Death Stranding: Director's Cut cover
Zdroj Sony Interactive Entertainment

Není to ani dva roky, co majitele konzole od Sony zavalily události Přílivu smrti v tak neobvyklé hře, že někteří hru považují za mistrovské dílo, jiní zase za simulátor kurýra v postapokalyptickém světě. Před časem se dočkali i PC hráči a s příchodem nové konzole nemohou být ochuzeni o tento zážitek ani majitelé PS5 ještě ve vylepšené verzi.

Bohužel výčet vylepšení není zas tak veliký, jak bych očekával, ale trocha rozšíření příběhu, nové funkce, možnosti hlavně ovladače Dualsense a drobný grafický posun zase není úplně k zahození. Death Stranding má jednu nevýhodu. Hra vypadala i na PS4, podobně jako The Last of Us 2, naprosto skvostně. Je potom oříšek něco takového posunout o úroveň výše.

Death Stranding: Director's Cut 1
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Osobně jsem měl před recenzováním vylepšené verze jednu obrovskou výhodu. Původní verzi Death Stranding jsem nehrál, i když se mi krabička hrdě pyšní ve sbírce. Z časových důvodů jsem ji ještě do konzole nevložil, a tak jsem si pak počkal rovnou na Director’s Cut.

Nicméně se nedá říct, že bych byl hrou úplně nepolíben, samozřejmě jsem hru zkoušel, ale zkušenosti dosahovaly řádu pár hodin. Proto se v první části recenze podíváme na novinky, které přináší verze pro PS5 a v druhé části si rychle zhodnotíme hru jako celek.

Lepší hezčí, ale stačí to?

4K rozlišení při 60 FPS je samozřejmostí, i tak hra nabízí dva režimy zobrazení. První je zaměřen na vzhled a druhý na výkon a je jen na hráčích, kterou z těchto možností upřednostňují. Při prvním pohledu se grafické vylepšení může zdát jako zanedbatelné, ale pokud se zaměříme na každý detail, tak jsou rozdíly více než patrné.

K tomu patří i 3D audio. Hra měla výrazné zvuky a hudbu, což možnosti nové konzole značně vylepšují. Nemyslím jen zvuky linoucí se z reproduktoru televize či domácího kina, ale i ovladače. Třeba když mi brečí PP pod rukama, tak se ve mně vzbudil otcovský pud a hned jsem se snažil dostat ze stresové situace, abych mohl malého utěšit.

Death Stranding: Director's Cut 2
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Ale ze zvukového mikrofonu nevychází jen pláč dítěte, ale i šelest vysoké trávy, rozhovory z vysílačky nebo indikátor vyplavených věcí „VV“. Sice tohle bylo i u starší verze ovladače, ale kvalitativně je posun znát a Dualsense je i v tomto okruhu rozhodně lepší.

Když už jsem u ovladače, tak by to nebyla pořádná PS5 verze bez podpory i dalších funkcí. Haptická odezva je zpracována velmi dobře, není tak detailní jako u Ratchet and Clank: Rift Apart, ale rozhodně se nejedná o něco, co bychom mohli pominout.

Ovladač do rukou hráče „kope“ téměř celou dobu a i kroky v těžším terénu tak jemně dodávají pocit opravdové chůze. Ale škoda, že třeba chůze po kovu nebo pády nemají větší sílu. Adaptivní triggery splňují svojí funkci, ale nikterak výrazně nenadchnou.

Další drobné vylepšení se dostavilo na poli kradmého postupu, tedy stealth funkcí. Plížení ve hře se využívá velmi často ať proti Mezkům, tak hlavně proti VV, které se nedá téměř porazit, ale vylepšení se týká hlavně proti lidským protivníkům.

Když má hráč naložené zboží do těžko udržitelné věže, tak nepřátelé vidí hráče daleko dříve. Hlavně i přes překážky, když náklad vyčnívá. Opět se jedná jen o drobný detail, ale za mě je to posun k reálnému zážitku a další střípek do dokonalé hry.

Výčet novinek a vylepšení ještě není u konce. Nesmím zapomenout na nové vedlejší úkoly a přidané cut-scény. Nejde o něco tak významného, proč bychom měli hrát celou hru znovu, ale ty nejzarytější fanoušky, a ty, kteří hru ještě nehráli, rozhodně nové úkoly a rozšíření příběhu potěší.

Death Stranding: Director's Cut 3
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Komu by chyběla větší úprava malinkatého PP, tak konečně může upravit jeho kovové části dle libosti. Také svůj batoh na náklad mohou hráči zkrášlit různými nášivkami pro větší personalizaci a ukázku dosažených úspěchů.

Další vybavení a novinky každého nepotěší

Ve hře se objevily i další možnosti a nové vybavení, které už nemusí každého potěšit, jako předchozí výčet. Tyto nové možnosti mi přijdou zbytečné, nebo až příliš zjednodušující.

Třeba nové stavby, jako je dělo, ze kterého je možné vystřelit náklad na větší vzdálenost a tím si usnadnit strastiplnou cestu pešky. Což vlastně podkopává jeden ze základních principů hry a hráč tak ztratí osobní zadostiučinění po doručení zvlášť obtížného nákladu.

