Samurajská čest pomalu upadá pod tíhou moderní techniky a politického hašteření. Tradiční bojové styly a dója musí ustupovat efektivnosti a menší době tréninku se střelnými zbraněmi. V době tlaku na tradiční hodnoty feudálního Japonska přichází čas vzpoury, vraždy a osobní msty.
Aktuálně se na nás hrne jedna velká hra za druhou. Nacházíme se v druhém nejsilnějším období v roce. Silnější sestava bývá už jen v době předvánočních svátků. Jednou z her, která si říká hlasitě o pozornost je Like a Dragon: Ishin!
Přitom se nejedná o tak úplně novou hru jak by se mohlo zdát. Původně totiž vyšla již v roce 2014 exkluzivně pro systém PlayStation 3 a pouze v Japonsku. Jedná se totiž o spin-off slavné série Yakuza nově známá jako Like a Dragon, což je originální názve používaný od počátku na asijském trhu.
K nám do Evropy a Spojených států se bohužel tato hra nedostala a jediné spin-offy, kterých jsme se později dočkali, byli Judgment a Lost Judgment. Oba díly jsme pro vás v době vydání recenzovali. Série Yakuza a i Judgment si na západním trhu získalo velkou pozornost a fanouškovskou základnu a proto se vývojáři rozhodli přinést i Ishin v podobě remaku pro globální trh.
Osobně nejsem žádným velkým příznivcem série Yakuza, ale vývojáři z Ryu Ga Gotoku si mě na svoji stranu získali právě Judgmentem. Nicméně čeho je moc, toho je příliš, a tak bych nazval opětovný výlet do podobných vod této série.
Ať se jedná o moderní město plné kriminálních živlů, mocenského boje, detektivní práce, hledání důkazů či nahánění zločinců, nebo boj o čest a spravedlivost ve feudálním období, tak zážitek je velice podobný.
Dramaticko-historická hra na samuraje
Like A Dragon: Ishin! hráče zavede do feudálního Japonska šedesátých let 19. století, které se zrovna nacházelo v rušném období svých dějin. Docházelo k povstáním císařských loajalistů, mocenským bojům mezi roztříštěnou vládou a hrozící hrozbou holandského a britského vpádu.
V tom se vrací náš hrdina Ryoma Sakamoto do své domoviny regionu Tosa. Milovníkům historie nejsou tato jména cizí, jelikož vývojáři se inspirovali skutečnými historickými událostmi a postavami. Krátce po svém příjezdu se Ryoma zaplete do potyčky vládnoucích pohůnků a prosté občanky a je kvůli tomu uvržen do žaláře.
Následně unikne smrti, jelikož ho neznámý cizinec osvobodí a zjišťuje, že jeho bratr a otec jsou vysoce postavenými občany. Ale stejně jako on nejsou spokojeni s kastovním systémem nynější vlády a stojí v čele loajalistického povstání za návrat císařství a zrušení kastovního systému.
V předvečer velké vzpoury dojde k zavraždění vůdce povstání a otce našeho hlavního hrdiny neznámým maskovaným útočníkem se zvláštním a účinným bojovým stylem. Z vraždy byl obviněn právě Ryoma Sakamoto, který byl už díky první události považován za zločince, přestože jeho vazby na otce nejsou přímé.
Ryoma uniká ze své rodné vesnice a dostává se do velkoměsta Kyo, nyní známé jako Kjóto. Zde rok pátrá po vrahovi a konečně se mu dostává na stopu. Tím se zase vše vrací do rukou hráče. V tomto okamžiku začíná teprve hra ukazovat všechny svoje možnosti a předností.
K příběhu ještě prozradím, že se Ryoma musí infiltrovat do elitní policejní jednotky Šinsengumi. Podobně jako v předchozích dílech od tohoto studia je vše neskutečně zamotané. Z přátel se stávají nepřátele a z nepřátel přátelé. Do samotného konce hráč neví kdo je zlý nebo dobrý a jak to vlastně všechno skončí.
Fanoušky série potěší i podobnost hlavních postav těm z Yakuzy a to nejen vzhledem, ale i dabingem, jelikož vývojáři sáhli opět po oblíbených hercích. Opět na hráče čekají desítky hodin cut-scén a nedabovaných rozhovorů. Někdy se může i stát, že skoro hodinu jen procházíte z cut-scény do rozhovoru a k samotnému hraní se hráč nedostane.
Město plné života bez emocí
Kromě příběhu je další předností série otevřené město plné neonů a života, zde bylo potřeba vynechat neony, a to se vývojářům povedlo zvládnout na jedničku. I když je herní svět hodně okleštěný, tak působí uvěřitelně.
Dobové stavby, různé silnice, chrámy, trhy, vše prostě působí tak, jak by mělo. Dokonce je ve městě i rušno a místo vozidel se po ulicích prohánějí hrající si děti, lidé courají sem a tam a občas něco dělají. Jinak je na každém rohu nějaký krám s jídlem či jinými předměty, budovy, ve kterých se nacházejí nejrůznější minihry, kterých je také požehnaně.
