Malí hrdinové jsou dvě knihy, které poskytnou vše, co jen potřebujete, abyste poprvé navštívili světy draků, magie a báječných dobrodružství.
Moje první RPG – to by klidně mohl být podtitul novinky od Albi s názvem Malí hrdinové. Jedná se o dvě knihy, ve kterých si budou na hrdiny hrát děti od nějakých 9 let.
V posledních letech se žánr příběhových her dostává poměrně do popředí, ať už v podobě únikových či detektivních her nebo gamebooků. Malí hrdinové se však pouští ještě dále a jedná se skutečně o plnohodnotnou RPG hru pro děti.
Co si pod tím představit? Zkratka RPG pochází z anglického Role-Playing-Game a překládá se jednoduše jako Hra na hrdiny. Vyznačuje se tím, že si hráči vytváří vlastní postavu, se kterou potom prochází nejrůznější dobrodružství.
Nejznámějším zástupcem tohoto žánru je bez pochyby Dungeons & Dragons, která byla poprvé vydaná už v roce 1974 a je obecně považována za počátek moderních her na hrdiny. Tyto hry jsou typické tím, že se jeden hráč chopí role „Dungeon Mastera“, „PJe“, nebo jednoduše řečeno vypravěče a provází ostatní příběhem.
Ani zde tomu není jinak. Hra je primárně koncipována pro jednoho dospělého, který se chopí role vypravěče a 2-5 dětských hrdinů, ale dovedu si představit, že zkušenější hráči si pak již zvládnou příběh vést sami.
Pokud se vám při slově RPG vybaví skupinka nerdů házející kostkami, z nichž jeden se krčí za deskami, pak přesně tohle můžete čekat!
O čem to je?
V knize s podtitulem Království draků se ocitnete v typickém fantasy světě. Stanete se obyvateli Tyrksového ostrova a chopíte se rolí Dračích rytířů. Příběh vás zavede do dvou znepřátelených království, kde budete odhalovat intriky na královském dvoře.
Akademie Kouzel se naopak odehrává v našem světě. Jsou zde skutečné země i mobilní telefony. Přesto však všechno není stejné, jak by taky mohlo, když se malí hrdinové vžijí do rolí studentů na akademii kouzel? Před několika lety dopadl na Zemi meteorit a s ním několik vyvolených jedinců objevilo schopnosti magie. Cílem hráčů je zbavit se stvůry, která ohrožuje celý svět!
Jak se to hraje?
Hra pro vypravěče začíná dřív než pro ostatní hráče. V ideálním případě by totiž již měl znát příběh, který bude vyprávět a jsou na něj celkově kladeny větší nároky na znalost pravidel.
Hned v úvodu sešitu je důležité info „Než začnete“. Dozvíte se, co je to hra na hrdiny, jak pracovat s příběhovým sešitem i základní definice a vysvětlení zkratek.
Následují pravidla hry. Pokud už máte nějaké RPG za sebou, nebude to pro vás nic složitého. Na první setkání s žánrem je toho ale přece jen hodně, a tak doporučuji nechat si na čtení dostatek času a klidu. Určitě není vhodné pravidla studovat v okamžiku, kdy už máte natěšené hráče za zády.
Každý z hráčů si vybere jednu z dvanácti postav a obdrží příslušný počet žetonů životů a magie. Pak je vhodné společně postavy prostudovat. Můžete si přečíst jejich historii, jaké mají vlastnosti a talenty a také jaké mají u sebe vybavení. To vše pomáhá hráčům vžít se do jejich role.
Vypravěč si rozloží desky tak, aby mu do sešitu nebylo vidět. Zároveň desky slouží i jako nápověda pro vypravěče. Z vnitřní strany jsou na nich ve zkratce popsány důležité části pravidel. Pak už nezbývá, než přečíst úvod a dále už je na vypravěči, aby hráče provedl celým příběhem. V sešitu k tomu najde mnoho vodítek, ale často je potřeba hráče trochu popostrčit správným směrem.
Ve hře se nacházejí kromě hráčů také nehráčské cizí postavy. Tedy postavy, se kterými hráči interagují a ztvárňuje je vypravěč. U těch je vždy popsáno, jaké informace mohou hráčům poskytnout. Některé postavy mají u sebe i obrázek nebo třeba oblíbenou větu, což může vypravěč využít k lepšímu dokreslení atmosféry.
