Kingdom Rush: Trhlina v čase cover
Zdroj: REXhry

To, že počítačové hry stále častěji dostávají své deskoherní adaptace, jsme si už tak nějak mohli zvyknout. V případě mobilních her je to už trochu horší. To se však rozhodli změnit vývojáři z Lucky Duck Games, kteří na naše herní stoly přináší jednu z nejoblíbenějších “tower defense” mobilních her Kingdom Rush…

Od flashe až na stůl

Pokud vám náhodou název tohoto titulu z nějakého důvodu nic neříká, tak věřte, že se jedná o jednu z nejlepších a nejúspěšnějších mobilních her. Svou pouť tato série započala v roce 2011 coby obyčejná prohlížečová “flashkovka”.

S nástupem chytrých zařízení však vcelku záhy zamířila i na Android a iOS, a právě zde se Kingdom Rush dočkalo největšího úspěchu. Kladná hodnocení na sebe nenechala dlouho čekat, a tak později vyšel i port pro platformu Steam a Nintendo Switch.

Kingdom Rush: Trhlina v čase 1
Zdroj: REXhry

A právě odtud se přesouváme do roku 2019. Tehdy se vývojáři z Lucky Duck Games v čele s Helanou Hope, Jessey Wright a Sen-Foong Limem rozhodli zkusit své štěstí na pověstném Kickstarteru.

Zde se rozhodli vybírat na deskoherní variantu této úspěšné tower defense hry. Cíle dosáhli za necelou hodinu a ve finále na sebe Kingdom Rush vybral více než 1 milion dolarů. Což na původně mobilní hru není vůbec špatné, nemyslíte?

S deskoherními adaptacemi známých herních a popkulturních titulů to ale velice často bývá těžké. Kvalita mnohdy dost pokulhává a prodeje táhne především známá licence. Samozřejmě čest výjimkám.

A bude patřit i Kingdom Rush: Trhlina v čase, nebo se naopak tento “mobilní” kousek zařadí do zástupu šedi? Na to se podíváme na následujících řádcích. Avšak ještě než se tak stane, nebylo by špatné ujasnit si pár základních pojmů.

Tak trochu jiná “příběhovka”

Kingdom Rush: Trhlina v čase je plně kooperativní hrou pro 1-4 hráče od  přibližně 10 let na 90 minut herního času. Hra nabízí jak jednotlivě hratelné scénáře, tak i unikátní kampaň, a to hned v několika obtížnostech.

Co se herních mechanismů týče, tak hra je věrná své předloze, tudíž i deskoherní varianta spadá mezi takzvané tower defense hry, se kterými se na poli deskových her skutečně moc často nesetkáváme.

A že vlastně vůbec nevíte, co takový tower defense je? Nevadí, vše vysvětlíme, ale pěkně popořadě. Tématicky je Kingdom Rush zasazen do klasického fantasy prostředí. I díky tomu je více než jasné, že se dočkáme řady klasických klišé.

Kingdom Rush: Trhlina v čase 2
Zdroj: REXhry

Ostatně, ocitáme se v malebném světě, jenž je napaden mocnou čarodějnici, která se za pomoci svých monster rozhodne uchvátit vaše království. Jak originální. Na druhou stranu, stále se jedná se o hru a ještě navíc ne vyloženě příběhovou, takže zázraky čekat nemůžeme.

Přesto zde nějaký příběh je a tvoří podstatnou část hry. Přeci jen hra je plně kooperativní a láká jak na scénářové hraní, tak na ucelenou příběhovou kampaň. Ta se před námi odvíjí napříč deseti scénáři, které najdeme v základní krabici. Každý scénář si navíc můžeme zpestřit rozdílnou obtížností, která bude nejlépe vyhovovat vaší herní skupině a přinese vám dostatečně náročnou výzvu.

Neprojdeš dál!!!

Nyní už ale k pojmu tower defense. Jak už samotný název žánru napovídá, půjde především o obranu. Zjednodušeně řečeno vaším cílem je za pomoci obranných věží (popř. vojáků, kouzelníků nebo v tomto případě hrdinů atp.) zastavit valící se hordy nepřátel než dospějí do svého cíle.

Ti se zpravidla objevují v jednom nebo více výchozích bodech a hrnou se na vás v takzvaných vlnách, a je jen na vás (a vaší správné taktice) jim zabránit v postupu. Pokud se vám to nepodaří ztrácíte životy. Což samozřejmě nechcete.

