Toulky rozsáhlými otevřenými světy s množstvím úkolů, postav na pokec a padouchů, kteří jen čekají na to, až jim někdo nakope pozadí, už nejsou jen výsadou herních konzolí nejnovější generace a nadupaných počítačů.
Narůstá výkon našich „kapesních počítadel“, a tak si tvůrci her můžou dovolit vyvíjet sofistikovanější a náročnější hry také pro ně.
Stejný titul si tak mnohdy můžete zahrát na PC, PlayStationu nebo třeba na iPadu.
Hardcore hráči odpustí, teď bude řeč o poslední zmíněné variantě – hře Genshin Impact v její mobilní variantě.
Jedná se o online RPG v otevřeném světě, které je výrazné především svou grafikou připomínající anime a specifickým magickým systémem.
Genshin Impact je dostupný zdarma, nabízí množství mikrotransakcí, ale je bez problému hratelný i zcela bezplatně. Oficiálně byl Genshin Impact spuštěn v září loňského roku, od té doby se stále vyvíjí, přibývají nové oblasti, postavy i události.
Pohotovostní sváča jako průvodce
To se tak se svým dvojčetem potulujete mezi hvězdnými sférami, když vás přepadne neznámá čarodějka. Vašeho sourozence zajme a vy skončíte v neznámém světě jménem Teyvat. Probudíte se na pláži, moc si toho nepamatujete a kolem vás poletuje stvoření, nejspíš víla, která se představí jako Paimon a vnutí se vám jako průvodce.
Už v samotném intru si užijete důležitou akci – musíte se rozhodnout, kterým ze sourozenců se stanete a který se dostane do područí únoskyně, zda chlapec, nebo dívka. V kůži toho, koho si vyberete, budete sledovat hlavní cíl: najít a osvobodit své dvojče.
Chibi postavička Paimon je nejen vaší průvodkyní a učitelkou prvních kroků ve hře, ale taky zdrojem mnoha komických situací.
Zdá se, že i v tomto fantastickém světě jsou podobná stvoření nezvyklá, a tak se na ni poměrně běžně neherní postavy vyptávají. Můžete ji označit za kámošku, nebo taky za „pohotovostní sváču“ a sledovat její reakci.
Důležité však je, že vás Paimon dovede do nejbližšího města, představí základní systém fungování tohoto světa a i nadále vás bude sledovat na každém kroku.
Ve většině rozhovorů s neherními postavami můžete reagovat buď civilně až ostýchavě, nebo sarkasticky.
První reakce je pak obvykle závislá na vaší odpovědi, nedá se však říct, že by se s vámi někdo odmítl bavit jen proto, že se chováte jako cynická obluda, co si chce namazat tu rozjívenou poletuchu na chleba.
Světu Teyvat vládne sedmero božstev a sedmero živlů. Sochy božstev slouží jako místa léčení a pro teleportaci, sedmero živlů zase pomáhá postavám bojovat a plnit rozličné úkoly. Vaším živlem se stane Anemo, tedy vzduch i vítr – žádný rozřazovací klobouk nebo osobnostní test, vždycky to bude vítr, protože právě tomuto živlu je zasvěcena první socha, na kterou narazíte.
Cestou do města se k vám přidá lučištnice vládnoucí ohněm a dovede vás až za městské hradby.
Vítejte ve slavném městě jménem Mondstadt. Zde se také naučíte zásadní um, kterým je létání, nebo spíš plachtění.
V tomto smyslu Genshin Impact významně připomíná The Legend od Zelda: Breath of the Wild nebo Immortals: Fenyx Rising, kde tato schopnost funguje velmi podobně.
Dále už postupujete podle známého modelu: příběhové úkoly střídají jednoduchá zadání typu běž a přines nebo vysvoboď, občas budete několik dnů hledat materiály potřebné pro upgrade zbraní i postav, ale velkou část herní doby, minimálně zpočátku, zabere průzkum rozsáhlého světa, jeho historie a postav.
Ano, o příběh a exploraci tu jde především.
Z Evropy do Číny je to napříč fjordem
Při tvorbě světa Teyvat vývojáři z čínského studia miHoYo inspirovali právě prostředím The Legend of Zelda: Breath of the Wild a otevřeně to přiznávají.
Hned v prvním městě je patrná asijská fascinace evropskou kulturou a architekturou.
