Star Wars Jedi: Survivor
Zdroj: Electronic Arts

Nejhledanější rytíř Jedi a zároveň terorista v předaleké galaxii pokračuje ve svých akcích pro Impériu i samotnému císaři.

… In the galaxy far far away…

Dnes už není moc lidí, kteří by tuhle ikonickou větu neznali. V posledních letech se ovšem tato ikonická modla značně změnila. Tu k lepšímu, tu k horšímu. Nebudeme zde zabíhat do filmařských úspěchů a debaklů.

Tento paradigmatický posun měl za následek rozdělení fanouškovské základny na několik táborů. Ty hlavní se ale dají rozdělit na dva – před a po Disney. Každá velká a “stará” značka jako je Star Wars se potýká se stejným problémem, a sice jak nadchnout skalní fanoušky a zároveň přivést ty nové a mladé.

Star Wars Jedi: Survivor
Zdroj: Electronic Arts

Někdy společnost rozdělí bezohlednost nových autorů k původní zápletce, někdy scénář a někdy blbost jako to, kde by se sakra měl nosit meč, protože na zádech je to prostě úplná hova…!

Proto je nejspíš největším oříškem každého herního vývojáře, scénáristy, kreativce atp., jak dobře spojit staré s novým.

Star Wars Jedi: Survivor to zvládá bravurně téměř na všech úrovních!

Jedi terorista!

Další příběh Cala Kestise se odehrává několik let po událostech v Jedi Fallen Order. Příběh od začátku povedeně vykresluje ponurou atmosféru císařovy temné vlády nad galaxii, kterou se hlavní postava snaží narušit a zvrátit “teroristickými” činy proti Impériu.

Ano, začínáte jako hledaná postava numero uno. Nechvalně proslulý “Jedi terorista”. A čím? No přeci únosem jednoho ze slizkých nochsledů a přikyvovačů Palpatina.

Naneštěstí s Impériem si ale není radno zahrávat a už vůbec né v jeho samotném srdci, Coruscantu. Vše se zvrtne a vám se sotva podaří uniknout. Singer Mantis (loď, kterou jste zdědili po Greezovi) je těžce poškozena a není nad lepšího opraváře, než je váš starý přítel a její bývalý majitel.

Star Wars Jedi: Survivor
Zdroj: Electronic Arts

Popisem děje bychom zde momentálně jen ztráceli řádky. Řekněme si na rovinu, že se nejedná o zázračný počin geniální mysli. Na druhou stranu je příběh dostatečně zajímavý a propracovaný, aby hráče zaujal na několik desítek hodin.

Osobně jsem velice rád, že scénáristé při stavbě příběhu kladli důraz na snahu přeživších rytířů Jedi získat a uchovat co nejvíce znalostí a pomoci těm, které Impérium ještě nevyčmuchalo.

Hlavním hnacím motorem příběhu je ovšem experiment z dob Staré republiky. Pokud by se Calovi podařilo najít potřebné informace, možná dokáže uniknout z dosahů císařových spárů nejen on, ale i ostatní, kteří nechtějí žít pod nadvládou “megašpíňáka”!

Doprava, doleva, nahoru nebo dolu?

Po dostaveníčku s Imperiály na Coruscantu se konečně doplahočíte na svou první planetu, kterou bude potřeba řádně prozkoumat. A panečku, toho si opravdu užijete.

Vývojáři z Respawn Entertaiment vyslyšeli hráčskou základnu a v případě Jedi Survivoru opustili téměř striktně lineární level design prvního dílu. Ano, hlavní dějová linka vás sice táhne většinou jedním směrem a díky ní objevíte hlavní cesty a některé zkratky na všech planetách, nicméně možností někam se zatoulat je zde opravdu hodně!

Star Wars Jedi: Survivor
Zdroj: Electronic Arts

Hned první planeta je větší a spletitější než všechny z dílu prvního. Téměř na každém kroku máte možnost někam odbočit, vyskočit nebo odběhnout. Tu vás čeká souboj se skupinou nepřátel nebo s nějakou speciální potvorou, tu zase najdete nějaký kosmetický prvek.

