V blízké budoucnosti lidstvo nepřestalo se sebevražednou snahou o likvidaci planety Země, svého domova. Díky znečišťování ovzduší, kácení zalesněných ploch, rostoucí průmyslové výrobě a hlavně populačnímu nárůstu lidstva samotného pokračuje globální oteplování.
Díky vzrůstající teplotě dochází k tání permafrostu, věčně zmrzlé půdy, která neroztávala ani při běžných letních teplotách. A z roztáté půdy se uvolnila zkáza lidstva. Milióny let starý virus, který vědci pojmenovali Pandora virus.
Záhy po svém znovuzrození Pandora virus infikoval mořské živočichy a z moří a oceán se začali vynořovat tvorové jak z příběhů H. P. Lovecrafta – příšerná monstra připomínající kraby, langusty a humry. A co hůře, někteří byli i lidskými mutanty. Protože záhy začali mizet i lidé…
A jako poslední hřebík do příslovečné rakve se po zemském povrchu začala rozpínat hustá mlha, kterou nedokázal rozfoukat žádný vítr. Cokoliv živého, co záhadná mlha pohltila, už nevyvázlo.
Lidstvo se ocitlo na prahu zápasu o svou existenci. Z zaprášené hloubky historie je znovu aktivována tajná organizace jménem Phoenix Point. Jejím jediným posláním je ochrana lidstva, bez ohledu na zájmy jednotlivých států, jejich náboženství, rasu či cokoliv jiného.
Jenže, když oživíte něco, co hodně dlouho spočívá v temnotách zapomnění, může se vám také stát, že už toho moc nedostanete. A přesně tak se stalo i s Phoenix Pointem. Z kdysi mocné organizace zůstaly trosky, jedna polorozpadlá základna, pár nezkušených vojáků a vybavení, které byste snad lepší pořídili na Wishi. Bez slevy.
A vy, jako hráč, se ocitáte v roli vůdce Phoenix Pointu, vaše tempo bude muset být vražedné, jelikož Pandora virus a vašimi protivníky budou v podstatě všichni kolem, mutanti, mlha i přeživší lidé. Tak hodně štěstí.
Kosti jsou vrženy
Hru Phoenix point ovládáte ze tří rozdílných perspektiv. První z nich je globální pohled na planetu. Zde vidíte svou počáteční základnu, útočiště přeživších lidí, sklady zásob, okupovaná území nepřátel – jejich výpady a útoky. Ovládáte zde i své výsadky do jednotlivých oblastí skrze výsadkové letoun a jeho trasu.
Druhou perspektivou je řízení samotné základny. Budujete nové prostory, cvičíte vojáky – vyzbrojujete je, vystrojujete je, stavíte dílny, generátory pro dodávky energie a spoustu dalšího. Tahle část je i strategická, vidíte objemy zdrojů, plánujete pro své vědce co mají vynalézat, pro inženýry co mají postavit nebo vyrobit.
Třetí perspektivou je boj samotný.
Akce, boj a umírání
Phoenix Point je v akční části 3D tahovou strategií. Váš výsadek je umístěný na místo, kam jste se svým letounem mířili (aktivita mutantů, odpor renegátů apod.) a vy s nimi můžete okamžitě operovat. První míse jsou pro vaše vojáky zkušební, jak pro ně, tak i pro vás jako hráče.
Vizuál je celkem povedený, budovy jsou správně rozbořené a opuštěné, všude haldy odpadu, barelů, krabic, opuštěných ulic, zaparkovaných aut.
Každý člen vašeho týmu má určité množství akčních bodů (v závislosti na schopnostech a úrovni vojáka) a vy s nimi můžete nakládat na jednotlivé aktivity – pohyb, skrčení, střelba od boku, mířená střelba, hod granátem, léčba medkitem, omráčení a spoustu dalších činností, které se budou do budoucna odvíjet od specializace jednotlivých členů vašeho týmu.
V principu se opatrně pohybujete oblastí výskytu, snažíte se krýt za překážkami, držet odstřelovačům volné zorné pole, těžkooděnci s jetpackem skákat po střechách domů, ale vždy se podvědomě snažíte ušetřit bod na rychlý výstřel při akci protivníka. Jakmile totiž vyčerpáte body akce všech svých dostupných hráčů (neznamená všech vašich), hraje protivník. A jedna z akcí je reakční střelba na pohyb nepřítele v zorném poli i v jeho tahu. Ale pozor, podobné schopnosti mají i mutanti.
Druhou stranu zastupuje různorodá směska mutantů, která je doplněna o lidské renegáty, kteří se snaží v anarchii ovládnout svůj kousek země a urvat si pro sebe co jen mohou. Z monster zmíním hlavně dvě, která mě zaujala nejvíce.
Prvním jsou jakýsi výbušní červi, kteří se znenadání vynoří zpoza rohu a míří k vašim jednotkám. Nejsou příliš silní, zneškodní je jeden výstřel z pušky. Problém je, když jste si na výsadkovou loď nabrali zelenáče, kteří by mohli v přesnosti střelby soutěžit s neslavně proslulými stormtroopery ze Star Wars.
A tím druhým monstrem jsou sirény. Monstra, která ovládnou vaše vojáky a dříve, než se nadějete je obrátí proti zbytku vašeho mužstva. No a zkuste si tyhle potvory lovit živé, když dostanete za úkol je uspat a přivézt jako zajatce.
Obtížnost hry je vzrůstající. Po nějaké době se vám vyvine reflex preventivního ukládání hry a dost často budete nahrávat. Někdy kvůli vlastní chybě, jindy kvůli bugu ve hře. Protože vaši vojáci budou docela často umírat.
