The Lord of the Rings: Gollum
Zdroj: Daedalic Entertainment GmbH

Uvnitř ve vězeňské cele elfího národa, hluboko ve stínech, se krčí pokřivená bytůstka. Víc zvíře, než člověk…

Je tomu již pár let, kdy se poprvé objevila informace o hře The Lord of the Rings: Gollum™. Stealth akci z nejoblíbenějšího fantasy světa všech dob, která nenechala chladného asi žádného fanouška tohoto světa.

Netrvalo dlouho a po projektu se slehla zem. Na světlo se dostali jen drby a dohady. A pak hra měla vyjít. Prvotní nadšení však ještě před vydáním vystřídaly obavy. Je k nim ovšem opravdu důvod?

Sméagole vyprávěj

Příběh nás zavede do vězeňské cely elfího národa. Uvnitř, hluboko ve stínech, se krčí pokřivená bytůstka. Víc zvíře, než člověk. Ticho je rušeno neustálým dialogem i přes fakt, že nikdo jiný s ním ve vlhké, kamenné místnosti není.

The Lord of the Rings: Gollum
Zdroj: Daedalic Entertainment GmbH

Smeagol a Glum se jako obvykle dohadují a netuší, že je čeká návštěva ve špičatém klobouku. Po tom, co byl chycen Dúnadánem a uvězněn, se ho nyní chystá vyslýchat Gandalf. Šedivý čaroděj má mnoho otázek, protože konečně uhodl jaký prsten to kdysi Bilbo Pytlík tomuto ubohému, zmučenému stvoření sebral.

A tak se pouští Glum do vyprávění o Mordoru. Jak Glum padl do zajetí, jak se stal otrokem, krotil Mordorské krávy a tak dále. Během svého vyprávění samozřejmě nezůstane jen u několik let dlouhé doby, které strávil v zemi Temného pána.

Hra pokrývá celé období mezi knihami Hobit a Společenstvo Prstenu. A přesto, že toto období je celých šedesát let, tak herní doba je necelých dvanáct hodin. Tedy za předpokladu jestli u téhle hry vydržíte.

Nápad byl dobrý…

Technický stav hry je na první dobrou naprosto otřesný. Hře bych nezazlíval starší grafiku, kdyby ovšem nevyháněla grafickou kartu do zbytečných otáček a teplot, a člověk nechápal proč. V nastavení se The Lord of the Rings: Gollum ohání možnostmi raytracingu a kdesi cosi.

Bohužel po zapnutí těchto možností dobře vypadá snad jen voda, fps klesnou u 3070 na třicítku! A pořád hledáte proč vlastně máte víc než 50 % výkonu GPU pryč. I přes hromadu možností v nastavení grafiky chybí ta nejdůležitější – možnost vypnout Motion blur.

The Lord of the Rings: Gollum
Zdroj: Daedalic Entertainment GmbH

Ten kdo vymyslel tuhle “featuru” byl velmi škodolibý člověk. A pokud si stěžuji na to, jak hra vypadá na PC, tak věřte, že upřímně lituji všechny PlayStation hráče, protože to, co jsem viděl na screenshotech, byla neuvěřitelně smutná podívaná.

A to všechno i po 40 GB Day One update. Když jsem viděl jak velkou náplast The Lord of the Rings: Gollum dostává, byla ve mě jiskřička naděje, že se leccos změní. Ale bohužel.

Místo zlepšení jsem si užil dvakrát takřka stejné utrpení. Možná je to jen můj pocit, ale záseků o neviditelné textury bylo možná o něco méně a stejně tak vizuálních bugů. Tím jsme se ale přesunuli z fáze dva roky před betou do rok a půl před betou. Takhle zkrátka hotová hra vypadat nemá a nesmí.

Je to velká škoda, protože vizuální podoba hry (nemyslím kvalitu, ale samotný koncept) je skvělá. Tvůrci se snažili najít vlastní cestu, která by měla rezonovat jak mezi diváky, tak mezi čtenáři.

Orčí brnění jsou masivní a děsivá. Nazghúlové na létajících běsech jsou hrůzostrašní lovci a Odula je děsuplný netvor. Architektura mordoru je skvěle pokřivená a industriální. Stejně tak další lokace a postavy mají famózní design. Elfí království.

Gandalf i elfové a další postavy ve hře na mě působily veskrze pozitivně. Tvůrci konceptu musí být doopravdy smutní nad tím, jak se finální produkt nakonec nepovedl.