Od kohoutích závodů, sekání dřeva, asijské varianci na šachy, ale i poker, Mahjong nebo třeba zpěv či tanec. Vše, co můžeme znát z předchozích her, jen v dobovém kabátku feudálního Japonska. Mezi nejzábavnější považuji péči o vlastní sídlo. Ke kterému se hráč dostane po nějakých šesti hodinách hraní.
V sídle je možné pěstovat různé plodiny a rozšiřovat svojí vlastní malou farmu. Vypěstované plodiny lze přetvářet v lahodný pokrm, který doplňují jak zdraví, tak dokáží dát hráči nějaký extra bonus. Další přebytky je možné prodávat ve městě. Za všechny činnosti, a to jak vedlejší mise, tak nákup či prodej zboží, získává hráč speciální měnu, kterou lze využít na speciální věci.
Když už jsem u vedlejších úkolů, tak k většině misí se hráč dostane náhodně při prozkoumávání města nebo v době, kdy se to moc nehodí. Když hráč projde určitým místem, tak se spustí cut-scéna či nějaký rozhovor, a to se někdy nemusí úplně hodit.
Samurajské umění s pistolí v ruce
Bojový systém je podobný jako ve hře Judgment nebo starších dílech série Yakuza. Vývojáři tedy zachovali původní styl a hru nepředělávali do nového tahového systému z posledního dílu hlavní série. Souboj začíná jak v pokemoních hrách a přes animaci se hráč ocitne v aréně, kde si to musí vyřídit s partou nepřátel.
K boji hráč využívá bojový styl zaměřený na danou skladbu zbraní. V tomto případě jde o rvačku holýma rukama (nejlepší pro úhybné manévry), tradiční samurajský meč (obrovské poškození, ideální na silné jedince), střelbu z revolveru (silný útok na dálku) a hybridní styl meče a pistole, který kombinuje prvky všech tří stylů pro efektní komba ideální proti velké skupině slabších protivníků, jelikož disponuje celkové nižším poškozením.
Zpočátku hry jsou všechny styly dosti omezující, a i když postava hlavního hrdiny vystupuje jako mistr meče, tak toho příliš neumí. Po čase se situace výrazně zlepší. Hráč získá nějaké ty dovednostní body, rozšíří tak různé schopnosti a přidá další možnosti boje. V tu chvíli se celý obrázek soubojů značně vylepší.
Jen si nesmíme všímat toho, že do obyčejného bandity vystřílíme deset kulek a dvakrát ho probodneme mečem skrz na skrz a on se po souboji zvedne, jako kdyby dostal slabou ránu jílcem katany. I když jsou souboje daleko brutálnější než v Judgmentu, tak v konečném výsledku to nic nemění. Hlavní hrdina odmítá jen tak někoho připravit o život a většina soubojů končí, jak jsem popisoval výše.
Po vstupu do Shinsengumi se kromě vedlejší aktivity zaměřené čistě na nekonečné souboje ve stylu dungeonů, zpřístupní také karty důstojníků. Ty hráči přidávají možnost využívat magický systém gacha. Karty umožňují hráči využívat speciální nadpřirozené schopnosti, jako je vyvolat léčení na krátkou dobu, získat smrtící sílu, střílet z rukou blesky nebo třeba vyvolat nějakou pomoc v podobě postavy či zvířete. Sice se jedná o výrazný odklon od historické předlohy, ale souboje pak působí efektně.
Pochválit moc nemohu grafické zpracování, které působí jako z předchozí generace. Chápu, že se jedná v základu o deset let starou hru, ale když se podíváme jak dopadl remake Dead Space, na kterém je také znát zub času… Nebo když si vezmeme předělávku Mafie, která vyšla čistě na minulou generaci a působí naprosto famózně. Po grafické stránce hra působí daleko hůře než starý Judgment nebo Yakuza Like a Dragon.
Zde si vývojáři hodně ušetřili práci a nenabídli tak hezký zážitek, jak bychom očekávali, což je vzhledem ke slušnému zpracování města velká škoda. Hudební doprovod splnil očekávání a na hráče opět čeká hromada asijské hudby a písní.
Like A Dragon: Ishin! rozhodně potěší fanoušky série. Hra nabízí opět desítky hodin hraní a z toho dobrou třetinu různých cut-scén a rozhovorů, možná i více. Soubojový systém je zábavný. Kombinace chladných zbraní s revolvery a využívání pěstních soubojů přidává na různorodosti. Herní prostředí je plné života, nabízí spousty vedlejších aktivit a miniher.
Nicméně grafické zpracování výrazně pokulhává a náhodné zapínání vedlejších misí, když se hráč žene někam jinam nebo neustálé přecházení do soubojů s různými bandity jsou velice otravné.
Vedlejší mise a aktivity už mě nebavily. Přílišná podoba všech herních mechanismů s předchozími díly ve mně vyvolala dojem, že hraji zase tu samou hru jen v jiném/horším kabátě. Skalní fanoušci série nicméně budou chrochtat blahem.
Like A Dragon: Ishin!
Datum vydání: 21. února 2023
Vydavatel: Sega
Vydavatel v ČR: Cenega
Série: Yakuza
Vývojáři: Ryu Ga Gotoku Studio, Sega
Platformy: PC, PS4, PS5, Xbox One a Xbox Series X/S