Nejdřív, pokud jste správní pragmatici, to řešit nebudete, protože jde o nevycvičené krmivo pro mutanty, ale jak se začnou zlepšovat, vycvičíte si je, nakrmíte, ošatíte..no pak vás každá ztráta bude mrzet.
Strategie a technologie
V boji se většinou budete pohybovat se svými vojáky ve skupině. Nepřátelé se totiž zjevují na mapě trochu nelogicky. Takže se mohou objevit bez souvislosti s jinou nepřátelskou jednotkou nebo logikou věcí. A je rozhodně lepší, když máte jednoho průzkumníka s vyčerpanými body aktivity pohybem po mapě, kterému kryje záda odstřelovač než opuštěného chudáka, kterého si krabí mutant dá snadno k snídaní.
Brzy se naučíte, kdo z vašich lidé má tahat lékárničky, kdo bude průzkumník s omračovačem, komu dáte záložní zbraň a komu granáty. A nesmíte zapomenout na náboje. Každý typ zbraně má svou munici a tu vaši lidé poctivě tahají v boji na zádech. Není moc vtipné napoprvé poslat jednotku do akce, po zuby ozbrojenou a bez munice No, vlastně je. Pro ty v mlze…
Zajímavým prvkem v boji je manuální střelba. Většinou používáte automatický mód, zaplatíte bodem akce, kliknete zaměřovačem na emzáka a střílíte. A modlíte se, že trefíte.
Lze ale před vykonáním akce přepnout na manuální mód. Následně se vám přiblíží postava mutanta a vy můžete střílet na jednotlivé část jeho těla. Hruď, hlavu, ruce, nohy, krk. Samozřejmě s patřičným poškozením. Takové ustřelené klepeto už moc k útoku nepoužije. A nebo zbraň zničenou přesně mířeným výstřelem.
Do boje si můžete vozit i dálkově ovládaná vozidla/roboty. Ty jsou velmi účinné pro prozkoumávání terénu, stahování nepřátelské střelby na sebe a svůj pancíř, ale jsou vybavené i docela masivními zbraněmi, které mohou protivníkovi docela zatopit.
A plusem je, že stěny domů, okna, různé překážky jdou zničit, rozstřílet, vyhodit do vzduchu. Z hořících aut se stanou nepoužitelné vraky apod.
Diplomacie až na (ne)posledním místě
Jak už to tak bývá, i v postapo světě se lidstvo nepoučí. Nespojí se a netáhne za jeden provaz. Takže krom mutantů, mlhy a renegátů se musíte nějak vypořádat i s tím, že po nezamlžených a neokupovaných zbytcích planety se pohybují tři velmi odlišné politické frakce.
Když budete chytří, uzavřete pokrevní bratrství s jednou z frakcí a díky tomu se dostanete k hodně unikátním zbraním a technologiím. No a se zbylými dvěma frakcemi budete něco jako neškodní sousedé? No, asi ne.
Tři frakce se od sebe velmi odlišují. První z nich se nazývá New Jericho a je to v podstatě militantní diktatura, jakou znáte z knih a filmů. Jejim cílem není nic jiného než totální anihilace nepřátel. Jejich vojáci mají robotické paže a automatické střílny.
Druhou je Synedrion, něco jako výsledek přímé demokracie v praxi, hlasují i o nákupu toaletního papíru. A navíc mají něco jako ninja zabijáky se schopností neviditelnosti. A poslední frakce se jmenuje A Disciples of Anu. To jsou v podstatě náboženští šílenci, kteří v přítmí sklepů experimentují s mutacemi. Jejich kněží mohou docela dost posílit vaše vojáky nebo naopak oslabit nepřátelské jednotky.
X-COM po X-COMU?
Za Phoenix Pointem stojí Julian Gollop, což je jméno známé všem fandům X-COMU. Ano, té slavné strategické série, která je v podstatě tím, čím je Phoenix Point a lze tak snadno Phoenix Point nazvat následovníkem svého slavnějšího bratříčka. V podstatě je to jako když vedle sebe postavíte dvě stejná auta, ale jedno v plné výbavě a druhé v tak nějak lepším základu. Ten druhý je Phoenix Point.
Pokud jste hráli X-COM, byli jste jeho fandové, tak se u Phoenix Pointu zorientujete během minut. Vizuál je podobný, ale horší. Ovládání je skoro totožné. Layout levelů typově podobný. Ale celé je to o trošku horší než X-COM a nejen proto, že X-COM byl první.
Závěrem
Pokud jste fandové temnějších tahových strategií, rádi bráníte Zemi před nájezdníky z vesmíru a máte rádi sci-fi, tak Phoenix Point vás bude sakra bavit. Tak moc, že přehlédnete i některé chybky.
Občas se vám stane, že váš voják se zasekne v neviditelné mezeře a už se z ní nehne. Občas zahlédnete kus zdi, tak nějak trochu levitovat nad zemí. Občas skrze nějakou překážku přiletí střela, které by skrze ní proletět neměla.
Asi taky překousnete celkem tuctovou, ne nutně špatnou grafiku, mizejíci hudbu a vysloveně retro ošklivé loadovací obrazovky – a ano, docela dlouhý loading.
Phoenix Point je rozhodně důstojným nástupcem X-COMU. Tedy do doby, než se objeví další díl X-COMU.
Phoenix Point
Vývojář: Snapshot Games
Návrhář: Julian Gollop
Vydavatel: Snapshot Games
Platformy: PlayStation 4, Microsoft Windows, macOS, Google Stadia, Xbox One, Mac OS