Píše se rok 1920+ a Evropa je rozdělena mezi tři mocnosti. Diplomacie a její jemné mechanismy již pozbyly na moci a zemí se šíří plamen války. Ozbrojení pěšáci jsou následováni různými typy mechů, ale i hrdiny jezdících na tygřici nebo medvědovi. To, co přichází, předčí i Velkou válku. A vy toho budete přímými účastníky v Iron Harvest.
Svět Jakuba Rozalskiho 1920+
Hráči deskové hry Scythe, případně fandové dieselpunku, budou jméno Jakuba Rozalského znát velmi dobře. Proslavil se vizuální stránkou zmíněné Scythe, ale i knihou Art of Scythe a také na sociálních sítích je svým alternativním světem historie Země 1920+ velice známý. Ve Varšavě již měl i výstavu svých obrazů v galerii.
Pro neznalce, svět 1920+ je poválečný svět, svět, který se sbírá dohromady po Velké válce, doufá v klid a mír, aby mohl nabrat sil. Najdete v něm mocná města, ale i čilý venkov, a také bytosti z mýtů a pohádek jako jsou vlkodlaci, vesnické čarodějky, lesní démoni, zlé víly nebo Krampusové.
Technologicky je svět poháněn naftovými motory, ráj pro fandy dieselpunku. Přítomny jsou parní stroje pro zlepšení sklizně úrody na polích, ale i obrovská chodící monstra, mechové, ovládána piloty a sloužící jako mocné zbraně ve válce.
Ve světě Iron Harvestu obyvatelé opravdu doufali v mír. Po krvavé Velké válce začali opravovat města, znovu zaseli, aby úroda vzešla co nejdříve a mohli nakrmit poválečné hladové krky.
Avšak prostý člověk míní, a politici a generálové mění. A v nově vypuknuvší válce proti sobě stojí Polania, Rusviet a Saxony (Sasko). Mocní nepřátelé.
Tři kampaně (?)
Iron Harvest vás postaví před tři kampaně, ve kterých zpočátku odhalujete klasický příběh utlačované země, která povstane na odpor, abyste záhy odhalili, že vše je trochu jinak a v pozadí stojí mocná tajná organizace Fenris.
Tři kampaně nechápejte jako tři samostatné kampaně, jedná se spíše o tři různé pohledy na probíhající válečný konflikt. Dohromady vás čeká 21 misí, 7 za každou mocnost, které se vám postupně odemykají.
A věřte, že příběh tu není do počtu, ale když mu podlehnete, daleko více to obohatí vaše hraní. Koneckonců hráči Scythe mohou vyprávět.
Dobrou zprávou je, že v červnu tohoto roku vyšlo i DLC pro Iron Harvest s názvem Operation Eagle, takže po skončení hry nemusíte zoufat, ale rovnou se pustit do nové kampaně s novou frakcí jménem Usonie (přinášející americké řešení války), třemi novými hrdiny a létajícími jednotkami.
Jednotky a hrdinové
Základem každé armády je lehká pěchota. Té si tu užijete velice, a i nepřítel se svými děly. Lehkou pěchotu následuje ta těžká s kanóny a specialisté, takže dostanete možnost vyzbrojit raketometčíky, ženisty, plamenometčíky, ale i techniky na budování základny a její obrany. Jistá odlišnost jednotek dle frakce tu je, ale nečekejte druhý Starcraft.
Avšak potěší možnost sbírat zbraně padlých kamarádů ve zbrani nebo nepřátel a pak snadno přezbrojit základní jednotku na borce s raketomety, kteří dovedou zatopit i nějakému tomu mechovi.
Ano, mechové. Chodící železná monstra s lehkostí rozšlapávající budovy prostého vesnického lidu. Ti jsou klenotem mezi bojovými jednotkami Iron Harvest. Každá frakce má šest typů odlišných mechů, a kreativitu, kterou si vývojáři schovali u pěchoty, tu v maximální možné míře použili zde.
Potkáte malé i velké mechy, rychlé průzkumníky i pomalu se sunoucí monstra. Jsou tu mechové specializovaní na boj na blízko s jinými mechy, tanky s klepety místo pásů, ale i mobilní pevnosti Tur, které z mapy vymažou v podstatě jakéhokoliv protivníka.
A mezi mechy i pěchotou se pohybuje Anna s medvědem Wojtkem, Olga na hřbetu tygřice Chanze a Gunter se svými vlky pojmenovanými Noc a Den. To jsou hrdinové jednotlivých mocností. Stejně jako běžné jednotky, i hrdinové mají své speciální schopnosti. A krom nich mohou podpořit i spolubojovníky v podobě posílení střelby, proražení obrany nebo stealth schopnosti.
