Mini Rogue: Dungeon and Dragons pro introverty aneb kolik zklamání se vejde do karetní sólovky
Zdroj: Albi

Máš rád Dungeon and Dragons a chceš hrdinsky čelit všem nástrahám podzemí? V tom případě jsi tu správně, tahle výprava je jen pro jednoho!

Exkluzivní výlet do podzemních kobek, zdravá dávka náhody a pro zpestření speciální program v podobě pastí a kleteb. A to vše, a ještě více, již dnes s možností přivést si partnera či partnerku pro ještě intenzivnější zážitek! Těšíš se?

Mini Rogue je sólová hra s nepopulární možností přibrat do hry ještě jednoho hráče jako parťáka proti hře. Hráči mají za úkol vybrakovat podzemí, porazit monstra, nabírat zkušenosti a získat slávu. A to vše můžete udělat úplně sami! Hra je totiž primárně myšlena jen pro jednoho hráče. Možnost přibrat parťáka je čistě dodatková, kdyby si hráč po prvním kole uvědomil, že ho to samotného zas tak nebaví.

Inu, přistupme ke hře samotné. Na počátku byla kobka. Temná, zakrytá, plná nástrah a pokladů. A také příšer. Hrací plocha v tomto případě není hrací deska, mapka, ani skládačka. Je to devět karet kobky otočených lícem dolů, aby hráč nemohl vidět jejich obsah. Poslední karta kobky vpravo dole může být obyčejná, nebo „finální boss“, záleží na poschodí, ve kterém se nacházíte. Hrací plocha je tímto připravena.

Hráč si vybere, za koho chce hrát. Má na výběr ze čtyř postav: asasín, kněžna, čaroděj, nebo rytíř. Postavy jsou genderově vyvážené, dva muži a dvě ženy. Hra tímto dostává ode mě malé bezvýznamné plus.

Mini Rogue: Dungeon and Dragons pro introverty aneb kolik zklamání se vejde do karetní sólovky
Zdroj: Albi

Pokračujeme umístěním kostičky na příslušnou místnost, kde se nacházíme, na na deník hrdiny dle instrukcí, a připravíme kostky. Dle vybrané postavy vyloupneme žeton a umístíme jej na první dveře, tedy vlevo nahoře. Lze použít i figurky postav, ale kdo ví proč je k dispozici jen asasínka a čaroděj. Tímto jsme připraveni a hra může začít.

Otočte kartu místnosti, na které se nachází žeton postavy. Buďto stojíte na speciální místnosti, pasti, nebo na příšeře. Karta vám celkem jednoznačně poví, co máte dělat – buďto nakupujete, měníte, máte možnost dostat předmět, bojujete, nebo vás karta prokleje. Něco chcete víc, něco míň. Někdy se vám hodí nákupy (zvláště, když dochází zásoby jídla), někdy chcete navyšovat obranu, jindy se raději vrhnete do boje, protože z boje se sypou zkušenosti a ty budete opravdu potřebovat. Z pastí a kleteb ale tak nadšení nebudete.

Hra využívá mechanismu náhody dle kostek. Hodíte si kostkou a zjistíte, zda jste úspěšně zvládli projít místností, nebo vám tam něco useklo obě nohy. Házíte si prakticky pořád: máte nárok na dobrou zbraň? Hodili jste dost na to, aby příšera dostala zranění? Hodila naopak příšera dost na to, aby vás zastavila, nebo jste vyvázli bez škrábnutí? Byl ten jed opravdu tak jedovatý? Kolik vám to sebralo životů?

Samé otázky a odpověď znají jenom vaše kostky, tak se k nim podle toho chovejte. Prošli jste první místností, gratuluji! Vyberte dvě místnosti nejblíž od vás a otočte je lícem nahoru, poté si vyberte, kudy se vydáte. Někdy chcete plenit, někdy sbírat zkušenosti. Je to jen na vás.

Až se tímto způsobem dostanete na konec patra, sestupte o poschodí níž. Zkontrolujte a odečtěte si jídlo z inventáře. Pokud na konci patra jídlo nemáte, seberte si dva životy – hladový hrdina přece nemůže být silný a zdravý.

Vyložte další místnosti, přidejte bosse a hrajte dál, ale pozor! Příšery jsou zde silnější než ty před tím. Ten vtipný kostlivec, kterého jste dříve smetli, jako vlk slaměný domeček nebohého prasátka, je najednou odolnější a jeho tupá sekyra vypadá o něco ostřeji a nebezpečněji.

Takto procházíte všemi patry. Pokud se vám po cestě něco velmi nelibého stane a vy například propadnete skrz past jámu do nižšího patra, věřte, že to není taková výhra, jak se může na první pohled zdát. Sice jste blíž k cíli, ale přišli jste o možnost nabírat zkušenosti, shánět jídlo, získávat peníze a zlepšovat se.

