Metal Gear Solid - Master Collection Vol. 1
Zdroj: Konami

Metal Gear Solid – Master Collection Vol. 1 není jedna hra, ale dostanete do rukou dokonce pět prvních her legendární série.

Série Metal Gear Solid platí za špičku žánru a řadí se určitě mezi nejlepší herní série vůbec. A vzhledem k tomu, že tenhle bundle není jen tak obyčejná hra, nebude ani tenhle článek tak docela obyčejný.

Historie a Svět Metal Gear Solid

Hideo Kojima je legenda herního průmyslu. Z nedávné doby nám v paměti určitě rezonuje brilantní a originální magnum opus Dead Stranding s Normanem Reedusem v hlavní roli.

Předtím byl Kojima dlouhá léta herním designérem ve společnosti Konami, kde se nesmazatelně zapsal do historie herního průmyslu. Vytvořil herní sérii Metal Gear Solid, legendu špionážních akcí. Konami, nyní již bez Kojimy, nyní vydává Metal Gear Solid – Master Collection Vol. 1.

Všechno to začalo hrou vydanou v roce 1987. Tehdy mladičký herní designer Hideo Kojima vytvořil hru Metal Gear. Zadání znělo jasně a mělo se jednat o další akční střílečku, které tehdy byly velmi oblíbené (například nezapomenutelní Ikari Warriors).

Metal Gear Solid - Master Collection Vol. 1
Zdroj: Konami

Problém byl v tom, že hra měla vyjít na platformě, kterou už dnes pamatuje málokdo – MSX2. Ukázalo se, že na klasický shoot’em up byl stroj málo výkonný a nezvládl by dynamické prostředí plné létajících kulek i jiných projektilů a zároveň nemohl běžet hladce především co se týká scrollingu.

Hideo Kojima se tak rozhodl pro celkem odvážný krok, obzvlášť odvážný, když vezmeme v úvahu jeho věk i služební senioritu. Místo toho, aby se ve hře zaměřil na nabitou akci plnou boje a výbuchů, rozhodl se, že bude lepší se konfrontaci zcela vyhnout!

Vznikla tak hra, která měla paradoxně herním stylem blíže třeba k Pac-Manovi, kdy se vyhýbáte vizuálnímu odhalení nepřáteli, než abyste se na ně vrhali. Sám Kojima řekl, že se pokusil vytvořit napínavou hru na schovávanou.

A to se mu povedlo setsakramentsky dobře. Nemá smysl se bavit o tom, která hra během osmdesátek byla ta první akční stealth, faktem zůstává, že Metal Gear vytáhl z konzole maximum a připravil příběh a postavu, která bude následujících deset let celý žánr definovat.

Druhý díl Metal Gear 2: Solid Snake byl celkem podobný, ač přinesl mnohá vylepšení jak technická, tak herní. Pravá revoluce ovšem přišla v roce 1998. Tehdy vyšel první moderní Metal Gear Solid, který konečně přenesl postavu Solid Snakea do trojrozměrného prostředí.

MGS tak stalo větším, lepším, a výpravnějším. Právě příběh je to, co Hideo Kojima vždycky uměl naprosto dokonale, a zároveň se jedná patrně o jedinou věc, ve které byl ještě lepší, než v originálním a zábavném game designu.

Metal Gear Solid - Master Collection Vol. 1
Zdroj: Konami

Celkově série (dále už jen MGS – MC1) čítá sedm velkých herních titulů (MG, MG2, MGS 1,2,3,4,5) a několik menších  (Ground Zeroes, Peace Walker a další). Součástí herní kolekce MGS – MC1 je prvních pět vydaných. Pokud si ovšem chcete užít komplexní příběhový zážitek, který si pro vás Kojima připravil, tak vás čeká trochu chaos.

Abyste prošli chronologicky všemi událostmi MGS tak musíte začít třetím dílem (tedy pátou hrou), pak následuje díl pátý, původní dvě hry, první MGS, druhý a nakonec všechno uzavře čtvrtý díl. Dejte si načas a klidně si nakreslete diagram. Navíc velmi rychle zjistíte, že na postupné hraní příběhu vám tato kolekce stačit nebude už po dohrání první (z této sbírky poslední) hry.

Dva pohledy na MGS – MC1

Nemožnost si zahrát celý příběh na první dobrou a ještě tak, že hned druhá kapitola v příběhu chybí, si říká o to, aby se na MGS – MC1 nahlíželo ze dvou pohledů. Jednak jako na kolekci a jednak, jako na jednotlivé hry.

