Pro každého se tu něco najde: Výborný soundtrack pro milovníky hudby, stylové grafické zpracování pro fanoušky sci-fi, jednoduchý princip pro hráče – začátečníky, ale i náročné výzvy pro ty nejakčnější. Nechte se vtáhnout do virtuální reality hry Beat Saber.

Mnozí si jistě vzpomenete na éru, kdy byly hitem hudební hry. Některým se dokonce práší doma na starý dancepad. Ale jsou tyto časy skutečně pryč? Beat Saber nám dokazuje, že tomu tak není.

Síla v jednoduchosti

Jak se vlastně Beat Saber hraje?

  • Vezměte do každé ruky jeden meč (červený do levé, modrý do pravé).
  • Sledujte kostky přijíždějící v rytmu hudby.
  • Každou rozsekněte ve směru šipky mečem odpovídající barvy.

Gratuluji milí čtenáři, právě jste absolvovali základní tutoriál. Gratuluji.

Beat Saber spoléhá především na jednoduchost a dost se mu to vyplácí. Díky tomu je ideální hrou pro všechny, kteří se s virtuální realitou jako takovou teprve seznamují. Není  divu, že na většině akcí s VR stánkem uvidíte právě Beat Saber. V náročnějších kolech přibývají další prvky, ale nic nelogického. Minu nerozsekáváte a stěně se vyhýbáte. Dál se už jen zvyšuje obtížnost a množství kostek.

Nováčci určitě ocení nízkou náročnost na “na žaludek”. Hra simuluje prostředí, ve kterém jen tak stojíte, takže se nemusíte bát propadů, náhlých posunů nebo nedej bože točení hlavou dolů. Další z důvodů proč své první kroky ve virtuální realitě vést právě do hry Beat Saber.

Vypadá to jako Star Wars, ale není to Star Wars

Po grafické stránce sází Beat Saber na futuristický neon. A to platí i samotných zbraních. Mnohým jistě hned přijde na mysl lightsaber ze Star Wars. Nejste daleko od pravdy. Sami autoři chtěli vytvořit zbraně, u kterých nebude nepřirozené, že se při přesekávání kostek ani nezpomalí. Jen krátké zavibrování ovladače a kostka je vejpůl.

Zajímavost: Starší verze hry skutečně obsahovala meče silně připomínající lightsaber, ale vývojáři je vyměnili za nový design. Důvodem byla touha po vlastních ikonických zbraních nahrazujících pouhou kopii něčeho už existujícího.

Celá hra se odehrává na černé plošině uprostřed nekonečna. Okolo sebe vidíte jen světla, zvláštní sloupy, tvary reagující na hudbu a vše dokreslující mlžný opar. Nezní to nic moc, ale i tady se vyplatila jednoduchost. Praktický detail jsou dvě neonové stopy uprostřed plošiny pro kontrolu pozice hráče. Pokud si tedy nejste jistí kde stát, stačí se podívat na zem a máte jasno.

V budoucí verzi developeři slíbili mimo jiné možnost výběru zbraní a barev. Doteď tyto změny byly možné pouze pomocí modů.

Hraním ku zdraví? No, skoro…

Celá myšlenka virtuální reality je mimo jiné vnést trochu pohybu do života hráčů po celém světě a Beat Saber je toho ukázkovým příkladem. V lehčích kolech sice jen tak občas mávnete rukou, ale s přibývající náročností přechází hraní v plnohodnotné cvičení a líné odpoledne v hodinu aerobiku. Je tu však jedno velké ALE!

Hra je vhodná nejen do room scale herních místností, ale podporuje i standing hráče s nedostatkem prostoru. Háček je v tom, že nemají šanci si hru tolik vychutnat, protože každé rozmáchnutí může dopadnout rozbitým ovladačem nebo naraženými prsty. VR systém vás sice upozorní na hranici reálného herního prostoru, ale zkuste se zastavit v půlce prudkého pohybu. Dobrou zprávou zůstává fakt, že na hru nepotřebujete 360 tracking, takže vám budou bohatě stačit snímače pouze před vámi.

Co chybí, to si doděláme

V základní verzi hry máte na výběr celkem třináct originálních písniček. Pro počáteční seznámení se hrou to bohatě stačí. Ale čím déle budete hrát, tím víc písniček budete chtít. Naštěstí nám přispěchala na pomoc fanouškovská komunita a její tvořivost.

Na internetu jsou volně dostupné mody včetně otevřené knihovny, kam každou chvíli přibývají nové songy. O nový obsah tak není nouze. Navíc vznikl další mod, který k neoficiálním songům zajišťuje celosvětové bodové žebříčky. Praktická vychytávka podporující soutěživost.

Zajímavost dne: Věděli jste, že vznikl level z kompletního soundtracku k filmu Shrek. Ano, opravdu je to zhruba hodinu a půl dlouhé kolo.

Streamery může potěšit mod simulující pohled třetí osoby, takže diváci nemusí sledovat rozkývaný obraz přenesený přímo z brýlí.

