Life is Strange: True Colors cover
Zdroj: Square Enix

Vždycky jste si chtěli vyzkoušet život superhrdiny, ale divoké přestřelky, skákání po budovách a instantní pavoučí sítě nejsou nic pro vás? Něco jako poklidný život se superschopnostmi? Potom by vás mohla zaujmout hra Life is Strange: True Colors.

True Colors je již třetím dílem série, ve kterém si po cestování časem a telekinezi můžete vyzkoušet schopnost vcítit se do pocitů ostatních lidí a pokusit se je ovlivnit.

Alex Chen měla dětství, jaké byste jí jen těžko záviděli – střídání pěstounských rodin, nakonec pasťák, od staršího bratra ji oddělili, takže když je konečně dost stará na to, aby se o sebe postarala, je jasné, kam povedou její první kroky – do městečka Haven Springs. Právě tam bydlí její bratr a očekává její příjezd. Alex se těší na začátek nového života.

Life is Strange: True Colors 1
Zdroj: Square Enix

Život v malebné vesnici pod horami ale sám o sobě moc dramatu pro vybudování zápletky videohry nenabízí. Naštěstí je tu starý důl a hromada cedulí upozorňujících na blížící se odstřel. Sotva se Alex stihne zabydlet v bratrově bytě nad hospodou, dostane unikátní možnost důl navštívit, i když za jiných okolností, než by si sama přála.

Samotná anotace hry prozrazuje relativně dost z toho, co stane, a tak snad nebude velkým vyzrazením, když zde zmíním, že Alexin bratr tento výlet nepřežije. Byla to však skutečně nehoda?

Alex se pouští do vyšetřování a k tomu jí pomáhá její superschopnost – empatie. Nejedná se však o běžné vciťování se do druhých. Alex emoce ostatních lidí vnímá podstatně silněji, dalo by se říct bytostně. Navíc je vidí jako barvy – rudý vztek, fialový strach, modrý smutek – a přesně ví, ke komu se nepřibližovat. Nebo naopak ano, aby mu pomohla jeho emoci překonat.

Barvy a melodie

Life is Strange je grafická adventura, ve které se střídají čtyři herní režimy. Sledujeme poměrně dlouhé příběhové video sekvence, ve kterých je čas od času potřeba udělat nějakou volbu, například říct pravdu nebo mlčet či přiklonit se na stranu jedné nebo druhé osoby. Tato rozhodnutí mají vliv na další události a akce.

Life is Strange: True Colors 2
Zdroj: Square Enix

Občas nám hra půjčí Alex k volnému pohybu. Potom ji sledujeme z pohledu třetí osoby a můžeme interagovat s některými objekty a osobami a zjišťovat tak informace pro naše vyšetřování.

Třetím herním režimem jsou minihry, ať už se jedná o herní automat v bratrově bytě, nebo stolní fotbálek, přičemž výsledek utkání rozhodne o dalším jednání soupeřící strany.

A nakonec tu máme zenové momenty. To jsou chvíle, kdy se Alex rozhlíží po krajině a přemýšlí o vlastním životě. Ať už stojí na mostě nebo sedí na molu na břehu jezera, na první pohled nás zaujmou nádherné scenérie a na první poslech zajímavý a vhodně zvolený soundtrack.

Hudba je tu obecně silným motivem, ať už jako jedna z oblíbených činností protagonistky, téma k hovoru s některými postavami nebo prostý hudební podkres jednotlivých scén. Skrz pomalé, plynulé a často jakoby snové melodie se nás Life is Strange: True Colors snaží ukolébat do stavu pohody – tady jde ale o smrt bratra, tohle má být drama!

Užívejte pomalu

První dva díly Life is Strange vycházely postupně po jednotlivých epizodách. Tento zatím poslední přírůstek do rodiny vyšel celý naráz, ale zachovává si princip jednotlivých kapitol. Na konci každé z nich nám hra ukáže, která důležitá rozhodnutí a akce jsme Alex nechali provést a jaký podíl hráčů se rozhodl stejně, případně pro jiné možnosti řešení stejné situace.

Life is Strange: True Colors 3
Zdroj: Square Enix

True Colors obsahuje pět kapitol, které lze odehrát za 8 až 15 hodin. Je samozřejmě možné začít hrát znovu, soustředit se na odlišná rozhodnutí a hledání objektů, které jsme třeba při prvním pokusu minuli.

Větší možnosti volného pohybu se Alex dočká až ve druhé části, kdy začíná se svým vyšetřováním. První kapitola sestává hlavně z dlouhých animovaných sekvencí, které nás mají uvést do příběhu, a do značné míry lineárního průzkumu opuštěného lomu.

Od druhé kapitoly se Alex může volně pohybovat po Haven Springs, navštěvovat obchody, zajít do parku, mluvit s lidmi, ale hlavně sosat jejich emoce a zjišťovat, co vědí o nedávném neštěstí v dolu. Území, po kterém se dívka pohybuje, je celkem omezené – a chtělo by se říct naštěstí.