Už samotný název Mondstadt odkazuje na Německo, vnitřní architektura se blíží té skandinávské, oblečení neherních postav je spíš holandské a některá ze jmen znějí víc zvukomalebně evropsky, než že by nesly význam.
Druhá velká herní oblast, Liyue, zase odkazuje na Čínu, i když ve značně fantastické variantě.
Nedaleko stejnojmenného města se nachází skalní útvary, které vybízejí k mnoha hodinám prozkoumávání a pro které jako inspirace posloužil čínský národní park Čang-ťia-ťie a hora Tianmen (stejnou inspiraci využili třeba tvůrci filmu Avatar).
Podzimní update přinesl celou novou herní oblast, ledové pohoří Dragonspine na jihovýchodním pobřeží mapy, zejména severní a západní oblasti však nabízejí spoustu prostoru pro rozšiřování v některém z příštích updatů.
Ve hře se vedle sedmi bohů a sedmi živlů vyskytuje také sedm národností. Jasný domov však zatím mají pouze dvě (Mondstadt a Liyue), takže plány studia lze více méně předvídat – včetně například toho, že národ Snezhnaya odkazuje na Rusko.
Postavy z této říše se již ve hře pohybují, můžeme tedy očekávat, že se i do čínské fantazie o Moskvě dříve i později vypravíme.
Zatímco v okolí Mondstadtu najdete pouze sochy zasvěcené vzdušnému božstvu, v okolí Liyue se uctívá Geo, tedy živel země.
Hlavní herní postava díky tomu může měnit aktuálně využívané schopnosti, stačí se k nim u patřičné sochy přihlásit. Změní se pak mírně i její design – modrozelené prvky oblečení zezlátnou. Možná se tak jednou dočkáme i toho, že si bude moct vybírat mezi všemi sedmi živly.
Oheň, led a elektřina – a co dál?
Hru začínáte s jednou postavou – chlapcem nebo dívkou – která ovládá vzdušnou magii a ohání se mečem.
Brzy se k vám připojí ohnivá lučištnice, v prvním větším questu získáte do party ledového šermíře a mágyni sesílající elektrické šoky.
Tyto postavy se k vám přidají samy a ani je nemusíte žádat nebo najímat.
Hra se však snaží uspokojit poptávku po různých herních stylech a zároveň podněcuje sběratelskou (a mikrotransakční) vášeň tím, že nabízí asi třicet různých herních postav, které lze získat díky funkci Wish.
Za splněné úkoly dostáváte herní žetony, za mnoho takových žetonů si můžete pořídit „přání“, přičemž průměrně jedno z deseti přání přinese hratelnou postavu.
Ty mají samozřejmě různou míru výskytu a pokud některou získáváte opakovaně, místo toho, aby se v partě objevila duplicitně, odemykají se jí speciální schopnosti. Možnost získat určitou konkrétní postavu je závislá na událostech, časově omezených eventech, nebo typu přání, které hráč uskuteční.
Ve zbývajících devíti z deseti případů získáte zbraně, které lze prodat, nebo je jako materiál využívat k vylepšování ostatního vybavení.
Kouzlo této hry spočívá v tom, že v jednu chvíli můžete mít v partě pouze čtyři postavy, které lze v průběhu souboje poměrně rychle měnit.
Vytvořit si takto lze až čtyři sestavy v různém složení, v rámci probíhající bitky nebo challenge však nelze party vyměňovat.
Z toho důvodu je nutné o jejich složení přemýšlet a vhodně plánovat.
Jinak hrozí, že třeba uvíznete v jeskyni bez lučištníka, kterého nutně potřebujete k přepnutí nějakého spínače, kam se jinak nedostanete.
Při plánování sestav se hodí vzít do úvahy živly postav. Systém magie je tu totiž propracovaný až do té míry, že existují kombinace, které vytvářejí extrémně výhodná komba, často založená na reálné fyzice. Například vodním mágem protivníka namočíte, ledovým bojovníkem ho zmrazíte.
Elektrické výboje obzvláště dobře působí, pokud nepřítel stojí ve vodě. Pokud ho však nejdřív zapálíte a potom do něj pustíte proud, stane se taky něco nevídaného.
Právě jsem vám popsala svou nejpoužívanější partu: oheň – voda – led – elektřina. Možná jste si všimli, že nezmiňuji ani vítr, ani zemi.
Je to smutné, ale protagonista příběhu je pro mě jednou z nejméně užitečných postav ve hře. Vídáte ho nebo ji v příběhových cut scénách, ale pro souboje samotné nepatří mezi nejužitečnější společníky.