Další budovy jsou spíše jen „do počtu a“ třeba most, po kterém můžete přejít jen za dobrého počasí bez čarodeště, a po kterém nemohou Mezci, mi přijde absolutně zbytečnou stavbou. I vzhledem k omezenému množství budov v jednom regionu v tomto případě nevidím žádnou výhodu.

Asynchronní multiplayer je v Death Stranding takovou malou devízou a asi nejlépe zpracovaný, jaký jsem u nějaké hry viděl. Vývojáři se však rozhodli přidat notnou dávku soupeření v podobě střelnice a závodního okruhu.

Na začátku hry jsem střelnici považoval za takový tutoriál, jelikož se jednalo o moje první setkání se střelnou zbraní, ale rozhodně jsem neměl chuť získávat lepší čas ve virtuálním prostředí. Pokud k tomu přistoupíme jako ke zkoušce zbraní a stealth systému, tak ano, ale jako nějaký prvek, ve kterém by hráči soupeřili, ne.

Death Stranding: Director's Cut 4
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

To samé je i u závodů a možná se jedná ještě o zbytečnější prvek. Závodní okruh nenabízí nic, čím by hráče nikterak upoutal. Jízdní režim se nevyrovná žádným závodním hrám a nevidím důvod,proč soupeřit na čas s ostatními hráči zrovna zde, místo toho abych si spustil nějakou specializovanou závodní hru.

Tím je výčet novinek pro Death Stranding: Director’s Cut u konce, pokud budeme brát vše jako balíček, tak se jedná o téměř dokonalou hru, která je ještě lepší, ale pokud máme post-apokalyptickou Ameriku projitou křížem krážem, tak si nejsem úplně jist, zda vše prožívat znovu.

První výlet po pustých Spojených státech

Ve zkratce si zhodnotíme i hru jako celkový balíček pro hráče, kteří do teď ještě neměli čest si zahrát na kurýra v zemi plné nástrah. Příběhově se jedná o geniální hru a na herní scéně najdeme pouze pár titulů s tak překvapivým a poutavým příběhem. Výborné jsou i herecké výkony slavných hvězd, a i to dokáže prohloubit zážitek.

Co se týče hratelnosti, tak nikdy bych si nepomyslel, že by mě bavilo se plahočit z jednoho místa na druhý bez nějaké akce. Už u hry Snowrunner jsem byl překvapen jak převážení zboží z bodu A do bodu B může být zábavné a Death Stranding je také zábavný sice trošku v jiném smyslu, ale i tak jsem měl radost z každého doneseného nákladu a překonaného prostředí.

Death Stranding: Director's Cut 5
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Zábavné jsou i akční sekvence či kradmý postup. Ve hře rozhodně nechcete zabít lidského protivníka, jinak by mohl vzniknout další obří kráter v zemi, to umocňuje jak pocit strachu, tak i chuť každého v tichosti uspat, než se na vše živé vrhnout ve stylu Ramba.

Za nejgeniálnější považuji to, jak jsou každý prvek, každá prkotina hry, spolu provázány. Takže vše, co člověk ve hře udělá, má nějaký význam, a to nejen na svoji hru, ale trošku i na hru ostatních. Třeba postavením nějaké stavby, značky nebo i obyčejného žebříku můžete výrazně ovlivnit hru někoho dalšího a tím ho zachránit.

Každá věc, kterou seberete, nebo doručíte má nějaký alespoň minimální vliv nejen na sběr lajků, ale třeba na množství surovin, které lze pak používat na výrobu podpůrných předmětů. Hodně se mi líbí prvky nákladů, přetížení, jak vše zabírá nejen váhový limit ale i prostorový limit, ale také třeba i opotřebování bot.

Závěrem

Death Stranding: Director’s Cut je povedená hra, kterou si díky rozšíření zahrají i hráči, kteří už doručili všechny své zásilky. Nicméně právě díky rozšíření se stává lákavou i pro nováčky s Playstation 5, které původně nemusela oslovit, ale nyní, vyleštěná a vyžehlená, by se pro spousty hráčů mohla stát herním zážitkem roku.

Death Stranding: Director’s Cut

Engine: Decima

Návrhář: Hideo Kodžima

Vývojář: Kojima Productions

Platformy: PlayStation 4, PlayStation 5, Microsoft Windows

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
90 %
Matěj Pejsar
Milovník veškeré možné zábavy, ale hlavně her, filmů, seriálů a knížek. Preferuje singleplayerové hraní, a když mulitiplayer, tak s bandou přátel než s partou neznámých. Nejoblíbenější žánr je fantasy, nebo sci-fi RPG. Ze sportu dává přednost honění za kulatým nesmyslem, takže fotbalu.
death-stranding-directors-cut-navrat-do-spojenych-statu-zmenenych-prilivem-smrti-jeste-v-lepsi-forme+ grafický posun + funkce ovladače Dualsense + nové vedlejší mise + reálnější stealth systém + stále skvělá hra - novinek oproti původní verzi není zas tolik - prvky soupeření