Prince of Persia: The Lost Crown
Zdroj: Ubisoft

Někteří už možná ani nedoufali, ale legendární Princ z Persie je zpět.

Ubisoft se nakonec smiloval nad fanoušky a po dlouhých 14 letech nám přináší plnohodnotné pokračování této kdysi tolik oblíbené série. Byť tedy ne v podobě, jakou asi všichni očekávali.

Série Prince of Persia má skutečně dlouhou a bohatou historii, která sahá desítky let zpátky. Pamětníci určitě vzpomenou na původní hru z roku 1989 od Jordana Mechnera, která oslnila na svou dobu realistickou animací prince, který běhá a skáče přes smrtící pasti.

V roce 2003 potom Ubisoft přišel s dnes již legendárními Písky času, které restartovaly sérii a přinesli do ní všeobecně oblíbenou akcí a přístup, jenž tuto značku posunul do nového tisíciletí a udržel ji po několik pokračování.

Prince of Persia: The Lost Crown
Zdroj: Ubisoft

Postupně však série ustrnula na mrtvém bodě, díky čemuž předběhl ji duchovní nástupce Assassin’s Creed, což v podstatě odsoudilo tuto značku upadnout do zapomnění. Nyní se Prince of Persia: The Lost Crown pokouší o nápravu, jako první velký díl série po dlouhých 14 letech vzduchoprázdna…

Tak trochu jiný Princ

Pokud ale očekáváte klasickou akční adventuru, jako tomu bylo u Písků času, či snad plnohodnotný návrat ke kořenům, budete možná maličko překvapeni. The Lost Crown totiž není „princem“, v nějž mnozí fanoušci doufali. I přesto se ale jedná o skutečně příjemné překvapení. A to až takové, že většina odborné veřejnosti i hráčů řadí tento kousek k tomu nejpovedenějšímu co nám Ubisoft za posledních x let přinesl.

Vývojáři ze studia Ubisoft Montpellier si dali skutečně záležet. Prince of Persia: The Lost Crown tak na jedné straně skládá poklonu původním hrám a na straně druhé se minimálně pro Ubisoft vydává zcela novým směrem, konkrétně cestou 2D sidescrollingové metroidvanie.

Strastiplná cesta horou Qaf

Ve hře navíc tentokrát ani nehrajete za prince, ale Sargona. Člena elitního oddílu Nesmrtelných perské armády. A přesto, že hlavní postavou není princ, stále zde má důležitou roli. Jelikož poté, co je princ unesen, vydává se Sargon a Nesmrtelní na horu Qaf, aby ho zachránili. A právě v tomto okamžiku začíná vaše strastiplná cesta za záchranou, která přinese nejedno překvapení.

Prince of Persia: The Lost Crown
Zdroj: Ubisoft

Ti, kteří si oblíbili například Hollow Knighta nebo Oriho, budou z nového Prince vrnět blahem. Právě k těmto dvěma titulům má novinka od Ubisoftu asi nejblíže. Ostatně, vývojáři se ani nesnažili přijít s něčím extra novým, ale vsází na osvědčené mechaniky tohoto žánru, které umě kombinují do zábavného celku.

A tak schopnosti a vybavení, které Sargon cestou získává k řešení různých plošinovkových hádanek, jsou všechno věci, které jste už pravděpodobně viděli jinde. Je tu vzdušný střemhlavý útok, luk a šíp (který se promění ve zbraň typu bumerang, která se odráží od povrchu), schopnost měnit dimenze odhalující nehmotné plošiny, a celá řada dalších vychytávek a schopností, jež vám budou pomáhat ke zdolání masivní hory Qaf a záplavě nepřátel, které cestou potkáte.

Just like Dark Souls

A věřte, že to rozhodně nebude procházka růžovou zahradou. Jednak jsou zde již zmíněné hádanky, které dokáží pořádně potrápit vaše mozkové závity a také je zde boj, který si svou náročností nic nezadá s největšími hvězdami souls žánru. Jak postupujete hrou, vše od běžných soubojů s nepřáteli, až po střety s bossy, vyžaduje, abyste využili všech schopností, které Sargon má, pro přežití a vyváznutí bez úhony.

Stejně jako v plošinovkových hádankách si tak budete muset zapamatovat vzorce útoků, sáhnout do svého rozsáhlého arzenálu pro ten správný nástroj a pak předvedvést složitý tanec proti bossovi, který vás pekelně potrestá i za tu nejmenší chybu, jež se během souboje dopustíte. Zkrátka a dobře, bude to bolet… hodně bolet… Připravte se tak na krev, slzy a rozbité ovladače lítající vzduchem.

Prince of Persia: The Lost Crown
Zdroj: Ubisoft

Pár chybek se najde

Abychom však ale jen nechválili, je potřeba říct, že ani tentokrát se to samozřejmě neobešlo bez pár výtek. Tím asi nejtíživějším problémem pro řadu hráčů bude samotná obtížnost. Tu si sice můžete nastavit podle svého, ale i tak jsou některé souboje už možná trochu za hranou a hráči, kteří nejsou zvyklí ze soulovek nebo již zmíněného Oriho či Hollow Knighta, s tím mohou mít problém.

Další věcí, která vás po x hodinách gameplaye začne vyloženě vytáčet, je místy ubíjející backtracking, kdy vás hra bude neustále vláčet z místa na místo, klidně přes celou mapu. Obzvláště pokud se rozhodnete plnit i vedlejší questy. Což osobně doporučuji, jedině tak budete mít v pozdějších fázích hry trochu snažší cestu jak vše přežít. Protože každé vylepšení či další střípek života se bude hodit.

A pak je zde grafická stránka hry a celková stylizace. Ta je hojně diskutovaná už od samotného představení hry. Stylizace rozhodně rozhodně není špatná a osobně mi k 2D princovi i vcelku sedí. Je ale potřeba říct, že je zároveň natolik specifická, že nemusí sednout každému.

Prince of Persia: The Lost Crown
Zdroj: Ubisoft

To jsou ale jen malé kaňky na kráse této jinak veskrze povedené hry. Ubisoft se tak po dlouhých letech rozhodl trochu zariskovat a nutno říct, že se mu to rozhodně vyplatilo. The Lost Crown je ohromující 2D akční plošinovka, kterou si prostě musíte zahrát – tedy za předpokladu, že jste ochotni podstoupit její někdy až mučivou obtížnost.

Prince of Persia: The Lost Crown

Vydavatel: Ubisoft

Vývojáři: Ubisoft, Ubisoft Montpellier

Platformy: Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X a Series S, Xbox One, Microsoft Windows, Amazon Luna