Po celé zemi se začínají objevovat záhadná stvoření, šířící všude ve svém okolí chaos a zmar. Indicie potvrzují děsivé hypotézy badatelů, jež celá akademická obec považovala dlouhá léta za blázny. Naštěstí hrstka odvážlivců již podnikla první kroky, aby zastavila blížící se katastrofu, která by znamenala konec lidstva.

Je to již více než sto let, co světlo světa spatřily první povídky H.P. Lovecrafta (psali jsme o něm zde).  Jeho dílo dalo vzniknout mnoha dalším a inspirovalo nespočet umělců z různých oborů. Není tedy divu, že se mýtus Cthulhu dostal i mezi deskovky. Titulů, odkazujících se na mistra hororu, je hned několik a my se na jeden takový podíváme. Pojďme tedy prozkoumat hrozivá zákoutí kooperativní hry Eldritch Horror společně s prvním českým rozšířením Ztracené vědění.

Z Amazonie do Tokia a zpět

Tradičně se zpočátku zaměříme na obsah krabice, který je poměrně dosti bohatý, co se počtu komponent týče. Na kartách a žetonech se rozhodně nešetřilo, nicméně ty z vás, kdo již máte něco nahráno, zde nemá moc co překvapit.

Herní plán, jenž po rozložení zabere téměř dvě třetiny normálního stolu, zobrazuje velká města a místa z celého světa, propojená navzájem různými cestami, přičemž mapa Země je vyobrazena na pozadí celé desky. Okraje jsou lemovány stupnicí zkázy, stupnicí znamení a políčky pro karty výhod.

Mimo to není plán nijak extra zdobený, ale na kvalitě hry to neubírá a na druhou stranu je alespoň velmi přehledný. Chybějící barvy pak bohatě zastoupí všechny ostatní komponenty.

Jak již bylo zmíněno o pár řádků výše, čeká vás rovněž slušné množství karet. Prakticky každá oblast má vlastní balíček střetnutí, k tomu zde jsou ještě karty pátrání, expedice, kouzel, mýtů, stavů, vybavení a v neposlední řadě také karty Prastarých (o těch ještě později).

Pro milovníky příběhů nutno dodat, že některé karty obsahují úryvky textů, jež poodhalují tajemná zákoutí lovcraftových světů.

Žetony jsou na tom obdobně – naleznete zde stopy, brány vnějších světů, zdraví, příčetnost, vylepšení, lístky a spoustu dalších – nemá smysl je všechny jmenovat. Zapomenout však nesmíme na nestvůry a vyšetřovatele, kterých není o nic méně, než všeho ostatního! A zatímco příšery mají informace o svých vlastnostech popsány na zadní straně své kartonové destičky, detektivové mají kromě ní navíc ještě velkou kartu s přehledem, obsahující např. fotku, jméno, schopnosti, atributy, příběh atd.

Dále zde máte ještě kostky, plastové stojánky, pravidla a průvodce hrou. Ano, není toho zrovna málo.

Dvanáct statečných a čtyři andělé apokalypsy

Kdo z vás již četl nějaké příběhy H.P.Lovecrafta ví, že se spousta věcí točí kolem tzv. Prastarých. Jedná se o mimozemská božstva, hotová ztělesnění zla, šílenství a chaosu, která se v našem případě probouzejí a derou se na svět. V tom se jim snažíte zabránit v rolích vyšetřovatelů, jež spolupracují a jak to tak již v kooperativních hrách většinou bývá, buď všichni vyhrajete, nebo společně padnete. Ani na postavách se v této deskovce nešetřilo a vybírat můžete z rovného tuctu všelijakých profesí, od hvězdáře až po politika! 

Abyste ve hře uspěli, je potřeba splnit tři tzv. mystéria (úkoly) dříve, než Prastarý procitne. Každý z děsivých bohů má navíc vlastní balíček těchto karet, z nichž si pokaždé náhodně tři vylosujete, nebo si zvolíte ty, s nimiž jste ještě nehráli. Celkem pak máte možnost utkat se buďto s Azathothem, Yog-Sothothem, Shub-Niggurathem anebo se samotným Cthulhu. A není jediný, který by vám nedal zabrat!

Leo Anderson se rozhlédl po zbývajících členech své výpravy. Moc jich nezbývalo a to ještě stále nebyli v cíli. Morálka se otřásala v základech, ale teď již nebylo cesty zpět. Museli pokračovat za každou cenu, i kdyby měli do jednoho umřít. Lidstvo je potřebovalo! Naposledy přelétl zbídačené muže a ženy rychlým pohledem a poté obrátil svůj zrak k jeskyni. Právě zde, uprostřed ledových plání v srdci Antarktidy, měli nalézt další vodítko.  Stopu. Klíč. Modlil se, aby to tam bylo!

Na procházku růžovým sadem zapomeňte

Každé kolo samotné hry se skládá ze tří hlavních fází. Akce hráčů, vyhodnocení všech střetnutí a závěrečná fáze mýtů. Poté začíná kolo nové. Pojďme se na ně podívat trochu podrobněji.

V rámci svých akcí se můžete přesouvat po mapě, odpočívat, připravovat se na výpravu, obchodovat, získávat výhody či provádět zvláštní akce, kupříkladu schopnosti postav. Celkem smíte provést dvě v libovolné kombinaci a pořadí, ovšem každou nanejvýš jednou za kolo.

Následuje fáze střetnutí, kdy postupně všichni vyhodnotíte jednu speciální kartu dle výběru, v závislosti na oblasti, ve které se nalézáte. To vám může přinést spoustu pozitivních, ale i negativních efektů. Lze tak získat velmi potřebné stopy, vylepšení či vybavení nebo naopak ztratit zdraví a příčetnost, dostat kartu stavu (ten většinou není žádoucí) nebo urychlit probuzení Prastarého.