Anime z Číny
Design postav je založený na japonském stylu anime a mangy, včetně prvků jako jsou složité kostýmy, rozparky šatů sahající do neuvěřitelných výšin nebo zbraně mnohdy větší než postava samotná.
Dalo by se říct, že čím víc propracovaný úbor postava má, tím víc bude cool a využitelná v boji.
Pokud ji potkáte jako nehratelnou, přímo se nabízí možnost, že bude dříve i později dostupná prostřednictvím funkce Wish. Obvykle už barva jejího kostýmu napovídá, kterým živlem vládne.
Svět tvoří trojrozměrné objekty s přiměřeným množstvím detailů, u kterých je patrné postupné dokreslování, když se k nim přibližujete. Nejvíce je to patrné za letu, kdy detaily a textury vyloženě naskakují.
Všechny postavy, hratelné i nehratelné, přitom obkreslují černé linie. Díky tomu vypadají jako ploché, vystřižené z mangy a nalepené do trojrozměrného světa. Pokud se kamerou příliš přiblížíte, nebo ji nastavíte pod nevhodným úhlem, postava se rozsype do čtverečkovaného rastru, zatímco prvky světa vám klidně zalepí výhled souvislou vrstvou jedné barvy.
Záseky v některých místech, například stísněných jeskyních, tak můžou být pro hraní samotné dost nepříjemné. Postavu nevidíte, prostředí skoro taky ne, a pokud na vás do toho někdo útočí, často nezbývá než se teleportovat pryč.
Kamera bohužel v tomto smyslu není vždy nápomocná, nelze přizpůsobit její výchozí nastavení a vrací se do polohy, kterou hra vyhodnotí jako ideální, ačkoli hráč ji už několikrát posunul jinam.
K tomu můžeme přidat lagy způsobené výpadky internetového připojení, při kterých vás postava prostě přestane poslouchat (skvělé uprostřed líté vřavy nebo za letu nad propastí) a hle, právě jsem vyjmenovala v podstatě jediné zásadní nevýhody této hry.
Na mobilním zařízení se pohyb kamery i postavy ovládá tlačítky a virtuálním joystickem přímo v obrazovce.
Běžný pohyb není problém, poněkud náročnější jsou jemné posuny po úzkých vyvýšených místech, ze kterých nechcete spadnout nikoli proto, že byste se zranili (prostě roztáhnete křídla a plachtíte), ale protože byste tam museli šplhat znovu.
V zápalu boje se pak prsty snadno posunou mimo vyznačená pole a místo speciálního útoku mačkáte vzduch. Jinak je ale ovládání intuitivní.
Frustrace z ledu
Jakožto ne-hardcore hráč hodnotím hry podle toho, kdy poprvé pocítím pocit frustrace.
Hraji pro zábavu a překonávání příliš složitých překážek nebo technických svízelů mi prostě zábavné nepřipadá. Genshin Impact mi první náznak frustrace přivodil až po dlouhých desítkách hodin, a to v souvislosti s novou lokací, pohořím Dragonspine, které je tak moc ledové, že postavy postupně mrznou.
Když zmrznou moc, začne jim ubývat zdraví. Jenže mrznou i ti, kteří se ohánějí ohnivým mečem, a mrznou i ti, jejichž živlem je led, a tak bych předpokládala vyšší odolnost.
Druhou mírnou frustraci mi způsobily některé časově omezené události, které téměř nelze dokončit jako single player.
Hra není otevřená natolik, abyste v ní potkávali další hráče, ale je možné si zavolat na pomoc až tři přátele.
Velikost party je však stále omezena na čtyři, a tak se budete muset spokojit jen s jednou nebo dvěma hratelnými postavami. Bojovat však můžou všichni zároveň, nemusejí se střídat jako u klasické hry jednoho hráče.
Hlavní příběhové questy v multiplayeru řešit nelze, jiné, zdá se, zase nelze dohrát bez pomoci nebo pořádné dávky štěstí.
Multiplayer se zpřístupní až po dosažení určitého stupně (Adventure Rank) ve hře, přičemž hráči z PC a mobilních platforem mohou vzájemně spolupracovat, zatímco hráči využívající Play Station 4 se mohou propojit pouze s dalšími hráči s PS4.
