Opět nám poklidný život překazí neznámá infekce a naším hlavním úkolem bude zůstat na živu, přitom se snažit udržet na živu i blízké osoby. I když je to hodně ohraná písnička, tak nás to stále neskutečně baví a troufám si říct, že ještě dlouho bude. Takže nahodit kuši, vyčistit zbraně, natankovat motorku a vzhůru do objevování amerického Oregana s nejnovější exkluzivitou pro Playstation 4.

Společnost Sony nám poslední dobou přináší slušnou porci her pro systém PS4 a není divu, že je nejvíce prodávanou konzolí této generace. Jen když si vzpomenu na pár exkluzivit jako je Marvel’s Spider-Man, ten nabídl zábavnou hratelnost, slušný příběh a hezký svět nebo Horizon Zero Dawn, ten v paměti utkvěl díky své originalitě, a samozřejmě nemůžeme zapomenout na God of War, které v loňském roce konkurovalo i Red Dead Redemption 2, co se týká různých ocenění, dále nemohu nepřipomenout The Last of Us pro neskutečný příběh. Každý z fanoušků PS4 si vzpomene na další a další pecky, jež si díky této konzoli mohli vychutnat.

Nebudu dlouho chodit kolem horké kaše, všechny zajímá jak je to s nejnovějším přírůstkem k těmto parádním hrám a tím je Days Gone. O téhle hře slyšel snad každý fanoušek videoherního průmyslu, přeci jen má tato hra vysoká očekávání hlavně i kvůli úspěchům Sony z posledních dob. Hned na úvod řeknu, že Days Gone je opravdu skvělý, není sice dokonalý, ale majitelé PS4 se budou velice bavit a rozhodně je nečeká žádné zklamání.

Vítejte v Oregonu

Hra se odehrává v americkém státu Oregon, jenž nabízí zasněžené pahorky hor, suchem a freakery zpustošenou pouštní oblast (všude jen suchá zemina, písek, prašné cesty a sem tam nějaký kaktus, nebo trocha zeleného plevele), ale také krásně zalesněnou oblast, nebo takový střed s říčkami, jezerem a pěknou americkou krajinou. Prostředí je opravdu různorodé a ještě ve spojení s nádherným vizuálním zpracováním je prostě radost sednout na motorku a kochat se tou nádherou. Tedy dokud nenarazíte na nějakou past od banditů, která vás nemilosrdně pošle k zemi nebo na hordu kamarádských freakerů, ti si z vás zase chtějí udělat svačinku.

O Days Gone se již hodně namluvilo a i hodně prozradilo, takže většina z vás určitě ví, že hlavním hrdinou je drsný motorkář ve stylu Daryla ze známého seriálu The Walking Dead. Zde se náš protagonista jmenuje Deacon St. John a kromě spolujezdce v sedle Bozzera je jeho nejlepším parťákem jeho vymazlená motorka. Právě motorka je totiž jediný dopravní prostředek, který v zemi po nákaze všichni využívají, jelikož projede i zatarasenými cestami či skrze zničenou přírodu.

O příběhu toho nechci moc prozrazovat, ale úplně se mu vyhnout nemohu, jelikož se jedná o jednu z nejdůležitějších složek hry, i když nečekejte nějaký extra trhák, jako třeba v The Last of Us. Do hry se dostanete dva roky po události, kdy byl svět zasažen neznámou nákazou, ta z lidí dělá nemyslící tvory lačníci po všem živém. Hra vám postupně rozkrývá nejen jak příběh našeho Deacona a jeho parťáka, kteří jsou již známí široko daleko jako lovci odměn, ale i počátek nákazy a třeba i seznámení s jeho milou Sarah.

Cíl obou zmíněných je jednoduchý, získat dostatek táborových kreditů, za ně nakoupit vybavení a zásoby pro cestu na sever. Na severu o nich nebude nikdo nic vědět a je to jediná příležitost jak začít nový život, bez stínů z minulosti. Jenže vše se trochu zkomplikuje… Ale více z příběhu již prozrazovat nechci. Příběh rozhodně neurazí, nebudete žádný hrdina, co zachraňuje planetu, nýbrž tulák, co se snaží pomoci, ale v jádru jste hodný kluk a vrahy v lásce zrovna nemáte, proto jste se dali na dráhu lovce odměn.

Hordy freakerů a boj o zásoby

Největším nebezpečím jsou samozřejmě krvelačné zombíci, tedy freakeři, jak se jim zde říká. Oproti jiným hrám se tady pohybují obří hordy v počtu přes sto těchto bestií a rozhodně se nejedná o nějaké pomalé povaleče, ale pěkně rychlé bestie, kterým se pěšky bez zásob posilovačů výdrže těžko utíká. Asi tolik jednotek zobíků v jednom pohledu zatím nenabídla žádná jiná hra a působí to opravdu úchvatně. Dočkáme se i více druhů mutantů, kromě těchto rychlých bestií, třeba malých pulců. Tyto malé potvory na vás zaútočí pouze výjimečně a většinou skokem ze střechy nebo když vycítí, že jste raněni. Nechybí zde ani silné bestie s neuvěřitelnou výdrží a mnoho dalších typů.

