Ve třicátém čtvrtém století se Země dostala na pokraj vyčerpání téměř všech neobnovitelných zdrojů. Přelidněná populace má na výběr ze dvou možností: buďto najít útočiště někde jinde ve vesmíru, nebo pomalu, ale jistě zaniknout. Staňte se majiteli průkopnických korporací a vyrazte zkrotit Rudou planetu!

Již od svého vydání v roce 2016 se drží na předních příčkách světově proslulého žebříčku boardgamegeek.com a ani v současnosti to nevypadá, že by se odtamtud měla pohnout jinam.

Zkrátka a dobře, vesmírná strategie Mars: Teraformace od herního designéra Jacoba Fryxelia představuje propracovanou hru, v níž nebudou žádné dvě partie stejné. Vydejme se tedy společně na nehostinné pláně našeho vesmírného souseda a začněme budovat nový domov.

Standardní výbava na velice nestandardní misi

Mnozí z vás již bezpochyby hráli nějakou tu deskovou hru, a tak vás obsah krabice nejspíše nijak nepřekvapí. Máme zde herní plán, poměrně dost destiček krajiny, kostičky surovin a kostičky hráčů, přehledové karty, karty korporací a v neposlední řadě velkou spoustu akčních karet.

Víceméně vše, co se nalézá ve většině deskovek (v obměněné podobě samozřejmě). Ovšem i s běžným materiálem se dají dělat divy!

Pokud bychom se na jednotlivé komponenty měli podívat více podrobně, tak herní plán představuje mapu Marsu, rozdělenou na hexovou (šestiúhelníkovou) síť, na jejímž pozadí je vyobrazený reálný povrch rudé planety, konkrétně oblasti Tharsis spolu s Valles Marineris a tří ze čtyř velkých sopek, a to včetně popisků jednotlivých míst.

Dále zde máme stupnice – teraformační rating (TR), stav kyslíku v atmosféře, teplota – kolem nichž se točí dobrá třetina hry. Jsou zde i standardní projekty, tituly a soutěže, měsíce Marsu a pole pro destičky oceánů. I přesto, že je toho na plánu poměrně mnoho, je přehledný, celkově kompaktní a krásně se vleze na klasický stůl, což je u strategické hry poměrně nezvyklý jev.

Destičky krajiny vyobrazují oceány, zeleň, města a zvláštní oblasti, jež se v průběhu hry umisťují na mapu, čímž probíhá samotná teraformace.

V základním balení jsou tyto dílky pouze z kartonu, což hře na ničem neubírá, nicméně se dají na internetu sehnat i plastové verze ve 3D, které vypadají opravdu nádherně a dodají hře doslova nový rozměr. Minimálně se na ně mrkněte alespoň na netu, stojí to za to.

Přehledové karty slouží jako ukazatel a zásobárna zdrojů jednotlivých hráčů, karty korporací pak představují jednotlivé frakce, za které mohou hráči hrát.

Každá z nich má samozřejmě jiné vlastnosti, jež budou částečně ovlivňovat vaši strategii napříč celou partií. Gros hry však tvoří akční karty neboli karty projektů.

Jen díky nim jste schopni zvedat svou efektivitu, vytvářet ty správné kombinace a docílit toho největšího úspěchu – Vyhrát! Pojďme si nyní tedy říct, co vás čeká na cestě k vítězství.

Malý krok pro člověka, ale velký skok pro lidstvo

Legenda praví, že se lidstvo dostalo na pokraj volby – buďto začít jinde od začátku, nebo postupně zaniknout. A tak jsme se obrátili na nejbližší planetu, na níž se nachází voda (byť v pevném skupenství) a hurá do práce. Aby se dalo na Marsu žít, je třeba splnit tři zcela klíčové faktory.

Prvním z nich je zajištění dostatečné vlhkosti neboli oceánů, jež jsou potřebné k udržení stabilních hydrologických cyklů a pro regulaci teploty. Bohužel teplota na Marsu se průměrně pohybuje pod bodem mrazu, takže byť bude dostatek vláhy, je nám to k ničemu. Odsud se tedy dostáváme k podmínce druhé – je třeba rudou planetu dostatečně zahřát.