Jednotky si vyrábíte na základně, která je vskutku skrovná. Postavíte velitelské centrum (to už máte :)) kasárny, dílny či bunkry na obranu, ale nečekejte obrovskou správu základny a její detailní rozšiřování. Iron Harvest je hlavně o boji a dobývání.
Abych nezapomněl, ještě jsou tu suroviny, logicky. Po mapě najdete rozeseté ropné vrty a doly, které vám po zabrání zajistí trvalý přísun materiálu na stavbu jednotek (ty můžete verbovat i osvobozením) i budov, ale i na jejich opravu
Strategie a taktika
Dalo by se říct, že hráčům Starcraft nebo Company of Heoes není co radit, protože v Iron Harvest naleznou mnoho z principů obou zmíněných her, ale i spousty dalšího. V Iron Harvestu se docela dost „inspirovali“, ale není to na škodu.
Vaše jednotky mají různé rychlosti. Selským rozumem snadno říci, že ty lehké se pohybují rychleji než ty těžší. Takže se vám snadno spadne, že se vaše úderná skupina postupující v útoku proti nepříteli docela snadno rozpadne.
Lehcí průzkumní mechové pádí kupředu jak napíchnutí na speciálním palivu, v patách jim peláší lehká pěchota, ale ti těžší hoši, ať už lidského nebo továrního původu, brzy rychle zaostanou. S touto premisou lze pracovat i obráceně a využívat ji k neprospěchu protivníka.
Všechny jednotky mohou být povyšovány a získávat tak např. větší odolnost, ale i speciální schopnosti jako jsou rychlejší střelba, kouřová clona nebo palba ze všech zbraní u mechů. Běžné jednotky mohou být povýšeny dvakrát, hrdinové až čtyřikrát.
Potom se už vyplatí z líté bitvy, která se zrovna nevyvíjí ve váš prospěch ustoupit. Jednak oprava oslabené jednotky stojí méně než pořízení nové a pak vycvičený veterán je vždy cennější než zelené krmivo pro kanóny.
Při normální obtížnosti není AI zrovna vzorem chytrosti ani důstojným protivníkem, ale to lze snadno spravit zvýšením obtížnosti o stupeň či dva. Docela vám hra zatopí i pathfindingem, což ale osobně neberu jako velkou tragédii, lidé jsou také různě chytří v plnění úkolů a cílů.
Nicméně občas zamrzí, když vaše vypiplané jednotky zamíří k cíli zcela jinou cestou než jste zvolili a v kterou jste doufali.
Audio a video
Každá frakce má svůj zvukový motiv, který podvědomě podtrhuje charakteristiku válčící strany. Soundtrack celkově je povedený, není úplně na samostatné poslouchání, ale umně mixuje melodie i zpívané písně. Rozhodně máte při poslechu soundtracku, že je z nějakého historického spektáklu.
Zvuky mechů, střelby, výbuchů vás zcela přenesou na bojiště.
Plus je tu ještě možnost přepnout si dabing postav, hlasy jednotek a hrdinů, na jejich rodné jazyky, takže vás obklopí polština, němčina a ruština a to přidává celé atmosféře Iron Harvestu další kladné body.
Na PlayStation 5 běhá Iron Harvest plynule, grafika se vykresluje jak má, i když hra není pro PS5 přímo optimalizována, takže nevyužívá zcela jejího grafického potenciálu.
Další možnosti
Hra obsahuje krom cca 30 hodin singleplayeru i módy skirmish a multiplayer, které jsem nehrál. Multiplayer by vám měl nabídnout šest map pro hraní ve dvou, čtyřech a šesti protihráčích.
Závěrem
Iron Harvest je povedené RTS, kdy si můžete vyhrát s organizací jednotek, jejich specializacemi a podporou hrdinů. Vaše hraní podpoří silným příběhem a krásnými cutscénami, které, stejně jako hra, jsou kresleny Jakubem Rozalskim
Iron Harvest není v principu hraní nic, co bystě už někde neviděli nebo nehráli. Ale ono prostředí alternativní historie, technologie dieselpunku a páry, má své neoddiskutovatelné kouzlo a pokud vysloveně nelpíte na laserových blasterech a planetárních bombách, budete spokojeni.
Iron Harvest 1920+ (Iron Harvest)
Vývojář: King Art Games
Návrhář: Maximilian Kiese
Žánr: Realtimová strategie
Platformy: PlayStation 4, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows, PlayStation 5, Xbox One