Postavy se budou setkávat s různými situacemi, k jejichž vyhodnocení budou potřebovat házet kostkami. Padne-li na kostce 1-3, vaše akce se nepovedla. Pokud padne 4-6, pak jste uspěli. Podle počtu hozených úspěchů se pak příběh odvíjí různě.
Jakmile zdoláte celou část příběhu, zakončí jej vypravěč přečtením závěrečné řeči a můžete si odpočinout. Celý příběh je rozdělen do čtyř částí a každá z nich zabere zhruba těch 45 minut.
Pro netrpělivější je možné hru vzít hopem a urychlit to na cca půl hodinku, naopak pokud hra hráče baví, může se vypravěč pouštět do detailů i do vlastních nápadů a hru protahovat libovolně.
Tím, že každý scénář navazuje na ten předchozí, je vhodné odehrát celý příběh se stejnou skupinou. Pokud však nováčka zasvětíte do děje předchozích částí, může se samozřejmě přidat i do rozjetého vlaku.
Zpracování
Tohle je jedna z částí, na jejíž popis jsem se vysloveně těšila, fyzické zpracování hry je totiž naprosto geniální. Dostane se vám do ruky knížka o velikosti A4, která ale obsahuje všechno potřebné.
Tedy skoro všechno. Ke hře si totiž musíte přinést vlastní šestistěnné kostky, a to alespoň tři. Doporučuji však připravit si kostek více. V ideálním případě tři pro každého hráče. Pokud tolik kostek nemáte, pak je vhodné mít tři kostky dohromady pro hráče postav a tři pro vypravěče.
Ale teď zpět k samotné knize. Na první pohled na ní není nic zvláštního. To platí až do doby, než ji otevřete. Můžete si totiž všimnout, že uvnitř se nachází sešit, který není s deskami uprostřed sešitý. Spojený je jen svou zadní stranou. Tento spoj je perforovaný a je určen k roztržení. Vznikne vám tak samostatný sešit a desky, za které si vypravěč může sešit s příběhem schovat.
Pamatujete, jak jste ve škole vždycky otevírali sešit uprostřed, když vás spolužák poprosil o papír a potřebovali jste vytrhnout stránku? Tak přesně to na vás čeká i tady.
Uprostřed sešitu se nachází 12 karet s hrdiny a hromada žetonů na silnějším perforovaném papíře, které je potřeba vysvobodit. Na zadní straně sešitu se pak skrývá ještě přilepená obálka, do které je po dohrání možné tyto komponenty uschovat.
Co dráždí moje estetické oko je, že všechny karty postav nejsou stejně veliké. Zkrátka ty, které se před vytrháním nacházejí na pravé straně stránky jsou užší než ty na levé, a v takovém okamžiku má duše křičí „Proboha proč?“. Není to však nic, co by jakkoliv ovlivnilo hru, jen drobný detail, nad kterým se nemohu nepozastavit.
Ilustrace ke hře rozhodně nejsou tuctové a celá grafika je povedená a přehledná.
Bonusem navíc jsou zvukové kulisy. Na některých stránkách najdete QR kód, který vás pošle na stránky s krátkou hudbou, kterou můžete využít jako podkres k navození té správně atmosféry. Obrázek je sice ve francouzštině, ale tlačítko play vypadá všude stejně, a tak to není žádný problém. Pochválit musím jejich délku, která odpovídá tak akorát množství textu, jež potřebuje vypravěč přečíst.
Hodnocení
Obě knihy jsou perfektní svou kompaktností. V jedněch deskách najdete herní postavy, žetony, místo na jejich uskladnění, pravidla i nápovědu. To musím pochválit především. Herně se pak jedná o jedinečný zážitek pro hráče i vypravěče. Pro první setkání s RPG to vůbec není špatná volba, ale pro vypravěče to může být trochu náročné.
Hra totiž pro něj není vždy úplně intuitivní. V některých situacích je cesta snadná, například házíte kostkami na to, jaké informace se vám podaří dostat z nehráčské postavy a získáte nejvyšší možný počet úspěchů. Dozvíte se tedy mnoho a kudy se mají hráči vydat dále je víc než jasné.