Mini Rogue: Dungeon and Dragons pro introverty aneb kolik zklamání se vejde do karetní sólovky
Zdroj: Albi

Ale příšery na vás rozhodně čekat nebudou, jsou patro od patra strašlivější a silnější a vy nemáte jinou možnost, než jim čelit tak jak jste.

Po všech nástrahách, pastech a odměnách dojdete k finálnímu bossovi. Pokud ho porazíte, jste vítězi, hrdinové a můžete si zajásat a zatleskat. No a kdybyste přeci jen chtěli k sobě přibrat kamaráda, nohsleda, nebo kohokoliv ochotného prolézat s vámi hlubiny podzemí, pravidla se prakticky nemění.

Ve zkratce se všechny atributy příšer duplikují, a to ať už jste ve stejné místnosti nebo ne. Odměny za příšery dostáváte oba, zatímco na vše ostatní si musíte hodit kostkou separátně.

Vzhledově je hra temná, výrazná, postavy jsou hrubé, jednoduché a efektní. Barvy jsou střídmé, tmavé a přesně takové, jaké byste u hororové hry očekávali. V jednoduchosti je krása a na minimalistickou hru se hodí. Balení nepotřebuje ani pořadač. Jak je krabička malá, vejde se do ní krásně vše, co má, a ani není potřeba nic třídit.

Malé hry mají zkrátka nepopiratelné výhody. Můžete si ji vzít kamkoliv, vzhledem k tomu, že je menší a lehčí než průměrná kniha. Doporučuji především gotikům a příznivcům stylu emo, kteří si zakládají na image temného introverta.

Můj obecný subjektivní dojem ze hry je… špatný. Opravdu jsem se snažila si hru užít, hrála jsem ji mnohokrát, zkoušela různé kombinace a přemýšlela, zda jsem jen nechápavá a hraju to špatně, nebo opravdu nemám šanci najít v téhle deskovce jakékoliv zalíbení.

Vůbec ničemu nepřispěl fakt, že jsem se velice dlouho prokousávala pravidly, která jsou nepřehledná, chaotická a leckdy skoro až neúplná. Opravdu hodně mi tam chyběly modelové příklady, obrázky a ukázky.

Přehledy moc nedávaly smysl, tápala jsem, jak mám vlastně tuhle roztomilou věcičku hrát. A když už jsem na poněkolikáté byla schopná zahrát si kolo nepřerušované a bez opětovného listování v pravidlech… nebavila mě. Bylo to plytké, neoriginální, nebyla tam žádná přidaná hodnota.

Postavy jsou značně nevyvážené, plenění podzemí není zábavné, princip boje mě spíše otravoval, než že by vyvolával chtěný nával vzrušení. Vyhrát hru bylo stejné, jako prohrát – tedy nezanechalo to žádnou emoci.

Mini Rogue: Dungeon and Dragons pro introverty aneb kolik zklamání se vejde do karetní sólovky
Zdroj: Albi

Aby bylo jasno, opravdu hodně fandím sólovým hrám. Líbí se mi představa, že si můžu kdykoliv hru zahrát sama ve své asociální chvilce. Ne vždy chci svůj čas sdílet s jinými lidmi a zrovna hraní deskových her je má oblíbená kratochvíle, kterou si chci užít i sama. Bohužel tahle hra nebude mou první volbou, až se někdy večer rozhodnu, že by to chtělo nějakou zábavu.

Mini Rogue

Vydavatelé: Albi, Mountain Gold Games, Nuts! Publishing

Autoři: Gabriel Gendron, Paolo Di Stefano

Počet hráčů: 1 – 2 (spíše 1)

Doporučený věk: od 14 let

Herní doba: 30 min

Čeština: v balení hry

Rok vydání: 2016

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
30 %
Karen Janda Peršina
Pracuje v nemocnici, vystudovala ergoterapii a pochybný zdravotnicko-managementský obor o pěti slovech. Ve volných chvílích se nechává šikanovat svým psem a ježky a nikdy se nedostala z fáze anime posedlosti. Vyrostla na ruských pohádkách a horrorech. Miluje knihy všeho druhu, deskovky, čaj a filmy se superhrdiny. Nejšťastnější je v kokpitu větroně a nikdy nedokoukala své nejoblíbenější anime.
mini-rogue-dungeon-and-dragons-pro-introverty-aneb-kolik-zklamani-se-vejde-do-karetni-solovky+ Primárně pro jednoho hráče, nikoho ke hře nepotřebujete + Malá, skladná hra + Velice levná - Neoriginální, ničím nenadchne - Bezkonkurenčně nejhůře sepsaná pravidla vůbec - Hra působí nedomyšleně