Bezpečnost byla narušena! Základna A113 otvírá nový byznys s náhradními orgány a krví. Mars se v peklo obrací a to poslední, co by vás mělo zajímat, je vaše životní pojištění. Popadněte motorovku do ruky, na večeři budou steaky z mankuba!

Mnozí z vás již nejspíše tuší, o čem je řeč a ten zbytek nemá smysl zbytečně napínat. Dnes si vezmeme do hledáčku hru na motivy jedné z nejslavnějších akčních sérií, deskovku Jonathana Yinga, DOOM.

Vítejte tedy na rudé planetě (doslova). Základna Union Aerospace Corporation je poctěna vaší návštěvou a doufá, že se vám podaří nadělat z démonů fašírku. Buďte zde jako doma!

Poslední kontrola vybavení a vyrážíme

Bravo překročil torzo revenanta. Nemělo moc velký smysl studovat původní obsah místnosti, jelikož většinu vybavení pokrývaly kusy démonické tkáně. V tomhle měl charlieho gauss kanón jedinou nevýhodu – po úspěšném zásahu jste museli vždy znovu vymalovat. Zamířil si to tedy rovnou k dalšímu východu, následován Alfou.

Klepl po ovládacím panelu, a zatímco se hydraulické dveře otevíraly, připravil si svou bojovou pušku do pohotovostního režimu. O sekundu později mu hlavou proletělo tisíc sprostých slov.

Hned na úvod nutno podotknout, že DOOM desková hra vychází primárně z motivů počítačové verze z roku 2016, což poznáte (pakliže jste ji na PC hráli) již při letmém pohledu na přebal krabice. Nejedná se však o první ztvárnění v papírové podobě, to spatřilo světlo světa už před čtrnácti lety.

Podíváme-li se pod víko, naleznete kopec plastových potvor s velice dobrými detaily, z nichž největší peckou je cyberdémon, kterého si dokonce musíte poskládat z několika komponent. K tomu dostanete ještě čtyři mariňáky, UAC tým, jenž má spasit Mars.

Dáte-li stranou karty, žetony a kostky, které tak nějak již patří mezi standardní vybavení her obdobného ražení, máte v krabici kusy herního plánu v podobě oboustranných, různě velikých, detailně vykreslených desek. Ty jsou rozděleny čtvercovou sítí na jednotlivá políčka a skládají se dohromady v závislosti na zvoleném scénáři. Kdo z vás hrál například Descent, Panství hrůzy či Star Wars: Imperial assault, tak ví přesně o čem je řeč.

Poslední, co na vás zbyde, jsou tři brožurky – výklad pravidel, operační manuál (seznam misí) a návod, v němž dostanete všechny potřebné informace pro první hru.

Akční sci-fi, tradičně bez moderních technologií

Počet výše zmíněných vojáků odpovídá maximálnímu počtu hráčů, kteří mohou hrát za kladnou stranu (existuje-li zde vůbec něco takového). Vždy je však třeba ještě jeden, jenž bude ovládat zplozence z pekla, takzvaný narušitel. Nejvíce vás tedy může sedět u stolu pět.

Někoho může lehce mrzet, že v době, kdy se začínají deskovky prolínat s aplikacemi, zde musí být ten jeden zlý, ale nejen to. Na jednu stranu si užijete tradičně čistý deskoherní zážitek, bez moderních technologií, na druhou stranu však víte, co vás přibližně čeká, jelikož celý herní plán předem připravíte, rozmístíte všechny spawnovací místa (portály), zbraně atd.

Pro upřesnění – například aplikace v Panství hrůzy obsahuje všechny dostupné scénáře (netřeba papírového sešitu) a po zahájení hry vám odhalí pouze ty díly mapy (včetně osob a předmětů), které reálně vidíte. Cokoliv za zavřenými dveřmi je skryto do doby, než dveře někdo z vás otevře, teprve poté je odhalena nová místnost.

Toto vám částečně stíží přípravu na potenciální riziko, jež na vás může čekat, což hře přidává na napínavosti a atmosféře. Program rovněž řeší události a umělou inteligenci, přičemž část tahů nepřítele je dána logickým mechanismem (potvora zaútočí na nejbližší postavu, atd.). Díky tomu se pak ze hry stává ryze kooperativní záležitost.

