Cyberpunk 2077: Phantom Liberty
Zdroj: CD Projekt Red

Rozšíření pro veleúspěšnou hru Cyberpunk 2077 s podtitulem Phantom Liberty na sebe bere nečekaný hábit špionážního thrilleru.

CD Projekt Red je studio, které se do podvědomí fanoušků zapsalo již prvním Zaklínačem, avšak své největší slávy dosáhlo až s třetím dílem této fantastické ságy a s následnými přídavky, které patří mezi vůbec to nejlepší, co na poli DLC můžeme najít.

To, co tohle studio dokázalo, se povedlo jen málo komu. Proto se není čemu divit, že při oznámení nové značky Cyberpunk 2077 se strhla lavina očekávání.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty
Zdroj: CD Projekt Red

Ale, že dělat desítku let Zaklínače a pak přesedlat na futuristické akční RPG plné honiček a střelby, je něco trošku odlišného, asi už v CD Projekt Red vědí. Tím rozhodně nechci říct, že fantasy akční RPG by bylo jednoduší na tvorbu, to ani zdaleka, ale každý žánr vyžaduje odlišný přístup. I co se týče techniky.

Právě technika je něco, co málem hře Cyberpunk 2077 zlomilo vaz. Asi není potřeba moc zabředávat do problémů, které hra při svém vydání měla a jak vývojáři tvrdě pracovali dnem i nocí, aby hru dostali do skutečně hratelné verze.

Osobně jsem Cyberpunk 2077 také po prvních pár hodinách odložil k ledu a čekal, než se dostane všem opravám, jelikož jsem věřil v kvalitu vývojářů a studia a byla to pro mě jen otázka času.

I když je Cyberpunk 2077 ve velmi dobré kondici už nějaký ten pátek, což napovídá i hodnocení od hráčů, které je za posledních pár měsíců jen kladné, tak přes jiné tituly jsem se ke hře nedostal dříve, než s vydáním verze 2.0, která je předvojem rozšíření Phantom Liberty.

Jediným a posledním obřím rozšířením pro původní hru. Následně se vývojáři odeberou pracovat na pokračování, a i na nových hrách ze světa Zaklínače.

Je až nečekané, kolik vylepšení, úprav, nových mechanismů a funkcí si vývojáři připravili pro pouhý patch, který je zdarma pro všechny majitele základní hry a všechno neschovali do placeného přídavku Phantom Liberty.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty
Zdroj: CD Projekt Red

Jako takové navnadění to ale funguje opravdu na výbornou. Pojďme se tedy podívat na zoubek samotnému rozšíření a následně si zhodnoťme i to, co všechno přinesla nová verze základní hry.

Špionážní akce v Cyberpunku

Ještě než se pustíte do Phantom Liberty, je dobré vědět jednu, dvě základní věci. Kromě nákupu rozšíření je potřeba mít i něco málo odehráno, přibližně deset až patnáct hodin.

Přesněji mít hotovou část ve čtvrti Pacifica, jelikož nový distrikt Dogtown na tuto část Night City přímo navazuje. Hlavně i příběhově je potřeba mít již postavu V u sebe a mít alespoň malinko otevřené oči a vědět, kdo a jak tahá ve městě za nitky.

Nicméně pokud patříte k hráčům, kteří již mají hru odehranou, tak nemusíte začínat znova, ale jen se vrátíte ke své starší uložené pozici. Pro ty, kteří nechtějí začínat znova a svojí uloženou pozici již smazali je tady třetí možnost, a to rovnou skočit do Phantom Liberty, ale tuhle variantu bych volil pouze pokud chcete zahrát čistě jen přídavek.

Příběh je opět parádní a nikterak nezaostává za základní hrou. Oproti ní se však vydává maličko jiným směrem. Působí totiž jako díl z nové Bondovky, akorát ve vzdálené alternativní budoucnosti.

Vše začíná telefonátem neznámé volající, která se však záhy představí jako hackerka Songbird. S naším hrdinou, či hrdinkou se dokáže spojit díky čipu, který máme v Night City jen my, proto jsme příjemci hovoru.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty
Zdroj: CD Projekt Red

Žádost je dost urgentní. Songbird nám volá totiž z uneseného letadla Space Force One prezidentky NUSA. Letadlo nečekaně míří k Night City a je dosti pravděpodobné, že se stane něco neočekávaného. Následně se spustí efektní filmeček, jak je prezidentské letadlo sestřeleno nad městem raketami kriminálního bosse Kurta Hansena a zřítí se do čtvrti Dogtown.

Tím započne záchranná mise a musíme se dostat k havarovanému letadlu a zachránit prezidentku NUSA dříve, než se k nim dostanou pohůnci Kurta Hansena. Takto to působí na jeden rychlý úkol, ale tohle je hutné akční RPG a podobně jako Zaklínač, nebo i základní hra, není nic černé nebo jen bílé. Vývojáři opět ukázali, že jsou mistři šedé zóny. Žádná cesta není dobrá a žádná není špatná, jako sám život.

