God of War PC cover
Zdroj: Santa Monica Studio

Po několika letech se opět setkáváme s největším tvrďákem řecké mytologie. Opět nás čekají cáry masa s chlupy navrch. Znovu se vydáme na šílenou jízdu plnou démonů a bohů, kteří jakoby neměli nic lepšího na práci, než prudit „nabušeného“ frajera s meči na řetězech…

Počkat… Tady něco nehraje…!

To je ale pokoukáníčko!

Ano, veleúspěšný titul a herní vlajková loď PlayStation (PS) se dostává konečně i na PC! Partička ze Santa Monica Studio nám v roce 2018 dala jasně najevo, že kult Krata rozhodně nepatří do starého železa.

A právě v lednu nám distributoři naservírují jeho velice povedený port pro fanoušky myší a klávesnic! Počítačový port s sebou nese veškeré „vizuální porno“, které bychom v tomto titulu mohli chtít vidět (NVIDIA DLSS a Reflex Support, higher resolution shadows, improved screen space reflections, GTAO a SSDO).

God of War PC 2
Zdroj: Santa Monica Studio

Nejsou to však jen nejmodernější technologie, kterými je člověk živ. Toho jsou si velmi dobře vědomi i v Santa Monica Studio. A tak si dali opravdu záležet na optimalizaci.

Na GoW totiž nepotřebujete jen tu nejnabušenější mašinu, ale hru si vcelku v pohodě užijete i na starších grafických kartách jako je GTX960, nebo třeba AMD R9 290X. Samozřejmě na nízké detaily (720p @ 30fps), ale s tím je potřeba počítat. Na druhé straně škály máme ovšem absolutně plynulé 4K rozlišení se stabilními 60FPS. A samozřejmě možné hraní v rozlišení 21:9 a v to se vyplatí!

Pro PC hráče nový GoW i přes fakt, že se jedná o 4 roky starou hru, je zkrátka pastvou pro oči. Ale víte co? To rozhodně není to nejdůležitější.

Mamka, taťka, syn – prostě rodinná idylka!

Po událostech třetího dílu se přesouváme nejen v čase, ale i v prostoru. Kratos je teď starší, klidnější a asi i moudřejší. Je to prostě ten týpek, kterého už jen tak nic nerozhází, protože to nejhorší se mu již stalo a došel na světa kraj.

Během těchto let si tvrďák našel novou ženu, přestěhoval se na sever, zplodil syna a začal si užívat atmosféry klidu rodinného života. To by vysvětlovalo ten sníh všude kolem vás. Co je to za nápad stěhovat se někam do Midgardu na stará kolena…?

God of War PC 1
Zdroj: Santa Monica Studio

Jak už bylo tolikrát řečeno, i tento skvělý příběh tedy začíná pohřbem. V prvních minutách hry totiž chystáte hranici pro zesnulou ženu Laufey (nebo Faye). Vracíte se z lesa s pořádnou kládou na rameni a říkáte si, že tohle by i Arnie ocenil! U chalupy na vás už čeká Atreus (syn) a vy se s ním vydáte na lov. 

Po krátké epizodě, kde vám hra dá poprvé ochutnat nádech složitých vztahů mezi otcem (který si nese dosti démonů z minulosti) a synem (který onen fakt nemůže ani tušit), se na vás vrhne jakýsi neznámý cizinec. Jako správný hrdina mu nakopete „čokynu“ a hurá zpět k hlavnímu úkolu – pohřbu své milované ženy.

Následuje zapálení hranice, smutek, ukáplá slza a vzhůru na dalekou cestu, abyste vzdali hold památce vaší vyvolené. Cílem je nejvyšší hora všech devíti světů. Shrábnete popel do koženého vaku a vydáváte se vstříc vašemu osudu.

Tak tedy začíná cesta bývalého správce jatek Olymp s.r.o. a jeho syna.

Jak jste si už jistě všimli, nacházíme se v norské mytologii a tedy na absolutně nezoraném poli (alespoň ne meči pána Kratose). A věřte mi, že to spojení si budete opravdu užívat!

Spolu s příběhem vás čeká postupné objevování nejen světa Midgardu, ale i ostatních několika dalších dimenzí (Helheim, Vanaheim atp. ). Při každém dokončení většího celku hlavního úkolu se vám otevře spousta nových míst, vedlejších úkolů a výzev, které můžete zvesela plnit. A i když se jedná o koridorový design prostředí, při každém průchodu (alespoň během prvního hraní) se okolí mění.

God of War PC 3
Zdroj: Santa Monica Studio

Stejně jako např. u Darksiders, i zde v průběhu hry získáváte různá vylepšení vašeho vybavení, díky kterým se můžete snáze pohybovat po mapě, otevírat nedobytné dveře či jinak překonávat rozličné překážky. Díky těmto mechanikám hráč neustále objevuje nová zákoutí a řeší jednoduché, ale zábavné hlavolamy.

GoW zde nádherně ukazuje, že i na relativně “malé” a “koridorové” mapě lze vymyslet a vytvořit opravdu skvělý systém podtrhující kouzlo objevování.

Tvrďáci prostě nepláčou!

Od začátku hry je jasné, že mezi hlavními protagonisty není vše v nejlepším pořádku. Smrtí matky se vztah nemluvného otce a nezkušeného syna  rozhodně nezlepší a dostáváme se do situací, kdy Kratos, vychován ve Spartě, zocelen mnoha bitvami a zatvrzen ztrátou nejbližších, je nucen přijmout roli trpělivého rádce, mistra a milujícího otce. Ne, že by Atrea nemiloval, ale víte jak. Chlapi a emoce…

A co potom čekat od mladého kluka? Jasně, že chce dostát nárokům svého otce, jasně, že se mu to často nedaří a jasně, že to sklouzává k revoltě, vzteku a hádkám. Vztah obou postav se postupně prohlubuje a vy se na zadních sedadlech dozvídáte, že i Kratos se v jeho letech může ledacos naučit.

To vše je neskutečně silné koření posledního dílu GoW. Vztah otce a syna, jejich postupné sblížení, rozčilování se, usmiřování, strachování se jeden o druhého a vzájemného poznávání. Scénáristé odvedli opravdu skvělou práci. Na charakterech Krata a Atrea je nádherně vidět téměř knižní rozvoj postav. A já vám garantuji, že v některých situacích vaše oko nezůstane suché.

God of War PC 4
Zdroj: Santa Monica Studio

Jdem něco sejmout!

Kde jenom začít… Snad uklidňující větou: “Nepanikařte! Převod ovládání z PS na PC se opravdu povedl!”

GoW vždy byl „hack and slash rubačka“ z pohledu třetí osoby a zde to není jinak. Veškerá komba s vašimi zbraněmi vypadají absolutně skvěle. Vše působí plynule a zpomalení času při přesně “kliknutém” bloku nebo při odpálení speciálního útoku je prostě neskutečně uspokojující! 

V první části hry se dostanou ke slovu primárně tři zbraně. Vaše nová sekera je mocný nástroj, který rozdává bolest jak zblízka, tak zdálky. Druhým BFF (the best friend forever) je štít, jehož útoky nedávají velká poškození do životů, ale sakra rychle nepřátele vyčerpávají.

A vyčerpaný nepřítel je mrtvý nepřítel. Hlavně protože jakmile jim ukoušete staminu, vyskočí na obrazovce tlačítko pro popravu. Právě ty jsou dělané ve starém dobrém duchu GoW (aneb pokud krev nestříká dost vysoko a daleko, není to ono!).

Ptáte-li se, kde jsou Kratovi staré čepele a řetězy? Ty nejspíš odvál čas nebo zůstaly někde zakopány spolu s temnou minulostí rudě potetovaného Sparťana. Ale kdo ví? Třeba v pozdější fázi hry bude třeba vykopat “válečnou sekeru”.

God of War PC 5
Zdroj: Santa Monica Studio

Novinkou v souboji je postava Atrea. Jakožto zkušený lučištník dokáže rozdávat šípy napravo nalevo a spolu s nimi také různá kouzla. Vřele doporučuji rychle si zvyknout a aktivně používat schopnosti vašeho kouzelného synátora co nejdříve. Na vyšší obtížnosti jsou zatraceně potřeba!

GoW posunul svou obtížnost na vyšší úroveň a hra vás bude pomalu ale jistě tlačit k tomu, abyste využívali plný potenciál všech vašich schopností, komb a vylepšení. Nejedná se sice o “soulslike” obtížnost, ale v některých bitkách se prostě zapotíte. Tak třeba valkýrám jsem v jednu chvíli začal říkat vypelichané slepice (a hůř).

Takhle skvělý soubojový systém potřebuje k dokonalosti jen málo a i na to vývojáři mysleli. Každá vaše zbraň jde modifikovat a vylepšovat. Ve hře nacházíte různé zbroje, které zvedají některé atributy a díky tomu můžete variovat Váš herní styl.

Pro velké fandy výzev jsou k dispozici zlaté zbroje, které mají pasivní schopnosti navíc, ale je těžké se k nim dostat. Buď je zapotřebí drobná farmička nějakého materiálu a nebo sejmutí nějaké výše zmíněné slepice (čti valkýry). A nebo třeba pomoci kamarádům trpaslíkům s nějakým úkolem.

Díky atributům, možnosti vyrábění různých druhů zbrojí a vylepšení a kombinaci útoků různých zbraní, vám hra dává slušnou paletu bojových stylů. Často umíráte na nějaké útoky nebo vám nejde položit nějaký boss? Nevadí, zkuste to prostě trochu jinak 😉 

God of War PC 6
Zdroj: Santa Monica Studio

Ve výsledku tady máme skvělý mix „hack and slash rubačky“, RPG a “storydriven” hry,  která bere z výše uvedených žánrů jen to nejlepší a dotahuje to téměř k dokonalosti.

A teď si dáme tu naší!

Jeden by až řekl, že po předchozích řádcích zákonitě musí přijít nějaký ten “hejtík”. Alespoň malá výtka nebo nějaká vada na kráse. Ne, v případě GoW soundtracku tomu tak opravdu není. 

Tvůrce hudby, Bear McCreary (League of Legends, CoD Vanguard nebo třeba Assassin’s Creed Syndicate: Jack the Ripper), se opravdu vyznamenal. Každý moment vaší výpravy je podtržen a dokreslen perfektní epickou hudbou, která dokáže nádherně dojmout a jindy zase perfektně nabudit!

Pro nerd boomery dobrá zpráva – místy budete mít pocit, že posloucháte něco tak úžasného, jako byl soundtrack od Basila Poledourise k filmu Conan The Barbarian. Nepřeháním!

A jak to bude dál?

God of War je světlo na konci tunelu. Je to naděje, že i velké korporátní firmy dokáží udělat skvělou hru, která bude vydána bez bugů (Cyberpunk 2077) a bez mikrotransakcí (doplňte dle libosti). Že lze vytvořit novou hru ze starého titulu, která bude mít smysluplný, nový a svěží děj, perfektní hratelnost a neskutečně pohlcující prostředí.

God of War PC 7
Zdroj: Santa Monica Studio

Přátelé hráči, pořád to jde.

God of War

Vývojář: Santa Monica Studio

Vydavatel: PlayStation PC LLC

Platformy: PS4, PS5 a nově na PC. 


„A těch 5 % tomu nedám, páč to prostě není možné! To by tam musela bejt ještě tříselní přípojka! :D“