Troll - REXhry poster

Jídlo, to je tím základním kamenem života všeho zvířectva, pokud nepočítáme tu tekutou břečku, jež musíme pít a honba za potravou byla v počátku světa jediným hnacím impulsem lidí, trollů a další havěti, aby jen neležela, ale taky něco dělala. Kvůli jídlu, snazšímu lovu, lepší potravě začít přemýšlet, tvořit nástroje, zbraně, vymýšlet taktiku jak zabít a sežrat, jak mít ty největší bum palice a stát se nejmocnějším kmenem ze všech.

O svůj kmen je potřeba se starat a nenechat ho chcípnout hladem, jako správný troll je potřeba s jídlem nejdříve třísknout o zem.

I takto bychom mohli popsat hru Troll, za kterou stojí Christophe Lauras se studiem Sweet games a do české lokalizace přivedla na svět společnost REXhry. Nejedná se o žádnou obří hru, ale menší karetní hříčku, která zabaví díky své vtipnosti a hlavně kvůli partě lidí, jenž nemusí být žádný znalci deskových her, aby rychle pochopili, jak Trolla hrát.

Hra je v malé, vzhledné, červené krabičce, na přední straně nalezneme ilustraci trolla lovícího okřídlenou myš a na bocích jsou znázorněni další trollové, které můžeme nalézt ve hře. V krabici nalezneme jednoduchý a výstižný návod, šest větších kostek se symboly seker (tři červené a tři bílé), dále hromadu žetonů jídla, pět balíčků karet trollích kmenů, jeden balíček lovené kořisti, pár karet změny denní fáze a kartičku pro den a noc.

Lepší kryspísk v hrsti než čunčila za řekou

Troll REXhry krabice Co se týče samotných kartiček, tak ty jsou hezky a vtipně ilustrované jen jsou dosti jemné a snadno se ohnou a při častém hraní si ponesou svoje následky. Každý kmen má úplně stejné postavy trollů, jen se lišší barvou, tím je sice hra vyrovnaná, ale nějaká odlišnost by hře rozhodně slušela. Lovená kořist je také vymyšlená velice vtipně, třeba želvatra (něco jako kdybyste nutrii narvali do krunýře želvy), kuroop je zase kombinace opice a kuřete, slípkozilla, zlopanda, čunčila, šimpabra, orluška, zajosaurus a mnoho dalších podivných potvor budete ve hře lovit, získávat z nich trofeje a jídlo pro svůj kmen.

Ze začátku se může zdát, že je vše velice jednoduché a prostě ten, kdo bude mít nejvíce jídla a trofejí z ulovených zvířátek vyhrává, ale vyhodnocení na konci hry probíhá postupně a kmen po kmeni vypadává. Jako první se vyhodnocuje jídlo, po té masky hrdinství, jelikož při lovu můžete ztratit při neúspěšném lovu nějakého trolla a jeho důležitost v kmeni je znázorněna maskami hrdinství. Jako poslední se vyhodnocují lebky trofejí, silnější příšery mají nejen více masa, ale i více trofejí.

Úspěšný či neúspěšný lov záleží na výsledném útoku trollů účastnících se na lovu dané kořisti a na síle lovené příšerky. Každá kořist má rozmezí zranění, pokud je výsledné zranění všech zúčastněných nižší, tak je lov neúspěšný, kořist zabijí trolly a prchá. Pokud zranění vyšší, tak je kořist rozsekaná na cucky a žádné maso z lovu není a jen troll, jenž započal útok, získává trofej a ostatní trollové se vracejí domů. A pokud je zranění v rozmezí, tak lov je úspěšný a první tři lovci získávají zasloužené maso a poslední trofej.

Bohužel hra má i menší mezery v pravidlech, hlavně když se kříží některé schopnosti postav, jako když vám troll se jménem podrazák vyhodil trolla, jenž započal lov a při jeho úspěchu by trofej měl získat ten, kdo lov započal, ale jak je to při jeho vyhození z lovu již nikde není stanoveno.

Trollí kmeny jdou do útoku

Troll - REXhry karty Kromě Podrazáka, jak již sám název napovídá, při úspěšném hodu kostkou může z lovu vyřadit jednoho z lovících trollů je tu i zmíněný mizera, který napodobí schopnosti lovce před ním, pak tu máme kuchaře, ten zdvojnásobuje hodnotu jídla získané některým trollem z jeho kmene, drobek je síla sama o sobě a hází hned čtyřmi červenými kostky, ale každým lovcem před ním ztrácí jednu kostku (červené mají největší útočnou sílu, ale také mají více prázdných pozic než bílé).

Šaman dokáže někomu dalšímu přehodit barvu kostek, se kterými má házet a sám si může vybrat, jakou kostkou bude házet, náčelník trollů si může dokonce vybrat kombinaci tří kostek, stopař využívá dvě červené kostky, ranař hází sice jen bílou, ale za každého dalšího ranaře na lovu hází další kostkou.

Útočná síla dcery náčelníka odpovídá počtu trollů zúčastněných na lovu a jako posledního tu máme chcípáka, toho je možné zahrát při vyhodnocování lovu a přidat tak jednu útočnou sílu, nebo ho dát do lovu a pak se rozhodnout jestli jednu útočnou sílu připočte, nebo odečte.

Troll - REXhry 2 Netrollí karty dokáží trochu zamíchat s celým lovem. Pes kameňák přidává dvě útočné síly a krade první porci jídla z kořisti. Past je dobré použít, kdy příliš nevěříte v úspěšnost lovu, jelikož když lov zkrachuje tak past dokáže uzmout pět porcí jídla a pokud zároveň hráč, jenž má past na lovu a zahajuje lov, při neúspěchu získá i trofej.

Do toho tu máme ještě střídání dne a noci. V noci se karty vykládají před kořist lícem dolů, takže nikdo z hráčů neví, co ostatní hráči vysílají do boje, v tuhle noční dobu se dějí ty největší podrazy a zákeřnosti.

Trollové jsou nenažrané bestie

Vzhledem k nízké ceně a malinkatého balení je hra Troll ideální společník na cesty, při stanování, nebo rychlé a jednoduché zábavě kdekoliv. Kromě taktiky rozhoduje i ve velké míře náhoda, jelikož se i stane, že se třemi červenými kostky hodíte útok nula nebo i devět, což už je ve hře opravdu velký rozptyl. Škoda, že kmeny trollů nejsou více odlišní, alespoň ilustrací, když už tvůrci chtěli zachovat plnou rovnováhu jednotlivých kmenů. Lepší kvalita materiálu kartiček by také neuškodila.

Troll

Vydavatelství: REXhry

Autor: Christophe Lauras

Počet hráčů: 2-5

Minimální věk: 10+

Délka hry: 30 minut

Jazyk: Čeština

Cena: 359 Kč

Milovník veškeré možné zábavy, ale hlavně her, filmů, seriálů a knížek. Preferuje singleplayerové hraní, a když mulitiplayer, tak s bandou přátel než s partou neznámých. Nejoblíbenější žánr je fantasy, nebo sci-fi RPG. Ze sportu dává přednost honění za kulatým nesmyslem, takže fotbalu.