Malá krabička s velkou hrou je tu do třetice, respektive do pětice, pokud budeme počítat i rozšíření. A jak už se stalo dobrým zvykem, hra uvnitř je opět zcela jiná.
Před odlišnostmi her, jejichž názvy začínají Malé velké, je nutno smeknout i z toho důvodu, že za všemi u nás vydanými stojí jediný muž – Scott Almes – a kdo se někdy zkusil zamyslet více než jednou, potvrdí, jak těžké je vykoumat něco nového. Tím spíš se pojďme mrknout, co se děje pod muchomůrkami.
Osud – a kouzelné předměty – ve vlastních rukách
Almes nás totiž zve do Muchomůrkové říše, kde byl dlouhá léta klid a mír a puntíky. Nyní se ale z děr vyřinuly zástupy goblinů, a jak už to tak bývá, jejich řádění je nutno učinit přítrž. Malí lidičkové z krabičky se tudíž musí vypravit na krátké cesty, naučit se nepříliš mocným kouzlům a získat malými legendami opředenou výzbroj a výstroj, aby mohli proti goblinům vybojovat nijak slavné bitvy, o kterých se bude jen krátce vyprávět a zpívat. Ono totiž pro malého človíčka je krátká cesta dlouhá, malý goblin velká protivník, a tak dále – prostě čekají vás dobrodružství malá tělem, ale velká duchem.
A to doslova, neboť tahle hra vám nejen umožní získat během tažení legendární meč, knihu kouzel či magický klíč, ale díky speciálně upraveným figurkám je doslova vzít do rukou a vyrazit s nimi napříč stolem…
Pohyb reprezentují karty a lze jej realizovat pěti různými způsoby – pěšky, na koni a na gryfovi, po vodních tocích pak na voru a podél pobřeží lodí. Svět těchto „pindíků“ má pevně dané hranice, ale variabilní složení, a každá skupinka tří figurek jedné barvy vlastní hrad, kde si mohou odpočinout a nabrat sílu i životy.
Když se goblin vrátí
Území říše je tvořeno sedmnácti kartami a co karta, to dvě oblasti přinášející různé akce a/nebo gobliny. I čas je rozpůlen – na den věnovaný pohybu a plnění úkolů, a na noc, kdy se studují kouzla (mnohým vysokoškolákům povědomé, že?), prozkoumávají svatyně, bojuje s gobliny, získávají zranění a v neposlední řadě odpočívá. Hra vyváženě upomíná, že sice kdo nehraje, nevyhraje, ale kdo si neoddychne, nad obludama nevyhraje tím spíš.
Noční dobrodružství ale určují kostky, takže se strategie musí o svou moc dělit s náhodou a při zkušebních hrách tak zavilí smolaři v naší vile občas sveřepě vyli, zatímco víly věnce vily. Protože však část padlých značek na celkem pěti kostkách mohou využít i protihráči, může se stát, že i když máte na házení obě ruce levé, může být následující soupeřův hod pro vás to pravé.
Vcelku logicky platí, že více kouzel a/nebo více kouzelných předmětů znamená více síly, což je důležité pro boj s gobliny, neboť ten je nutné dotáhnout do vítězného konce. Když totiž tlupu neporazíte na jeden zátah, ti šerední potvoráci se ze svých zranění vylížou a příští noc si na vás počkají opět v plné síle.
Asi netřeba dodávat, že za mrtvé gobliny jsou vítězné body, stejně jako za splněné úkoly, získané předměty a úroveň kouzel, a že kdo má na konci nejvíc bodů, tak je tradičně vítěz…
Rozum do kapsy
Dobrodružství jsou ze všech Malých velkých her bezkonkurenčně nejnadupanější –koneckonců už jen naskládat všechny součásti hry do krabičky tak, aby se dala bez potíží zavřít, není zcela jednoduché. Také mají největší mapu, nejvíce možností tahu, nejpočetnější herní materiál – a nejdelší pravidla a nejmenší součásti.
U MVD tak neplatí, že k nim lze rychle usednout a relativně rychle od nich zase vstát. Pročtení a naučení pravidel vám nějakou chvíli zabere a v jejich důsledku ani samotná partie nebude tak svižná, jak jsme si u této edice navykli. Dobrodružství jsou opravdu povýšenou malou hrou co do prostoru i času, což s sebou prostě nese jistá úskalí.
Tou druhou – doslova ‘drobnou’ – potíží je velikost vzácných předmětů a některých žetonů; velcí budou občas dle názvu poníženi, když se velkými prsty budou snažit uchopit pidihůl či přesně posunout srdičíčko označující životy. Přiznejme ale, že na kouzelné předměty zde nechybí manýristicky zbytečný, ovšem nádherný stojan.
Nicméně velkých her s velkými komponenty je přehršel a škatule o velikosti dvou balíčků žolíkovek je nedocenitelná při převážení. Pokud budete počítat s tím, že rychlovka na sbalení není rychlovkou na hraní, tak vás tyhle Muchomůrky neotráví.
… a hned tak ani neznudí: stačí otočit „mapu“ a máte náročnější variantu pro náročnější hráče, a stačí si přečíst předposlední stránku návodu a víte, jak MVD funguje pro jednoho. Ano, tahle Malá hra je opravdu až tak velká…
Scott Almes: Malá velká dobrodružství
Vydal: REX hry
Počet hráčů: 1–4
Doporučený věk: 14+
Doba hry: 60 min.
Čeština: pravidla ano, materiál ano
Cena: 499 Kč