Jako poslední v rámci každého kola přichází třetí fáze, odhalení nové karty mýtů. Začnou se objevovat brány do vnějších světů, posouvají se žetony na stupnicích zkázy a znamení, přicházejí nové nestvůry (z krabice či pytlíku náhodně nějakou vylosujete) a většinou zde nebývá moc věcí na zlepšení nálady. V tom lepším případě se nic nestane, ale na to raději nespoléhejte – to by to jinak nemohl být horror! 

Byť hra začíná volnějším tempem, rychle nabere svižné obrátky. Pravděpodobně se vám začne mapa plnit potvorami a branami již od konce prvního kola, takže budete nuceni rozdělit dílčí úlohy mezi jednotlivé hráče. Nebo tomu dáte volný průběh a pak se taky může stát, že toho bude najednou hodně a vy po dvou nepovedených mýtech budete kulhat, blouznit, splácet dluhy a umírat.

Reklama

Začnete řešit existenční problémy a uvědomíte si, že splnění vítězných podmínek se kapánek vzdaluje a je to čím dál tím větší výzva! Ostatně čím více hráčů, tím těžší je splnit karty mystérií (a nejen ty), takže i když vás bude dost, tak to není žádná záruka hladkého vítězství.

Naštěstí zde smrt, až na pár konkrétních případů, není definitivní. Pakliže v průběhu hry někdo padne, jednoduše si vezme novou postavu a pokračuje ve hře dál. Výjimka nastává pouze v případě procitnutí Prastarého, ale to vám vysvětlí pravidla.

Rozšiřte si obzory ztraceným věděním

Aby toho nebylo málo, tak kdo z vás alespoň trochu zná hry na lovecraftovy motivy ví, že mají většinou spoustu dodatků. Ani v tomto případě se nejedná o výjimku. Rozšíření pro Eldritch Horror existuje již celá řada, v Česku však zatím pouze jediné. Ztracené vědění patří všeobecně k menším kusům, které nepřináší žádné nové mechaniky, nicméně obsahem dodává mnoho. I když pod víkem krabičky naleznete „jenom“ pár nových příšer, jednoho Prastarého a karty, přínos je znatelný.

Mezi kartami, kterých je mimochodem opravdu dost, se totiž nacházejí mimo jiné i nové karty mystérií (úkolů)pro každého Prastarého ze základu. To dodá hře obrovskou variabilitu a znovuhratelnost! Dále získáte nové karty vybavení a střetnutí, kterých není nikdy dost.

Samotný Prastarý Yig pak představuje slušnou výzvu, neboť díky nízkému číslu na stupnici zkázy se jeho procitnutí blíží velice rychle! Po jeho probuzení sice nenastává konec tak brzy, jako u jiných mimozemských bohů a hráči mají ještě šanci hru zvrátit ve svůj prospěch, ale moc si nefanděte.

Navíc, všechny příšery, jež přicházejí s tímto rozšířením, jsou tzv. epické. Ty, na rozdíl od těch běžných, nepřichází do hry standardním způsobem, nýbrž se objeví v rámci vyhodnocení nějakého konkrétního efektu či události. Můžete si být jisti, že jakmile nějaká taková nestvůra spatří světlo vašeho světa, bude se jí chtít zbavit a jako na potvoru (jak poetické) to mnohdy nepůjde tak snadno.

Suma horor sumárum

Eldritch Horror představuje velice pěknou kooperativní deskovku, jejíž pravidla i přes svůj rozsah nejsou nikterak náročná a dají se pochopit vcelku rychle. To jistě ocení méně zkušení hráči. Naproti tomu není vůbec snadné vyhrát, takže i ti náročnější z vás si přijdou na své.

Časová náročnost se odvíjí od počtu hráčů a startuje někde v okolí jedné hodiny na partii. Ve čtyřech lidech (zlatý střed) se dá hravě zvládnout do dvou hodin (včetně výkladu pravidel pro nové hráče), ale může se i protáhnout. To řadí Eldritch mezi středně dlouhé až dlouhé hry.

Jak bylo již zmíněno výše, her na podobné motivy je více – jedná se o tzv. rodinu kooperativních her Arkham Horror files či Call of Cthulhu boardgames. Mezi nejznámější a nejpodobnější z nich patří Arkham Horror a Temné znamení. Ve srovnání s Arkhamem je Eldritch Horror více srozumitelný a vyladěný, hra je plynulejší a pro začátečníky celkově lepší. Zároveň však stále představuje dostatečnou výzvu na rozdíl od Temného znamení, které je v základním provedení příliš snadné a bez rozšíření po čase omrzí. Pokud tedy váháte, který z těchto titulů zvolit, začal bych právě tímto.

Cenově pak vychází tato hra velmi příznivě vzhledem k obsahu krabice, což z ní činí ideální dárek k narozeninám nebo vánocům. Pokud tedy ještě nevíte, co s Ježíškem, tohle může být řešení!

Corey Konieczka a Nikki Valens – Eldritch Horror + Ztracené vědění

Vydal: ADC Blackfire Entertainment

Počet hráčů: 1-8

Doporučený věk: 14+

Doba hry: cca 120-180 min.

Čeština: pravidla ano, materiál ano

Cena: cca 1000 Kč (Eldritch Horror), cca 650 Kč (Ztracené vědění)

Reklama

V prvé řadě manžel a rodič na plný úvazek. K tomu jako bonus divadelní herec, vášnivý hráč deskovek, čtenář fantasy a nově možná taky recenzent. A celkově člověk, který neustále zkouší něco nového.