Atomový výbuch a následná devastace není nic, co bychom si běžně idealizovali. Ačkoliv je to v oblasti literárního, televizního a herního žánru vděčné téma, vždy to bývá spojeno se zoufalstvím a utrpením. A nový Far Cry nyní ukazuje, že se to dá pojmout i jinak. Když se nad nádhernou krajinou hor Montany vznesly atomové hřiby, znamenalo to kromě zkázy ještě něco jiného. Nový začátek. 

Pojďme se ale na chvíli vrátit k Far Cry 5. Nebývalo tomu zvykem, ale New Dawn navazuje jak příběhově, tak technicky na pátý díl série, který vyšel zhruba před rokem. Díky tomu se bohužel nevyhnu spoilerům, takže kdo ještě nehrál Far Cry 5 – utíkejte to napravit!

V Far CRy 5 jsme mohli potkat vůdce náboženské sekty, Josepha Seeda a jeho rodinu, která držela pod svou nadvládou okres Hope County, ukrytý v nádherném pohoří státu Montana. Hlavní část herního času jsme pak trávili v otevřeném světě, kde jsme postupně osvobozovali jednotlivé lokality a pomáhali obyvatelům Hope County získat své domovy zpět. A aniž bych zabíhal do detailů, celé to nakonec končilo v prachu a ohni. 

A právě sem nás, sedmnáct let po událostech Far Cry 5, přivádí New Dawn. Jako součást ozbrojené kolony, která přijíždí na pomoc obyvatelům Hope County se velice brzo dostanete do problémů.

Mohou za to především dvojčata Mickey a Lou. Ta totiž vedou skupinu nájezdníků, která si nárokuje celou oblast pro sebe. Na rozdíl od předchozího dílu je jejich motivace a činy mnohem jednoznačnější a brutálnější.

Ve zkratce – vy máte něco, co my chceme. Buď nám to dáte po dobrém, nebo po zlém. Nenechte se však zmást tím, jak obě dvojčata vypadají. Za křehkým vzhledem mladých dívek se skrývá drsná povaha, vybroušená problematickým vztahem k otci. 

Jak má série Far Cry ve zvyku, je to navíc všechno trochu vyhnané do extrému. Nájezdníci mají zářivě svítivé motokrosové brnění, své nájezdy oznamují vystřelením barevných světlic a do toho hraje rapová hudba.

Jelikož vaše karavana, se kterou jste původně cestovali, skončí na dně kaňonu, musíte vzít za vděk pohostinnosti obyvatel Hope County, kteří vás přijmou mezi sebe. Samozřejmě naopak očekávají pomoc od vás.

Celý vývoj v kampani probíhá tak, že buď obsazujete stanoviště, osvobozujete vedlejší postavy, přepadáváte cisterny s lihem a nebo plníte vedlejší, či hlavní mise. Za veškerý postup a vyrabované lokace získáváte součástky, kusy kovu apod., za který lze následně stavět zbraně, auta, lodě a další pomůcky.

Crafting jako takový není nijak komplikovaný a popravdě jsem se nikdy nepřistihl, že bych úmyslně hledal suroviny na postavení té či oné zbraně. Spíše jsem vždy jednou za čas prozkoumal, co nového si postavím, ale váš herní postup na tom nijak extra nezávisí a základní věci si vyrobíte bez jakýchkoli problémů. Napomáhá tomu i relativně malá variabilita surovin, takže nečekejte žádné složité recepty a návody.

Pokud se někomu opravdu nechce sbírat suroviny, nabízí mu Ubisoft možnost mikrotransakcí, neboli možnost za reálné peníze nakoupit herní měnu a tu pak vyměnit za herní předměty. 

Abyste měli ve zpustošeném Hope County alespoň nějaký domov, připojíte se hned ze začátku do osady Prosperity. V té najdete místa pro specialisty z každého oboru – garáž, ošetřovnu, heliport, kartografii – na co si jen vzpomenete.

Každé z těchto míst můžete postupně vylepšovat za „osvobozený“ líh. Vylepšený ponk vám umožní vyrábět lepší zbraně, v garáži můžete stavět lepší vozidla a tak dále, asi je vám ten princip jasný. Po určitém počtu vylepšení osady, můžete nakonec vylepšit i osadu jako takovou a díky tomu se opět dostat více do hledáčku nájezdníků a posunout se v příběhu.