Posledním a tím nejdůležitějším cílem ovšem zůstává množství kyslíku v atmosféře, bez něhož by život nejen pro člověka nebyl možný. Jak bylo již zmíněno výše, na herním plánu se nachází stupnice reprezentující stav kyslíku, teploty a také pole pro destičky oceánů. Hra končí ve chvíli, kdy všechny z těchto faktorů dosáhnou svého maxima.

K tomu je třeba postupně měnit tvář červené planety a jelikož každý z těchto kroků by reálně zabral spoustu času, tak se jednotlivá herní kola nazývají generacemi. V každém kole se budete s ostatními hráči střídat tak dlouho, dokud již nikdo nebude chtít nebo nebude mít možnost cokoliv zahrát, přičemž generace samotná je rozdělena na čtyři fáze.

Nejprve se určí začínající hráč, jenž se bude v průběhu hry měnit (aby to bylo fér). Poté následuje výzkum, ve kterém si doberete čtyři akční karty, tzv. projekty, z nichž si smíte libovolný počet vybrat a koupit. Na řadu přichází fáze akcí, při níž můžete například hrát karty z ruky, využívat standardních projektů (akce společné pro všechny), získat čestný titul, účastnit se soutěže či transformovat rostliny na zeleň.

Možností je samozřejmě více, ale to se dočtete v pravidlech. Poslední částí kola je produkční fáze, kde všichni hráči obdrží nové zdroje, potřebné pro další rozvoj. A takto stále dokola.

Vrátím-li se k projektům samotným, tak ty jsou trojího druhu, rozlišeného barvami na červené, zelené a modré. Červené jsou jednorázové, které se po vyhodnocení odkládají stranou. Zelené rovněž nabízejí pouze okamžitý efekt, nicméně se po zahrání skladují viditelně před hráčem, jelikož další karty se na ně mohou odkazovat.

Naproti tomu modré karty jsou dlouhodobé, jenž vám kromě jednorázového bonusu většinou přinášejí ještě nějaké další výhody, které smíte využívat po zbytek hry.

Abyste však mohli některé projekty zahrát, je třeba splňovat určité podmínky, bez nichž není daná akce proveditelná. Kupříkladu pokud chcete chovat dobytek, je nezbytné, aby byl obsah kyslíku v atmosféře minimálně 9%, naopak plankton v oceánech potřebuje určitou minimální teplotu planety.

Rovněž je třeba zdůraznit, že akce v rámci jednorázových efektů je třeba vyhodnotit všechny. Mnohé z nich totiž vyžadují ještě jakousi dodatečnou „platbu“ v podobě úpravy produkce konkrétních zdrojů. Dávejte si tedy při nákupu akčních karet pozor, ať je můžete vůbec zahrát!

Celá krása hry pak spočívá v kombinacích karet mezi sebou. Postupem času, jak vám budou projekty přibývat, zjistíte, že spousta z nich navzájem doplňuje.

Některé zvýhodňují druhé, další vám přinesou extra bonusy atd. a do toho všeho se navíc připojí ještě korporace se svými unikátními vlastnostmi. Variabilita hry je tedy obrovská a prakticky v každé partii budete volit odlišnou strategii.

Vítězem se nakonec stane ten z hráčů, jehož teraformační rating (přeneseně vítězné body, ale zároveň také ukazatel ovlivňující vaše příjmy) je nejvyšší. Na začátku hry mají všichni shodně TR 20 a ten se vám bude postupně zvedat v závislosti na plnění klíčových ukazatelů a při finálním bodování rovněž na základě úspěchů v soutěžích a počtu čestných titulů.

Trénujte sami každý večer!

Není zas tak neobvyklé, že jste schopni hrát některé hry sami, převážně je to však doména kooperativních kousků. Nicméně Mars: Teraformace vám sólo hru nabízí a není vůbec špatná! Navíc se principiálně od klasického kompetitiv hraní s kamarády ani moc neliší.

Stále se snažíte splnit tři hlavní faktory, nakupujete projekty, akce se hrají stejným způsobem a příjem v produkční fázi je rovněž totožný.

