Crysis Remastered Trilogy cover
Zdroj: Crytek

Sandbox FPS z dob, kdy jsme se modlili, aby nám naše PC rozjeli alespoň hlavní menu, je zpět v novém kabátku. Bude to však stačit na dnešní standardy, nebo se vývojáři snaží přiživit na vlně remasterů?

Crysis z roku 2007 je oblíbená hra hlavně pro počítačový benchmarking, a to z dobrých i špatných důvodů. Po grafické stránce původní Crysis předběhl svou dobu a nejedno PC se řádně zapotilo.

Minulý rok se Saber Interactive a Crytek rozhodli remasterovat Crysis na PC a konzolích. Finální výsledek se ale potýká se smíšenými reakcemi.

Crysis Remastered Trilogy, která spojuje původní Crysis a jeho dvě pokračování, má za cíl dokončit modernizaci všech tří her na výkonnější počítače a konzole. Tyto hry si rozhodně zasloužily oživení a my se můžeme nyní podívat, jak to nakonec dopadlo.

Crysis Remastered Trilogy 1
Zdroj: Crytek

Mnohé, ne-li všechny, výtky na celý remaster útočí na fakt, že hře chybí dodatečný obsah, na který jsme byli zvyklí z originálu, jako například multiplayer nebo Crysis Warhead.

Mít Warhead v této kolekci by rozhodně potěšilo, jelikož by vyprávění příběhu dostalo větší rozměr, protože se odehrává během přechodných událostí první hry. Jeho absence se však dá pochopit, jelikož není součástí hlavní trilogie. Absence multiplayeru však bolí o něco víc, protože to mohlo být příjemné zpestření, jak odběhnout od hlavní kampaně, když vás momentálně nebaví.

Neoriginální příběh s originálním nano oblekem

I když příběh v trilogii není příliš hluboký a majitelům původních her je už dobře známý, tak poskytuje skvělé pozadí pro všechno to krveprolití. Je vidět, že série ví, jak nabídnout drsnou podívanou buď prostřednictvím cut-scén nebo vlastním hraním.

Příběh není podle dnešních standardů ničím novým a převratným, ale podobá se klasickému sci-fi béčkovému filmu. Vliv filmů jako „Predátor“ na sérii jsou více než jasné.

Začínáte jako Nomád, klíčová postava, která dokáže využít nano oblek, vyrobený z mimozemské technologie. S pomocí těchto obleků se snažíte odvrátit útoky tvorů z jiného světa. Jedna z nejlepších věcí na tomto obleku je, že v něm máte schované veškeré své schopnosti. Naučit se je všechny efektivně používat vám rozhodně okoření herní zážitek.

Crysis Remastered Trilogy 2
Zdroj: Crytek

Jednou z nejlepších věcí, co Crysis trilogie nabízí je, že úrovně často působí jako otevřený sandbox. Na mapě máte k dispozici cíle a nepovinné vedlejší cíle, ale jak se k nim dostanete, je zcela na vás. Dokonce i během úvodní mise první hry jsem místo toho, abych šel k cíli pěšky, jak by to udělali mnozí, skočil do dodávky a prorval se hustou džunglí.

Samotný nano oblek má tři režimy a schopnost sprintu, z nichž všechny využívají energii. Režim brnění vás zpomalí, ale učiní vás odolnými vůči poškození a je zde taky režim maskování, který umožňuje stealth zabíjení. Pokud jste však nepřáteli spatřeni, tak vás maskování nezachrání. To dává nepřátelské AI výhodu, nehledě na zvolenou obtížnost.

Oba režimy brnění a maskování lze snadno vypnout stisknutím L1/R1 a přepínání jednoho triggeru pro tyhle režimy s režimem sprintu může být občas tvrdší oříšek. Později bude k dispozici také omezenější síla, která zvýší schopnost boje na blízko a skoky, a také sníží kývání a zpětný ráz zbraně.

