Ano, letos je tomu právě čtvrt století, co počítačové obrazovky některých z nás poprvé rozzářil legendární Master of Orion. Tahová strategie kombinující daleký vesmír, budování kolonií, osidlování planet, diplomacii, a nelítostné války s jinými rasami. Oslava tohoto výročí ale může proběhnout na vašem stole.
Od terminátorů až po medvěda Ivánka
Kočky chodící po zadních, medvědodlaci, rasa schopná okopírovat libovolnou podobu, potomci ptáků, oživlé stroje a známé šedivé příšerky s velkýma očima ve velké hlavě – to jsou civilizace, ze kterých si budete muset vybrat jednu, jíž chcete velet.
Plus jsou tu ještě samotní lidé, ale jelikož oni jediní nemají žádnou zvláštní schopnost, tak jsou dobří na první hru, nebo na nějakou pozdější, až postupy hry a strategie vítězství ovládnete natolik, abyste si mohli dovolit menší handicap. Hra vám každopádně nabízí komplexní výběr: na jedné straně hráčské desky jsou vždy lidé, na druhé jedna rasa mimozemská.
Zdroje jsou definovány jako potrava, kosmické lodě a nástroje, a může se zdát trochu podivné, že nástroje jsou nejvzácnější a „nejdražší“, ale nešť, třeba je to bráno včetně lidí a asi bude větší nával na vesmírnou akademii než na koko, tedy kosmickou kovárnu.
Soustavy karet
Důležité ale je, kdy a kam. Karty smíte vykládat jen do maximálně čtyř soustav a k dispozici máte vždy jen schopnost té navrchu. U karet s účinkem „po postavení“ nebo „na konci hry“ to nevadí, ale výhody platné po celou hru je nutno pečlivě rozvažovat, kdy a kam vyložit. Často navíc nechybí lišácké podmínky typu „dva body za každou žlutou kartu v této soustavě“, což rozhodování ještě více komplikuje.
Nicméně netřeba se obávat složitosti, hra je relativně velmi jednoduchá a pravidel nemnoho, nároky klade jen na vaše strategické a taktické schopnosti. (Pokud potřebujete pomoci s rozlišením taktiky a strategie, tak vizte jednoduchou pomůcku: strategie je o tom, co zničit, taktika jak – ergo co postavit a kdy.)
Mechanismy jsou osekány na dřeň, možnosti růstu omezeny rozsahem stupnic a počtem karet v ruce na konci kola, samotná hra počtem kol, ale také množstvím vyložených karet na hráče či poklesem něčí loajality pod nulu. (I nepopulárnímu hráči jsou však na konci spočteny body a i ten může vyhrát, takže bacha na strategii.)
Slzy sentimentality a slzy vzteku
Slzy vzteku a bezmoci se naopak nekonají: díky jednoduché úpravě ani útoky nemohou být nekonečné a rozstřílet jednoho soupeře po druhém není možné, protože i ten nejmilitantnější hráč si prostě musí ty válečné stroje, se kterými chce do bitvy jít, postavit. A pro všechny případy je omezen i počet útoků na hráče podle jejich počtu…
Ve využívání akcí se všichni postupně střídají, a tak jen málokdy dochází k neoblíbeným čekačkám, až si všichni odehrají svoje a přijde řada na vás; naopak se spíš občas stane, že kolo oběhne stůl dříve, než jste čekali, a hlavně dříve, než máte vše rozmyšleno. S rostoucím počtem hráčů navíc neklesá množství zdrojů, přesně tak, jak to má ve vesmíru na mnoha imperiální úrovni vypadat.
Master of Orion je prostě velmi hezká hra středního rozsahu, jednoduchá na naučení a svižná podle toho, jak moc budete nad každou jednou akcí přemýšlet. Její jedinou chybu, totiž osm karet rádců místo deseti, které návod slibuje, by měli napravit v každé solidní prodejně a přidat karty Stega a Fusky (ano, fakt se tak jmenuje a i tak vypadá) k nákupu. A kdyby ne, vydavatel zašle na požádání…
Master of Orion
Autoři: Igor Sklujev, Jekatěrina Gornová
Počet hráčů: 2 – 4
Doba hry: 40 – 60 min.
Vydavatel: MINDOK s.r.o.
Cena: 799 Kč
[review]