Asi nejzásadnější změnou je omezený počet kol. Na to, abyste hru vyhráli, máte přesně 14 generací, ani o jednu více a pakliže to nestihnete, smůla. Ve hře jednoho hráče jsou rovněž nedostupné „soutěže“ a „tituly“, ale jelikož soupeříte primárně s časem, tak k čemu by vám byly?

Další drobnou změnu představují karty s efektem, jenž běžně ovlivňuje soupeře (např.: zrušte libovolnému hráči XY surovin). Standardně musíte vždy takovou akci provést, ovšem v sólo hře lze podobné efekty ignorovat – přece jen, proč byste poškozovali sami sebe? A jelikož na začátku máte TR pouze 14, budou pro vás suroviny alfa a omega.

Člověk by si řekl, že když nemáte s kým soupeřit, bude to snadné. Omyl, je to o to těžší! Nikdo vám totiž nepomůže s plněním tří klíčových cílů a jak brzy zjistíte, dotáhnout je na maximum chce nejen ten správný um, ale i trochu štěstí.

Pokud vám několik generací po sobě nedorazí nějaké použitelné karty projektů, tak začnete velice rychle zaostávat a pravděpodobně v koncovce již nebudete mít dostatek zdrojů na to, abyste vyhráli.

Na druhou stranu vám hra v jednom hráči nabízí možnost trénovat různé kombinace a osahat si jednotlivé korporace, což jsou zkušenosti, které se vám mohou v „ostré“ hře hodit. A nezapomeňte si zapisovat finální body, abyste věděli, jestli jste se zlepšili!

Suma sumárum

Mars: Teraformace představuje velice zdařilou strategickou hru z vesmírného prostředí, která navíc není ani nějak náročná co se pravidel týče, tudíž by ji měli zvládnout i méně zkušení hráči, což navíc potvrzuje i dlouhodobá přítomnost této deskovky na předních pozicích žebříčku boardgamegeek.com.    Cena je rovněž odpovídající a vzhledem k obsahu a znovuhratelnosti i férová.

Prvek náhody je zde minimální, omezen pouze na dobírání karet projektů, což jistě ocení všichni milovníci strategií.

Je pravda, že se může stát, že vám několik kol po sobě nedorazí ty potřebné karty, naopak soupeřům to bude chodit přímo do rány, nicméně i toto se dá eliminovat pomocí volitelného pravidla, tzv. „draftu“, při kterém si z dobraných karet vyberete pouze jednu a zbytek pošlete buďto po nebo proti směru hodinových ručiček dalšímu hráči. Takto zajistíte, že ze skvělých projektů si bude moct každý vybrat nanejvýše jeden.

Jak je již u podobných her zvykem, herní čas je trošku delší, přičemž herní tempo bych rozdělil na dvě části, začátek a pozdější fáze hry. Ze startu totiž chvíli trvá, než si vytvoříte jakousi základnu (z karet projektů), na které budete tvořit ony zmiňované kombinace.

Jakmile se však dostanete cirka přes pátou generaci, tak už to dostane poměrně „švung“ a tempo včetně atmosféry poroste. Tenhle drobný škraloup celkem zdárně řeší rozšíření, nicméně o těch si povíme třeba někdy příště. A pakliže nejste ostřílení profíci, tak vám naopak pomalejší start může pomoci k tomu se ve hře zorientovat.

Díky kompaktním rozměrům byste neměli mít problém se vlézt na standardní stůl i ve čtyřech lidech (byť možná budete nuceni přemístit proviant stranou), což je fajn. Naopak, pokud by vám kamarádi chyběli, zahrajete si vcelku velice dobře i sami.

Pakliže jste tedy ještě Mars: Teraformace nehráli a máte rádi náročnější hry, určitě jej vyzkoušejte, protože za to opravdu stojí! A ti z vás, kteří jej máte již ve své sbírce, klidně nám napište, jak se vám dařilo v sólo hře, ať alespoň víme, jaký máme prostor pro zlepšení.

Jacob Fryxelius – Mars: Teraformace

Vydal: MINDOK

Počet hráčů: 1-5

Doporučený věk: 12+

Doba hry: 120+ min.

Čeština: pravidla ano, materiál ano

Cena: 1000 Kč