Království Nostrie zahaluje stín záhuby, pouze jeden ze tří hrdinů může zabránit zkáze světa a zachránit kouzelnou manu ve hře King’s Bounty 2
Fantasy svět ohrožuje nová nebezpečí. Starý věštec předpovídá nebezpečnou záhubu, jenž zahalí celý svět do temnoty a pouze jeden člověk může tomuto neštěstí zabránit. K tomu je potřeba připočíst další hrozby ve stylu tajných frakcí, které chtějí změnit zajeté pořádky ve vládnutí země, povstání nemrtvých a jiné temné nástrahy tohoto světa.
Kdo bude oním hrdinou, který se pokusí všechno zvrátit je již v rukou hráčů v pokračování známé tahové strategie. Vývojáři přistoupili k značně revolučním krokům a pokouší se zcela změnit tento žánr.
Místo strategického pohybování po mapě, sběru surovin a budování mocné armády se vše přesunulo do stylu RPG her z pohledu třetí osoby. Tak, aby se hráči více upnuli k hlavním postavám, příběhu a možnostem volby, a hlavně změnili zaběhlé pořádky či přinesli nové svěží prvky.
Jedná se ještě o tahovou strategii, nebo adventure RPG?
Nejmenovaným králem tahových RPG strategií vždy byla slavná série Heroes of Might and Magic. Tato hra od Ubisoftu pohltila nejednoho herního nadšence, a převážně starší hráči si pamatují odehraných stovky hodin, tisíce vyhraných bitev a miliony poražených nepřátel.
Osobně vzpomínám na to, že to byla skoro jediná hra, u které jsme seděli ve čtyřech a postupně se střídali kolo od kola a snažili se dovést svůj národ k velkoleposti a naprosté nadvládě. Novodobý díl je ale v nedohlednu, a i těm posledním vydaným se již nedostávalo stejného kouzla jako před lety.
Někteří si ale vzpomenou i na jeden konkurenční produkt, který dokázal podobně zaujmout již v roce 1990, kdy vyšel první díl King’s Bounty. Takže tu byl dříve než známý Heroes of Might and Magic, ale dalšího dílu se dočkal až v roce 2008. Což je již slušný rozestup. Postupně přicházely další a další přídavky, ale nového dílu jsme se dočkali až letos.
Podobně jako předchozí díl se King’s Bounty 2 snaží být v něčím rozdílný a výjimečný. U druhého dílu, jak jsem již naznačil šli vývojáři hodně odlišným směrem. Jen do doby, než přijde na boj a samozřejmě na správu své armády.
Nyní si otevřený svět Nostrie projdete hezky po svých a dalo by se říct, že si tím pádem budete moci užívat každý kout. Až na to, že grafické zpracování není nijak vábné a textury jsou hodně let pozadu ve srovnání k dnešním trendům a technologiím. Což by se ale i dalo oželet, jelikož rozložení a pestrost světa je rozmanitá, ale nejhorší je, že stejně procházíte statickým prostředím, bez jakéhokoliv života a interakce, jako kdysi.
Proto je nutné k King’s Bounty 2 přistupovat jako před lety, jen s tím, že se změnil pohled kamery. Když se od tohohle oprostíte, a hře odpustíte i vcelku velké množství bugů, tak King’s Bounty 2 nabízí i velmi zábavné a zajímavé prvky, které i po padesáti hodinách hraní dokáží něčím upoutat.
Záchrana světa v rukách dobrodruha
Díky tomuto přechodu čeká na hráče obsáhlý příběh, který může být pro někoho kýčovitý, ale i přes to dokáže upoutat. Zajímavá je také hromada vedlejších úkolů, kterých je po otevřeném světě velké množství, škoda jen nepříliš záživných dialogů a dabingu. Ty trošku sráží jinak zajímavě vymyšlené úkoly a jejich řešení.
Vše začíná volbou postavy. Jak je v úvodu recenze nastíněno, výběr padl na tři rozdílné hrdiny. Mužské pokolení zastupuje tentokrát pouze jeden, a to bývalý královský gardista, který byl obviněn z otravy krále a stal se z něho prachsprostý žoldák. Jeho předností je vymáčknout ze svých vojáků maximum…
Pro milovníky kouzel je připravena čarodějka, která sice nemá tak silný vliv na armádu, ale díky svým kouzlům dokáže zvrátit průběhy bitev a do dění se dostane kvůli ochraně svého území. Poslední zástupkyní je vesnická dívenka, která se naučila jak umění kouzel, tak i vůdčím schopnostem, a tak se z ní stává nejvyváženější hrdina. Jedná se o ideální volbu pro využití všech možností, které hra nabízí.
