Harry Potter: Rok v Bradavicích cover
Zdroj: Warner Bros. Entertainment

S potěšením vám oznamujeme, že jste byli přijati na školu v Bradavicích, největší školu čar a kouzel na světě. Takto zní nejslavnější dopis, který jsme si kdysi přáli dostat všichni, jež někdy četli knihy nebo viděli jakýkoliv film ze světa Harry Pottera.

A přesně tento dopis je vyobrazen na titulní straně pravidel. V podstatě je v něm řečeno i vše potřebné. Pokud přijmete pozvání profesorského sboru, stanete se jedním ze studentů školy čar a kouzel a budete se snažit pro svou kolej získávat body do školního poháru.

To je celé, zápletka i cíl. Chvályhodně jednoduchá formulace, za kterou byste mohli být u této hry vdečni. K tomu se jistě ještě vrátíme. 

Harry Potter: Rok v Bradavicích 1
Zdroj: ADC Blackfire

Vaším úkolem bude plnit mise, které dostanete nebo získáte a dostávat za ně body pro svou kolej, potažmo pro sebe, protože protihráči mohou být i ze stejné koleje. Což jde trochu proti úvodnímu dopisu, ale tak house rule, že každý hráč musí být z jiné koleje lze zavést také.

Herní principy

Na druhou stranu ani tento atribut hry v plném počtu hráčů – až 8, nejde dodržet. Plnění karet misí není jediná možnost jak získat body. Dalším je tzv. Skládání zkoušek, které spočívá v tom, že prostě donesete správnou knihu na správné místo – takové trochu jiné draw and delivery. Neodbytně mi to připomíná stejný princip ve hře Psí život, kde nosíte noviny na určené místo a získáváte za to kostičku.

Další způsob jsou Akční karty, jen pozor na to, že akční karty mohou způsobit, že o nějaké body i přijdete. A na posledním místě, jak získat body, je vítězství ve famfrpálovém zápase. Famfrpál si nechám raději na později. 

Co ale musíte udělat úplně nejdřív, je vybrat délku partie, závisející na počtu misí a počtu bodů, které budete muset nasbírat. Čím větší počet bodů budete potřebovat, tím spíš uplatníte veškerý potenciál, který hra nabízí. V nejjednodušší variantě se vám může stát, že budete mít za dvacet minut hotovo, jak se píše na krabici. V nejdelší variantě se může stát, že budete hrát klidně i více jak hodinu, klidně i dvě. Pokud budete hrát v plném počtu hráčů, tak rozhodně. 

Ale aby toho nebylo k rozhodování před začátkem hry málo, potřebujete si říci, v jaké variantě hry budete hrát. To se pak odrazí na způsobu naplňování jednotlivých misí, kde budete potřebovat prostě jen víc věcí, k jejich splnění. 

Harry Potter: Rok v Bradavicích 2
Zdroj: ADC Blackfire

Tah hráče vlastně není nijak náročný, problém je, že ho není tak úplně jednoduché naplánovat dopředu. Maximálně tak směr, kterým se chcete ubírat a typ políčka, na kterém chcete skončit. Záleží totiž na hodu kostkou. Teprve pak přichází dumání nad tím, kam že to vlastně chcete dojít s tím, co jste právě hodili. A to celou hru jen prodlužuje. Raději si ani nepředstavuji hraní v plném počtu hráčů, kteří poctivě plánují své tahy na základě hodu kostek. 

Jak jsem řekl – tah není těžký – prostě hodíte dvěmi kostkami a jdete tak daleko, jak můžete. Jsou sice způsoby, jak zastavit dříve, ale není jich úplně mnoho a taky je nemáte vždy možnost využít. Takže ťapete po plánku a po cestě se snažíte sbírat karty, lektvary, knihy, kouzla, akční karty, karty událostí…A snažíte se je zkombinovat tak, aby vám to pomohlo k naplnění karty mise, kterou máte v ruce. Jednoduché. Nicméně nebyla ještě udělaná hra, aby v ní nebylo nějaké to ALE. K těm se ještě dostaneme. 

Kouzelnické balení

Hra samotná, myšleno krabice, se zdá být naplněná obsahem. Je to solidně pevná krabice, ve které najdeme spoustu kartonových žetonů, 5 kostek, 9 druhů nejrůznějších karet, karty postav, za něž můžeme hrát. A v neposlední řadě také hrací plány. Ano čtete dobře, nespletl jsem se. Hrací plány. Ty jsou v této hře dokonce 4. A všechny k hraní potřebujete.

Harry Potter: Rok v Bradavicích 3
Zdroj: ADC Blackfire

Z toho vyplývá, že potřebujete i trochu prostornější stůl, protože každý hráč bude mít ještě velkou kartu svojí postavy, místo na žetony a jednotlivé druhy karet. Není toho málo. A za cenu, za kterou hra je mi to přijde i celkem akorát.

Jen jedna věc mě trochu mrzí. Ve hře budete pohybovat figurkami svých postav. Kartonové figurky vypadají zvláštně, tak nějak genericky… Neurazí, nenadchnou. Téhle hře by hodně slušely figurky postav. Vím, že by to nejspíš zvedlo cenu, ale na druhou stranu, ruku na srdce, kdo by nechtěl mít doma figurku Harryho, Rona, Hermiony a ostatních postav z našich oblíbených knih? To je ale jen taková drobnost.

Další věc, kterou bych asi změnil, pokud bych měl tu možnost, je spojení všech plánů do jednoho. Do krabice se to vejde, to je jisté. A při úvodním setupu by to taky trochu pomohlo. Navíc by se dalo vyhrát s přechody mezi jednotlivými hracími plány, kteréžto nejsou na první pohled úplně jasné. 