V tom vám pomáhají i pomocníci, které můžete přibrat do týmu. Někdy se jedná o staré známé, jako například pastor Jerome, někdy o nové nebo alespoň staronové, například o dceru Nicka a Kim Rye, které známe z pátého dílu. Každý z pomocníků má pak své specializace, které se odemykají spolu s tím, jak postupujete dál příběhem.

Nechybí opět ani zvířecí kamarádi, tentokrát v podobě psa nebo divokého kance. Menší změny se dostalo tzv. skrýším prepperů, ze kterých se po atomovém výbuchu stala úložiště vzácných surovin a abyste se k nim dostali, musíte vyřešit jednoduché puzzle úkoly. 

Co si zaslouží velkou pochvalu, je prostředí. Jak jsem již psal dříve, New Dawn je v podstatě spin-off a odehrává se na stejném místě jako Far Cry 5. To však neznamená, že by musela stejná mapa nudit. Právě naopak.

Ubisoft pojal post apokalyptické prostředí hodně „nefalloutovsky“ a všude tu najdete růžově rozkvetlé lesy, azurově modré řeky a faunu, která sice prošla očividnou mutací, ale ta jí jen přidala na kráse.

Počítejte s tím, že se často během cestování na mapě zastavíte a budete se jen kochat. Líbí se mi, že zde nevidíme to klasické pochmurné postapo, ale spíše punkového barevného Mad Maxe.

Pokud se vrátím k té fauně – opět, lov zvěře není nic, co bychom dříve neviděli, ale trochu zábavy tomu dodává právě vliv mutace. Přeci jen je větší zábava lovit napumpovaného a téměř nesmrtelného bizona se zářícím břichem, než obyčejného medvěda. Díky tomu všemu, se tak povedlo zpracovat stejnou mapu do nového prostředí a vdechnout do Hope County nový život. Snad ani není potřeba dodávat, že tomu všemu napomáhá nádherná grafika.

Celý svět působí živě a aktivně. Často potkáte na cestách nájezdníky, obchodníky, lovce, civilisty a další, což by ještě nemuselo být ničím převratné. Rozdíl dělá hlavně to, v jakých situacích je potkáváte. Jednak kolem vás projíždějí cisterny lihem, o který bojujete, kamiony s vězni, které můžete osvobodit, ale také potkáte nájezdníky uprostřed souboje s jaguárem, do toho se připojí parta civilistů a navíc poblíž spadne bedna s vybavením, pro kterou si jede další parta nájezdníků.

A vy se místo poklidné cesty za misí, ocitáte uprostřed vřavy, ze které možná odjedete s cisternou lihu nebo skončíte s jaguárem na zádech. Celé to funguje naprosto přirozeně a vtáhne vás to okamžitě do herního světa. 

Jak je vidno z dosavadního popisu, obsahu je ve Far Cry New Dawn hodně. Celé je to navíc zabalené do krásné grafiky. Chybí tomu něco? Malé výtky mám. Jednak to je v základu pořád to samé. Pro někoho ideál, pro někoho možná nuda. Jednak je tu hodně příběhových nitek navazujících na předchozí díl.

Důvodem, proč je mé hodnocení nakonec velice pozitivní, je hlavně zábavné a barevné zpracování postapo světa, a právě kvalitní příběh. Abyste mohli New Dawn plně docenit, je určitě lepší si předtím zahrát Far Cry 5. Nestojí to sice tak, že byste byli úplně ztracení, ale přijdete o spoustu souvislostí. Ale i v případě, že se na New Dawn dívám jako na samostatnou hru, ve mě převažují pozitivní pocity.

Není to revoluce, ale jsou využité základy toho, co již dobře fungovalo. Uvidíme jak New Dawn obstojí v souboji s dalšími postapo kousky tohoto roku – Metro: Exodus a Rage 2. 

Vývojáři: Ubisoft Montreal

Platformy: PC, PS4, Xbox

Doporučený věk: 17+

Délka hraní: hlavní příběh – 18 hodin