Následně nás příběh postaví do doby, kdy je království Nostria na prahu zkázy, jelikož král je v bezvědomí a mladý princ sám nedokáže obstarat všechny nástrahy ohrožující jeho území. Svět zažívá podceňované útoky záhuby. Ta vysává ze světa manu a probouzí prastará zla.
Právě proto je vybraný hrdina omilostněn a pověřen princem k vyšetřování. Do toho, ale řeší ostatní nástrahy a nepříjemnosti sužovaného království. Spoustu úkolů lze řešit více způsoby, které se opírají o čtyři stromy dovedností a jednotek.
Každý druh pokrývá ten druhý. Například řád proti anarchii, moudrost proti válečnictví. Třeba válečník nemůže některé situace řešit moudrostí, a naopak čarodějnice nemůže řešit vše bojem. Což trošku napomáhá znovuhratelnosti, pokud nehrajete za paladinku, která dokáže využívat všechny cesty za předpokladu, že má dostatek dovednostních bodů přiřazených do všech stromů dovedností.
Jako příklad uvedu jeden vedlejší úkol, abych toho příliš neprozradil. Obchodní karavanu přepadne skupina žoldáků a ukradne všechno zboží, jeden z členů karavany chce rychlou pomstu, zato další člen karavany, a to učednice, zná zaříkadlo, jak vyvolat orly, kteří by v boji mohli pomoci a volba je čistě na hráči.
Tohle je asi jedno z nejmenších rozhodnutí a kolikrát jsou kroky více odkloněny. Díky rozhodnutí si na svoji stranu přikloníte jinou skupinu vojáků a možnost jejich verbování. Jednotlivé jednotky mají také příslušnost k jednomu ze čtyř směrů, třeba Nostrijská armáda je pod taktovkou řádu a nemrtvé jednotky zase pod anarchií, a pokud máte oba druhy v armádě, tak je negativním směrem ovlivněna jejich morálka.
Což samozřejmě způsobuje drobné penalizace, takže mít složenou armádu pouze z jednoho zaměření působí značnou výhodu. I tohle lze díky dovednostem ponížit, tak aby vaše rozložení armády mohlo být více pestré.
Budování armády stojí nemalé finanční prostředky a pokud jednotku v bitvě zcela ztratíte, tak ji nelze nijak vyléčit či obnovit. I když je u verbířů možné různé vojáky dokupovat, tak již nikdy nelze navrátit získané zkušenosti. Ztráta zkušené jednotky je proto velmi citelným zásahem do armády.
Pokud jednotka utrpí pouze zranění (ztrátu několika jednotek v četě), tak ji lze hned po boji obnovit, ale to také stojí peníze. Proto každý boj není jen o tom vyhrát, ale i o tom utrpět co nejméně ztrát hlavně ze začátku hry, kdy je peněz velmi málo.
V aktivní skupině je omezený počet jednotek, ale další bojovníky můžete mít v záloze a kdykoliv mimo boj je poslat do aktivní služby. Občas je dobré se i připravovat na jednotlivé boje dle rozložení nepřátelské armády.
I když tohle pro nováčky tohoto žánru může být někdy dost obtížné až frustrující, tak na tu druhou se jedná o věc, která ze hry dělá něco unikátního a zábavného. Proto i hra bude sbírat spíše smíšená hodnocení, jelikož každý prvek ve hře je do jistého směru zajímavý, ale i nedokonalý.
Osobně největší nevýhody vidím v horším technickém stavu, nepříliš lákavém grafickém kabátku na nynější dobu a prkennost hlavního hrdiny v herním světě. Na druhou stranu tahové souboje jsou ideálně obtížné pro větší výzvu, možnosti volby nabízejí slušné zpestření stejně tak tři druhy hrdinů.
Trošku více jsem očekával od prozkoumávání světa, kdy vesměs hráči sbírají harampádí na prodej a vybavení, které mění vlastnosti a vzhled hrdiny, je jen pomálu.
King’s Bounty 2
Vývojář: 1C Publishing EU
Série: King’s Bounty
Vydavatelé: Koch Media
Vydavatel v ČR: Cenega
Česká lokalizace: ano