The Lord of the Rings: Gollum
Zdroj: Daedalic Entertainment GmbH

Nedokonalý stav hry se bohužel podepisuje i na samotné hratelnosti videohry. Neviditelné textury obklopující předměty a prostředí. Divoká kamera, která se velmi často otáčí v nečekaných úhlech a nestálých rychlostech, tak jak se jí zachce. Skákací a další výzvy ve hře tak dostávají další a dost nečekaný rozměr obtížnosti – překonat fušérství kodérů. Což je ve výsledku vlastně opravdu jediná obtížná věc na hře.

Hra je jednoduchá a místy i zábavná, tedy dokud nenarazíte do neviditelné překážky, nebo se vám uprostřed skoku nezatočí kamera a vás čeká pád do hlubin Mordoru…nebo hůř, dokud nepřijde něco, co by chtěli autoři nazývat příběhem.

Zatímco se hra snaží chytře zapadnout do Tolkienovi časové linie, tak si vyrábí i vlastní nové postavy. Máme tu čaroděje, kterého zajímá Kraj, jeho dceru, jež je věrná Sauronovi a hrstku dalších.

Příběhové vložky ale bývají i přes několik dobrých nápadů většinou nudné a nezajímavé. Žánr hry byl proklamován jako stealth akce a i takové momenty hra má. Bohužel jich je méně, než bych si přál, za což může i nesmyslně krátká herní doba.

Podobně jsou na tom i vložené minihry, kdy nejvýznamnější z nich jsou rozhodovací momenty ve hře. Na začátku si zvolíte možnost z výběru, ale tím to nekončí. Vždy se musíte snažit přesvědčit svou druhou osobnost o vaší pravdě. Všechny volby samozřejmě mají dopad na děj a konec hry, kterých je několik.

The Lord of the Rings: Gollum
Zdroj: Daedalic Entertainment GmbH

Během hry pak narazíte na další unikátní minihry. Některé jsou fajn a jiné naprosto zbytečné až otravné. Samozřejmě nezapomeňme na obtížnost přidanou divokou kamerou a dalšími neplánovanými fiškuntáliemi.

I bez bugů, grafických průšvihů a zakopnutí lze celý gameplay celkem jednoduše shrnout jako rozpolcený. Stejně jako sám Glum i hra má temnou stránku a světlou. Ta světlá se vyznačuje dobrými nápady a zábavnou hratelností. Ta temná je pak naprosto, ale naprosto debilní a nezvládnutá.

Verdikt

Je The Lord of the Rings: Gollum tedy opravdu tak špatný jak momentálně koluje po internetu? Ano. Osobně nedokážu pochopit, jak mohl někdo vypustit hru, která je doslova ještě ve stavu před beta verzí ven.

Optimalizace je k smíchu. Grafika místy k pozvracení. Bugy jak vizuální, tak herní dělají ze hry otřesnou zkušenost se vším všudy. Jediné, co se dá hře pochválit jsou dobré nápady a vizuální design. Opakuji design, ne převedení tohoto designu na naše monitory.

Není bez zajímavosti, že se ke stavu hry a nelichotivým recenzím vyjádřili sami vývojáři. Pokorně přijímají kritiku a zavázali se technický stav hry napravit. Já se jen ptám jestli už nebude pozdě. Pro mě a další hráče, kteří si touhle zkušeností prošli, už nejspíš ano. Tuhle hořkou pachuť budu dostávat z úst ještě hodně dlouho.

The Lord of the Rings: Gollum
Zdroj: Daedalic Entertainment GmbH

The Lord of the Rings: Gollum

Vývojáři: Daedalic Entertainment GmbH, Daedalic Entertainment

Vydavatelé: Daedalic Entertainment GmbH, Nacon, Daedalic Entertainment

Platformy: PlayStation 5, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
20 %
Vojtěch Rabyniuk
Jedu v komiksech. Ve velkým. Vlastně víc než ve velkým. Zaprodal jsem duši lidem v pláštích a škraboškách a chci vás všechny obrátit na tu správnou komiksovou víru. A nebo z vás udělat fanoušky Stephena Kinga.
the-lord-of-the-rings-gollum-glum-z-pana-prstenu-ktery-vas-doslova-rozplace+ nápady herních mechanik + koncept design - grafika - technická stránka hry - herní doba - herní mechaniky - příběhové vložky - vizuální a další bugy - tahle hra měla vyjít tak za 2 roky až bude hotová (a remasterovaná)