Díky rozšířenému level designu bylo potřeba upravit i mapu. Zde se opět ukázalo, že Jedi Survivor je opravdu důstojným pokračovatelem svého předchůdce. Jednoduchými barvami a symboly na ní máte značená místa, o která jste sice jen zakopli, ale pořádně neprozkoumali. Sběratelské věci jsou na mapě také viditelné, což při komplexnosti jednotlivých planet je velmi praktické.

Podobně jako ve dvou posledních dílech God of War, i zde si postupně otevíráte schopnosti potřebné pro objevování míst, kam jste se v prvním průchodu mapou nedostali. Velmi často se jedná o velmi rozsáhlé prostory, takže opravdu doporučuji vracet se na místa činů! A hlavně tam na vás bude čekat další hromada kosmetických předmětů.

Vzhled není všechno!

… Ano, není, ale vy přece chcete kosit imperiály, nestvůry a droidy pěkně ve stylu! I zde pánové a dámy z Respawn Entertainment udělali chvályhodný kus práce. Napříč různými obtížnostmi vám hra nepřestane nabízet účesy, kusy oblečení, části světelných mečů nebo  i několika praktických vylepšení.

Z Cala tedy můžete vytvořit vizuálně cokoliv od totálního vesmírného honáka krav, otrhaného poutníka, charismatického pašeráka až po váženého rytíře Jedi! A to se vyplatí!

Star Wars Jedi: Survivor
Zdroj: Electronic Arts

Procházky nejsou všechno

Co by ale byla rozmanitá koridorová mapa bez fajnových potvor, přátelských a nepřátelských NPC nebo třeba kytiček? Jedi Survivor exceluje i zde.

Jednotlivé frakce spolu často zápasí, jeji dialogy jsou dobře napsané a často se ocitnete v situaci, kdy budete viset pod nějakým převisem a čekat, až si dva droidi nad vámi dokončí jejich dialog.

Pokud jste třicátníci jako já, tak vás jejich dialogy vystřelí na cestu nostalgie do dob, kdy Hayden Christensen a Evan McGregor byli našimi top hrdiny napříč různými světy všech možných her, knih, komiksů a filmů. Herecké výkony a dabing jsou v Jedi Survivor prostě perfektní.

Z náhodných rozhovorů s různými postavami pak získáváte takzvané “rumors”. Jedná se o jednoduchý systém vedlejších úkolů, který je většinou zakončen otevřením nějaké části mapy, bossem, nebo získáním kosmetického předmětu či perku. Díky takto nenásilnému způsobu získávání úkolů vás nic nevytrhává celkového zážitku a hrou se můžete nechat nádherně pohltit, aniž by vás otravoval jakýkoliv grafický balast nad hlavami NPC nebo na mapě.

Star Wars Jedi: Survivor
Zdroj: Electronic Arts

Planety sice nemají klasický denní a noční cyklus, nicméně v průběhu hlavní úkolové linky se den a noc občas vystřídá. Hra v návaznosti na váš progress dějovou linku mění i rozmístění a druh nepřátel na různých místech.

Spojení dobrých dialogů, rozmanitě formovaných map, hledání nových neobjevených zákoutí a interakce jednotlivých NPC mezi sebou dává dohromady zážitek, který vás opravdu pohltí na dlouhé hodiny. EA nám prostě naservírovalo vysoce návykový svět. Se světelnými meči! A když už je o nich řeč…

The Force is strong with this one!

Z hlediska vývoje postavy hra nepřináší rozsáhlé změny a to je dobře. Systém zkušeností, úrovní a dovednostních bodů zůstává stejný. Je však obohacen o vylepšení perky a o tři nové postoje (druhy světelných mečů).

Kapacita perků je omezená na několik bodů. Každý perk má svou hodnotu, která onu kapacitu vyplňuje. Je tedy jasné, že postava nemůže mít vybavené všechny naráz. Platí jednoduché pravidlo – čím je bonus perku silnější, tím větší je jeho náročnost na využití kapacity. Systém perků skvěle doplňuje rozvoj herní styl, které u Cala zvolíte. Bonusy pak oceníte zejména na vyšších obtížnostech.