Oproti původní hře je Phantom Liberty více lineárním zážitkem a hra vede nuceně za ruku, což není špatná změna, díky tomu vše rychleji odsýpá, a ačkoliv možností, jak něco změnit není mnoho, tak ve finále to funguje velmi dobře.

Vše působí jako skvělý hraný film, kolikrát je potřeba se někam dostat, či se vetřít na VIP večírek. K tomu je potřeba vše pořádně naplánovat a udělat si před misí řádný brífink. Jak postupovat příběhem je tedy striktně dané, ale variace, jak co provést, je opětovně na svobodné vůli hráčů.

Vše není jen o příběhu

Kromě hutného příběhu, který zabere přibližně dvacet hodin, je k dispozici celá nová čtvrť a ta není žádný drobek. Kromě nových obchodníků a vybavení jsou zde i zajímavé vedlejší mise a aktivity.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty
Zdroj: CD Projekt Red

Mezi ně patří třeba krádež vybraných vozidel, což je relativně lukrativní business. Také jsou zde jakési airdropy, tedy shozené zásoby s vybavením označené světlicí. A kdo by nechtěl ve městě prolezlém kriminalitou nějaké vybavení navíc, takže se probojovat k takovýmto zásobám rozhodně není jednoduchou záležitostí.

K tomu všemu hráči budou mít k dispozici také nové schopnosti, jako je třeba možnost odrážet kulky katanou nebo dovednost vidět slabá místa nepřátel. Vlastně na hráče čeká celý nový strom dovedností, který je takovou nadstavbou základních možností. Kdo by nechtěl další možnosti ve využívání cyberware?

Vše samozřejmě není dokonalé, sice se neopakuje černý scénář jako při vydání hry, ale bez chybiček to také úplně není. Ve hře opět narazíme na nejrůznější chyby a glitche. Nicméně, vzhledem k celkové velikosti hry, se dají tyto menší chybky odpustit a pochopit. Prostě vše uhlídat nelze a vyladění tak velké hry by sebralo velké množství času a finančních prostředků, které raději tým investuje do nových projektů a hráči asi také nebudou proti.

Phantom Liberty by nicméně obstála i jako samostatná hra, a i tak by to byla jedna z nejlepších her letošního roku. Skvělý příběh, parádní nové prostředí plné aktivit a míst k průzkumu, nové schopnosti, které obzvláštňují hratelnost a opět fenomenální herecké obsazení, které zde funguje na jedničku.

Na závěr ještě vypíchnu několik vylepšení, které nabídl update 2.0. První výraznou změnou je přepracovaný systém perků. Nový systém není nikterak revoluční, ale vypadá o něco lepé, a hlavně dodává efektivnější kombinace.  Velkou novinkou jsou honičky aut a možnost z nich střílet, ať už z kabiny nebo pomocí zbraní, které lze namontovat na vozidla.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty
Zdroj: CD Projekt Red

Celkový systém honiček s policií jsou také výrazně lepší a zde vývojáři vzali inspiraci u velikána této činnosti, kterou je samozřejmě hra GTA. Postupně se zvyšuje agresivita a síla policejních složek, což je něco po čem hráči žadonili již v době vydání hry.

Další vylepšení už jen bodově, a i tak se jedná o výběr těch nejzajímavějších změn:

