Nestvůry se jako mor šíří po celé zemi. Vyslyšeli jste volání prince Thoralda o pomoc a přispěchali bránit hrad Rietburg. Zástupy nestvůr však nemají konce a vám je jasné, že pokud má opět zavládnout mír, je třeba najít samotný zdroj zla a zničit ho jednou provždy!

Kooperativní deskovky patří v poslední době typově k velice oblíbeným hrám a tak není divu, že jich je poslední léta čím dál více. Mezi jejich tvůrce patří i Michael Menzel, původně začínající jako ilustrátor, který (jako game designer) debutoval roku 2012. Pojďme se tedy společně podívat na jeho prvotinu, v níž vás postaví do role hrdinů, jež mají společnými silami porazit hordy příšer a zabránit pádu království. Je čas na dobrodružství, Andor čeká!

Všechno má svůj rub i líc

Král Brandur zkontroloval nervózně hradní bránu. Poslední uprchlíci z nedaleké vesnice konečně dorazili. Mávnutím ruky vydal pokyn a poté, co uslyšel skřípění rumpálu, obrátil svou pozornost opět k husté mlze, jež halila celé pobřeží nedaleké řeky. Věděl, že tam jsou, že přicházejí. O chvíli později se s hrdelním řevem vyřítil z mléčného příkrovu první gor, následován desítkami dalších. Svalnaté bestie s drápy dlouhými jako tesák si to mířily rovnou k Rietburgu. Válka začíná!

Pokaždé při rozbalování nové deskovky, jste jistě zvědaví, co vás pod víkem asi čeká? A i když tušíte, že obsah bude veskrze podobný jako u jiných her se stejnou tématikou a žánrem, pocit nadšení, který zažíváte, když máte v rukou něco nového, se téměř vždy dostaví. Jak již tedy bývá zvykem i zde naleznete velký herní plán, spoustu žetonů, karet, kostek a dalších nezbytných součástí, bez nichž by to prostě nebylo ono. Pojďme se na ně podívat trochu blíže.

Tradičně začneme s tentokrát lehce netradičním herním plánem, který je oboustranný. Každá jeho část slouží pro jiná dobrodružství a dohromady představují mapu Andoru, rozdělenou na desítky drobných oblastí, po kterých se budete se svými hrdiny pohybovat. Potěšující je rovněž krásná grafika, za níž stojí sám autor, spolupracující s ilustrátorkou Michaelou Kienle. Nechybí zde malebně vyobrazený hrad, lesy, hory, dračí jeskyně a spousta dalších scenérií. Součástí plánu je také počítadlo času (akcí hráčů), přehled atributů jednotlivých nestvůr a lišta průběhu legendy.

K dispozici máte čtyři postavy s vlastní herní deskou, na níž naleznete základní informace o postavě, její speciální schopnost, stupnici síly a vůle a shodně u všech také políčka pro předměty, které můžete získat v průběhu hry. Na jedné straně je vyobrazena mužská a na druhé ženská podoba daného hrdiny, takže by si měl každý z vás přijít na své.

Ve hře jste reprezentováni kartonovou miniaturou v plastovém stojánku, přičemž nestvůry jsou na tom stejně. Je to trochu škoda, protože plastové figurky by téhle hře slušely, avšak vzhledem k počtu potvor je to možná jeden z faktorů, který drží pořizovací cenu tak nízko. I zde máte možnost prohlédnout si každou postavičku jak zepředu, tak i zezadu.

Uvnitř krabice na vás čekají ještě balíčky s kartami legend, jež představují jednotlivé scénáře, k těm se však vrátíme později. Ostatní věci pak odpovídají stručnému popisu zmíněnému na začátku – karty, kostky, žetony. A jako příjemný bonus sáčky (dealeráky), ať vám to nelítá v bedně zleva doprava.

Není čas ztrácet čas

Záměrně jsem v předchozí sekci opomenul zmínit pravidla, protože ty jsou zde rozděleny na herní příručku, která slouží jako komplexní souhrn všech vysvětlivek (v případě, že by měl někdo až příliš specifické dotazy)a návod pro rychlou hru, podle něhož absolvujete první scénář. Ten vám v podstatě řekne, jak rozmístit herní plán a pak už vás ihned uvede do děje, přičemž pravidla jsou vám servírována postupně, přesně tak, jak je potřeba v daných situacích. Díky tomu jste schopni se dostat do hry extrémně rychle a přeskočit tak dlouhé studium instrukcí, jež vás čeká u některých jiných deskovek.

Určitě pro vás nebude žádným překvapením, že i zde máte jako hráči několik akcí, které smíte v průběhu svého tahu provést (co by to bylo přece za hru, kde byste nemohli nic dělat). Ty jsou v podstatě rozděleny na dvě skupiny: „placené“ a volné.