Někde leží přes cestu vysypané kolečko s hlínou, jinde je prostě neviditelná stěna, do které Alex naráží jako můra do žárovky, na ostatních místech si při pokusu opustit danou lokaci dívka řekne v duchu: „Ne, teď není čas prozkoumávat Haven Springs,“ otočí se a jde zpátky.

Pohyb protagonistky je vcelku pomalý, zejména uvnitř budov. Po stisknutí Shiftu sice do kroku přidá, ale teprve venku na ulici se opravdu rozběhne. Pomalost přesunů je jedním z hlavních prvků, které zpomalují postup ve hře. Tady nám tvůrci dávají jasně najevo, že se máme kochat grafikou, užívat si soundtrack a nenechat se stresovat vystresovanými spoluobčany.

Life is Strange: True Colors 4
Zdroj: Square Enix

Víte opravdu úplně všechno?

Způsob, jakým hra pracuje s nejistotou, lze označit za zvláštní. Už jsme objevili všechna vodítka k dalšímu kroku? V některých lokacích totiž k dané interakci nedojde, dokud Alex neprohlásí: „A teď už vím všechno.“

Potom ale ve hře najdeme místa, kdy si dívka stále v duchu opakuje: „Musím se ujistit, že už vím všechno,“ a vám pak hrozí, že celou přístupnou část městečka a všechny lidi obejdete ještě jednou, jenom tak pro jistotu. Zabere vám to klidně přes půl hodiny, abyste zjistili, že jste celou dobu měli všechno potřebné dávno pohromadě. Proto ta velmi rozdílná odhadovaná doba dohrání – je na každém hráči, kolik nejistoty unese.

Zajímavým prvkem je možnost v každé kapitole Alex převléct do nových šatů. Na výběr je ze čtyř alternativních oděvů, přičemž v Deluxe edici se navíc v každé sadě objeví něco, co připomíná postavy z minulých dílů hry – lebky podle Chloe, vlci podle Seana nebo vesmírné mise podle Daniela. Alexiny převleky se potom propisují i do delších videosekvencí.

Dalším plusem Deluxe edice je samostatná kapitola z pohledu jedné z postav, se kterými se Alex v Haven Springs setká.

Hra nabízí šest různých závěrů, které závisejí na tom, jaká rozhodnutí jste Alex nechali v průběhu interakcí s ostatními postavami udělat. Stejně tak lze Alex nasměrovat ke vztahu s dívkou nebo chlapcem, nebo ji nechat single. Kámoši až na věky.

Life is Strange: True Colors 5
Zdroj: Square Enix

Libo-li jízdenku do Haven Springs?

Ačkoli je True Colors třetím dílem série, může ho bez problému hrát i ten, kdo předchozí Life is Strange nezná. Alex je naprosto svébytná hlavní hrdinka s vlastním osudem a schopností. Odkazy na další díly jsou spíš jako rozinky ve vánočce, které ocení jenom ti, kdo je znají, ostatní je prostě slupnou.

Pokud žánr grafické adventury vůbec neznáte, můžete být překvapeni množstvím cut-scén – možná nemile. Zejména v úvodu hry totiž výrazně dominují. Je to jako dívat se na poněkud zdlouhavý film a jen občas odkliknout nějaké rozhodnutí.

Je to zkrátka odpočinková hra, která zejména v závěru slibuje emocionální horskou dráhu. Příběh a vyšetřování samotné možná nejsou to hlavní, co přitahuje pozornost k tomuto titulu. Vydařená grafika podpořená líbivými scenériemi, kterou doplňuje příjemný soundtrack, k tomu velké množství drobných geekovských detailů, které je radost odhalovat – pokud je tohle vaše parketa, Life is Strange: True Colors bude hra přesně pro vás.

Life is Strange: True Colors

Vydavatel: Square Enix

Vývojáři: Deck Nine, Square Enix

Série: Life Is Strange

Režim: Videohra pro jednoho hráče

Platformy: PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X a Series S, Nintendo Switch, Microsoft Windows, Google Stadia

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
75 %
Alena Tománková
Hledejte mě v knihovně. Starám se o přijíždějící zahraniční spisovatele a pomáhám se žánrovým conem. Píšu blog o knihách, bookstagram pro mě není sprosté slovo a audioknih poslouchám stejně jako přečtu knih. Univerzální témata k hovoru: Pokémoni, divné knihy, audioknihy, nesmrtelnost brouka.
life-is-strange-true-colors-poklidny-pribeh-netradicni-superhrdinky-se-schopnosti-citit-emoce-ostatnich-lidi+ grafika, zejména v okamžicích zenových momentů + volby hráče ovlivňují další chování NPC + více možných zakončení, opakovaná hratelnost + soundtrack - pomalý pohyb protagonistky - hodně dlouhý úvod do příběhu samotného - místy nejasné ohraničení herní lokace