The Settlers: New Allies cover
Zdroj: Ubisoft

Málokterá herní série se může pyšnit tak dlouhým věkem jako budovatelská strategie The Settlers. A to i když mezi aktuálním a posledním dílem série uběhlo dlouhých třináct let. Nicméně čekání na nový přírůstek do série je u konce a The Settlers: New Allies přicházejí.

Jen kdyby se to dlouhé čekání alespoň vyplatilo. Budování vlastní osady nikdy nebylo nudnější a ani hezký grafický vizuál to nezachrání.

Pod značkou The Settlers toho již vyšlo opravdu hodně. Máme zde osm dílů základní série, nejrůznější DLC, datadisky a spin-offy. Nicméně se ještě nikdy nestalo, aby nějaký díl ze série získával tak špatná hodnocení jak od herních novinářů, tak samotných hráčů, jako je tomu u aktuální novinky.

The Settlers: New Allies 1
Zdroj: Ubisoft

Několik odkladů a následné vydání celé hry bez jakékoliv marketingové podpory a masírování hráčské základny bylo varovným signálem, který se bohužel potvrdil snad na všech frontách. Snad kromě grafického zpracování, které působí opět kouzelně, jako ve všech jiných Settlerech, které vychází snad každou generaci.

Už v samotném úvodu jsem možná až příliš prozradil z celkového hodnocení hry, ale u takové legendy, jako je tato herní série, si prostě nelze zachovat chladnou hlavu. Společnost Ubisoft neprochází lehkými časy a poslední vydávané hry potápí společnost, která před pár lety byla na vrcholu a určovala směr herního průmyslu.

Cesta do historie

Až moc nápadně mi to připomíná příběh jiného giganta Electronic Arts, které v době prvních Dragon Age, Mass Effect, Star Wars: The Old Republic, Dead Space a mnoho dalších titulů byla na předních příčkách v prodejích svých her a ostatní studia se mohla od jejich vývojářů jen učit. Pak přišla série špatně hodnocených her a zničení několika úspěšných značek a ode dna EA drželo jen několik sérií.

Něco podobného nyní pociťuji i u Ubisoftu, který začal excelovat ve strategiích, a hlavně v open world hrách. Ale nyní přišlo několik špatně hodnocených her, ještě více zrušených projektů a neblahé množství odkladů. Nyní se Ubisoft zaměřuje jen na pár svých nejsilnějších značek a snaží se opět postavit na vlastní nohy.

The Settlers: New Allies 2
Zdroj: Ubisoft

Co se týče samotné série The Settlers, tak první díl vyšel již v roce 1993. V té době studio Blue Byte bylo malou vývojářskou společností, která se proslavila několika projekty před vydáním veleúspěšného The Settlers. Až po dalších dvou dílech teprve došlo k akvizici společností Ubisoft a od té doby byly další díly vydávány pod hlavičkou této společnosti.

Kromě The Settlers studio stálo u vzniku další legendární strategie a tím bylo Anno. Z jiného soudku tito vývojáři stojí i za úspěšným online titulem For Honor, ale pracovali i na dalších úspěšných titulech vydávané společností Ubisoft. Bohužel se po nějakých interních změnách a rozšíření či rozdělení studia tento úspěšný stroj nyní zastavil.

Vidina nového úsvitu

The Settlers: New Allies měl být reboot série a třeba mohl nastartovat další úspěšnou etapu této značky. Nicméně se tento díl může stát i hrobařem. Hra měla původně vyjít již loňský rok, ale po uzavřené betě, která se neshledala s pozitivními ohlasy, došlo k odkladu téměř o rok. Jako by se od té doby nic výrazně nezměnilo, jelikož dojmy z bety a ohlasy po vydání hry jsou téměř identické.

Základní premisa hry je vybudovat fungující a prosperující osadu s notnou dávkou soubojů a dobývání. Sice strategie jako žánr trošku upadla v nemilost v době akčních a velkých her. Přesto vzniká spousta menších titulů, které tento žánr někam posunuly a nabízejí obrovské možnosti. Zatímco The Settlers nejenže zaspalo v době minulé, co se týče herních mechanismů, ale nové možnosti absolutně nefungují a kde jaký nezávislý projekt je svojí kvalitou o dekádu výše, a to nedisponuje takovým množstvím vývojářů a finančních prostředků.

The Settlers: New Allies 3
Zdroj: Ubisoft

Na první pohled nicméně všechno působí idylicky. Na hru se parádně kouká a je radost pozorovat naše osadníky, jak nejdříve zajišťují základní suroviny těžbou dřeva, kamene a zaopatřování potravin. Následné budování prvních domečků a staveb také působí velmi pěkně.

