Skull and Bones nabízí zasazení do doby vrcholícího pirátství s arkádovým přístupem k ovládání lodí a nedostatkem hlubšího příběhu.
Hra Skull and Bones byla poprvé oznámena jako rozšíření hry Assassin’s Creed IV: Black Flag. Později se přešlo k tomu, že půjde o samostatnou MMO hru s názvem Black Flag Infinite. A pak se dlouho nic nedělo.
O titulu Skull and Bones se začalo mluvit už v roce 2017. Od té doby se vše neustále měnilo, předělávalo, slibovalo a odkládalo. Po 11 letech a s rozpočtem 120 milionů dolarů však hra konečně vyšla. A tady je!
Nešvary dnešní doby
Obvykle začínám naše recenze úvodem do příběhu nebo zasazením hry. Tentokrát si však dovolím udělat výjimku. Skull and Bones totiž zvolili již tradiční vývojářský přístup.
Zasedl jsem tedy k počítači a připravil se na nějaké to staré dobré loupení, rabování a přepadávání. S potěchou jsem brousil šavli, abych nechal přeživší projít se po prkně a užíval si vůni slaného vzduchu a čerstvé krve.
Zapnu hru a jemně se uchechtnu u první věty traileru: „Úsvit kapitalismu,“ zazní ze sluchátek hlas prolitý rumem. Dříve, než stihnu rozvinout myšlenku, hra se odpojí od serverů a spadne. Restart hry. Stejná situace. Restart PC. Stejná situace. Opravy ani reinstall situaci nijak nezlepšují, a tak hru odkládám pro dobro všech svých herních periferií.
Rád bych řekl, že mě to už unavuje. Nové hry vycházejí nedodělané. Zabugovaný gameplay, otřesný technický stav a nedostupnost serverů se stala standardem, který si hráči zvykli akceptovat.
Bohužel to není otázka rozpočtu, protože tento nešvar se týká především titulů, které na nás chrlí velká vývojářská studia. A často se to děje i u titulů, které jsou označovány jako AAA. Což jsem mimochodem zachytil i u Skull and Bones.
Jakákoli hra, která není hotová při spuštění, by toto označení měla automaticky ztratit a neměla by urážet své zákazníky cenovkami, které se na tyto hry přilepují.
Ale rant na stav hry stranou. Po nějaké době se vše uklidnilo, a já se konečně vrhl do divokých vln oceánu. Spíše než příběh má Skull and Bones zasazení do doby a prostředí.
Tropické vody během největšího rozmachu pirátství, kdy moře pokrýval nekonečný opar střelného prachu a pach síry. Časy, kdy se na oceánech a mořích psaly příběhy hrdinství, zrady, vražd a válek. To vše jen pro zlato a slávu.
Prostředí místo příběhu
Hned na začátku jsme vrženi doprostřed pohřebiště lodí po bitvě. Odhalená žebra a zlomené stěžně kam se jen podíváme, a naše loď. První, čeho si všimnete, je ovládání. Nic arkádovějšího jsem v ruce nikdy neměl.
Nevím, jestli tvůrci někdy viděli loď, ale rozhodně se nechová jako auto v Grand Theft Auto 4. Rovně proti větru nepoplujete s plně rozvinutými plachtami bez jediného známky manipulace s nimi, aniž byste chtěli cokoliv udělat. Dobře, námořní pirátský simulátor tahle hra nebude. Nevadí, i arkády mám rád.
První úkol je postavit se sám obrovské flotile válečných lodí. Pár z nich potopíte, ale i když budete mezi dělovými koulemi tančit jako John Travolta v Horečce sobotní noci, dříve nebo později zkrátka půjdete ke dnu. Stanete se tak jedním z mála přeživších pirátů této krvavé řeže. Vytáhnou vás z moře na takovou kocábku, nebo spíše na takové plovoucí prkno, a vaše cesta za slávou začíná.