Nebezpečí od freakerů se dočkáte především v noci, jelikož opouští své jeskyně, hnízda a vydávají se na lov. Přes den na vás číhají i jiná nebezpečí a to od dalších námezdních tuláků cestujících po zemi nebo banditů, jejichž úkryty jsou stejně časté jako hnízda freakerů. Banditi dokonce vytváří pasti v podobě lan přes silnici, závěsných ok v lesích a odstřelovacích pozic. Při chycení do připravených pasti se na Deacona sesype tahle sebranka, ba ho dokonce i zajme. Proto je dobré útoky na banditská útočiště provádět v noci a nepřátelská hnízda vypalovat zase přes den.

Mnoho z vás se určitě ptá, jak je to s Deaconovou motorkou, doplňováním paliva a sběrem zásob. Vše je tak akorát. Svou dvoukolovou lásku postupně šlechtíte za táborové kredity, ať už lakem, jinými pneumatikami, světlem či obrázky, ale také zlepšujete její výkon, odolnost, hlučnost a kapacitu nádrže. Více o úpravách se zmíním, až budu psát o táborech.

Nyní k benzínu, jelikož se spousty hráčů bojí, že shánění paliva bude otročina, ale vývojářům se podařilo nasadit laťku velice příjemně, kdy můžeme říct, že se jedná spíše o kosmetickou povinnost. Popravdě se mi stalo po celou dobu hraní pouze dvakrát, že mi došlo palivo a svoji motorku jsem musel chvilku táhnout. Benzínky, či kanystry s benzínem, se vyskytují velice často a v každém táboře můžete svůj stroj dotankovat a opravit za drobný peníz.

Co se týče hledání zásob, tak opět nebudete trávit hodiny nudným hledáním a sběrem, vše je intuitivní a potřebných zásob je všude dostatek, snad kromě munice. Hlavně na začátku hry jsem pociťoval neustálý nedostatek nábojů z důvodů slabých, méně účinných zbraní, ale díky tomu jsem více využíval stealth systém a zbraně nablízko.

Z chladných zbraní hra nabízí různé mačety, krumpáče, basebalové pálky nebo dřevěná prkna. Třeba poslední dvě zmíněné můžete po nalezení návodů upravovat, takže do pálky lze nabouchat pár hřebíků nebo připevnit kotouč od cirkulárky a tím ze zbraně vytvořit pořádného zabijáka freakerů. Tyto zbraně se používáním opotřebují a k opravě může posloužit kovový šrot, jenž používáte také k opravě motorky nebo k výrobě šípů do kuše, ale až po odemknutí dané schopnosti.

Neudržovaná zbraň se časem zničí, pak nezbývá nic jiného než si nalézt jinou a znovu ji upravit. V situaci, kdy se poblíž nenachází nic lepšího, než rozvrzaná židle se musíte spolehnout pouze na svůj nůž, ale s tím musíte nepřítele hodněkrát zasáhnout, aby došlo k jeho poražení, avšak na tiché zabíjení slouží dobře.

Další nalezený materiál, jako sterilizátor, hadr, petrolej a láhve od piva slouží k výrobě obvazů nebo Molotovových koktejlů. Časem budete také sbírat střelný prach, plechovky, trubky k výrobě dalších výbušnin. Je toho požehnaně, ale nové předměty se postupně objevují a odemykají, díky tomu nemáte pocit, že by toho v jednu chvíli bylo hodně. A tak je to i s mapou, dalšími tábory a novými zbraněmi či předměty na motorku. Pak nabýváte dojmu, že se možná bude blížit konec hry a ono ejhle. Mapa se rozšíří, objeví se nový tábor a tím nové vybavení, nepřátelé a úkoly.

Tábory, vybavení, dovednostní body

Jak jsem již naznačil, naše postava se časem vyvíjí, za každou zabitou nestvůru, banditu, nebo splněný úkol získáváte zkušenosti a v každé úrovni dovednostní bod, který investujete do jednoho ze tří dovednostních stromů. Útok z blízka, útok na dálku a přežití.

V útoku z blízka zvyšujete svoji sílu a výdrž při kontaktním boji, také se naučíte opravovat chladné zbraně, prodlužovat komba a spousty dalšího. U útoku na dálku zase zlepšujete práci s kuší, odemknete soustředění při střelbě, kdy na krátký čas dokážete zpomalit tok času a lépe tak mířit, jelikož střelba a míření se zde snaží být více realistické a zaměřovací kruh se při pohybu roztahuje a časem zase zužuje. Poslední dovednost přežití zase umožňuje rozšíření inventáře, zlepšení tichého pohybu nebo lepší soustředěný zrak, při kterém můžete vidět třeba po vylepšení nepřátele přes překážky, ale také slouží ke stopování.