Obecně je modifikací celá řada. Sami autoři hry je plně podporují a z řady z nich chtějí udělat oficiální součást hry. Beat Saber má zatím status Early Access. To znamená, že se stále můžeme těšit na řadu změn. Je hezké, když developeři a hráči ruku v ruce společně dotahují hru k dokonalosti.

Není sek jako sek

Po pár hrách vás určitě napadne jednoduchá otázka. Jak je možné, že každá rozseknutá kostka přidá jiný počet bodů? Odpověď je jednoduchá. Hra hodnotí nejen jestli jste kostku rozsekli, ale i jak přesně se vám to povedlo.

Pro soutěživé hráče tu máme scoring systém shrnutý do několika jednoduchých bodů:

  • Hodnotí se úhel – nezáleží na síle nebo rychlosti švihu ani na přesnosti seku do rytmu
  • Úhel seku před kontaktem s kostkou alespoň 90° = 70 bodů
  • Pokračování seku po kontaktu s kostkou alespoň 60° = 30 bodů
  • Rozseknutí kostky co nejblíž jejímu středu = 10 bodů
  • Švih seku nemusí být dokonale rovný – bodovací systém má zabudovanou toleranci

Za jednu kostku můžete získat maximálně 110 bodů. Pokud ale sek nebyl perfektní, hra vám odečte tolik bodů o jakou část jste sek nedotáhli.

Zábava na míru – I bez modů!

Beat Saber v mnoha ohledech vychází hráčům vstříc. Je jedno jak jste vysocí, nebo jestli třeba jste leváci. Herní nastavení počítá se vším. Dokonce zde najdete i tlačítko pro přeměření hráče. Velice praktické v momentech, kdy si headset střídá několik lidí mezi sebou.

Kromě nastavení samotné hry a hráče se určitě bude hodit i nastavení gameplaye. Je na vás nějaké kolo moc těžké? Vypněte si přikázaný směr seku nebo odstraňte z kola všechny stěny. Chcete kolo naopak o něco náročnější? Tak co kdyby šipky na kostkách kus před vámi mizely? Nebo je libo okamžitý Game Over při jediné chybičce? To jsou pak úplně jiné výzvy. Samozřejmostí je možnost zpomalit nebo zrychlit tempo.

Hra pro každý počítač

Fakt, že jste recenzi dočetli až sem vypovídá o tom, že o Beat Saberu pravděpodobně uvažujete. Nastává otázka techniky. Zvládne to počítač? Bude potřeba upgrade grafiky? Záleží na úrovni detailu.

Při nejnáročnějším nastavení se spousta počítačů zapotí. Hra obsahuje řadu ploch se zrcadlením, mlhu,kutálející se části rozseknutých kostek a to všechno ve VR. Navíc musí PC udržet rozumné FPS pro komfort hráče. Rozhodně nic jednoduchého na výpočet.

A opačný extrém? Samozřejmě nám ubude spousta vizuální krásy, ale hra pak poběží i na strojích, které ani nejsou VR ready. Věřte nebo ne, ale Beat Saber běžel plynule s minimem detailů i na GeForce 660 – grafice vydané v půlce roku 2012.

Z toho vyplývá, že technická náročnost hry záleží čistě na požadavcích hráče.

Další požadavky jsme už nakousli o něco dřív, tak si je pojďme probrat podrobněji. Hra podporuje jak room scale, tak i standing. Sitting teoreticky taky, ale samotné hraní pak není moc pohodlné. Celkově doporučuji prostor, ve kterém můžete volně natáhnout ruce do všech směrů. Rozmístění snímačů stačí na front facing – kostky naštěstí přijíždějí jen z jednoho směru.

Pak už stačí jen dva nabité ovladače a headset. Doporučuji předem počítat s pocením a prvotním zamlžením čoček. Dobře si nasaďte headset, občas otřete skla hadříkem na brýle a pokud zamlžování trvá, poohlédněte se po vyměnitelném nástavci na headset s jiným polstrováním. Rozhodně nedoporučuji jakékoliv spreje proti mlžení!

A to celé dohromady…

Jednoduchá hra s dobrou hudbou a hezkou grafikou. Beat Saber je ideální na párty. Jeden hraje a ostatní se mu smějí.

Ani ne tak kvůli tomu, že by mu to nešlo, ale hlavně kvůli tomu, že u toho vypadá jako opičák odhánějící hejno komárů. A to přece stojí za to.

Perlička na závěr: Vlastence potěší, že Beat Saber je výtvorem z Česka. Další hra z našich krajů ,která si našla svůj ohlas po celém světě.

 

Beat Saber

Vývojáři: Beat Games (CZ)

Běžná cena: 20 USD

Platformy: Steam, Oculus Store, PlayStation VR

Podporované VR: Oculus, HTC Vive, PlayStation VR, Windows Mixed Reality

Reklama

Reklama

V civilu jsem vysílací technik v televizi, ale hned jak mi skončí směna, už pádím domů zapnout nějakou tu hru. Klávesnice mi začala být málo, tak jsem se přesunula do virtuální reality. A když se mi nějaká postava opravdu zalíbí, tak se vrhnu na výrobu cosplaye. Ne vždy se to povede, ale o to větší je to sranda.