Hra postupně zvyšuje obtížnost v závislosti na Adventure Ranku a splněných úkolech – některé jsou klíčové pro možnost dalšího postupu. Jakmile splníte takový úkol, hra automaticky zvýší level všech nepřátel až o 20, mohou tak najednou nastat docela obtížné chvilky i v těch místech, která dosud byla procházkou mezi rozkvetlými sakurami.
Hratelných postav přitom přibývá, bodů zkušeností z nepřátel přichází úplné minimum (nízké desítky za běžné nepřátele) v porovnání s počtem nutným pro dosažení další úrovně (desítky až stovky tisíc).
A tak se brzy hlavním způsobem zvyšování levelu stane přidělování jakýchsi lístků, které přidají až 20 tisíc bodů zkušenosti.
Těch není dostatek pro všechny, a tak se v určitý okamžik pravděpodobně budete muset rozhodnout, které postavy upřednostníte a které už nebudete dále vylepšovat.
Druhá varianta je samozřejmě opravdu dlouhodobé hraní, při kterém nasbíráte dostatek zkušeností pro všechny, třetí cesta obnáší mikrotransakce.
Úchvatný soundrack a další zvuky
Bez povšimnutí nemůžeme nechat ani zvuky ve hře. Jmenovitě soundtrack prostě nelze nazvat jinak než úchvatný, na jeho vzniku se podílela i taková hudební tělesa, jako Londýnský filharmonický a Šanghajský symfonický orchestr. Jeho tvůrce, Yu-Peng Chen, za něj sbírá ocenění mezi dalšími tvůrci herní hudby.
Hra samotná nabízí volbu mezi čtyřmi jazyky pro audio, jmenovitě jsou to čínština, japonština, korejština a angličtina.
Přičemž každá z verzí obsahuje kompletní dabing nejen cut scén, ale i průpovídek, které mají jednotlivé herní postavy, i zvuků, které vydávají při zranění nebo námaze ze šplhání po skalách (knihovnice Lisa v japonské verzi zní při tomto úkonu vyloženě lascivně).
Verze se mezi sebou mohou mírně lišit ve jménech, například sourozenec protagonisty má v každém jazyce jiné jméno, jedná se však o jeho překlad a tudíž nese stejný význam.
Vedle toho lze vybírat ze dvanácti jazyků pro text, přičemž kombinace s audio stopou je na preferenci každého hráče. Čeština mezi jazyky titulků není, v Evropě si však hru ve své mateřštině mohou užít například Němci, Francouzi, Španělé nebo Rusové.
Vzhůru do Teyvatu!
Hra Genshin Impact nabízí mnoho hodin zábavy širokému spektru hráčů – od milovníků explorace přes ty, kteří upřednostňují rozsáhlou příběhovou linku, a ty, kteří rádi zkoušejí různé kombinace živlů, až po ty, kterým ke štěstí stačí spoře oděné válečnice v japonském stylu.
I když hra obsahuje některé kompetitivní prvky, hardcore hráče pravděpodobně nenadchne.
Čeho se však nedočkáte, je možnost upravovat vzhled postav. V tomto ohledu hra nabízí pouze tři varianty: pokud změníte zbraň, bude její vizuál patrný v soubojích.
Dále lze vyměnit křídla, na kterých postava plachtí. Protagonistovi se změní barva prvků na oděvech v závislosti na živlu, který momentálně ovládá. A to je vše.
V současné době je Genshin Impact dostupný pro mobilní telefony a tablety, a to jak s Androidem, tak i iOS.
Pro jablíčkáře je sice udávaná jako minimální konfigurace iPhone 5S, majitelé starších zařízení si však stěžují na vypadávající textury. Pokud preferujete hraní na bytelnějším stroji a přesto byste se do Teyvatu rádi vypravili, můžete prostřednictvím PC nebo PS4.
Oficiální zveřejnění na PS5 se posunulo na konec dubna, miHoYo oznámilo také variantu pro Nintendo Switch, zde však plánované datum není známé.
Svět hry Genshin Impact je poměrně dost rozsáhlý, jeho průzkum zabere v současné době několik desítek hodin, další lze strávit plněním nových úkolů, které přibývají také díky časově omezeným událostem, spolu se kterými přibývají i nové herní postavy.
Když k tomu připočteme potenciál minimálně pěti nových území pěti národů a pěti živlů, může mít vývojář zajištěn přísun nové hráčské krve a financí z mikrotransakcí na několik let dopředu.
Genshin Impact
Vývojář: miHoYo
Platformy: iOS, Android, Windows, PS4, (PS5)