Dále svého hrdinu můžete dělat silnějšího za pomocí injekcí z Nero základen, což jsou stanoviště postavené organizací s názvem Nero, ta měla za úkol dostat civilisty z těchto míst do bezpečí a dále se zabývala zkoumáním nákazy. Abyste se k těmto injekcím dostali, musíte se vždy dostat do uzavřeného stanoviště a to tak, že většinou vystopujete ztracenou pojistku, naléznete kanystr s benzínem, ten pak nalijete do generátoru, zničíte rozhlasy, jež se spustí při zapnutí generátoru, a přitahují nechtěnou pozornost a pak si vyberete na co injekci použijete.

Volba je buď do zdraví, výdrže, nebo soustředění. Sice se tato činnost neustále opakuje, podobně jako vyvražďování táborů pod kontrolou banditů, ve kterých pak naleznete úkryt, kde můžete přenocovat, vypalování freakerských hnízd, v neposlední řadě lovení vrahů, zlodějů na které je vypsaná odměna. Vrahy jednoduše zabijete, ale zloděje bude náš zaměstnavatel chtít živé kvůli informacím o místu skrytého lupu, ale ani jedna z činností mě nepřestala bavit do samotného dohrání. Ať je to kvůli nádhernému prostředí nebo skvělé hratelnosti.

Každá oblast spadá pod nějaký tábor přeživších, jeden z nich se nachází v lesích a spoléhá se na lov a rybolov, druhý v nehostinné pusté oblasti, kde sází na zbraně, nucené práce a pěstování plodin, více k zachování překvapení prozrazovat nebudu. Za plnění úkolů, ať povinných příběhových, nebo výše zmíněných vedlejších získáváte jak táborové kredity, tak jejich důvěru.

Vyšší důvěra odemyká postupně nové předměty a u každého tábora je rozdělena do tří úrovní. První zmíněný tábor skýtá nové předměty pro motorku, druhý zase slušný výběr zbraní a občas vás čeká rozhodnutí komu pomoci (někdy narazíte na zatoulaného přeživšího a můžete mu doporučit jeden z táborů a tak získat odměnu v daném táboře) a v reakci na tuto pomoc si dříve zpřístupnit lepší zbraně, a nebo nové součástky pro náš skvostný stroj.

Z každého zabitého freakera získáváte trofeje, které v táboře můžete prodat a opět získat důvěru a kredity navíc, opět je ve vzduchu otázka do jakého tábora půjdete svoje trofeje prodat. To samé platí u získaných plodin a masa ze zvěře. Všude narážíte na bylinky, různé bobule, jenž můžete sbírat a tak si trochu přilepšit, nebo si zajít ulovit nějakého vlka či medvěda a získat další drobné.

Motorky se nevzdám a budu jezdit do konce svého věku

Tolik napsáno a tolik toho zbývá ještě dodat. No, svůj opus o hře Days Gone trochu zkrátím, sice bych se ještě rád rozepsal o skvěle zvládnuté střelbě, o stopování, náhodných událostech, které vás na vašem putování mohou potkat, o řízení motorky ani nemluvě (třeba ovládání na sněhu je super zábava, motorka je snadno ve smyku), jelikož se jedná také o velice zábavnou věc, tak zábavnou, že jsem skoro vůbec nepoužíval rychlé cestování, které mimochodem spotřebovává palivo, takže na rychlý přesun je potřeba mít plnou nádrž.

Dále jsem nezmínil hezky zvládnuté střídání dne a noci, proměny počasí jako je snežení, které dokáže napadat i na oblast, kde předtím žádný sníh nebyl a zase po nějakém čase roztát. I déšť dokáže z prašné cesty udělat bahnitou břečku. Ta sice ovládání motorky příliš neovlivňuje, ale jedná se o hezký detail.

Ale musím dodat, proč hře nemohu udělit maximální hodnocení, a těch důvodů je hned několik. Jeden z nich je technická stránka hry, ano hru jsem měl k dispozici ještě před vydáním a druhý den psaní recenze zrovna vyšel patch s velikostí necelých 22 GB, takže se toho nejspíše ještě před vydáním hodně opraví.

Často se mi ale stávalo, že se textury rozmazaly a musel jsem udělat restart hry (za dohrání asi 6 krát), občas nějaká textura přeskočila kam neměla, sem tam i freaker prošel zdí, ale to se vše časem opraví, nebo je již opraveno. Trošku budou nadávat majitelé původních Playstationů 4, nebo slim verzí, jelikož v některých úsecích se hra zpomalila, nebo začala trhat. Překvapivě to nebylo ve chvílích, kdy se na vás hrne stovka nepřátel, ale úplně náhodně a většinou při jízdě na motorce.

 

Days Gone

Vývojář: SIE Bend Studio

Engine: Unreal Engine

Vydavatel: Sony Interactive Entertainment

Návrhář: Eric Jensen

Platforma: PlayStation 4

Reklama

Reklama

Milovník veškeré možné zábavy, ale hlavně her, filmů, seriálů a knížek. Preferuje singleplayerové hraní, a když mulitiplayer, tak s bandou přátel než s partou neznámých. Nejoblíbenější žánr je fantasy, nebo sci-fi RPG. Ze sportu dává přednost honění za kulatým nesmyslem, takže fotbalu.