Steelrising cover
Zdroj: Spiders

Ponořme se společně do plamenů Velké francouzské revoluce. Ulice plné krve a ozubených kol. Nebezpečí číhá na každém rohu a je jedno, zda jde o člověka nebo robota.

Prozatím veskrze průměrné vývojářské studio Spiders se loni konečně vymanilo z šedi poměrně úspěšným Greedfallem. Letos se pokusí úspěch zopakovat nebo dokonce překonat akční RPG novinkou Steelrising. Podaří se jim to, nebo se vrátí zpátky mezi zapomenutelná studia současnosti?

Francouzská revoluce ve zvuku ozubených kol

Hra nás zavede na zámeček nedaleko Paříže, ze kterého pozvolna stoupá dým. Velkým zámeckým oknem proniká slunce a také ustaraný pohled Marie Antoinetty, francouzské královny a manželky Ludvíka XVI. To se více méně shoduje s tím, jak probíhala Velká francouzská revoluce doopravdy.

Steelrising 1
Zdroj: Spiders

To ostatní už v učebnicích dějepisu nenajdeme. Například to, že se Ludvíkovi přezdívalo Clockwork King. Spojil se s vědcem Eugénem de Vaucanson a společně zažehli plameny Velké mechanické revoluce. Složitější a složitější stroje opouštěly továrny. Až jednou konečně byly vytvořeny automatické jednotky – automatony. Jedním z nich je i Aegis, automaton ženských rysů, jejíž kontroly se ujímá hráč.

Jde ovšem o trochu vyšší level robota. Zatímco ty, které běžně potkáte, jsou vlastně jen kovoví hlídací psi, schopni základních úkonů, Aegis je víc. Autonomne reaguje, sama uvažuje a mluví.

Jde zkrátka o parádní steampunkovou umělou inteligenci na konci 18. století. Její úloha je být osobní strážkyní královny a být jí absolutně loajální. Dostane tedy úkol vrátit se do Paříže najít krále a Vaucansona. Jen oni dva dokážou zabránit tomu co se děje v Paříži, ať už to je cokoliv.

Že situace s automatony nebude nic hezkého nám ovšem bude jasné už záhy. Mechaničtí strážci zámku jsou nepřátelští ke každému, kromě svých pánů. Už jen dostat se ze zámeckých pozemků tedy bude výzva. Během této cesty navíc Aegis odhalí šokující tajemství. To že kovoví služebníci nahradili živou stráž ví každý. To že své předchůdce brutálně zavraždili a hodili na hromady, kde je nechali napospas hmyzu a hnilobě, to už je novinka.

Steelrising 2
Zdroj: Spiders

Z Paříže zatím stoupá dým a počet mrtvých lidí roste. A nám je jasné, že tahle Velká francouzská revoluce, bude mít trochu jiný průběh, než nás učili ve školních lavicích.

Souls Like s příběhem a překvapením

I přes to, že od oznámení hry, které proběhlo v roce 2020, jsem tiše doufal, že Steelrising bude akční story driven RPG, jako byl například Dishonored. Story driven akční RPG… jako je například Dark Souls.

Ano, nejčernější z potěšení a nejtajnější z masochistických herních choutek se vrací. Klasický vzorec těžkých soubojů a ještě těžších bossů tu rozhodně nechybí. Navíc jsou zde četní minibossové, kdy se postavíte nepříteli, který je náročnější než běžné souboje.

Po zdolání výzvy, která se vás snaží rozmačkat, rozsekat a obecně zničit, vás čeká zjištění, že je to vlastně “obyčejný” nepřítel, protože jakmile dojde ve Steelrising na bosse, rozhodně to poznáte. Titáni, jak se jim v této hře říká, jsou neuvěřitelně otravná a náročná setkání. A zahanbeně musím přiznat že i zatraceně povedená.

Velkou měrou za zábavnost hry může příběh, který začíná sbíráním stop při hledání Vaucansona, ale postupně se mění v odhalování vlastní minulosti a změny Aegis ve tvář Velké francouzské revoluce.  Postupně potkáváme historické osobnosti, jako jsou například La Fayette nebo Robespierre.

Steelrising 3
Zdroj: Spiders

Pro mě to byl úsměvný pohled na alternativní historii, ale pro někoho to může být impuls pro to, aby si o této historické době něco přečetl. S historií má hra společnou i další věc, nejde o černobílý konflikt. Jak už to tak bývá, ne každý kdo bojuje se zlem je dobrý.

Herní a především soubojový systém je vyladěný, ač náročný. Dynamika v souboji je neuvěřitelně skvělá. Nemusíte být ani mistr v používání a časování IF (Invincible Frame), stačí se “jen” vyhnout správným směrem a následně zasadit protiútok. Případně pokud máte rádi správné načasování, tak využijete counter-attack mechaniku některých zbraní.

Tím se dostáváme k tomu, že hra podporuje mnoho soubojových stylů. Velká škála zbraní je vždy doplněna o sekundární schopnost, kterou je například štít nebo dočasné očarování zbraně. Je tedy jen na vás, zda si zvolíte těžkopádnou zbraň a budete rozdávat rány jak baráky, nebo budete svižně tančit bojištěm a sprškou slabších zásahů zasypete soupeře.

Co se obtížnosti týče, jedná se rozhodně o jednodušší žánrovku. Jakmile se do hry dostanete, tak se vám s velkým štěstím může stát, že i velkého bosse porazíte na první pokus. Herní úrovně jsou ovšem chytře zaplněné nepřáteli, takže se někdy dostat k bossovi může být pro hráče pořádnou výzvou. Pokud by pro vás i tak byl Steel Rising příliš těžký, tak nezoufejte. Vývojáři nám přidali i tzv. Assist mode.

Steelrising 4
Zdroj: Spiders

Je to takové překvapení pro hráče, kteří si chtějí prožít parádní herní příběh, aniž by u toho rozbili klávesnici a vytrhali si poslední vlasy. Tento mód nám nabízí spousty zjednodušení od regenerace zdraví, přes zachování esencí (zkušeností) po smrti, až po upravení poškození které dostáváme.

Zatímco jiné souls like nejsou tolik story driven, jako Steelrising a tento mód bych tam vnímal spíše jako zbytečnost, tak tady jeho smysl dokonale chápu a kvituji jeho existenci i přesto, že ho nikdy nehodlám použít (zatím :D).

Takřka bezchybný vizuální zážitek

Již jsme nastínili příběh, který vtáhne a nepustí a budete chtít vědět víc. Mluvili jsme o vybalancovaném herním zážitku. Ale pořád nám ještě zbývá další velký tahoun hry! Jedná se samozřejmě o vizuální stránku Steelrising.

Steampunkové pojetí Velké francouzské revoluce s autonomní robotickou marionetou v hlavní roli vizuálně apelovalo na tisíce fanoušků již od prvních zveřejněných informací. Finální produkt pak rozhodně není zklamáním. Vizuální podoba je jedním slovem úchvatná. Design nepřátel je detailně zpracovaný. Ozdoby na brnění si sice více prohlédnete v kodexu, než v zápalu boje, ale i v něm někdy oceníte krásu vašeho přemožitele.

Steelrising 5
Zdroj: Spiders

Celkový design hry je velice atmosférický a pomáhá prožitku ze hry. Je jedno, zda jste v precizně upraveném zahraním bludišti či krví zbrocených ulicích Paříže. Zda se schováváte za hromadou zavražděných vojáků a civilistů nebo na ochozu nádherné zámecké haly. Prostředí si vždy užijete na sto procent.

S krásnou grafikou ovšem přichází i jeden z vroubků hry. Je náročná. Střední kvalita grafiky vám „sežere“ více než 5 GB z 3070 a nejvyšší úroveň už vyhrožuje že spálí i 10 giga, a to je už pořádné sousto. Neřekl bych ani slovo, ale sem tam se ve hře objevil grafický bug, kdy rozbitý předmět zůstal zaseknutý ve vzduchu jako ploché memento toho, že svět ve kterém se pohybujeme ve skutečnosti není trojrozměrný, což u takhle krásné hry prostě zamrzí.

Pravdou ale zůstává, že Steelrising je skvělá hra. Krásná hra. Hra nabitá příběhem a skvěle zvládnutým soubojovým systémem. Hra, která nabídne něco hardcore hráčům souls like žánru i casual playerům.

Steelrisingu vážně není moc co vytknout, až na pár malých glitchů, které dost dobře vyladí už první patch. S klidným svědomím můžu říct, že kdyby nevyšel Elden Ring, tak pro mě v rámci souls like žánru nemá Steel Rising konkurenci.

Steelrising 6
Zdroj: Spiders

Steelrising

Vývojář: Spiders

Platformy: PlayStation 5, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows

Vydavatelé: Nacon, BIGBEN INTERACTIVE

Žánry: RPG, Akční videohra, Adventura, Bojová hra