22 let. Tak dlouho fanoušci Pokémonů čekali na nové dobrodružství, ve kterém nejde o souboje a snahu chytit je všechny, nýbrž o tu nejlepší fotku.
Původní Pokémon Snap vyšel v roce 1999 na Nintendo 64, jeho nástupce najdeme očekávatelně jen a pouze na platformě Nintendo Switch. Od svého předchůdce hra přebrala především základní princip – tedy fotografování. Na všem ostatním je znát téměř čtvrt století vývoje.
Hráč dostane možnost vydat se na průzkum nového regionu jménem Lental, který sestává z několika ostrovů, přičemž na každém najdeme odlišné prostředí a podnebí. Možnost volby mezi dívčí a chlapeckou postavou, která bude hráče reprezentovat, je již standardem. Pro hru samotnou však váš avatar není podstatný, protože se jedná o first person railshooter.
Foťáky připravit
Ve hře vás přivítá pokémoní profesor Mirror, jehož laboratoř se zaměřuje na výzkum Pokémonů prostřednictvím pozorování v jejich přirozeném prostředí. A právě proto potřebuje fotografie. Spoustu fotografií.
Nechybí ani postava profesorovy asistentky Rity a vašeho teoretického rivala Phila. V této hře spolu ale nebudete bojovat, pouze se hecovat, komu se podaří zachytit lepší záběr.
A už vás posadí do tak trochu sci-fi vozítka, vybaví aparátem, který sice vypadá, že by se za něj vaše babička nemusela stydět, ale má spoustu hi-tech funkcí, a vyšlou do divočiny. Vozítko vás táhne džunglí konstantní rychlostí a vy se tak tak stíháte otáčet a mačkat spoušť jako pominutí. Nemůžete se zastavit ani zdržet, jakmile vám uteče záběr nebo se Pokémon schová za strom či jinou překážku, máte prostě smůlu.
Na konci levelu vyberete nejlepší fotku každého Pokémona a profesor vám je ohodnotí. Skládáte tak album všem pokémoním druhům, na které po cestě narazíte, a snažíte se při příštím průjezdu vyrobit ještě lepší záběr téhož. A to je v podstatě všechno.
Hra opravdu sestává z větší části z opakování průjezdů jednotlivými lokacemi, přičemž se snažíte získat nové nebo lepší záběry Pokémonů, kteří zde žijí. Za jednotlivé průjezdy podle toho, jak hezké fotky vyrobíte, získáváte body zkušeností.
Těmi se vylepšuje level každé jednotlivé oblasti, takže čím častěji každou oblastí projedete, tím lepší budete mít příští průjezd – objeví se nové druhy, Pokémoni, které jste potkali dříve, k vám budou přátelštější a počkají před objektivem déle, případně začnou provádět nové kousky a tím vám dávat šanci na hodnotnější záběry.
S repetitivností se Pokémon Snap snaží bojovat rozmanitostí oblastí a Pokémonů, která je oproti původní hře výrazně větší, a také vedlejšími questy. Profesor Mirror, Rita nebo Phil by rádi viděli konkrétního Pokémona provádět konkrétní činnost, jíst, spát, bavit se s jiným Pokémonem, a tak máte šanci se po safari projet ještě několikrát, jen abyste zachytili požadovaný záběr.
Většinu lokací lze postupným odemykáním navštívit jak ve dne, tak i v noci, některé mají navíc speciální levely, jako například podmořský nebo tajnou paseku, kterou obývá legendární Pokémon. Otevírání nových míst sice souvisí s příběhem, který se hra pokouší naservírovat, v podstatě jde ale především o to, abyste v jednotlivých levelech nasbírali dostatek zkušeností – rozumějte mnoho průjezdů a nových fotek – a případně vyfotili požadovaný objekt.