Pokud by se ale hod nezdařil, hráči se nedozvědí nic užitečného a ocitají se ve slepé uličce. A právě zde je musí vypravěč posunovat dále. Může položit pár chytrých otázek, nebo je například upozornit, že na zemi leží předmět, který by stál za prozkoumání, i když to v původním scénáři není.
Pokud ještě nemáte s RPG zkušenosti, doporučuji vyzkoušet si hraní nejprve ve skupině dospělých. Pravda, vznikají při tom situace, které si s dětmi asi neprožijete, ale příběh samotný si dokážete užít v jakémkoliv věku, máte-li vy i spoluhráči hravou duši 🙂
A vy díky tomu odhalíte, kde by při hře mohl nastat zádrhel a vyladíte si pravidla, aby hraní s dětmi probíhalo již svižně.
Příběhy obou knih jsou lineární. Ačkoliv budou mít hráči při hraní pocit, že mají možnost volby, ve skutečnosti to tak není. Ať už se vydáte jedním či druhým směrem, stejně skončíte u totožného výsledku. Tuto skutečnost však zná jen vypravěč, a tak to zážitek z hraní nijak nepokazí.
Nyní bych se ráda podívala na každou knihu zvlášť. Království draků obsahuje pěkný ucelený příběh s intuitivním vedením pro vypravěče a je snadno uchopitelné pro hráče. I v případě neúspěšného hodu se dá navázat a pokud bych měla rozhodnout, kterou ze dvou knih začít, rozhodně by volba padla na tuto. Postavy jsou poměrně stereotypní – válečnice, lukostřelec, léčitel, kouzelnice.. Díky tomu je hraní za ně jednoduché.
Akademie kouzel má chytrý nápad, ale už slabší provedení. I zpracování pro vypravěče mi přijde méně intuitivní a ten tak musí zapojovat více fantazie, aby hráče příběhem provedl.
Každá postava má jiné schopnosti, ale všechny se týkají magie. Je proto malinko složitější orientovat se v jejich dovednostech. U jedné ze zkoušek je v sešitě například vypsáno 10 ze 12 možných herních postav a u každé z nich je kouzlo, díky kterému může daná postava uspět.
Sluší se možná dodat, že každá z postav má 4 kouzla a na rozdíl od Království draků se zde nevyužívají žetony magie a kouzlit tak postavy mohou neomezeně. Kouzla zde dávají větši variabilitu jednání, zároveň je to ale pro děti komplikovanější, každé kouzlo navíc využívá jiný atribut postavy.
V Království draků bych se nebála zkusit příběh od sedmi/osmi let. V Akademii kouzel by pak bylo vhodnější těch 9/10 let.
Co se znovuhratelnosti týče, tam je to ošemetné. Můžete zvolit jinou postavu, můžete se vydat trochu jiným směrem, ale jak jsem psala, hra je velmi lineární, takže jakmile jednou příběh znáte, nic moc nového už na vás nečeká.
Nic ale nebrání tomu, abyste hru zahráli s jinou skupinou dětí, nebo aby se jeden z hráčů stal vypravěčem a vedl na výpravu třeba skupinu kamarádů. Navíc je možné využít stejné postavy a vytvářet si neomezené množství vlastních příběhů.
Možná by nebylo od věci přidat do příběhu víc obrázků, které by vypravěči usnadnily jeho práci a on pak třeba nebyl zaskočen všetečnou dětskou otázkou: „A jak ta příšera vypadá?“.
Celkově se Albi vydáním tohoto díla rozhodně pustilo chvályhodným směrem. Hra rozvíjí fantazii a spolupráci mezi hráči. A i když má nějaké ty mouchy, tak na vyzkoušení tohoto typu hraní jistě poslouží dobře.
Na co nezapomenout před první hrou?
- Ke hře potřebujete vlastní šestistěnné kostky (minimálně tři).
- Vypravěč by si měl příběh nastudovat předem.
- Na vnitřní straně desek se nachází přehledná nápověda k pravidlům.
- Při soubojích může vypravěč využívat ke značení životů jednotlivých nepřátel přebytečné žetony životů postav.
Malí hrdinové: Království draků/Akademie kouzel
Vydavatelství: Albi
Autor: Denis Hamon, Arnaud Boutle
Český překlad: Anna Žilková
Počet hráčů: 3-6
Minimální věk: 9+
Délka hry: 45 minut na scénář
Jazyk: čeština