Life is Feudal je hrou která je na trhu už nějaký ten pátek a i přesto, že se ji developeři snaží rozdělit na několik her, vše je tak nějak stejné. Tím samozřejmě neříkám, že je to špatné, právě naopak. Nechápu, proč by někdo rozděloval takto slibný projekt na několik samostatných produktů (tedy kromě mnohonásobně většího výdělku).
Do bety LIF: MMO jsem byl pozván přímo developery pár týdnů zpátky a tak jsem měl dostatek času vše pořádně otestovat. Většinu funkcí už jsem znal z projektu LIF: Your Own a tak jsem byl o to zvědavější, jak se hra popasuje s MMO žánrem.
Life is Feudal: MMO je mixem MMORPG se survival prvky z období středověku, založený hlavně na norské mytologii. Najdete tu aktuálně 3 hratelné rasy – Gottlungy, Slavards, Khoors a ještě AI řízené domorodce. Můžete tu stavět osady, města, pevnosti i obrovské hrady. Objevíte se v obrovském náhodně generovaném světě s 10.000 hráči a je jen na vás, jak budete pokračovat.
Já jsem se např. objevil v krásném lese. A ač se mi tam líbilo, zjistil jsem, že mám hned ze startu problém. Tahle hra se s vámi mazlit nebude a vy se musíte zatraceně rychle ohánět, abyste přežili. V lese totiž žijí různé druhy zvířat, od zajíce až po medvědy. Pro mě to byl bohužel hned ze startu medvěd, takže si dokážete jistě představit, jak jsem dopadl.
Ihned po respawnu jsem se tedy rozhodnul vybavit sekerou a postavit si domeček. Samozřejmě kde jinde než v lese.
Divočáci chrání svá teritoria…
Jo to jsem si měl taky uvědomit. Behěm kácení stromů jsem totiž na pár z nich narazil. Sice jsem měl sekyrku, ale ta mi byla platná jako mrtvému sobolí kožich. Divočák mě párkrát nabral na tesáky a já se v bezvědomí skácel k zemi. Naštěstí o mě následně ztratil zájem a já se po chvíli probral. Zraněný, hladový a unavený z přenášení kmenů stromů jsem se rozhodl, že si musím ulovit něco k věčeři. Srna nebo zajíc, to by byla lahůdka. Ale kdepak.
Vlci jsou svině…
Ukázalo se totiž, že máte problém, když jdete na lov a vaše sekyra nestačí ani na divočáka. Nic jiného s ní neulovíte. Ono spíše něco uloví vás. Když mě během první hodiny hraní zabili potřetí (samozřejmě, že to byla smečka vlků), zjistil jsem velmi nemilou věc. Smrt v LIF: MMO nemá dopad jen na to, že se respawnete bez vašich věcí, ale dokonce vám sráží statistiky! Takže jsem byl slabší, měl jsem méně energie a k tomu jsem byl ještě hloupější než na začátku hraní. V tuhle chvíli mi nezbylo nic jiného, než si vytvořit novou postavu.
Trpělivost růže přináší…
Během pouhých 12 hodin hraní jsem přišel o 3 postavy. Tou první byl Jarl Baalgruf, oběť snad všech lesních zvířat. Druhý byl Sven Esgejrdson (vydržel přesně 35 minut – umlácen několika hráči při pokusu o krádež pár kousků zeleniny z pole). Třetí byl bezejmenný chudák, který umřel hlady. A ten čtvrtý ještě stále žije. Ano je to tak, bojoval už i s vlky a přežil. Možná to bude tím, že se jmenuje Rogan The Black.
Faktem je, že jsem si připadal jako zatracený Bear Grills. Postavil jsem si základní camp v jedné z nejlepších zón celé mapy. Nachystal si tam i ohniště a nebýt toho, že jsem musel nařezat dříví, asi bych si tam postavil i dům. To místo mělo vše. Bohužel na řezání dřeva potřebujete pilu. Na primitivní pilu potřebujete pazourky a pazourky najdete kde? No v lese určitě ne. Vydal jsem se tedy do hor. Celá cesta tam mi zabrala 2 hodiny. Během té doby jsem samozřejmě zapomněl, kde jsem si postavil svůj camp… opět jsem přišel o vše, co jsem měl.
Domov je tam, kde se cítíte dobře…
No nic. Rozhodl jsem se, že si najdu vhodnější místo a jal se do opětovného získávání materiálů na stavbu svého prvního domu. Po dalších dvou hodinách sekání a chystání dřeva jsem zjistil jednu důležitou věc. Na nařezání dřeva musíte mít schopnost řemeslníka na lvl30…
Určitě chápete, že jsem v tu chvíli měl nervy na dranc, ale nebylo to hrou, ale mnou. Stačí totiž jediná věc na to, abyste si ji užili.
Hrajte s přáteli…
Může to znít jako klišé, ale LIF: MMO je hrou která sází vše na kooperaci a pokud jste osamělými vlky jako já, budete mít zaručeně problémy. Během testování jsem nejednou narazil na skupinky hráčů, kteří dokázali vše, o čem se mi jen snilo. Stavěli vesnice, orali pole, bojovali mezi sebou, vyvíjeli se. Prostě spolupracovali. Hra je samozřejmě i pro jednotlivce. Jen musíte počítat s tím, že v ní strávíte mnohem více času a ztratíte mnohem více nervů, než si myslíte.
Hře jako takové nemohu nic moc vytknout. Jedná se podle mě o ideální projekt pro všechny fanoušky roleplay. Ti se tady mohou vyřádit nejlépe. LIF: MMO je totiž velmi pomalá, grindovací, ale zároveň zábavná hra. A to i přesto, že trpí pár beta neduhy. Pokud hledáte něco na dlouhé zimní večery, jste na správném místě!