale zato velice zajímavá novinka. Jedna karta korporace a jedna karta projektů mají v pravém horním rohu symbol otazníku – ten se ve vašem kole počítá jako jakýkoliv symbol si zvolíte. Tyto karty tak představují obrovský potenciál pro kombinování a usnadňují vyložení karet s náročnými požadavky. 

Celkově mám z tohoto rozšíření čistě pozitivní pocit. Karty předehry vám dají obrovský vítr do plachet a hru nastartují přímo raketově. Pokud by vám příliš vadila možnost přesílených komb, karty se dají draftovat, či zakázat určité kombinace, ale to si myslím není vůbec třeba. 

Máte si to koupit? Samozřejmě. Sice trochu spoileruji, ale jedná se o doposud nejlepší rozšíření k této hře, která zrychlí její start a přidá na zábavnosti.  

Hodnocení – 95%  – Vylepší Mars téměř k dokonalosti

Maloobchodní cena: 299 Kč

Rozšíření čtvrté – Kolonie

V tomto rozšíření se již nebudeme omezovat na sousední dvě planety Země, ale vyrazíme kolonizovat celou sluneční soustavu. Lidstvo se stane skutečně meziplanetární civilizací a podmaní si vesmír. 

Kolonie přináší do hry úplně nový prvek. Jasně v krabici najdete klasicky nové korporace a karty projektů ale to není to hlavní. Hlavní jsou nová malá herní deska pro flotily, destičky kolonií a plastové lodě, na kterých budete pendlovat mezi Marsem a ostatními planetami.

Provedení komponent je standardně velice dobré, avšak některé by mohlo zklamat, že výše zmíněné lodě, jsou pouze plastové šipky, které vesmírné koráby nepřipomínají ani s přivřenýma očima. Tato abstraktnost mi však k Marsu sedí a vůbec jí to nemám za zlé, navíc se mi strašně líbí, jak do „kokpitů“ těchto lodí zapadnou vaše hráčské kostičky a přehledně tak jde poznat čí loď je čí. 

A co se tedy s těmito koloniemi děje? Na nové herní desce, která funguje jako dok vašich lodí, máte popsanou nové dvě standardní akce, které máte k dispozici. Buď můžete postavit na jedné z kolonií svou základnu, nebo můžete s některou z kolonií obchodovat, pakliže máte k dispozici nepoužitou loď.

Za postavení základny získáte jednorázový bonu, který se liší u každé kolonie a většinou týká zvýšení produkce určitého zdroje. Navíc dostanete fixní provizi z každého obchodu – tedy jakmile někdo provede akci obchodu s danou kolonií, dostanete malý bonus. 

Obchodování je jednoduché, přemístíte jednu svoji loď z herní desky na desku kolonie a dostanete bonus jehož výše odpovídá … (příklad měsíc nebo něco) poli na kterém se nachází ukazatel, a poté posunete ukazatel co nejvíce vlevo, takže v tomto kole již obchod s danou kolonií nebude tak výhodný. Na konci kola se všechny lodě vrátí opět domů a ukazatele na všech koloniích se posunou doprava, čímž jejich atraktivita stoupá. 

Skvělé je, že za akci obchodu je možno platit nejen penězi, ale také titanem a energií. Tyto zdroje nebyly tak univerzálně užitečné jako ostatní a tak jsem rád, že možnost utratit je za standardní akci nabízí nový obrovský prostor pro taktiku.

Kolonie do teraformace přidali vlastně takovou novou minihru, která již tak komplexní hru ještě více zesložiťuje a přináší úplně nové možnosti taktiky. Ale nejsem si jistý, že je to úplně přínosné. Osobně toto rozšíření málokdy dostanu na stůl, ačkoliv se mi líbí. Na většinu mých spoluhráčů už toho bylo prostě moc.

Máte si to koupit? Pokud se vám Mars zdá už příliš jednoduchý a potřebujete si jej osvěžit a nevadí vám prodloužení herní doby, tak ano. Rozhodně nedoporučuji jako první rozšíření.

65% – A není to už moc, Antone Pavloviči? 

Maloobchodní cena: 499 Kč

Ještě na konec bych si dovolil zmínit jednu věc, která není rozšířením, ale velice vám hraní Mars: Teraformace zpříjemní, a to jsou držáky na hráčské desky. Tyto většinou plastové výlisky krásně drží ukazatele příjmu a jednotky surovin na svých místech, takže se nemůže stát, že by se vám rozutekly po stole. Ano, nejsou úplně levné, ale za sebe mohu jedině doporučit.



Kromě hraní her a psaní o nich se rád baví metalem a četbou SF a fantasy (zejména všeho co vypadne z pera Neila Gaimana). Jeho profese marketingového specialisty ho deformovala zájmem o data a statistiky, a tak si všechny deskoherní výsledky zapisuje, a analyzuje své tahy za dlouhých zimních večerů.