Každý hrdina má k dispozici v jednom kole sedm hodin plus až tři přesčasové, jež může využít k pohybu či útoku na nepřítele. Co hodina, to jeden přesun z lokace do lokace či jedno kolo boje.

Mluvíme-li o boji, nutno podotknout, že zde nelze zemřít. Toto výsostné právo patří pouze nestvůrám. Jakožto hráči můžete pouze vyhrát, utéct, anebo dostat šeredně na budku, což vás zdrží a čas v této hře bývá sem tam poněkud drahocenný artikl. Nebudu vám však prozrazovat vše, ať máte alespoň nějaké překvapení.

Všechny ostatní akce máte zdarma, omezené pouze nějakou podmínkou – například při výměně předmětů mezi hráči musíte stát ve stejné oblasti. Pokud chcete obchodovat, je třeba být na políčku kupce atd.

Hurá na draka!

Jak již bylo několikrát zmíněno, jednotlivá dobrodružství se řídí konkrétním scénářem. Celkem máte na výběr z pěti legend (první je úvod), jež na sebe příběhově navazují a i pravidla doporučují postupovat chronologicky. Jelikož si však mezi kapitolami nic nepřenášíte, nic vám nebrání hrát dle vlastního výběru.

Každá legenda se skládá z balíčku karet, které budete v průběhu hry postupně odhalovat. Ty vám poté sdělí, co se v Andoru děje (nejčastěji kde se objeví nové příšery), ale také co je třeba udělat pro vítězství. V případě, že nezvládnete/nestihnete splnit výherní podmínku, jednoduše prohráváte. Stejný osud vás navíc čeká, pokud se do vašeho hradu dostane příliš mnoho nepřátel.

Zde pak přichází krása této hry. Za každou zabitou potvoru získáte zlato nebo vůli a zároveň odhalíte novou kartu scénáře. Čím více tedy budete kosit své protivníky, tím rychleji se dostanete k závěrečnému úkolu, což ovšem může být překvapivě kontraproduktivní, protože na něj například nebudete připravení. Je tedy nutné udržovat situaci vyváženou a k tomu už musíte zapojit hlavu a trochu taktizovat. Dobrodružství jsou navíc postupně čím dál tím obtížnější a vše vrcholí střetnutím s drakem (trochu klišé).

Naopak největší negativum celého Andoru je jeho znovu hratelnost. Jakmile projdete úspěšně konkrétní scénář až do konce, pakliže netrpíte hypomnézií (snížením paměťové výkonnosti), již nemá valný smysl jej hrát znova, protože budete přesně vědět, co vás v něm čeká. Tento fakt je částečně (ale opravdu minimálně) kompenzován možností být originální a vymyslet si vlastní legendu, k čemuž slouží sada prázdných karet. Ale u té stejně budete vědět, na čem jste. S trochou práce si na internetu najdete dobrodružství jiných lidí, zde ovšem není zaručená kvalita.

Suma sumárum

Andor: dobrodružné legendy je pěknou kooperativní hrou, především pro mladší a méně zkušené, kterým může otevřít bránu do světa velkých deskových her. Díky skvěle sepsanému návodu jste navíc schopni začít hrát téměř okamžitě, což jistě uvítají méně trpěliví jedinci.

Herní mechaniky nebudou pro pokročilé hráče kdovíjakým překvapením, ale i přesto vám může hra nabídnout dostatek zábavy, takže rozhodně stojí za to ji alespoň vyzkoušet. Některé situace vás doslova donutí vymýšlet komplikované strategie, abyste docílili úspěchu.

Stinnou stránkou téhle deskovky je bohužel malý počet scénářů. Po jejich absolvování vás nemá již co zaskočit a trochu (pro někoho trochu více) se vytrácí důvod po této hře sáhnout znova. Toto se dá potenciálně řešit rozšířením (těch vyšlo v zahraničí hned několik), ovšem žádné zatím není dostupné v češtině. Nezbývá tedy než doufat, že se jednou objeví třeba i u nás.

Cena hry je velice příznivá a celkově pak odpovídá obsahu, který za ni dostanete. Pokud byste tedy chtěli udělat nějakému mladšímu fandovi fantasy radost, tohle by mohla být ta správná volba. 

Michael Menzel – Andor: dobrodružné legendy

Vydal: Albi

Počet hráčů: 2-4

Doporučený věk: 10+

Doba hry: 60+ min.

Čeština: pravidla ano, materiál ano

Cena: 800 Kč

Reklama

Reklama

V prvé řadě manžel a rodič na plný úvazek. K tomu jako bonus divadelní herec, vášnivý hráč deskovek, čtenář fantasy a nově možná taky recenzent. A celkově člověk, který neustále zkouší něco nového.