Pokud jdete do Skull and Bones za příběhem, tak se rychle otočte, zabouchňte dveře a utečte. Tutoriál je jedno velké utrpení, kde během tří krátkých úkolů, které jsou doslova jen „dojdi a vyzvedni“, dostanete pořádně na frak. Pak už konečně může začít samotná hra, kde se vlastně moc nezmění…
Simulátor pirátství?
Už na začátku jsme si řekli, že Skull and Bones nejsou rozhodně simulátorem pirátů, a vlastně ani pirátské lodi. Nejblíže to má simulátoru denních úkolů. Skočíte k NPC, vezmete úkol na zničení lodí, sbírání materiálů, zabití kapitána atd. a jedete ho splnit.
Je jedno, jestli sami, s kamarády nebo naverbujete náhodné hráče. Splníte zadání, pak si tak chvilku plachtíte, potopíte pár lodí, nasbíráte nějaký exp a materiál. Odevzdáte úkol a za hodinku celkem fajn zábavy to vypnete, protože je to prostě pořád dokola to samé.
Musím přiznat, že mě hra svou arkádovostí až zaskočila. Všechny úkony jsou ovládané jedním tlačítkem. Když míříte dělem a loď je na dostřel, mířidlo se zežloutne, takže není třeba nijak moc naměřovat nebo řešit vzdálenost.
Dalekohled má automatické označování a prozkoumávání cílů, takže víte, co z nepřátel může vypadnout a jakou mají úroveň, dříve než konflikt začne, a vy je tak bez problémů přepadnete s plnou parádou. Hra nabízí i možnost těžby surovin a rabování vraků, na což jsem se těšil. Očekával jsem nějakou minihru, dungeon nebo vlastně cokoliv. Nečekal jsem, že třikrát kliknu na čas ve správné barvičce a bude hotovo.
Když zmíníme původní ubohý technický stav hry, tak čas ho samozřejmě zlepšil. Není to však perfektní. Hra vypadá moc hezky, ale aby tak hezky vypadala, tak už je potřeba vyšší grafická karta z řady čtyřicítkových NVIDIA. Moje 3070 si řekla o vysoké detaily, rozlišení, stíny a další věci a šest gigabajtů z osmi slupla jako malinu.
Bohužel ani herní dělo vybavené 4090 se nedostalo stabilně na 160 FPS. Hlavní rozdíly jsou rozpoznatelné nižší kvalitou grafiky především ve vodě, stínech a obecně textuře, ale ani na nižší detaily hra není vůbec ošklivá a vypadá fajn.
Trochu rozpolcený jsem z ovládání, kdy obecně pohyby jsou lepší na ovladači, ale míření a prozkoumávání okolí zase na myši. O toto manévrování s výkonem nebo ovládáním jsou samozřejmě „ochuzeni“ majitelé konzolí, kteří nic z toho neřeší, zapnou a hrají.
Ubisoft samozřejmě dodržel hlavní trend dnešní doby, a to jsou mikrotransakce. Máme tu prémiovou měnu, za kterou si můžete koupit především kosmetické věci. Upřímně jsem si nevšiml ničeho, co by jen vzdáleně připomínalo pay-to-win.
Pokud ovšem nutně potřebujete určitý vzor na plachtě, nebo zrovna tohoto jednoho konkrétního lemura jako mazlíčka, tak si holt zaplatíte. Vše ostatní se dá získat starým dobrým grindem.
Co to vlastně je?
Skull and Bones je fajn kratochvíle na hodinku denně s kamarády. Tedy pokud nemáte jinou a zábavnější hru, což se obávám, že máte.
Pokud toužíte po pirátech víc než po nerealistickém a arkádovém ovládání lodičky, asi bude pořád lepší zvolit Sea of Thieves. Hra určitě není a priori špatná, je jen špatná v kontextu.
V kontextu označení AAA hrou, v kontextu zkaženého startu a v kontextu naprosto nezasloužené cenovky, za kterou prostě nestojí.
Skull and Bones (Skull & Bones)
Vydavatel: Ubisoft
Vývojáři: Ubisoft, Ubisoft Singapore, Ubisoft Blue Byte, Ubisoft Chengdu
Platformy: PlayStation 5, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows, Amazon Luna