Totemo kawaii
Síla nového titulu v pokémoní rodině tkví především v grafice, která je prostě roztomilá. Zatímco rozhovory v laboratoři a různé cut-scény patří do kategorie standardních možností konzole Nintendo Switch, teprve průjezdy mezi Pokémony ukazují, čeho všeho je tato japonská hračka schopná.
Pokémoni se tu totiž ukazují tak, jak je hráč klasických „bojovek“ nemá šanci zahlédnout – procházejí se a prchají, jí, spí, hrají si, čistí si peří stejně jako reálná zvířata v našem světě. A vy mezi nimi projíždíte ve svém kulatém proskleném vozítku a snažíte se jejich roztomilost zachytit skrz objektiv svého fotoaparátu.
Při tom jim házíte jablka a doufáte, že se zakousnou, nebo jim pustíte protivou melodii a budete čekat, jestli je vyprovokujete k útěku, nebo vám zatančí.
Vaše fotky při tom musí mít nejen dobrou kompozici, fotografovaný objekt má být co největší, ale závisí také na samotné akci, kterou provádí, jestli jsou v záběru další Pokémoni, nebo jaké je zrovna pozadí v dané scéně. To vše se promítá do celkového hodnocení každého jednotlivého záběru.
Tak vznikají fotky, ze kterých buď hráč nebo hra samotná vybere ty nejzajímavější kousky a těmi zaplňuje fotoalbum. Vlastně je taky máte chytit všechny – chcete je vidět spát, hrát si, vyskakovat z vody, drbat kamaráda za uchem. A chcete je u toho vyfotit.
Nevýhodou je, že kritéria hodnocení fotografií nejsou úplně jasná. Nezřídka se stává, že snímek, který vy považujete za téměř perfektní, hra ohodnotí hůř než předchozí fotku, na které je sice stejný Pokémon, ale nezachytili jste ho in flagranti, nebo aspoň se žvancem v zubech.
Gotta picture them all
Komu doporučit hru, která je vlastně repetitivní až hanba, i když se snaží tvářit, že není? Jednotlivé levely mají díky řízenému průjezdu více méně stejnou délkou – kolem pěti minut a zhruba minutu na evaluaci fotek. Konzoli samotnou je v přenosné podobě velmi snadné vypínat a zapínat, a tak si Pokémon Snap užijí především ti, kteří se chtějí zabavit jen na chvilku, odehrát jeden, dva levely a zase jít.
Jistě ji víc ocení ti hráči, kteří rádi plní achievementy, protože pro nás, kteří spíš oceňujeme exploraci rozlehlých území, toho v tomto pokémoním dobrodružství moc není. Stále se ale jedná o oživení dávné vzpomínky a díl, který dokresluje barvitost světa Pokémonů.
Díky tomu, že v tomto dílu vůbec nejde o souboje a hra navíc velmi postupně seznamuje s herními principy a ovládáním, si ji umím představit jako vstupní bránu do světa Pokémonů pro mladší hráče, kterým rodina „násilné“ verze her nechce dopřát.
I samotný princip fotografování je vlastně přínosný v tom, že učí hráče vnímat kompozici, vybírat nejlepší záběry a na rozdíl od současných digitálních fotoaparátů má omezený počet snímků na jeden průjezd (ne, nemusíte měnit film uprostřed levelu).
Rozhodně tak nejde o hru pro hardcore hráče, spíš roztomilé vybočení ze stereotypu, něco navíc, něco, u čeho mohou dříve narození zavzpomínat na mládí, ale s podstatně hezčí grafikou a rozšířenou hratelností. Zapnout, vyfotit, vypnout a jít. Pokud od hry nečekáte nic víc než rychlé zabavení, nebudete zklamáni.
Pokémon Snap
Vývojář: BANDAI NAMCO Studios
Série: Pokémon
Žánr: Adventura
Režim: Videohra pro jednoho hráče
Vydavatelé: Nintendo, The Pokémon Company
Platforma: Nintendo Switch