“A co máte proti stromtrooperům?”
“Obouručáky, jednoručky a blastery!”

Cal se hned od začátku může ohánět klasickým jednoručním světelným mečem. Zhruba v následující hodince hraní ale dostanete k dispozici hned dva další (dvě jednoručky a nebo světelnou hůl). Zároveň můžete mít vybavené dva postoje, mezi kterými snadno přepínáte.

Star Wars Jedi: Survivor
Zdroj: Electronic Arts

Hra vás postupně přivede k dalším dvěma postojům- obouručák ala Kylo Ren a blaster s jednoručním mečem. Každý postoj poskytuje dost odlišný způsob krájení nepřátel a každý je zároveň vhodný na různé situace. To vás, zejména na vyšší obtížnost, povede k plánování různých soubojů hezky předem.

Veškeré perky, dovednostní body a postoje můžete libovolně měnit jen na checkpointech, které fungují stejně jako jako třeba bonfire u Dark Souls. Na stejném principu je založen i respawn nepřátel.

Na soubojovém systému jako takovém prakticky nebylo co vylepšovat. A je velice dobře, že do něj bylo vývojáři zasaženo jen formou přidání různých vylepšení, útoků a kombinací. Nemáme zde před sebou čistou soulslike hru, ale určitě nejlepší lightsaber combat systém od dob Jedi Academy.

Ale…

Abychom ale jen nechválili. Jedi Survivor je stavěn na Unreal Engine 4. A i když se vývojáři snažili anulovat všechny jeho nevýhody, grafické zpracování pokulhává a optimalizace pro PC verze je nepříjemně bolestná.

Star Wars Jedi: Survivor
Zdroj: Electronic Arts

Hru jsem testoval na sestavě s AMD Ryzen 9 5900X a Palit GeForce RTX 3090. S plnými detaily a RTX se obraz pohyboval mezi 35-60 fps. Na otevřených prostranstvích, cutscénách a v absolutně nepředvídatelných chvílích snímky padaly až na 15.

Na střední a nižší detaily hra běžela v rozmezí 40 až 80 fps, a i přesto se některé scény sekaly a hra místy zamrzla úplně. Day one patch sice většinu pádů opravil, ale rozhodně si moc neporadil s velmi nepříjemnými propady snímků. Fps propady pak opravdu znepříjemňovaly život hlavně v soubojích a to nejen a otevřeném prostoru.

Vizuální zážitek nevylepšilo ani horší vykreslování objektů na delší vzdálenost nebo problikávající textury.

Na rozdíl od prvního dílu jsou Calovy animace o něco plynulejší a celkové dobrý pocit ze hry tak prostě pokulhává na fps.

Hle, zavedu vás na Fušál…

Star Wars Jedi: Survivor je skvělým následovníkem svého předchůdce. Vývojáři vyslechli odezvu fanoušků a nový díl sice není kdovíjak inovativní, ale rozhodně perfektně vyladěný. Vzali mechaniky, které fungovaly a velmi dovedli je téměř k dokonalosti.

Star Wars Jedi: Survivor
Zdroj: Electronic Arts

Pokud stejně skvěle Respawn Entertaiment vychytá chyby v následujícím díle jako to udělal teď, nemáme se čeho bát a můžeme věřit, že další pokračování příběhu Cala Kestise bude prostě vynikající.

Závěrem musím dodat dorbou poznámku. Patříte-li mezi skupinu odpůrců SW filmů od Disney, zde si můžete opravdu spravit chuť. Jedi Survivor je důkazem toho, že lze spojit přístup k modernímu divákovi se zachováním tradičních prvků a atmosféry příběhů starých dílů.

Nechť vás provází Síla.

Star Wars Jedi: Survivor

Vývojář: Respawn Entertainment

Vydavatel: Electronic Arts

Platformy: PlayStation 5, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows