The Diofield Chronicle cover
Zdroj: Square Enix

Jakmile je na hře nálepka Square Enix, jsou pro řadu hráčů očekávání nastavená vcelku jasně. Tahle hra nebude špatná. O to horší však může být pád, pokud se náhodou něco nepovede. A o to větší leží vždy váha na prsou vývojářů, aby doručili co nejlepší herní zážitek.

Ať už jde o zaběhlé série, nebo novinky je Square Enix prostě jedno ze jmen, které silně rezonuje. My se tentokrát podíváme na naprostou novinku, která je zároveň i malý experiment. Zjistíme co nám Square Enix nachystali ve hře Diofield Chronicles.

Hra se odehrává ve fantasy prostředí, které by odpovídalo pozdnímu středověku, zmítaném objevy nových technologií a magie. Celý známý svět utápí nekonečná válka a nepokoje, ale byl tu Diofield. Velký ostrov (nebo malý kontinent, chcete-li), který se dlouho válce vyhýbal, ale po 200 let trvajícím míru se plameny konfliktů dostanou i sem.

The Diofield Chronicle 2
Zdroj: Square Enix

Dvě mocnosti Empire a The Alliance rozšiřují sůj vliv do Diofieldského královstí Alletain. Přestože žili bez válečných útrap a v relativním klidu, tak to nebyla žádná pohádka. Blahobyt a prosperita nechávají kvést intriky a politikaření na pozadí státu, kde i církev má velmi silné slovo. S přicházející válkou se ale vytvářejí i námezdní vojenské skupiny a tady přicházíme na řadu my.

Samotný příběh Diofield Chronicles začíná rovnou v bitvě. Vysoká důstojnice jedné žoldácké skupiny je přepadena bandity. A tu jako blesk z čistého nebe přichází na scénu trio zachránců. Andrias Rhondarson šermíř/asasín a vůdce skupinky. Izelair Wingan bojovnice jejíž obratnosti s mečem se vyrovná málokdo. V neposlední řadě pak Fredret Lester, muž čistého srdce, jehož fyzické stránky předčí snad jen jeho schopnosti jízdy na koni.

Tito tři hrdinové tvoří srdce a základ následujících dobrodružství. Záchranná akce jim otevře dveře do vojenské jednotky. Příběh nás pak provází jejich vzestupem uvnitř hierarchie, ale také se brzy začnou podílet na událostech, který změní Diofield navždy.

Strategický experiment

Diofield je výrobcem definován jako Tactical Real Time Battle Strategy Role Playing Game. Což je samo osobě docela vtipné, protože druhá půlka tohohle jazyk lámajícího žánru je SRPG, které je obecně chápáno jako Turn Based. Mezi klasické zástupce patří například série X-Com a Valkyria Chronicles a nebo třeba legendární Final Fantasy Tactics. Proto spojení Real Time a SRPG určitě patří do kategorie herních experimentů, se kterými má studio Square Enix řadu zkušeností.

The Diofield Chronicle 3
Zdroj: Square Enix

V praxi to vypadá tak, že se vaše jednotka čítající až čtyři vojáky spawne na mapu, následně začne běžet čas a v reálném čase probíhá boj, můžete zapauzovat a vydat rozkaz. Ovšem hned po zadání rozkazu se vše zase spustí a pro zadání nového rozkazu musíte vybrat dalšího vojáka atd.

Zní to možná kostrbatě, ale ve výsledku to funguje celkem příjemně a svižně. Hra tak kromě vašeho taktického myšlení prověřuje i vaše schopnosti v reálném čase reagovat na situaci na bojišti. Zapauzování nefunguje tak, že si v klidu prolétnete bojiště a rozmyslíte co a jak dál. Získáte jen reálně možnost kliknout na cíl útoku/schopnosti a jedem dál.

Souboje jsou ale jen jednou z několika části, které tvoří Diofield. Všechno ostatní pak tvoříte na vaší základně, kde můžete jak vybírat mise a dále postupovat příběhem, tak především dělat ta pravá taktická rozhodnutí.