Ovládání a grafika

Když už se bavíme o ovládání, je tu jedna věc, která stojí za zmínku. Ovládání vozidla nelze měnit v nastavení pro Crysis 2 a Crysis 3. První Crysis má jednu předvolbu s názvem Lefty pro vozidla. Z počátku mi ovládání připadalo těžkopádné a chvíli mi trvalo, než jsem si zvykl. V podstatě každá hra nabízí už přednastavené schéma ovladače pro tradiční hraní FPS, ale úplné přemapování všech tlačítek by se hodilo.

Crysis Remastered Trilogy 3
Zdroj: Crytek

Pokud se budeme bavit přímo o grafické stránce hry, tak myslím, že grafický update byl jen snaha o to, aby se hra prodávala na současné konzole. Velká pozornost byla věnována tomu, aby i první Crysis fungoval dobře na dnešním hardwaru.

Když vezmeme v potaz PS4 verzi, kterou jsem měl já k dispozici, tak vás rozhodně vizuální stránka nezklame. To samé nemůžu říct o majitelích PC verze her, která už v době svého vydání patřila k absolutní špičce, co se týče grafiky.

Pokud budete k Crysis Remastered Trilogy přistupovat jako k vylepšení na současné konzole a nic jiného, tak nebudete zklamáni.

Všechny tři hry z Crysis Remastered Trilogy existují jako samostatné tituly pod záštitou jediného nákupu. Každá hra se stahuje a instaluje samostatně. Hry jsem hrál samozřejmě chronologicky, abych na vlastní oči viděl, jak se vývoj a vizuál jednotlivých dílů postupně vyvíjel a zlepšoval.

S Crysis Remastered je to těžké. Bylo to tak už při původním vydání, a i když byly některé chyby a závady odstraněny, a i když byla vizuální stránka posunuta o další úroveň, tak hra stále působí zastarale. Je to jako byste vzali vítěze olympijských her, které se konaly před 50 lety, a snažili mu obléct moderní dres, do kterého se už nevejde.

Crysis Remastered Trilogy 4
Zdroj: Crytek

Můj úvod do Crysis Remastered Trilogy začal úvodní scénou zvýrazněnou příliš strnulými modely postav a přehnaným hlasovým herectvím. Poté jsem už přešel k výskoku a dopadl do ostrovního ráje, kde jsem nebyl v úžasu z nějaké nádherné krajiny nebo jemných detailů odrazu na vodě, to ne. Místo toho jsem byl zděšen předměty, které se neohrabaně vynořovaly z éteru a kazily dojem scenérie.

O lidských nepřátelích ani nemluvě. Jejich mrtvoly se vždy zkroutily do zajímavých až komických póz, které mě ze začátku pobavily, ale potom mě to přišlo otravné a kazilo to celkový dojem z hraní. Naštěstí s dalšími hrami v sérii jsou tyto problémy a nedostatky už minimalizovány, takže zážitek z Crysis 2 a Crysis 3 už bude jen lepší a lepší.

Crysis Remastered Trilogy nabízí téměř plnohodnotný zážitek. Děj hry není příliš originální a chybějící obsah příběhu Warhead mohl příběh okořenit. Multiplayer tu však dost chybí. Nakonec však tato kolekce nabízí vcelku dobrou zábavu pro jednoho hráče s vynikajícím designem úrovní, který doplňuje zajímavá hratelnost.

Crysis Remastered Trilogy

Vydavatel: Crytek

Vývojář: Crytek

Platformy: PlayStation 4, PC, Xbox One, PS4 Pro, Switch, Xbox One X, PlayStation 5, Xbox Series



Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
70 %
Jako malý capart jsem na tržnici spadl do regálu s kazetkami na zaručeně pravé Nintendo konzole a od té doby byl můj osud jasný. Hraní her mě provází celým životem a občas si udělám i čas na dobrý film či knihu. Nejraději hraji RPG tituly, ale zahraji si rád všechno co má dobrou hratelnost a kvalitní příběh. Když zrovna si nemohu zahrát tak se věnuji muzice a hře na kytaru.