Stavaři budují, zatímco osadníci nosí suroviny ze skladu na místo stavby a po jejím dokončení se hned vrhnou do další práce. Opravdu můžeme pozorovat jak u daných budov pracují. Kromě toho je potřeba hledat nová ložiska surovin a prozkoumávat herní mapu.

Volné území je potřeba zabrat, což trvá neskutečně dlouho, než celou vyznačenou část stavitelé odkopou a tím si jí přivlastní. Ve hře není žádná funkce pro zrychlení, takže se musí na všechno dlouho čekat a u za zabírání území je to nejvíce citelné.

V rámci průzkumu můžeme narazit také na nepřátelskou osadu, kterou je možné svými bojovníky srovnat se zemí, ale zde je další problém. Nějakých taktických variant je zde velmi pomálu. Ve vojenských jednotkách chybí výrazná různorodost a pestrost a obraných budov je ještě méně.

Takže souboj není nic, co by mělo hráče zabavit na nějaký delší čas a stane se z toho spíše otravná rutina. Bohužel ani získávání surovin po čase hraní není nic obtížného, jelikož jsou na mapě nevyčerpatelné zdroje dřeva, kamení a potravin a po jejich obsazení je pravidelný přísun zajištěn. Tím je o další motivaci v pokračování hraní postaráno negativním směrem.

The Settlers: New Allies 4
Zdroj: Ubisoft

Samotné budování sice nějakou variabilitu nabízí a stavby jsou velmi pěkné, ale opět jich je docela málo a hráče jednoduše nebude bavit stavět další sérii stejných domů a spojovat je cestami jen proto, aby naše osada vypadala větším a honosnějším dojmem.

Pak zde ještě máme nějaké prvky obchodování, to bohužel absolutně nefunguje a po první hodince hraní jsem neměl sebemenší potřebu ho využívat. Kromě toho jídlo funguje jen jako urychlovač produkce ostatních budov, což také po čase postrádá jakýkoliv smysl se toto surovinou zaobírat.

A to je vlastně vše, co hra nabízí v rámci hratelnosti. Žádná větší nástavba, taktizování, nebo nějaký boj či pocit nedostatku přírodních surovin. Samozřejmě hra obsahuje i kampaň, kde by měl být hnacím motorem příběh a zaměřené mise trošku odlišným způsobem než volná hra, nicméně ani to se zde příliš nepovedlo.

Ani příběh a ani náplň misí ničím nepřekvapí a nezaujme. A to že hra obsahuje tři rozdílné frakce, které se liší jen vzhledem budov a jednotek, žádnou záchranu nenabízí. Osobně jsem dohrál příběhovou kampaň a za každou z frakcí si zahrál jednu hru a motivace hrát další a další hry a případně si poměřit síly s ostatními hráči se mi už ani nedostávalo.

Smutným závěrem

The Settlers: New Allies je prostě zklamání ve všech směrech a rozhodně nepotěší ani toho nejzarytějšího fanouška této série. Hru bych doporučil snad úplnému nováčkovi ve světě strategických her, protože je absolutně jednoduchá a nějakých složitějších prvků by hráč pohledal.

The Settlers: New Allies 5
Zdroj: Ubisoft

Abych byl férový, tak musím ještě jednou pochválit grafické a audio zpracování, ke kterému bych neměl ani jednu výtku. Také optimalizace je na skvělé úrovni a nesetkal jsem se s žádnou chybkou. Rozhodně potěší česká lokalizace, ale i tak je to zatraceně málo od tak očekávané hry.

The Settlers: New Allies

Vývojáři: Ubisoft Blue Byte, Ubisoft Düsseldorf

Vydavatel: Ubisoft

Vydavatel v ČR: Playman

Lokalizace: české titulky

Platformy: PlayStation 5, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows, Amazon Luna (aktuálně jen PC)

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
45 %
Matěj Pejsar
Milovník veškeré možné zábavy, ale hlavně her, filmů, seriálů a knížek. Preferuje singleplayerové hraní, a když mulitiplayer, tak s bandou přátel než s partou neznámých. Nejoblíbenější žánr je fantasy, nebo sci-fi RPG. Ze sportu dává přednost honění za kulatým nesmyslem, takže fotbalu.
the-settlers-new-allies-misto-noveho-zacatku-je-tu-po-triceti-letech-horky-konec-legendarni-strategie+ pěkné grafické zpracování + příjemné ozvučení + optimalizace + česká lokalizace - velmi málo obsahu - extrémně zjednodušené mechanismy - silná monetizace u placené hry - nedostatek zajímavých prvků - rychlý nástup stereotypu