Právě mimo boj totiž probíhá velká část strategie celé hry a to je výběr toho, kdo půjde do boje, kdo ho bude ze střídačky podporovat, jaké vybavení  kdo bude mít, jaké schopnosti budete trénovat atd. Samozřejmostí jsou značně omezené zdroje, takže je tato část hraní páteří celého dalšího progresu.

Příběh na milion způsobů

Dobře, ne na milion ale na čtyři. První je již zmíněný souboj, který vlastně pokrývá veškerý “akční” děj. Druhé jsou klasické cutscény, které nám přibližují svět Diofieldu a vypravěčovým přičiněním nás posouvají dál ve velkých událostech. Pak tu máme dialogové cut scény, které pokrývají rozhovory mezi postavami. No a nakonec klasické dialogy, které kromě příběhu rozšiřují pojem o postavách a detailech herního universa.

The Diofield Chronicle 4
Zdroj: Square Enix

Je toho hodně? Ano je a trochu tady platí rčení „dva kuchaři jeden host, nikdo neměl dost“. Nekonzistence vyprávěcích stylů je citelná. Kdyby se jen jeden způsob vyprávění ubral, udělalo by to hodně, ale bohužel tomu tak není a tak nás čeká rozdrobené plahočení příběhem, které působí velmi zdlouhavě.

Nejvíce je tento neduh cítit na začátku hry, kdy strávíte v souboji méně než pět minut, ale na základně vám dialogy (pokud je čtete a zajímá vás víc než jen taktická část hry) a další aktivity zaberou několikanásobně více času.

Konzolovka na všechny platformy

Square Enix se už při vydání rozhodl vypustit hru na všechny možné platformy Nintendo Switch, konzoláři i PC hráči tak mají možnost se do Diofieldu ponořit. Je to ale dobře? Moc by mě zajímalo, kdy k rozhodnutí vypustit hru všude vyšel. Jsou na to především dva důvody. První z nich je ovládání. Zatímco v bitvě si celkem s přehledem bude chrochtat že máte myš a ušetříte si pár kliků narozdíl od ovladače, tak to je asi jediné místo, kde se tak budete cítit.

V některých částech hry vám sice na monitoru bude běhat kurzor myši, ale můžete s ním maximálně kreslit virtuální obrazce. Hra na myš absolutně nereaguje a citlivost, na kterou je nastavený výběr možností, odpovídá analogům gamepadů a ne šipkám na klávesnici a je třeba se zhluboka nadechnout.

Druhé mínus je grafika. Není v žádném případě špatná. Tedy abych to podal ještě lépe, na Switchi je grafika dechberoucí, ale na herním PC a nových konzolích patří mezi ty hodně slabší.

The Diofield Chronicle 5
Zdroj: Square Enix

Méně je někdy více

Diofield Chronicles je velká hra. Nabízí kolem 40 hodin herní doby. Několik kapitol plných misí a taktického gameplaye. Ale bohužel to vypadá, že neví čím vlastně chce být. Handheldová pecka nebo slabší pc hra za 60 Euro? Simulátor válečné pevnosti nebo akční taktická hra?

Diofield se zkrátka vydává všemi různými směry, ztrácí se, vrací se na původní cestu, jen proto aby se vydal novou. Tato nekonzistence bohužel nechává tento malý experiment s reálným časem na pozadí stálic SRPG scény.

The Diofield Chronicle

Vydavatelé: SQUARE ENIX CO. LTD., Square Enix

Vývojáři: Lancarse, Square Enix, Square

Platformy: Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows, Xbox Series X a Series S, PlayStation 5

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
60 %
Vojtěch Rabyniuk
Jedu v komiksech. Ve velkým. Vlastně víc než ve velkým. Zaprodal jsem duši lidem v pláštích a škraboškách a chci vás všechny obrátit na tu správnou komiksovou víru. A nebo z vás udělat fanoušky Stephena Kinga.
skupina-zoldaku-se-tradicne-snazi-zachranit-svet-na-pozadi-valky-kouzel-a-smrtelnych-nastrah-v-the-diofield-chronicles+ odvaha experimentu v žánru + Switch pecka po všech technických stránkách + JRPG - JRPG - nekonzistentní vyprávění příběhu - mimo Switch zastaralá grafika - port ovládání