Kingdom Rush: Trhlina v čase 3
Zdroj: REXhry

V průběhu hry postupně vylepšujete své obranné věže a hrdiny, přidáváte na herní plán nové jednotky a vůbec se snažíte udržet naživu. Protože to, co ze začátku vypadá jako procházka růžovou zahradou, se vcelku snadno zvrhne v krvavou řež, kdy nebudete vědět, kde vám hlava stojí.

V průběhu partie se totiž na herním plánu objevují stále silnější a silnější monstra, která kromě lepšího brnění disponují i speciálními schopnostmi, na které budete muset reagovat.

Zatímco některá monstra začnou létat, jiná budou odolnější proti sečným zbraním nebo magii. Takže je vždy velice důležité své obranné jednotky co nejlépe nakombinovat tak, aby byly účinné proti co nejširšímu spektru nepřátel. Aby to ale nebylo tak jednoduché, tak si na lepší jednotky musíte vydělat efektivním porážením nepřátel. Zkrátka a dobře vítězství v této hře nebude zadarmo.

deskovka vs. digitál

Toto je asi nejvýstižnější shrnutí pojmu tower defense her. A veřte, nebo ne, přesně to na vás čeká i v nejnovější deskovce Kingdom Rush: Trhlina v čase, kterou na náš trh přinesly REXHry.

Tedy nečekejte kopii jedna ku jedné, ale i tak je až neuvěřitelné, jak precizně se autorům tento koncept povedl převést do reálné hry. Minimálně pro mě se v tomto ohledu jedná o obrovské překvapení a rozhodně bych nečekal, že tower defense může dobře fungovat i v reálu.

Kingdom Rush: Trhlina v čase 4
Zdroj: REXhry

Ano, mezi oběma verzemi jsou rozdíly a mnohdy vcelku zásadní. Ale atmosféra a celkové vyznění zůstalo více méně zachováno a to je to nejdůležitější. Nejzásadnější rozdíl mezi klasickou deskovkou a digitálem je tak samozřejmě v celkové rychlosti hry.

Tam, kde na vás v digitálu čas neúprosně tlačí a se hrne na vás jedna horda nepřátel za druhou, v případě deskoherní varianty dostanete v podstatě neomezený čas na co nejpreciznější plánování. Vše působí pohodovějším a méně chaotickým dojmem.

Na druhou stranu na vás hra tlačí zase trochu jinými způsoby. A tak, kde hra ubírá na zběsilosti, přidává na taktice a důsledném plánování. Ostatně v případě deskovky rozhodně nestačí zmáčknout restart a za dvě vteřiny začít novou hru (příprava je ostatně vždy nejotravnější částí každé hry).

Zde je to o mnoho komplikovanější. A právě na všech těchto možnostech a rozdílech mezi digitálem a deskovou variantou je skvěle vidět, že u vývoje skutečně někdo přemýšlel a nesnažil se převést hru do deskové podoby jedna ku jedné za každou cenu.

To je například vidět i na tom, že námi postavené věže nezůstávají celou hru na hracím plánu, jako je tomu běžně u digitálu. Ale musíme je stavět stále znovu a znovu. To sice maličko narušuje celkový dojem z tower defense žánru, ale je to daň za určité vyvážení hry a toho, aby fungovala co nejlépe.

Nakonec pár ALE?

Podle předchozích řádků se na první pohled může zdát, že máme před sebou takřka dokonalý kousek, který se ponese na vlně superlativů. No, není to tak úplně pravda, již tradičně i zde najdeme nějaké to ALE, které maličko sráží celkový zážitek. A začneme pomaloučku polehoučku, a to samotnou krabicí a jejím obsahem.

Kingdom Rush: Trhlina v čase 5
Zdroj: REXhry

Kingdom Rush: Trhlina v čase v obchodě rozhodně nepřehlédnete. Krabice je skutečně obřích rozměrů a ba co víc, je doslova nacpaná všemožným obsahem. Čeká na nás bezpočet mapových dílů, kartiček, žetonů, počítadel a další přehršel herního materiálu, včetně krásných figurek hrdinů a bossů, se kterými se budete muset utkat. Po grafické stránce tak hře není moc co vytknout a je radost se na ní koukat.