Nicméně i přesto nebudete v DOOMu mnohdy vědět, jaké potvory na vás poběží, takže o překvapení nouze není (byť malé, ale přece) a i když to vědět budete, tak vám to bude jedno. Ono prosekat se skrz hejno krvelačných kakodémonů není zrovna úplně procházka růžovým sadem, může být však mnohem hůř. A jestli se přestanete na pár hodin s jedním kámošem u stolu bavit, to už je na vás.

BFG 9000? Ano!

Poté, co rozestavíte herní plán dle patřičných instrukcí, nachystáte si všechny potřebné komponenty, zvolíte postavy a vybavení, přijde na řadu řežba a té je v téhle deskovce opravdu mnoho! Prakticky ihned po vstupu na mapu se strhne bitva, v níž se hráči střídají s narušitelem podle náhodou určené iniciativy, tudíž se klidně může stát, že jedno kolo jste na tahu první a druhé poslední (na to pozor).

Olovo, plasma, výboje, tesáky, zuby a další svinstvo lítá vzduchem v podobě kostek zásahů a každý úspěch může bolet – v závislosti na krytí a brnění, které zrovna máte, resp. které vám při obraně přijde z dobíracího balíčku.

Akce hráčů jsou totiž reprezentovány kartami, přičemž na začátku máte k dispozici hned deset kousků (dle zvolených zbraní + standardní výbava), tvořící dohromady váš arzenál. Tuto hromádku mícháte a používáte neustále dokola, dokud nezískáte další zbraň, jež vám přidá nové možnosti. Pak to pro „hrdiny“ začne být opravdu zajímavé. Ne že by základní equip neuměl nadělat paseku, ale takový raketomet, to je jiné kafe. A co teprve BFG 9000 (Big F*cking Gun, kdo by nevěděl)? Ach…

Zběsilé tempo od začátku až do konce

V tomto duchu hra pokračuje až do chvíle, než mariňáci splní vítěznou podmínku (zadanou úkolem) nebo dokud potvory neudělají z mariňáků tolik fašírky, že by měl Franta Kotleta v řeznictví práce na týden. Hráči zde totiž nemají pouze jeden život, ale musí umřít většinou hned několikrát. Přece jen by to mělo peklo příliš snadné, kdyby se jelo na hardcore mode, ale pokud chcete, nikdo nezakázal měnit pravidla.

Jak již bylo zmíněno, v nabídce je hned několik misí, rozdělených (mimo úvod) do dvou bloků (6 + 6), jež na sebe chronologicky navazují a které vám poskytnou zábavu na několik desítek hodin. Samozřejmě se nemusíte držet stanoveného pořadí, to slouží jen jako jakási kostra příběhu. Zkušenější hráči navíc rychle zjistí, že vytvořit si vlastní scénář není zas až tak těžké, čili jediné co reálně potřebujete, je chuť nadělat z démonů řešeto.

Suma sumárum

Nějakou hlubší myšlenku na monstry zaplněném Marsu nečekejte, ale to snad musí být každému jasné (ani na PC nehrajete tuhle hru pro její romantický příběh). Ovšem díky skvělému tempu a výborné atmosféře se DOOM hraje velice dobře a užijete si s ním dost zábavy.

I zde je navíc nutno myslet takticky a nehnat se všude úplně po hlavě, tudíž zapojíte i mozkové závity (jen blázen by se hrnul do houfu nestvůr s holýma rukama). Zároveň se však i skvěle odreagujete, což je nejdůležitějším účelem téhle hry.

Trochu je škoda, že za peklo musí hrát skutečný hráč (dalo by se řešit aplikací), ale pokud máte rádi roli ultimátního parchanta, určitě si přijdete na své.

Cena hry, vzhledem k obsahu balení (hlavně kvůli množství plastových figurek), se pohybuje na horní přijatelné hranici a je stále akceptovatelná.

Sečteno a podtrženo je DOOM velmi důstojnou adaptací PC hry do deskoherního prostředí a pakliže máte rádi bezbřehou akci, neměl by ve vaší sbírce chybět.

Jonathan Ying – DOOM: desková hra

Vydal: ADC Blackfire Entertainment

Počet hráčů: 2-5

Doporučený věk: 14+

Doba hry: cca 150 min. (v závislosti na scénáři)

Čeština: pravidla ano, materiál ano

Cena: 1500 Kč


Reklama

V prvé řadě manžel a rodič na plný úvazek. K tomu jako bonus divadelní herec, vášnivý hráč deskovek, čtenář fantasy a nově možná taky recenzent. A celkově člověk, který neustále zkouší něco nového.