První pohled je totiž docela nepříjemný. Za 60 Euro dostaneme do ruky pětici her, které jsou bohužel již dost staré. To, že se jedná o sbírku her, které vychází pospolu, totiž může vést k dojmu, že jsou hry remasterované. To by byla velká chyba. Všechny hry jsou v původní podobě a jediná vizuální úprava je maximálně v lehce změněném filtru.

Bohužel 25 let starou grafiku prvního dílu jiné zbarvení opravdu nezlepší. Nejcitelnější je tento grafický nedostatek během interakce charakterů, protože mimika jim tehdy opravdu moc nešla.

Metal Gear Solid - Master Collection Vol. 1
Zdroj: Konami

Druhý pohled je také lehce ovlivněn tím co je řečeno výše. Ano, graficky jsou hry zastaralé, ale na kvalitě jim to tak docela neubírá. Především na kvalitě hratelnosti. Série Metal Gear se vždy pyšnila zajímavými a inovativními herními mechanikami.

Za zmínku určitě stojí například systém léčení z titulu MGS3 – Snake Eater. V lékárničce máte spousty předmětů od nože, přes obinadlo, až po protijed či dezinfekci. Každé zranění, které ve hře utržíte pak musíte ošetřit jiným způsobem. Dává to samozřejmě smysl, protože střelné zranění budete dozajista léčit jinak, než uštknutí hadem.

Nezapomenutelné jsou určitě i souboje s bossy, kterých je ve hrách velké množství a každý vyžaduje trochu toho fištróna. Dnes je již legendární je způsob, jakým se porážel na PlayStation jedničce Psycho Mantis.

Ve třetím díle zase vymyslel Hideo Kojima velmi originální způsob, kterým jste mohli porazit legendárního snipera s přezdívkou The End. Je potřeba mít ovšem na mysli, že všechny hry jsou původně konzolovky a jedná se tedy o porty.

Ty se v některých případech povedly lépe a v jiných zase hůře. A ať už jste sebezatvrzelejší “PC Master Race”, tak vám doporučuji odložit klávesnici a myš a na hraní těchto her sáhnout po gamepadu.

Sebezastaralejší grafika také nedokáže zastínit již zmíněný příběh, který ve světě hry prochází několika desetiletími světových válečných konfliktů. Skrze scénář nás Kojima nutí zamyslet se i nad vážnými tématy, jako jsou globální energetické krize, privatizace armádních složek, ale i klonování a experimentální léčba.

Metal Gear Solid - Master Collection Vol. 1
Zdroj: Konami

Skvělé scénáře her jsou doplněny také skvělým soundtrackem. Hry využívají v malé míře již existující písně, ale ve větší míře jde o hudbu složenou originálně pro tyto tituly.

Mezi nejlepší patří dozajista titulní píseň třetího dílu Snake Eater, kterou nezapomenutelně zazpívala Cynthia Harrell. To, že hudba je nedílnou součástí zážitku Metal Gearu, dokládá i fakt, že celkově vyšlo ke všem hrám z této série 17 (!!!) alb soundtracků.

Nostalgie, ale…

Vydání MGS – MC1 je dozajista hezké gesto, ale takřka zbytečné. Nedostáváme žádný upgrade, jen všechen dostupný obsah v jednom pohodlném balíčku. Navíc nám tato kolekce ani nedodává potřebnou příběhovou kontinuitu, takže pokud chybějící díly nevlastníme a chceme si hru užít naplno, tak nám nezbývá než dokoupit jednotlivě, nebo počkat na druhou kolekci.

Jediná přidaná hodnota tohoto vydání je, že si konečně můžeme zahrát na počítači i původní MSXkové hry a bonusový balíček, který obsahuje hudbu, dva grafické romány a pár dalších maličkostí.

To ovšem nejspíš ocení především stávající fanoušci Metal Gearu a ti dost pravděpodobně ostatní hry mají. Naštěstí i na ně Konami myslelo a nabízí balíček pouze těchto dvou osmdesátkových kusů za 20 dolarů.

Suma sumárum jsou ale MGS hry klenoty, které by si měl každý zahrát a i když MGS – MC1 nefunguje jako speciální edice, nebo herní kolekce, pořád nám dává do ruky pět her, které nám přinesou dlouhé hodiny skvělého gamingu a o to jde především.

 

Metal Gear Solid – Master Collection Vol. 1

Vývojáři: Bluepoint Games, Konami Digital Entertainment, M2

Vydavatel: Konami

Platformy: PlayStation 5, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows