Ghost of Tsushima cover
Autor: Sony Playstation

Dlouho očekávaný titul a pravděpodobně poslední PS4 exkluzivita je zde. Ghost of Tsushima navíc láká nejen na nádherný vizuál, ale i na povedený příběh a vymazlené herní mechanismy, díky kterým může konkurenci strčit do herní kapsy.

Ghost of Tsushima 1
Autor: Sony Playstation

Ještě pořádně nestihla utichnout veškerá kontroverze, kterou před necelým měsícem vyvolalo The Last of Us: Part II a už se na nás žene další PS4 exkluzivita.

Sony evidentně ani na konci životního cyklu této konzole rozhodně nehodlá sundávat nohu z plynu, a tak po příspěvku od studia Naughty dog přispívají svou trochou do mlýna i vývojáři z amerického studia Sucker Punch Productions, kteří za aktuální novinkou stojí.

To nejlepší od autorů Infamous

Ghost of Tsushima 2
Autor: Sony Playstation

Studio vzniklo již před více než dvaceti lety a na svém kontě má za dobu své existence celou řadu zajímavých titulů, včele se sériemi Sly Cooper a Infamous. Ostatně Infamous: Second son bylo jednou z prvních velkých exkluzivit na současnou generaci konzole Playstation.

V recenzích si navíc tento kousek nevedl vůbec špatně a tak je samozřejmě jasné, že ohlášení Ghost of Tsushima vzbudilo u fanoušků nemalá očekávání.

Ghost of Tsushima 3
Autor: Sony Playstation

Obzvláště, když vezmeme v potaz, že od vydání posledních Infamous uplynulo již více než šest let.

Díky tomu však měli autoři relativně dostatek času na vývoj a mohli tak věnovat náležitou péči i těm nejmenším detailům.

Mimochodem sami vývojáři několikrát v rozhovorech zmínili, že Ghost of Tsushima je jejich nejambicióznějším projektem, který má ukázat, kam se toto vývojářské studio za poslední roky dokázalo posunout.

Povedená fikce s notnou dávkou historie

Ghost of Tsushima 4
Autor: Sony Playstation

Díky vývojářům se vypravíme do Japonska, konkrétně na ostrov Cušima roku 1274. Právě tehdy totiž začala první mongolská invaze na japonské území a my se tak vtělíme do jednoho ze samurajů, abychom společně se svými druhy čelili vpádu nepřátelských vojsk.

Žel bohu se vcelku záhy ukáže, že samurajové mongolské přesile a novému stylu boje, na který nejsou zvyklí, nemohou konkurovat, a tak se celá Cušima ocitá v mongolském područí.

Až sem se více méně držíme historických reálií, na kterých se autoři hry rozhodli stavět. Samotný příběh je však čistokrevnou fikcí, což platí i pro hlavního hrdinu této hry. Tím je  Jin Sakai, jeden z posledních přeživších samurajů na ostrově.

Ghost of Tsushima 5
Autor: Sony Playstation

S jeho pomocí se budete snažit krvežíznivé nájezdníky zastavit a poslat je tam odkud přišli. Avšak už úvodní pasáže dávají jasně najevo, že se nebude jednat o snadný úkol.

Jin se tak na vlastní kůži vcelku brzy přesvědčí, že proti Mongolům tradiční cestou neuspěje. Souboj jeden na jednoho zkrátka nebude fungovat a tak je potřeba osvojit si i mnohem špinavější praktiky, které vám dají proti silnějším protivníkům alespoň částečnou výhodu.

Ve snaze zachránit svůj milovaný domov tak bude muset z tradičního samurajského kodexu notně slevit. Musíte porušit staleté tradice a přijít s novým způsobem boje. Masivní samurajské souboje a válečnická čest tak chtě nechtě ustupují do pozadí, aby uvolnili cestu plížení a léčkám.

Samurajský kodex cti nebo cesta Ducha?

Ghost of Tsushima 6
Autor. Sony Playstation

Konečné rozhodnutí, jakou cestou se vydat, je však již zcela na hráčích. V tomto ohledu nám tak vývojáři ze Sucker Punch dávají opravdu slušnou volnost.

Zbraní je sice relativně pomálu a vystačit si tak musíte v podstatě jen s katanou a lukem, tento nedostatek však vývojáři zcela stírají samotným soubojovým systémem, který je na klasickou open world hru na velice vysoké úrovni.

Navíc je zcela na vás, zda se rozhodnete svým protivníkům postavit čelem, nebo je naopak budete eliminovat potají ze zálohy. Na své si tak v tomto případě přijdou jak příznivci klasických akčních soubojů, tak vyznavači stealth akce.

Ghost of Tsushima 7
Autor: Sony Playstation

Avšak vzhledem k celkovému nastavení a směřování příběhu je vcelku pochopitelné, že o něco snadnější průchod vás bude čekat ve chvílích, kdy se nebudete bát si trochu umazat ruce.

“Špinavé” taktiky vám sice moc plusových bodů k samurajské cti nepřidají, mnohdy se však jedná o to nejlepší řešení, kterým se můžete vydat.

Samuraj říznutý Dark Souls

Ghost of Tsushima 8
Autor: Sony Playstation

Je to dáno i tím, že se ve hře nenachází klasicky levelované postavy. Na jedné straně tak sice máte možnost se pustit do jakéhokoliv úkolu, na straně druhé však na scénu budou přicházet houževnatější protivníci, které bude mnohdy problém porazit.

Na to, aby se vám to podařilo, budete potřebovat buď dostatek trpělivosti a hodně hbité prsty, nebo se budete muset naučit nějakou novou “bojovou schopnost”, která vám tyto souboje trochu ulehčí.

A věřte, že pokud se rozhodnete svým soupeřům čelit čelem, budete to občas skutečně potřebovat. Nepřátelé vás rozhodně nebudou šetřit a nezřídka se na vás sesypou ve větším počtu, kdy nebudete vědět, co dělat dřív.

Ghost of Tsushima 9
Autor: Sony Playstation

Především pak na vyšší obtížnost se i vyčištění maličkého nepřátelského tábora může stát pořádnou výzvou.

Právě v těchto okamžicích ve vás hra může začít evokovat určité podobnosti s legendárním Dark Souls. Tento dojem ještě více zesílí při boss fightech, které skutečně prověří vaše schopnosti.

Naštěstí v případě této hry autoři nešli zase tak daleko, aby se z Ghost of Tsushima stala další “souls hra”. Přesto se jedná o vcelku zajímavé oživení, které posunuje celkovou hratelnost o stupínek dál.

Assassin´s Creed po japonsku

Ghost of Tsushima 10
Autor: Sony Playstation

Blíže než k Dark Souls má však Ghost of Tsushima ke klasickým zástupcům open world her, mezi které se počítá například třetí Zaklínač, či série Assassin´s Creed, se kterou bude Ghost of Tsushima srovnáván asi nejvíce. Ostatně, základní koncept je velmi podobný.

Na velké mapě, která v tomto případě znázorňuje ostrov Cušima, budete plnit v první řadě hlavní příběhové questy, které se točí především kolem samotného hrdiny a mongolské invaze.

Po pravdě řečeno, hlavní příběhová linie je v případě této hry vcelku jednoduchá a dá se říct, že určitým způsobem i předvídatelná. Pro řadu hráčů by tak mohla být i menším zklamáním. Ghost of Tsushima však není jen o hlavní příběhové linii, vývojáři se nám naopak snaží předat co nejkomplexnější zážitek.

Ghost of Tsushima 11
Autor: Sony Playstation

Kromě hlavního příběhu se tak můžete těšit na skutečně bohatou plejádu vedlejších misí, díky kterým se vám Cušima doslova zaryje pod kůži.

Jako takřka každý open world i Ghost of Tsushima bude místy maličko zápolit s lehkým stereotypem, avšak na rozdíl od zmíněného Assassin´s Creed je naprostá většina misí mnohem nápaditější a nabízí o něco hlubší zážitek.

Důraz na příběh a jeho propojení se samurajskou kulturou je zde opravdu velký a i když hře něco málo do třetího Zaklínače chybí, poslední “Assassíny” strčí hravě do kapsy.

Ghost of Tsushima 12
Autor: Sony Playstation

Vděčit za to může nejen samotnému příběhu a stylu jeho vyprávění, ale v neposlední řadě i délce samotné hry. Tam, kde hry od Ubisoftu ztrácí tempo a nastupuje ubíjející stereotyp, Ghost of Tsushima plyne příjemným tempem kupředu. Hra se tak v závislosti na obtížnosti dá dohrát kolem 30-50 hodin.

I poté vám zde však nejspíše stále zůstane spoustu obsahu o objevování, ať co se týče samotných vedlejších misí, objevování ukrytých svatyní, či plenění nepřátelských táborů. Na Cušimě je zkrátka stále co dělat a nudit se zde rozhodně nebudete.

Audiovizuální orgie ?

Ghost of Tsushima 13
Autor: Sony Playstation

A pak je zde audiovizuální zpracování, které v rámci konzolí patří k naprosté špičce. Ghost of Tsushima tak vcelku pochopitelně patří k tomu nejhezčímu, co si na současné generaci konzolí můžete zahrát.

