Každý, kdo trochu načichne popkulturou, někdy zatouží sledovat z první řady, jak některé naprosto nepravděpodobné monstrum tvaru opičáka nebo pravěkého ještěra se vyškrábe Manhattan, vyleze na Empire State Building a srazí z oblohy nějakou tu stíhačku, následně vysaje elektřinu z elektrárny a promění ji v ohromující superschopnost. To vše a ještě víc se vám může splnit s barevnou, agresivní a nesmírně zábavnou deskovou hrou King of New York.

Pro všechny, kterým je čas od času dvanáct let

Tento kousek pochází z produkce firmy Iello a z dílny designéra Richarda Garfielda, který má na svědomí i mladší generaci se jménem King of Tokyo. Díky tomu je ta newyorská verze vychytaná a vyladěná. Navíc se k základní krabici dá pořídit i rozšíření (King of New York: Power Up!) a podle toho znásobit pestrost hry. Začněme ale od začátku, abyste pochopili, že tuhle pecku si prostě musíte pořídit.

V newyorských ulicích se objevila monstra. Ať už je to mechanická kudlanka Mantis, přerostlý tyranosaurus Sheriff, hipsterský gorilí albín Kong, Robot Rob vypadající jako uprchlík z Futuramy, či snad rozverná velryba ve skafandru s parníkem místo řemdihu nebo přísně se rozmachující drak, každý sám za sebe ví, že vládnout New Yorku může jen jeden. Co na tom, jestli z města nakonec zůstanou jen ruiny.

Postavy jsou do začátku kromě vzhledu totožné: další rozlišení je možné v rámci rozšíření k základní hře. Nicméně během hry se nejen mění počet jejich životů a vítězných bodů, ale také získávají superschopnosti pomocí bodů energie. Ty jsou reprezentovány kartami s trvalým nebo jednorázovým efektem. Díky nim můžete snadněji léčit, usnadnit si pohyb, získat vítězné body, donutit ostatní k nepopulárním akcím apod. Balík je rozsáhlý a plný doslova komiksových lahůdek, které by každé monstrum chtělo v rozhodující chvíli použít.

Herní plán, žetony a kostky

Herní plán představuje mapu New Yorku zjednodušenou na pět čtvrtí. V každé čtvrti mohou být zároveň maximálně dvě nestvůry. Proti sobě stojí Manhattan a … všechny ostatní. Kdo ovládá Manhattan, dokáže zranit všechny v ostatních čtvrtích, na oplátku všichni okolo vždy útočí jen na Manhattan. Lukrativní čtvrť plná věžáků umožňuje získávat další body už jen tím, že ji okupujete, ale také je mnohem nebezpečnější v ní zůstávat, jak vám podrobněji vysvětlí pár jedoduchých mechanik.

Ve všech čtvrtích jsou pak budovy reprezentované žetony, které je možné bořit a získávat z nich výhody (body energie pro nákup superschopností, nebo vítězné body, nebo léčení životů), jenže každá zbořená budova znamená rozmnožení lidské armády. Čím víc armády na herním plánu je, tím je pobyt v New Yorku vyrocenější, protože všechny ty tanky, stíhačky a humvee dokáží zraňovat stejně jako protihráči. Všichni musejí přemýšlet, jestli se vyplatí přehodit kostky (a pokusit se získat lepší kombinaci), zbořit domy, případně pošlapat armádní vozy (což je dražší) či raději nedělat nic.

Jádrem konfliktu jsou ale kostky. Každý hráč má k dispozici šest kostek, které v libovolné kombinaci může celkem třikrát (pře)hodit a získat tak co nejlepší sestavu výhod: léčení, body energie, vítězné body, útok, zranění nebo boření. Díky kostkám je do hry vnesen významný prvek náhody, nicméně i tak očekávejte nemálo strategického rozhodování. Zvítězit se totiž dá dvěma způsoby a ještě širší paletou taktického plánování.

Jednou z cest je pobít všechny ostatní nepřátele (srazit jejich životy z desíti na nulu). To se daří buď přímými údery, použitím superschopností, využitím rozzuřené armády (která se objeví v okamžiku, kdy padne první budova) nebo přesvědčováním ostatních hráčů. Druhý způsob je získat dvacet vítězných bodů a to skrze superschopnosti, zbořené domy, hody kostkou nebo pobytem v Manhattanu. Netřeba příliš zdůrazňovat, že většinou si musíte mezi těmito strategiemi vybrat. Kdo však není povšechně dost otrlý a agresivní, k vítězství to nedotáhne.

Hra je na první pohled přímočará a jednoduchá, ale zájemcům umožňuje řadu dalších zajímavých a pokročilých voleb. Hezká (a hrou doporučená) je v pokročilé fázi hry způsobit tolik zmatku, že armáda zdivočí a napadne všechno, co se hýbe. V tu chvíli ožívá Socha svobody a vy se společně s ní stáváte obránci New Yorku. Kromě toho, že nepřátelé jsou zranění, vy získáváte vítězné body a máte na své straně sochu Svobody! To je prostě něco, co chcete.

Lákadla a překážky

King of New York se může pochlubit náležitě heroickým designem, který nepotřebuje žádné složitosti, snadno se rozbaluje a nezabírá mnoho místa. Herní plán má formát prodloužené A4, kartonové figury postav jsou monstrózně veliké a herní komponenty jsou snadno pochopitelné na první pohled.

Každý hráč vedle avatara pohybujícího se po New Yorku obdrží i kartu se dvěma kotoučovými počítadly, která je potřeba hlídat, protože tu a tam kloužou až příliš snadno a než se nadějete, jste bez životů.

Většina hry je popsána pomocí symbolů, takže jazyk se nakonec nejeví jako vázná překážka. Hra je u nás k dostání totiž jen anglicky, nicméně je možné na síti získat český překlad, který je potřeba jen u pravidel (zabírajících přibližně 4 A4) a balíčku karet superschopností. Základní mechaniky jsou logické a zábavné, s průvodcem si proto hru mohou zahrát už poměrně malé děti.

Nevýhodou hry může být celkem vysoký podíl náhody. Vedle hodů kostek, které ovládáte jen částečně, je tu zamíchaný balíček superschopností, kterážto kombinace vám může vražedně zavařit. Nicméně hra je dostatečně svižná, aby v případě, že jste z ní brzy vyřazení, netrvalo dlouho do konce partie a vy se o dobytí New Yorku mohli pokusit znovu.

Hra je živým přírůstkem mezi rodinné hry, ovšem je třeba počítat s tím, že jde o kompetitivní kousek. Také je obecně slabší v malém počtu hráčů. Hratelné minimum je sice uvedeno pro dva, ale chce to aspoň čtyři hráče, ještě lépe pak 5-6. Nicméně pokud máte s kým hrát, láká vás akční komiksová zábava a netrápí vás tolik zrada kostek a nenávist spoluhráčů, King of New York rozhodně stojí za zkoušku.

Richard Garfield: King of New York

Vydal: Iello

Počet hráčů: 2–6

Doporučený věk: 10+

Doba hry: 40 min

Čeština: pravidla ne, materiál ne

Cena: 849 Kč


Reklama

Čtenářka, fotografka, gamedesignérka, hráčka, vypravěčka a máma. Závislá na příbězích, hudbě a kráse života. Dávám si pauzu od knihovničení, ale pořád něco zkouším, hledám, někam směřuji. Pravda je někde tam venku.