Hlavní hrací plán je na první pohled chaotický, přeplněný vším možným. Zároveň je to Pobertův plánek Bradavic. Různé detaily, stopy, písmenka a obrázky to sice dělají nepřehledným, ale je to Pobertův plánek!!! A tak se s tím smíříme a prostě si vezmeme lupu na některé menší části. Třeba příliš dlouhé názvy obchůdků na Příčné ulici, symboly na domech tamtéž, které jsem při první hře totálně ignoroval, protože jsem je jednoduše přehlédl.

Harry Potter: Rok v Bradavicích 4
Zdroj: ADC Blackfire

Dalším takovým místem jsou názvy věží napsané po obvodu kruhového symbolu věže. Zkrátka by hře trochu přehlednosti neškodilo. Když už jsme u té přehlednosti. 

Chybí mi lama karty. Takhle jsem měl neustále otevřená pravidla, abych se ujistil, že si význam jednotlivých symbolů a míst pamatuji správně. Polí, ve kterých je potřeba se vyznat není málo. Jenže abych se mohl podívat, co která místnost dělá, musel bych nejdřív být schopen přečíst její název z plánu. Na druhou stranu, po několikerém zahrání už symbolika přejde tak do krve, že pravidla je možné odložit a hrát po paměti. 

Když už mluvíme o pravidlech… Myslím, že pravidla nutně odrážejí komplexnost hry samotné. Tedy ne, že by tato hra byla kdovíjak komplexní. Ona je prostě jen zbytečně komplikovaná, což není to samé. A to se pro mě nutně odráží i v pravidlech. To není nic s čím by se dalo při překladu a redesignu něco dělat. Ty informace se prostě do pravidel dostat musí a nic s tím neuděláte. Tohle překladatelům a vydavatelům vážně nezávidím. To ještě ta naše pravidla dopadla docela dobře. 

Další takovou věcí, se kterou se při překladu nedá moc dělat, je komplikované získávání komponentů při hraní těžší varianty hry. Některá kouzla jsou ve hře prostě jen jednou. A najít je není vůbec snadné. Nedejte bohové, pokud ho má v ruce jiný hráč… 

Co by se ovšem dalo v české produkci zlepšit, je pohlídání překladů. U některých našich vydavatelů se stává pravidlem, že překlady trpí nedostatečnou editorskou prací. Je to škoda. Takhle se vám nepodaří najít učebnu čar a kouzel. 

Harry Potter: Rok v Bradavicích 5
Zdroj: ADC Blackfire

Suma sumárum

Harry Potter: Rok v Bradavicích se bez nejmenších pochyb veze na hypu, který se kolem světa Harryho Pottera točí. Nejde o vyloženě špatnou hru, jen je v ní spousta nedotažeností, zbytečností, nevyladěností.

A to jsem ještě nemluvil o Famfrpálu… Ufff co s ním… Dokážu si představit samostatnou hru na téma tohoto čarodějnického sportu. Umím si to opravdu živě představit. Ale tady, jako takový zásuvný modul, komplikovaný tak, že jsme ho ve většině her prostě vynechali, mi smysl nedává. Dva hráči se snaží skórovat a chytit zlatonku a ostatní na ně koukají, popíjejí máslový ležák nebo dělají cokoliv smysluplného.

Z mého pohledu naprosto zbytečně prodlužuje herní dobu na úkor ostatních hráčů. A to nemluvím o počtu bodů, které se dají v dané hodnotě získat mnohem snadněji a zábavněji než mrskáním kostek. Žetonky nahrazující jednotlivé hráče na hřišti jsou jen takovým smutným potvrzením nadbytečnosti téhle vsuvky. Modul, který sám o sobě potřebuje dvoustranu (!!!) v pravidlech je prostě moc komplikovaný.

Já chápu, že má Famfrpál své neoddiskutovatelné místo ve světě HP, ale v téhle hře by bylo lepší, kdyby z něj zbylo jen jedno z polí na hracím plánu, stejně jako banka u Gringottových, hospoda U prasečí hlavy, nebo Brumbálova pracovna. Jestli mě na této hře něco vyloženě nenadchlo, tak to byl právě Famfrpál. Ale to asi není těžké poznat, že?

Ale abych nebyl jen negativní, hodně se mi líbila atmosféra a reálie světa HP. Mise, herní pole, herní plán, kouzla, lektvary… To vše dokresluje hru a dojem z ní. 

Harry Potter: Rok v Bradavicích

Vydavatelství: ADC Blackfire

Autoři: Jonathan Algaze

Počet hráčů: 1-8 

Minimální věk: 7+ 

Délka hry: 30– 90min (čím víc hráčů tím víc času)

Jazyk: Čeština

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
65 %
Nejvyšší deskovkář v Městské knihovně v Praze, vášnivý hráč čehokoliv od kolektivních sportů po single módy u deskových her. Skautský instruktor, čtenář fantastiky i sci-fi- obzvláště české, pozorovatel všeho a všech...
rok-v-bradavicich-prijmete-pozvani-na-nejslavnejsi-skolu-car-a-kouzel-a-studujte-jako-harry-potter+ atmosféra a téma světa Harryho Pottera + herní plán v podobě Pobertova plánku + velký počet hráčů, kteří se mohou zapojit do hry + vícero možností jak hru hrát s ohledem na délku času a složitost nasbírání vítězných bodů + nízký vstupní věk hráčů  - Je to hodně o náhodě, o tom co padne, co si hráč dobere do ruky, jaké komponenty musí získat k naplnění mise - čím větší počet hráčů tím delší hra  - zbytečná složitost a komplikovanost pravidel - zásuvný modul Famfrpálu - z mého pohledu zbytečný modul