Vývojáři se ostatně nijak netají tím, že při tvorbě této hry jim šlo především o to, aby hráčům v tomto ohledu předali co nejlepší zážitek, který snese srovnání i s filmovou produkcí.

A nutno říct, že toto se autorům hry skutečně podařilo na výbornou. Cušima doslova hraje všemi barvami a na celém ostrově se neustále něco děje a hýbe, což neskutečným způsobem napomáhá celkové dynamice hry. Navíc velká část těchto efektů, zde není jen pro potěchu oka, ale má své smysluplné využití.

 

Ghost of Tsushima 14
Autor: Sony Playstation

Foukající vítr vám tak dokáže do určité míry nahradit kompas, když vám jeho směr ukáže cestu k vytyčenému cíli. To samé ostatně platí i pro ptáky, či roztomilé lišky, které v přírodě potkáte. Typicky vás nejčastěji zavedou k nějaké svatyni, či významnému místu, které byste jinak hledali jen s obtížemi.

Pozadu pak nezůstává ani samotné prostředí, které je opravdu různorodé a vy se tak budete moci navštívit nejen rozlehlé pláně, ale i husté lesy, zabahněné močály, nebo hory. Všechny tyto nezanedbatelné detaily dávají dohromady úžasnou mozaiku, která je skutečnou pastvou pro oči.

Ghost of Tsushima 15
Autor: Sony Playstation

Zároveň je však potřeba říct, že co se týče grafického zpracování Ghost of Tsushima rozhodně nedosahuje kvalit nedávno vydaného The Last of Us: Part II. Nejvíce je to patrné na samotných postavách a jejich mimice, na které by se rozhodně dalo zapracovat.

To ostatně platí i pro některé další animace ve hře, které při bližším pohledu působí maličko nepřirozeně a kostrbatě.

Naštěstí se ale nejedná o nic, co by výrazným způsobem degradovalo celkový dojem ze hry.

Jako z filmů od Kurosawy

Ghost of Tsushima 16
Autor: Sony Playstation

Plusy rozhodně převažují. A když k tomu připočteme i podporu českého jazyka (titulky), či originální japonský dabing, slibuje Ghost of Tsushima skutečně vynikající zážitek.

Pomyslnou třešničkou na dortu je pak speciální černobílý filtr, po jehož zapnutí se hra přepne do módu připomínající slavné samurajské filmy let minulých. Tento mód je poctou filmům Akira Kurosawy, po kterém mimochodem tato “vychytávka” nese i jméno.

Tento speciální cinematic mode však není jen pouhopouhým černobílým filtrem. Aby byl dojem z tohoto modu co nejlepší, před autory stála nelehká výzva.

Ghost of Tsushima 17
Autor: Sony Playstation

Ostatně, v tomto případě nejde jen o změnu barvy, ale celkovou stylizaci, včetně filmového zrnění, které má navozovat dojem, že jste se ocitli v jednom z Kurosawových slavných filmů.

Tomu nemalou měrou dopomáhá i zvuková složka, která má v případě tohoto módu za úkol napodobovat zvuky staré televize. Tento mód je opravdu jedinečný a s něčím podobným se příliš často ve hrách nesetkáváme, rozhodně byste jej neměli minout.

V kombinaci s japonským dabingem se jedná opravdu o jedinečný zážitek, který minimálně za vyzkoušení rozhodně stojí.

Závěrem

Ghost of Tsushima 18
Autor: Sony Playstation

Ghost of Tsushima je ve výsledku velice povedeným open worldem, kterému až na pár drobností není v podstatě co vytknout. Skvělý audiovizuální zážitek zde jde ruku v ruce s povedeným gameplayem a zajímavým příběhem, který rozhodně nebude nudit.

Pro všechny milovníky starých samurajských filmů, ale i příznivce akcí nabitých her je tak tento kousek v podstatě povinností. Zároveň je krásnou ukázkou toho, že dobré hry se dají dělat i bez zbytečné kontroverze, že mister Druckman?

Ghost of Tsushima

Datum vydání: 17. července 2020

Režisér: Nate Fox

Skladatelé: Ilan Eshkeri; Shigeru Umebayashi

Vývojář: Sucker Punch Productions

Platforma: PlayStation 4

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
88 %
Petr Čapek
Otec, blogger, recenzent, ale především nadšenec do moderních technologií a nejrůznějších geekovin.
ghost-of-tsushima-stante-se-samurajem-a-ubrante-japonsko-pred-invazi-divokych-mongolu-v-atmosfere-filmu-akiry-kurosawy+ nádherná grafika + rozlehlé lokace + atmosféra + soubojový systém + Kurosawa filmový mod - některé grafické nedokonalosti - stejně jako většina open world her je Ghost of Tsushima v některých chvílích lehce repetetivní