Problém nastává ve chvíli, kdy se budete snažit vše nějak rozumně uložit do krabice. Insert zde sice nějaký je, k dokonalosti mu ale stále dost chybí. I když oproti původní kickstarter verzi se retail přeci jen dočkal posunu. Nic tedy není dokonalé, ale v tomto ohledu to alespoň výrazným způsobem nekazí herní zážitek. Byť tedy příprava herní partie je challenge sama pro sebe.

Trochu problematičtější je to však se samotným návodem. I když se Rexíci evidentně snažili, na návodu je poznat, že se jedná klasický kickstarter, kdy není vždy všechno úplně dobře vysvětleno a navíc zde zůstává dost široký prostor pro vlastní výklad některých pravidel. Což samozřejmě není úplně dobře.

Když k tomu navíc připočteme všechny možnosti a variace, které ve hře dostáváme a v neposlední řadě i knihu scénářů, která přináší další specialitky, minimálně ze začátku nebudete vědět kam dřív skočit. Pokud tedy patříte mezi úplné začátečníky a jste odhodlaní to s Kingdom Rush: Trhlina v čase zkusit, tak přeji upřímnou soustrast a pevné nervy.

Maličko složitější je i hra ve více hráčích. Každý má pouze určitá místa na mapě, kde může stavět. Což ve chvílích, kdy do hry přichází upgrade věží, může být trochu problém.

Kingdom Rush: Trhlina v čase 6
Zdroj: REXhry

Jelikož v té chvíli se daná věž předává jinému hráči a vy tak musíte velice dobře promyslet komu co kam půjde a jaké použití bude opravdu nejlepší. Což ve chvíli, kdy jste ve hře čtyři, může být trochu chaos. Hra sice funguje v podstatě stále stejně jako v menším počtu hráčů, jen je náročnější vše ukočírovat.

Největší sílu hry tak vidím ve chvílích, kdy se rozhodnete pro sólo režim, potažmo hru ve dvou. V té chvíli na vás minimálně, co se týče organizačních schopností, čeká vcelku pohodová záležitost. Jinak ale hra zůstává stále stejně náročná a vyhrát jednotlivé scénáře rozhodně není nic jednoduchého.

O tom se ostatně můžete přesvědčit hned v prvním scénáři, který by měl být sice nejjednodušší, avšak troufám si tvrdit, že jen málokdo ho dá na první pokus. Obzvláště pokud se budete držet doporučení a budete jej hrát na dvouhvězdičkovou obtížnost.

Ono správné nastavení obtížnosti je vůbec důležitý prvek celé hry. Pokud totiž přeceníte své síly a rozhodnete se hned na začátku hrát na těžší nastavení, čeká na vás zmar a touha odložit hru do kouta.

Zároveň tato možnost přizpůsobit si obtížnost hry přesně pro sebe  je rozhodně skvělá a nemalou měrou přispívá i k celkové znovuhratelnosti, která je díky tomu na velice slušné úrovni. Kampaň patrně projdete jen jednou, stále vám ale zůstávají takřka neomezené možnosti v rámci jednotlivých scénářů.

Ve výsledku se tak dá říct, že i když u Kingdom Rush: Trhlina v čase můžeme najít pár menších mušek na kráse, ve výsledku se jedná o skvělou hru, která navíc do světa deskovek přináší pár zajímavých a neotřelých nápadů. Pokud vás tedy láká zakusit něco nového, nebo jste fanoušci původní mobilní hry, tento kousek si rozhodně nesmíte nechat ujít.

Kingdom Rush: Trhlina v čase 7
Zdroj: REXhry

Kingdom Rush: Trhlina v čase

Autoři: Helana Hope, Sen-Foong Lim, Jessey Wright

Výtvarníci: Mateusz Komada, Katarzyna Kosobucka

Vydavatel v ČR: REXhry

Počet hráčů: 1-4

Jazyk: čeština (pravidla, hra)

Minimální doporučený věk: 10 let

Herní doba: 40-90 minut

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
80 %
Petr Čapek
Otec, blogger, recenzent, ale především nadšenec do moderních technologií a nejrůznějších geekovin.
zachrante-kralovstvi-pred-hordami-nepratel-v-adaptaci-legendarni-hry-kingdom-rush-trhlina-v-case+ velká variabilita + pěkné zpracování + povedená grafika + na deskovku originální koncept - pravidla - insert - náročnější hru ukočírovat ve více hráčích