  • Policie vás bude pronásledovat, když spácháte trestný čin, ať už pěšky, nebo ve vozidle.
  • Typy jednotek, které vás pronásledují, a jejich chování budou záviset na vaší úrovni hledanosti NCPD. Tyto honičky mohou zahrnovat různá vozidla NCPD, silniční zátarasy a MaxTac s AV.
  • NCPD bude nyní přítomna ve světě a bude aktivně hlídkovat v ulicích Nočního města. Policisté pracující na místech činu se nyní budou také zapojovat do pronásledování.
  • Prostřednictvím vysílačky nyní uslyšíte rozhovory NCPD.
  • Boj zblízka je možný na motocyklech.
  • Pneumatiky vozidel lze nyní prostřelit nebo proříznout.
  • V dané čtvrti se nyní můžete setkat s umělou inteligencí řízenými a náhodnými honičkami mezi různými frakcemi.
  • Vylepšení bojové umělé inteligence
  • Různá vylepšení AI nepřátelských netrunnerů.
  • Vylepšeny reakce NPC na granáty a jejich používání.
  • Vylepšená reakční doba NPC při obklíčení.
  • Rychlejší detekce nepřátel při chůzi nebo sprintu.
  • Nepřátelé, kteří neslyší zbraň s tlumičem, ale zaznamenají dopad kulky, nyní správně prozkoumají zdroj výstřelu.
  • Provedeno vylepšení scénářů, kdy se skupina NPC může připojit k jiné skupině v boji proti vám.
  • Vyváženo poškození a doba nahrávání. Změněny účinky některých quickhacků.
  • Zdravotní předměty a granáty mají nyní omezený počet nábojů, které se po použití časem dobijí.
  • Výdrž se již nevyčerpává mimo boj při akcích, jako je sprint, klouzání a skákání. Výdrž se vyčerpává při střelbě ze zbraní na dálku nebo při útoku zbraněmi na blízko. Výdrž se liší podle zbraně.
  • Vylepšena funkce asistenta míření.
  • Změna vyvážení soubojů s hlavními bossy v základní hře.
  • Zavedena penetrace brnění u hlavních bossů základní hry.
  • Odstraněna ochrana civilistů před zabitím na jeden zásah.
  • Odstraněna možnost resetovat všechny výhody najednou. Místo toho je nyní možné zdarma obnovit každý Perk zvlášť.
  • Zbroj je nyní poskytována především kybernetickým softwarem. V důsledku toho je účel oblečení převážně kosmetický. Oblečení již nemá sloty pro mody a pouze některé předměty poskytují bonusy.
  • Počet kybernetických implantátů, které vaše tělo zvládne, je nyní určen kapacitou kybernetického softwaru.
  • Kybernetické implantáty jsou nyní naladěny na konkrétní atributy – čím vyšší je atribut, tím silnější je bonus ke statistikám.
  • Některé sloty pro kybernetický software lze odemknout získáním specifických perků.
  • Přidáno několik nových druhů kybernetického softwaru.
  • Přidán vedlejší úkol představující nový systém cyberware pro hráče, kteří si v aktualizaci 2.0 načtou starší save.
  • Přidány kouřové granáty.
  • Přidána nová zbraň pro boj zblízka Finishers.
  • Ve hře nyní najdete termální katanu.
  • Odstraněn slot pro tlumič z revolverů.
  • Odstraněn slot pro zaměřovač z lehkých kulometů.
  • Vozidla NPC nyní mohou přepínat jízdní pruhy, aby se vyhnula překážkám.
  • Chodci se nyní budou snažit nenarazit do jedoucích vozidel.
  • Řidiči NPC se vám nyní lépe vyhýbají, když jdete pěšky.
  • Vylepšeno brzdění, zrychlení a odpružení vozidel v provozu.
  • Některé NPC nyní mohou reagovat agresivně, když unesete jejich vozidlo.
  • Různá vylepšení hustoty provozu v závislosti na denní a noční době, což vede k realističtějšímu chování dopravy.
  • Jízda s NPC související s plněním úkolů ve vašem vozidle již neznemožňuje provoz v obsazeném jízdním pruhu, což vede k pocitu rušnějšího města.
  • Všechny NPC nyní odpovídají vaší úrovni. Obtížnost nepřátel již nezávisí na tom, v jaké oblasti Nočního města se nacházíte.
  • Nepřátelé budou mít různé úrovně obtížnosti v závislosti na frakci, ke které patří.
  • Některé archetypy NPC budou mít nízké, střední nebo vysoké brnění.
  • Všechny odolnosti pro běžné NPC byly odstraněny.
  • Vyvážená herní obtížnost pro zvýšení náročnosti na vyšších obtížnostech.
  • Přidání nových rádiových stanic

Sečteno a podtrženo společně rozšíření Phantom Liberty a update 2.0 dělá z již tak skvělé hry Cyberpunk 2077 mistrovský kousek, který se rozhodně zapíše do dějin videoher.

Hra již nemá tolik chyb jako open-world hry od Bethesdy a nabízí stále nové a neotřelé mechanismy, které v jiné hře nenajdeme.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty
Zdroj: CD Projekt Red

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

Vývojář: CD Projekt Red

Vydavatel: CD Projekt

Platformy: PC, PlayStation 5, Xbox Series

Žánr: akční RPG, first person akce

Lokalizace: české titulky

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
93 %
Matěj Pejsar
Milovník veškeré možné zábavy, ale hlavně her, filmů, seriálů a knížek. Preferuje singleplayerové hraní, a když mulitiplayer, tak s bandou přátel než s partou neznámých. Nejoblíbenější žánr je fantasy, nebo sci-fi RPG. Ze sportu dává přednost honění za kulatým nesmyslem, takže fotbalu.
phantom-liberty-update-2-0-a-skvele-dlc-delaji-z-cyberpunk-2077-opet-hru-roku+ všechna vylepšení a změny týkající se updatu 2.0 + parádní příběh a herecké obsazení + nová čtvrť + nové vedlejší aktivity + Idris Elba - hra se stále nezbavil glitchů a nejrůznějších chyb - žádné možnosti voleb až do finále - umělá inteligence má stále svoje mezery